MTB routes in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

De officiele route loopt in iedergeval langs de camping. Zelf vorig jaar ook op Birkelt verbleven namelijk.
De alternatieve routes rond Larochette kan ik je niet vertellen, alleen rond beaufort.
Op Gpsies.com kom ik in iedergeval genoeg GPS files van MTB routes die vanaf de camping lopen.
Maar let dan goed op het aantal hoogtemeter, sommige kunnen over een relatief kleine afstand behoorlijk fors zijn. Enja soms wat technischer dan je misschien zou willen.
Succes ermee! :)
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

deefdeef schreef:Dank je voor het antwoord. Andere antwoorden blijven uiteraard welkom
En ik weet inderdaad dat ik spijt krijg als ik mijn mtb niet meeneem. Dat weet ik nog van vorig jaar in Denemarken. :D Nu dus zoeken naar mooie route-kaartjes/gpx-jes voor alternatieve route vanaf de camping e.o.
Gekke dingen doe ik nooit, ik ben een (te) voorzichtige rijder wat dat betreft.

Nu dus nog ff bekijken welke banden ik moet monteren en wat voor materiaal ik mee moet nemen voor onderhoud.
Welke periode verblijf je op camping birkelt?

Wij zitten er van van 24 t/m 30 augustus. Mocht daar overlap zitten, dan kunnen we wellicht samen een rondje maken.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1395
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Wij gaan 14 juli voor 11 dagen. Helaas geen overlap dus. Het is wel spannend, want ik zal alleen gaan fietsen.
Heb jij ervaring in dit gebied?

Hoe is de ondergrond daar eigenlijk qua rotsen en/of stenen of is het allemaal bospad zoals we dat in nederland kennen?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Rotsachtig en ook losse stenen op paden.
Uiteraard ook normale bospaden met gewone bosgrond.
En wortels zal je ook veel tegenkomen :)
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

deefdeef schreef:Wij gaan 14 juli voor 11 dagen. Helaas geen overlap dus. Het is wel spannend, want ik zal alleen gaan fietsen.
Heb jij ervaring in dit gebied?

Hoe is de ondergrond daar eigenlijk qua rotsen en/of stenen of is het allemaal bospad zoals we dat in nederland kennen?
Nopes, dit word mijn eerste verblijf met mtb experience in luxemburg.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

deefdeef schreef:Dank je voor het antwoord. Andere antwoorden blijven uiteraard welkom
En ik weet inderdaad dat ik spijt krijg als ik mijn mtb niet meeneem. Dat weet ik nog van vorig jaar in Denemarken. :D Nu dus zoeken naar mooie route-kaartjes/gpx-jes voor alternatieve route vanaf de camping e.o.
Gekke dingen doe ik nooit, ik ben een (te) voorzichtige rijder wat dat betreft.

Nu dus nog ff bekijken welke banden ik moet monteren en wat voor materiaal ik mee moet nemen voor onderhoud.
Vaste route larochette is goed te doen, gewoon eraf als het je te gek lijkt op een paar kleine stukjes. Zorg voor voldoende grip (brede nobby nics, conti mountainking oid). Ik vind flatpedals wel lekker als het "spannend" wordt en een "dropper" is wel makkelijk down.......maar ook zonder daar geld aan uit te geven kun je er gewoon erg leuk mtb-en.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

deefdeef schreef:Wij gaan komende zomervakantie naar camping Birkelt (Larochette) en overweeg mijn mtb mee te nemen.
Nu vraag ik mij of of ik genoeg ervaring heb om daar te fietsen. Ik fiets nu ruim een jaar elke week door de redelijk vlakke bossen van Uden/Herperduin. Daarnaast heb ik het hele winterseizoen elk weekend een toertocht in de regio gefietst en ga soms Overloon, LDD en wil nog een paar keer naar Nijmegem.

NU lees ik hier wat over die vaste route bij Larochette en zie dat trappetje en lees technische singletrack en stevige downs. Is deze route/omgeving geschikt voor een fietser met mijn ervaring uit het vlakke Brabant.
Tja, je moet tenslotte toch eens de stap wagen ;)
Maar je kan ook eerst een paar routes in Z Limburg proberen.
Gulpen bijvoorbeeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

ThaSingleTrackMastah schreef:
deefdeef schreef:Wij gaan komende zomervakantie naar camping Birkelt (Larochette) en overweeg mijn mtb mee te nemen.
Nu vraag ik mij of of ik genoeg ervaring heb om daar te fietsen. Ik fiets nu ruim een jaar elke week door de redelijk vlakke bossen van Uden/Herperduin. Daarnaast heb ik het hele winterseizoen elk weekend een toertocht in de regio gefietst en ga soms Overloon, LDD en wil nog een paar keer naar Nijmegem.

NU lees ik hier wat over die vaste route bij Larochette en zie dat trappetje en lees technische singletrack en stevige downs. Is deze route/omgeving geschikt voor een fietser met mijn ervaring uit het vlakke Brabant.
Tja, je moet tenslotte toch eens de stap wagen ;)
Maar je kan ook eerst een paar routes in Z Limburg proberen.
Gulpen bijvoorbeeld.
... en dan bij voorkeur niet in je eentje. Mocht je hard op je plaat gaan, dan is het toch fijn als je niet alleen bent.

Ik had vorig jaar in Italië nog zo'n 'oops' momentje waarbij in offcamber besloot rechtsaf omlaag te duiken ;-) Niks aan de hand, maar wel even een reminder om rustig aan te doen in je uppie.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1395
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@Monkeyrider: Qua brede banden bedoel je dan ook echt 2.4 of "gewoon" 2.2 en dan banden met goede noppen. Ik overweeg te gaan voor de Mountainking II

@TSTM: Ik zal inderdaad eens een paar keer op excursie moeten naar regio's met bulten zodat ik klimmen en dalen wat beter kan oefenen.

Verder wil ik gewoon rustig gaan genieten van een paar mooie tochtjes in Luxemburg.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
schuurtje73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 13:59
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1 Alloy

Wij gaan dit weekend ook naar Birkelt. Fiets gaat mee. Volgens een artikel in bike and trekking moet het erg mooi zijn.
http://www.bikeandtrekking.nl/images/42/4215.pdf
Mijn fiets
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115021
Ondertussen al twee fietsen verder, nu een Cannondale Scalpel Si 2019
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

schuurtje73 schreef:Wij gaan dit weekend ook naar Birkelt. Fiets gaat mee. Volgens een artikel in bike and trekking moet het erg mooi zijn.
http://www.bikeandtrekking.nl/images/42/4215.pdf
ben 2 jr geleden ook op die camping geweest. erg leuke omgeving. er loopt een vaste route direct bij de camping langs.
de vaste route`s zijn wel wat anders als bij ons, een steile afdaling die een doorgaande weg kruist of een trap in een afdaling, kan allemaal voorkomen daar.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Het is er prachtig. In mei 4 dagen geweest. Route van Larochette is prima. 1 of 2 keer een steile trap die op de weg uitkomt dacht ik. Verder ook veel gewoon bospad.
Wel even kijken of je een route door bijv het mullertal kunt rijden, of de vaste route rond Beaufort en Berdorf. Is de moeite waard.

En ik zelf de app SOS Sport geinstalleerd voor als ik alleen ga rijden. (android) Die kan een sms met google maps coördinaten versturen naar bijv je partner als je telefoon merkt dat je al een tijdje niet beweegt.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

deefdeef schreef:Wij gaan 14 juli voor 11 dagen. Helaas geen overlap dus. Het is wel spannend, want ik zal alleen gaan fietsen.
Heb jij ervaring in dit gebied?

Hoe is de ondergrond daar eigenlijk qua rotsen en/of stenen of is het allemaal bospad zoals we dat in nederland kennen?
Wij gaan vanaf 18 Juli voor 10 dagen naar de Birkert.
Mtb gaat natuurlijk ook mee.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Misschien een tip: Op Gpsies de track downloaden van de Mill-Man-Trail.
Heb de 70 gebiked dit jaar en heb zelden zo'n mooie tocht gereden.
De hm's zijn goed verdeeld en je rijdt dwars door het Müllertal!!! :winkie: :winkie:
Op één súpersteile en lange klim na (mooie uitdaging :tong :tong ), rond km 50, heel goed te doen.... :-q :-q
Vind je 70 teveel kun je ook de 40 downloaden; is 70 teweinig is er nog de 100....
schuurtje73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 13:59
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1 Alloy

deefdeef schreef:@Monkeyrider: Qua brede banden bedoel je dan ook echt 2.4 of "gewoon" 2.2 en dan banden met goede noppen. Ik overweeg te gaan voor de Mountainking II

@TSTM: Ik zal inderdaad eens een paar keer op excursie moeten naar regio's met bulten zodat ik klimmen en dalen wat beter kan oefenen.

Verder wil ik gewoon rustig gaan genieten van een paar mooie tochtjes in Luxemburg.
Ik sta er nu, maar heb nog niet gefietst. Eerst paar dagen bijkomen van 82km Hermannsweg op en af (+1700 hm) en nu regent het al twee dagen onafgebroken. Er komt wat beter (en gelukkig iets warmer) weer aan. Ik zal de route dan een keer doen en kijken of ik met mijn banden weg kom (rara en roro). Anders is er hier in de buurt nog een Intersport waar wel bandjes te koop zijn.
@deefdeef, als je keertje samen wilt fietsen, geen probleem. Sta op nr 175. Ik heb alleen niet de beste conditie of toptechniek.
Mijn fiets
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115021
Ondertussen al twee fietsen verder, nu een Cannondale Scalpel Si 2019
Plaats reactie