Verslag roadtrip Southwest USA (ut, az, co) +pics

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

(zo dan eindelijk toch maar es wat tijd nemen om een vakantie te delen.. hopelijk brengt het je op goede ideeen!)
Het leek me al jaren fantastisch om eens buiten europa te gaan biken. De VS is dan natuurlijk een goede keuze, veel natuur en toch behoorlijk ingericht en goed te bereizen. In eerste instantie hebben we ons zitten verlekkeren op de meerdaagse routes zoals je ze kan vinden op http://www.bikepacking.net, zeker de Great Divide (kaarten liggen in de kast 8) ) maar omdat er in de VS zoveel moois te zien is en we er nog nooit geweest waren hebben we gekozen voor een roadtrip in het zuidwesten. Zo konden we de mooiste mtb-spots en nationale parken meepakken! (wat mij betreft een goeie basis om nog es terug te gaan voor een colorado trail :-q )

De route en tochtjes (plaats is overnachtingsplek)
  • dag 01 - Salt Lake City - temple square, fiets klussen, voorbereiden etc
  • dag 02 - Bryce Canyon - MTB 1 Thunder Mountain Trail
  • dag 03 - Bryce Canyon - MTB 2 Cassidy-Losee Trail & canyon NP
  • dag 04 - Springdale-Zion - MTB 3 Hurricane Loop (Gould, JEM, Rim)
  • dag 05 - Springdale-Zion - MTB 4 Gooseberry Mesa & Zion NP Hidden Canyon trail
  • dag 06 - GC North Rim (de Motte) - Pink Sanddunes & Grand Canyon North Rim NP
  • dag 07 - De Motte - MTB 5 Arizona Trail Loop & Cape Royal / Imperior
  • dag 08 - Locust pt - MTB 6 Rainbow Rim trail
  • dag 09 - Muley pt - Antelope Canyon, Monument Valley, Moki dugway
  • dag 10 - Moab - Gooseneck SP, various washes &dirt
  • dag 11 - Moab - MTB 7 Whole Enchillada
  • dag 12 - Moab - MTB 8 Intrepid system & Canyonlands NP
  • dag 13 - Moab - Arches NP
  • dag 14 - Fruita - MTB 9 Slickrock, MTB 10 Mary's loop, horsethief en Steve's
  • dag 15 - Fruita - MTB 11 18rd (kessels,Joe's etc), MTB 12 Lion's loop
  • dag 16 - Durango - MTB 13 Gunny loop, Tabaguache etc
  • dag 17 - Durango - ff rust
  • dag 18 - Durango - MTB 14 Mitchell rd - Pinkerton - Flagstaff - Jones
  • dag 19 - Durango - MTB 15 Dry Fork trail - CT - Hoffheins
  • dag 20 - Durango - MTB 16 Phill's world & Mesa Verde NP
  • dag 21 - Durango - MTB 17 Hermosa Creek out&back
  • dag 22 - Gunnison - MTB 18 Horse Gulch / Telegraph rd & Black Canyon of the Gunison NP
  • dag 23 - Gunnison - MTB 19 Hartmann's Rocks
  • dag 24 - Breckenridge - MTB 20 Hartmann's Rocks
  • dag 25 - Cold Springs - wandelingetje door de sneeuw
  • dag 26 - Boulder - MTB 21 Sourdough Trail
  • dag 27 - Boulder - MTB 22 Walker Ranch trail & klimmen Eldorado Canyon
  • dag xx - Crested Butte - vanwege vele sneeuw tijdens deze vakantie in augustus nog 401 trail gedaan bij trip voor werk 8)
op de kaart
Afbeelding

In Mei en Juni 2011 ben ik met m'n vriendin I een maand weg geweest. We hebben ervoor gekozen om eigen fietsen mee te nemen. Lekker makkelijk (altijd kunnen fietsen) en onafhankelijk. I had een fietskoffer vanwege haar carbon frame, ik een kartonnen doos van de LBS, beiden zijn de hele vakantie meegereist.. Wat bulky, maar in een 4x4 past het allemaal wel :winkie: Daarnaast is het makkelijk om wat extra baggage mee te nemen buiten de reguliere limiet (aangeschafte voetpomp bv :-D Lastig met eigen bikes is natuurlijk de vlucht. Wij kozen voor British Airways, want daar mag de fiets gratis mee (amerikaanse maatschappijen rekenen ong. 200 dollar per vlucht). Bij customs wordt alles natuurlijk uitgepakt en losgemaakt, houdt hier rekening mee! I haar fiets is er ongeschonden door gekomen, mijne had een deukje in de achterbrug..

Overnachten deden we in tent, vnl op designated campsites en forest service campgrounds. Die zijn echt ideaal. behalve warm water heb je meestal een prima en zeer ruime plek met vuurplaats en water punt. Meestal first come first serve. Wij reserveerden niet, maar gingen als we in een gebied kwamen eerst een plekje uitzoeken voordat we smiddags gingen biken.
Laatst gewijzigd door D4DR op di 14 februari 2012, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
tjebbert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 19 maart 2008, 20:12
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen

Gaaf verhaal, komen er nog foto's?
Size does matter!! Try it with 29 inches...
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

van Salt Lake tm Zion NP
Na nachtelijke aankomst in SLC onze rav4 opgehaald. Past allemaal net.. hadden we dan toch een dikke amerikaan moeten nemen? Snel door naar hostel en tukken. Dat lukt niet echt, dus al vroeg uit de veren om bruisend SLC te verkennen. Valt dat ff tegen :o Weinig bruisends in deze Mormonen hoofdstad. Wel bizar om Temple square te zien, maar echt interessant wordt het pas bij de Patagonia outlet waar we nog ff wat "noodzakelijke" uitrusting op de kop tikken voor weinig :lol:

We besluiten dus maar snel te vertrekken en rijden op dag 2 richting Bryce Canyon. Op mtbr mooie foto's en verhalen gezien over de trails daar, bij Red Canyon en het moet gezegd: fantastisch! Adembenemend zelfs, want dik boven de 2000 meter. Even acclimatiseren dus, maar dat gaat makkelijk want je zit toch de hele tijd om je heen te gapen vanwege dat fantastische landschap!
Afbeelding

en iets verderop:
Afbeelding

Afbeelding

Na deze avondrit op Thunder Mountain trail overnachtten we op de red canyon campground. Loeikoud daar, vanwege de ijzige wind, die bij ons zal blijven tot na de Grand Canyon. Maar die voel je niet op de foto's :-q
De volgende dag deden we 's ochtends de Cassidy-Losee. Erg mooie route, helaas verpest door paardenhoeven tijdens het natte seizoen, dus een bumpy ride...

Afbeelding

Leuk natuurlijk om in de buurt van een NP te biken, maar je moet dan toch ff het park zelf bezoeken. En dat is de moeite waard! Bryce Canyon is echt prachtig, alhoewel de hoeveelheid toeristen er wel wat aan af doet (en hoodoo's zijn we op de fiets ook genoeg tegen gekomen).
Na deze twee ritten wilden we de Virgin Rim trail doen, een fantastische trail ten noorden van Zion NP, en daarna door naar Brian Head voor wat mooie afdalingen. Helaas bleek bij Virgin Rim dat er nog veel te veel sneeuw lag.. dus maar snel door gereden naar Springdale, het touristische dorpje bij Zion NP.

Toen we aankwamen was het memorial day, dus enorm druk, en daarom zijn we eerst de routes bij st George gaan verkennen. Deze liggen in een meer woestijnachtig gebied met Mesa's, afgeplatte bergen. Een erg mooie omgeving met uitzicht op het beroemde Zion national park met z'n mooie zandstenen rotswanden (daar moet ik nog es voor terug, maar dat is voor een ander forum :-D .
De eerste route die we deden was een aaneenschakeling van Gould, JEM en Hurricane Rim, zo'n 40 km totaal. Toch best vermoeiend, vrij technisch bij tijd en wijle, maar ook lekker scheuren naar benee op de JEM:
begin van JEM:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tussendoor ff de wagen met alle spullen en wat Zion NP foto's:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

met rechtsonder Zion NP in de avondzon vanaf Gooseberry Mesa, ons volgende mtb doel. Tussendoor in Springdale lekker gegeten en alle Amerikaanse toeristen zien verdwijnen.. De rust keert enigszins terug :-D Op allerlei websites wordt vrij wisselend gesproken over Gooseberry Mesa, de een vindt het niks, de ander fantastisch. Voor ons geldt het laatste: wat een feest!
De route is zo'n 21 km lang over de top van een mesa, je komt dus langs de randen en kijkt dan erg mooi uit over de het omliggende gebied zoals hurricane river en Zion NP. ernaast ligt trouwens een mesa waarop de 1e schietstoel getest is (achter I op de foto dat ze haar fiets tilt geloof ik). Heel mooi allemaal! De route zelf is behoorlijk technisch, omdat grote delen over Navaho sandstone / slickrock --> steen gaan. In tegenstelling tot Moab (meer open) is dat hier veel compacter en technischer kruipdoor sluipdoor tussen en over allerlei torentjes. Laten we het er op houden dat ik een paar keer hard afgestapt ben :winkie: en mn nadien behoorlijk pijn had in enkels en ellebogen.. Maar genieten!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo en nu eerst ff wat anders doen... Vanavond/morgen meer..
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Supergaaf!!!! :-q :-q :-q
Lijkt me geweldig om hier een keertje te mogen biken!!!
Als je de foto's ziet, krijg je al zin om je koffers te pakken!!!
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Even abonneren op dit topic. Vandeweek even helemaal lezen. Scrollend door de foto's ziet het er al goed uit!
I may not be good, but at least I'm slow.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Ja, meer...

En dan tegen de Amerikanen kunnen zeggen dat je een maand vakantie hebt genomen, en dat dat normaal is :)
Djack
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 8 februari 2005, 19:38

I like :-q .
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Van mij mag het weer zomer worden!!! Supermooie plaatjes :-q Nodigt wel uit om ooit ook maar eens de grote plas over te steken......
Always ride with a smile!!!!!!
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

btw: het was between jobs, maar idd, altijd leuk om met amerikanen over onze vakantieaanpak te praten :D Alhoewel dat met amerikaanse bikers minder opvallend is; dat zijn toch vaak mensen met echt een fietspassie, die verhuisd zijn voor hun sport en bij voorkeur 4x per week een rondje op hun hometurf rijden.. en niet te veel erbuiten..

maar laat ik es verder gaan:

van Zion NP naar Moab
Ondanks dat er nog veel te fietsen was in de omgeving van St George (zie http://www.utahmountainbiking.com voor routes bv) gingen wij door. We wilden nog veel zien en vooral bij de North Rim van de Grand Canyon een mooi 3 daags rondje doen door het Kaibab NF (zie bikepacking voor route).
Dus alles maar weer ingepakt en via Kanab naar North Rim gereden, via Great Sand Dunes NP. Dat is niet bijster boeiend, als je al es zand gezien hebt tenminste. Fietsen is er kansloos, quad rijden daarentegen gebeurt er enorm veel.. Kanab is eigenlijk het laatste dorp in de buurt en het grootste dorp van de Arizona strip (alleen net Utah), het gebied dat door de Colorado river van Arizona afgescheiden wordt. Een conservatief gebied met wild west alure. Prachtig om doorheen te cruisen!
Nadat we in Kanab een hoop eten gekocht hebben rijden we de enorme bult, rug, op die het Kaibab plateau vormt. Echt cool om vanuit de woestijn zo alpien terrein in te rijden! :bier: We rijden naar De Motte Campground, net buiten het Grand Canyon NP en midden op het Kaibab plateau. Het is er vrij fris en hoog (2700m) en aanmelden doe je bij een ranger die als trapper zo uit een boek van jack London lijkt te zijn weggelopen. Het blijkt een veteraan. Daarna natuurlijk meteen doorgereden naar de Rim. Erg vet natuurlijk, alleen het weer is slecht dus besluiten we later nog maar es uitgebreid de tijd te nemen.
Na lang wikken en wegen besluiten we toch niet de drie daagse te doen. We vinden het te pittig qua hoogtemeters en baggage icm temperatuur en conditie. Vandaar dat we een rondje samenstellen van 50km beginnend met de Arizona trail van north rim bezoekers centrum tot ruim over de helft richting Jacob Lake en dan terug via forest roads aan de west kant van de weg. Erg mooie tocht! Echt alpien terrein, veel omgevallen bomen en wildlife.. Weer heel wat anders dan de woestijn waarin we tot nu fietsten! :-q

de AZT:
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Op het omkeerpunt heeft in 2004 (?) een enorme bosbrand huisgehouden.. erg indrukwekkend om te zien, en lastig te navigeren per fiets :-{ Echt bijzonder om te zien hoe zo'n bos zich (langzaam) hersteld. De overheid probeert met aanplant het proces wat te versnellen, maar het zal nog decennia duren voor het weer een dicht woud is.

AfbeeldingAfbeelding

dan op naar de canyon:
Afbeelding

Afbeelding

en de dag erna naar de Rainbow Rim, de enige mountainbike trail langs de rim van de canyon. Dat is dus sowieso een must! :-q
De weg ernaartoe is gravel en later offroad, maar bij goede omstandigheden (droog) goed te doen met een 2wd auto. We wildkamperen bij Locust point en rijden vandaar out and back naar de uiteinden van de route. Fantastisch!! Routetechnisch niet super bijzonder, had ook in NL kunnen liggen, maar uitzicht natuurlijk trippleA 8)
En dan 's avonds lekker chillen op een uitzichtpunt naar het westen, ondergaande zon....WOW.
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Na een lekker nachtje onder de sterren, en dat zijn er een hoop op Locust pt :lol:, gaan we verder richting Moab. Onderweg doe je veel prachtige natuur en cultuur aan, maar zoek dat vooral zelf een x uit :wink: Wij besloten een stop te doen bij Antelope Canyon. Zo mooi als de foto's zijn, zo verschrikkelijk is de ervaring er te zijn: Je weet dat je op een plek bent die het best tot z'n recht komt als je er eens in stilte vanuit een hoekje van kan gaan zitten genieten, alleen gaat dat niet want iedere seconde duwt iemand je opzij voor een foto of wordt je gemaand door te lopen omdat de volgende groep eraan komt. Hel. Maar leuke kiekjes :~

Afbeelding

Snel weg daar, en op naar Monument Valley. Iconisch maar toch ook een beetje tegenvallend, want weer kan je in de auto aansluiten en achter de meute het rondje volgen. Toch maar gedaan :tong
Het mooiste van de dag was voor ons echter de overnachtingsplek. Ten noorden van Monument Valley en vlak boven de San Juan river ligt de Moki driveway. een haarspeld-bochtig weggetje waar de Lonely Planet nogal bijzonder over doet, maar dat eigenlijk de moeite niet waard is. Ga je bovenaan deze weg links, dan kom je na een paar km op de rand van een klif, Muley Point, vanwaar je een fantastich uitzicht hebt op de torens van Monument Valley bij zonsondergang. Echt een aanrader :-q

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

De dag erna rijden we onverhard via een aantal washes met pueblo resten van natives richting Monticello (lekker lunchplekje) en door naar Moab. Moab, daar moet je je op een bike-forum natuurlijk genuanceerd over uitlaten :oops: , vond ik als plaats behoorlijk tegenvallen. Je kan er lekker eten en er zijn ook leuke lui, maar ze verdwijnen een beetje in het niet tussen de geriatrische off-roaders en bierbuiken. En het is er enorm warm! Dat moet je niet onderschatten. Eerst stonden we op Canyonlands, een camping downtown (je hoort het verkeer), alle andere waren mutvol, maar naar de hoogstnoodzakelijke douche zijn we snel overgestapt na een van de BLM campgrounds namelijk Oak Grove. En dat is een tip, aangezien het een van de weinige campgrounds is met schaduw :-q en doordat mensen water boven schaduw waarderen is er ook nog es plek! (alleen geen water, dat moet je zelf regelen, maar dat kan eenvoudig door dagelijks ff bij het bronnetje recht onder slickrock langs te gaan, 100m na de afslag op US128 (castle valley). Wij kwamen dit natuurlijk pas na enige tijd te weten :lol:

Omdat we al zo'n tijd niet gefietst hadden en nu wel echt es aan de bak wilden, gingen we meteen de volgende ochtend met een shuttle naar de top van de berg om "the Whole Enchillada" (zeg maar: the full monty) te rijden (de meesten deden porcupine rim). helaas door wat sneeuw konden we niet compleet tot Burro pass omhoog fietsen, maar met volledige Hazzard county erbij kunnen we wel spreken van "a whole lot of enchillada" en dat bleek ook toen we beneden waren: redelijk gaar!
Aangezien m'n gps ermee stopte tijdens het omhoog fietsen (top voorbereiding) moet ik ff afgaan op utahmtb die zegt dat het ong 40 km lang en 2300m naar beneden is, met ongeveer 300 uphill meters (voor onze versie). Heel tof. Je rijdt eerst in alpien terrein over vette singletrack tussen de aspen (kan af en toe een jump meepikken, ik dacht vooral aan wat ik nog naar beneden moest doen :tong waarna je op de Kokopelli uitkomt, een kort stuk double track (onderdeel van de kokopelli trail).

AfbeeldingAfbeelding

Dan pak je de UPS en LPS ( Upper en Lower Porcupine Singletrack, varianten van de bekende Porcupine Rim trail) langs de porcupine rim uitkijkend op castle valley. Dit is echt een machtig stuk met slickrock, ledges en bochtige singletrack. Allemaal niet te moeilijk, maar op een hardtail zoals I wel hard werken! 8)

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Zoals je hierboven ziet kan je af en toe best een aardige drop maken :winkie:
De dag erna zijn we Canyonlands in geweest en hebben we gefietst in het Intrepid system, een leuk ontspannen singletrack van 13km die vooral savonds echt fijn is (temperatuur en uitzicht met zon in rug op Moab en Slickrock en de La Sal mountains erachter).

Afbeelding

Inmiddels waren we wel redelijk klaar met Moab. Niet vanwege het fietsen, maar wel met het dorp. Maar we moesten toch zeker nog even Slickrock fietsen (ivm valkans maar ff kleine camera meegenomen, die helaas geen power had... maar we zijn dr geweest hoor :-q en het is een hele vette trail! En bizar dat er lui zijn die dat dus met hun crossmotor ook doen, dat lijkt me wel helemaal listig..

AfbeeldingAfbeelding

Misschien was ik gisteravond iets te kort door de bocht: Moab is fantastisch fietsen in een prachtige, super bijzondere omgeving. Het rijden op rots is even wennen en draait vooral om zelfbeheersing wat mij betreft 8) Echt wel een plek om terug te komen, maar een beetje een kermis ook, ipv een echt gevoel (denk aan Chamonix bv wat dat betreft). en een beetje heet, eind mei :roll:

to be continued...
Laatst gewijzigd door D4DR op di 14 februari 2012, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

man wat is dat mooi,
jaloers jaloers jaloers

ga door, ik kan er niet genoeg van krijgen
Jaren geleden ben ik daar ook geweest, helaas niet met de mountainbike
RC-Roy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: do 11 januari 2007, 15:56
Mijn mountainbike: Scott Genius 10

Vorige jaar tijdens ons USA west rondje ook bij Bryce, Zion, GC en MV geweest, maar zonder de MTB... :( als je deze pics ziet wel spijt dat we geen mtb gehuurd hadden. Met de kids erbij was dat niet zo makkelijk natuurlijk.

Goed idee voor over een paar jaar :-q ! Zeker dit topic in de gaten houden :-q .
Gone biking :-q
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik vind dat dit soort topics verboden moeten worden! Ik word er ernstig jaloers van!! En ik ben niet de enige vermoed ik ;)

Gaaf man!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Mooie foto's!!! Dat moet een mooie reis zijn geweest :-D
Deze houden we nog even in de gaten :D
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10863
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mooie foto's.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Wilco1111
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 20 februari 2008, 22:49
Contacteer:

Dank voor deze super mooie reportage tot nu toe,vorig jaar Slickrock mogen fietsen als aanvulling op onze roadtrip en dat smaakte beslist naar meer!

Toch maar eens serieus overwegen om een aantal weken puur en alleen voor het biken terug te gaan.
Cannondale what else?

http://app.strava.com/athletes/410147" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie