MTB routes in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Henk2565
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 16:54

Ik kom al vele jaren in Luxemburg rondom Wiltz/Kautenbach. Luxemburg heeft heel veel goed bewegwijzerde MTB routes. Zie deze link. http://www.ont.lu/spor-nl-7-40.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikzelf heb al diverse routes gereden en kan niet anders zeggen dan dat het geweldig mooi is.
MasterBull
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 19 januari 2012, 22:32
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 5th Anniversary

He dat is grappig, wij komen/kwamen daar ook jaren achtereen.
Camping Kaul te Wiltz.

En inderdaad daar kun je je helemaal lam trappen en erg mooie omgeving.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar heeft Luxemburg ook een beetje technisch interessante vaste routes? Ik heb in het verleden wel op de wandelpaden rond Berdorf en Echternach gebiked, en ook achter camping Kaul ben ik leuke singletracks tegengekomen, maar zijn de vaste routes ook zo leuk? Of kom je dan toch meer op de wat bredere paden terecht? (zoals in Duitsland)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

Wij zijn vorig jaar ook in Luxemburg geweest. De standaard routes waren niet heel geweldig qua technische stukken. Uiteindelijk zijn we gewoon rond gaan fietsen met GPS erbij en zeer leuke paadjes gevonden. Mijn advies zou zijn, gewoon gaan fietsen en trappen van bos naar bos :)

Heb wel gehoord dat er 1 technische route was bij een stuwmeer. Even naam kwijt.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

......................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

Bowiex schreef:@Synx666 Dat is de Goesdorf route als ik het goed heb. In dat stuwmeertje kan je schijnbaar ook heerlijk zwemmen. Ligt 5 of 6 km van onze camping af.
Wij zaten daar ook vlakbij met de camping :) Maar dat is niet de route die ik in gedachten heb. Heb hem even gezocht:http://www.gpsies.com/map.do?fileId=rzkryortuknfobik

Als het goed is, is dat 1 van de meeste technische standaard routes. Ook lekker aantal HM :) Zitten ook stukken in die niet te fietsen zijn. We hadden een folder van alle routes en deze is de enige die ik heb onthouden aangezien die wel interessant is.
Fuel EX6
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 24 november 2007, 01:29
Mijn mountainbike: Trek Remedy 9, Fox Talas ctd, Shimano XTR trail

Bowiex schreef:Heeft iemand ervaring met de routes van Hoscheid of Goesdorf? Ik zit van de zomer in Heiderscheid en beide routes liggen op korte afstand.
Toch niet toevallig op camping Fuusekaul? Vorige week net geboekt voor eerste 2 weken augustus. :D
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

.........................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Monkey biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:47
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 29 inch fully 2012
Contacteer:

Ik kan je één ding wel vertellen en dat ik de routes veel mooier vind dan in Sauerland of de Härz. Alleen de Eifel en dan met name Vulkan Eifel komt in de buurt. Het is ook maar 100 km hemelsbreed vanaf Luxemburg. Er is veel meer techniek nodig en de klimmetjes zijn behoorlijk pittig. En er zijn veel meer singeltracks. De benaming klein zwitserland is niet voor niets. Er staan veel mooie routes op gpsies.com. En er zijn zat wandelroutes (Mullerthal trail) die je ook kunt volgen. Door de vele routes kom je zelden mensen tegen. Vooral dieper in de bossen is het rustig.
spotmatic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 14:45
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29 2012

Voor wie binnenkort naar Camping Fuussekaul in Heiderscheid gaat: we hebben deze route op GPSies.com gereden: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bfeujndawgryieom" onclick="window.open(this.href);return false;

Om de een of andere reden bleek de route, toen wij er dit weekend verbleven, compleet bewegwijzerd te zijn door middel van opgespoten fluorgroene pijlen (op de weg, op bomen, op rotsen en soms zelfs de grond). Inderdaad kom je meestal niemand tegen afgezien van her en der een bosbouwer.

Op 17 mei (Hemelvaartsdag) hebben we meegedaan aan een toertocht in Brouch/Mersch: https://sites.google.com/site/bididubikers/home" onclick="window.open(this.href);return false;. De tocht (wij deden de 35km) voerde langs vele mooie plekken en was soms zeer technisch. Bij de start was het amper 2 graden maar de temperatuur liep al snel op. Voor herhaling vatbaar!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

..........................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blackrider
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 16 september 2011, 23:25
Mijn mountainbike: Giant Trance 1.5 - Xtrail Mud 9.0
Contacteer:

Kom net terug van vakantie bij camping Fuussekaul bij Heiderscheid. Mijn ervaringen met de GPS routes:
1- MTB-Televie Mertzig (gpsies.com)
2- Merscheid-stau (gpsies.com)
3- MTBGoesdorf (officiële track van Luxemburg)

1.MTB-Televie Mertzig
Gezien ik een gemiddelde conditie heb, heb ik me verkeken aan deze track. Ik heb uiteindelijk veel te lang (4.5 uur met 0.75 uur pauze) gefietst over deze overigens schitterende route. 40km van camping naar start track en terug. Hier en daar tracks, met diepe tractorsporen maar bezaaid met brandnetels. Geweldige downhills erbij. Afstand van camping is zo'n 3km. Naar de camping Fuussekaul terug echter is veel te steil voor een fiets en is lopend al erg zwaar. Moet dus met omweg terug naar camping. Zo'n 850 hoogtemeters weggetrapt, maar ook gedaald. Erg mooie singletracks naast het stuwmeer in de buurt.

2. Merscheid-Stau
Goed te befietsen track. Iets korter met zijn 33km heen en terug naar de camping Fuussekaul. Beklimmingen waren iets minder heftig maar wel langer van duur. Downhill zo'n 5 minuten lang, wat toch lang is! Paden zijn mooi met losse antimoonsteen bestrooid voor grip voor de tractoren, maar dus ook ons slag mensen op de MTB! Zo'n 600 hoogtemeters weggetrapt en drie uur op de fiets. Wel een stuk afdaling met onzettend veel brandnetels richting erg mooi beekje onderaan wat dan weer beloond.

3. MTBGoesdorf
Als je richting startpunt rijdt met auto weet je al wat je te wachten staat. Het klimt en klimt maar richting Goesdorf. Boven aangekomen sta je op 500 meter hoogte. De route heeft vier lussen downhill en weer nagenoeg terug naar het startpunt. Uiteindelijk zo'n 900 hoogtemeters weggetrapt. Flinke kuitenbijter en voor mij onhaalbaar was de beklimming na de Antimoonmijn (ongeveer 21% helling) en de laatste beklimming naar het eindpunt. Maar dat lag aan mijn conditie. Dit was de mooiste route met een downhill ertussen van zo'n 10 minuten lang op ongeveer 30-47km per uur naar beneden! Mooie panorama's onderweg.

Veel plezier met biken in deze regio die echt top is en voor herhaling vatbaar (met betere conditie)
YouTube: Feel Free on your MTB

Feel Free MTB
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

.....................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie