Tsjechië... goed idee?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Even een zijdelings gerelateerde vraag: hoe bruikbaar is de OpenMTBMap van Tsjechië? Ik ben er niet bekend mee en heb het nooit gedownload of geïnstalleerd in MapSource, maar hoe betrouwbaar en accuraat is deze?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

http://mtbtsjechie.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikiloc.com/routes/mountainbike/tsjechie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.natuurlijk-tsjechie.nl/outdo ... jechie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.actief-in-tsjechie.nl/fietse ... bergte.php" onclick="window.open(this.href);return false;

en zo nog een paar pagina's vol op google...
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Even een zijdelings gerelateerde vraag: hoe bruikbaar is de OpenMTBMap van Tsjechië? Ik ben er niet bekend mee en heb het nooit gedownload of geïnstalleerd in MapSource, maar hoe betrouwbaar en accuraat is deze?
Mijn ervaring is dat zowel die van Garmin als van OpenMTBMap niet 100% betrouwbaar zijn. Van beide kaarten gebruikt afgelopen zomer in Zuid-Duitsland en er missen altijd wel paden. Je kan ze het beste allebei installeren en dan in combinatie gebruiken. Voor het uitzetten/bekijken van routes vind ik OpenMTBMap wel fijner aangezien de meeste paden een waardering hebben wat betreft moeilijkheidsgraad. Bij de Garmin zijn alle paden "trial".
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb alleen geen Garminkaart van Tsjechië (tips, anyone;)?), dus vandaar dat ik openmtbmap eens wilde proberen... Met Garmin maak ik ook wel mee dat er paden niet opstaan... gaat me ook om globale navigatiemogelijkheden, ik ben van plan bestaande routes te volgen (maar dus ook om tracks te downloaden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Ben twee jaar geleden in de buurt van Tabor geweest.
Wat mij erg opviel was het hoog gehalte aan auto's met mtb's op het dak.
Ben nog nooit zoveel auto's met mtb's erop tegengekomen in twee weken tijd.
Het is er erg populair om te fietsen.
Heb er twee uitgezette routes gereden en die waren best leuk.
De garmin topo kan je zelfs gratis downloaden (volgens mij niet legaal maar hij werkte perfect zonder unlock code).
Ik weet niet meer waar ik hem gevonden heb maar ik zou ff google raadplegen.
Ook is er een site waarop de topo van Tsjechie staat met diverse routes.
Je kan daar een track tekenen en deze daarna als gpx bestand bewaren.
Een soort basecamp en dat gratis.
Deze is ook in het engels.
Je moet wel een account aanmaken maar dat is wel te doen.
Je krijgt dan af en toe een onleesbaar bericht over update's ed maar dat is niet zo erg.
Staan ook tracks van anderen in die kan bekijken, kompleet met beoordeling.
Je kan ze ook naar je gps exporteren.
Hier staat ook een legenda met allerlei info zoals verhard of onverhard, moeilijke passage enz.
Zeer aangename site die hier ook best aangeboden mag worden voor Nederland en omringende landen. :-q
http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder is het een super goedkoop land en ik zou zeker eens naar Praag gaan.
Buiten de stad bewaakt parkeren en dan voor een euro of 4 inclusief metrokaart voor het hele gezin
een dagje Praag. :-q :-q
Vond de bediening in restaurants wel wat nors maar wel super goedkoop.

succes en veel plezier
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goeie info Marco, thanks! Geen idee waar Tabor ligt, maar dat gaan we opzoeken. Ik heb inmiddels de OpenMTBMap versie van Tsjechië en die ziet er al veelbelovend uit... Die cykloserver ga ik ook ff checken!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
cor-niels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 13 september 2010, 17:47
Mijn mountainbike: Trek 6300 R.I.P Trek 8.9

Ik ga waarschijnlijk komende zomer 2 weken naar een vakantiehuis aan het Lipno meer, ben er een paar jaar geleden met wintersport geweest. We gaan met familie en ik twijfel of ik mn fiets meeneem (ben de enige fietser)

Weet er iemand wat over het mtb'en in de buurt, als het erg de moeite waard is neem ik hem toch maar mee.

gr Cor-Niels
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Ik heb nog nooit zoveel fietsen op auto's gezien als tijdens onze vakantie in Tsjechie.
Fietsen schijnt een erg populaire sport te zijn volgens de verhuurster van ons vakantie huis.
De bossen zijn in ieder geval erg mooi.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

van Dresden naar Bauzen naar Liberec, langs de Elbe en door de Saksische Schweiz en Bömische Schweiz!
(sorry voor het late reageren)

Erg mooi daar en al met al niet al te zwaar.
In Liberec is ook een bikepark

sccs
cor-niels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 13 september 2010, 17:47
Mijn mountainbike: Trek 6300 R.I.P Trek 8.9

cor-niels schreef:Ik ga waarschijnlijk komende zomer 2 weken naar een vakantiehuis aan het Lipno meer, ben er een paar jaar geleden met wintersport geweest. We gaan met familie en ik twijfel of ik mn fiets meeneem (ben de enige fietser)

Weet er iemand wat over het mtb'en in de buurt, als het erg de moeite waard is neem ik hem toch maar mee.

gr Cor-Niels
We hebben inmiddels geboekt en gaan dus 2 weken naar Tsjechie

Ik heb ondertussen ook een racefiets gekocht, ik twijfel nu of ik de racer of mn mtb meeneem, wat zouden jullie doen
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

cor-niels schreef:
cor-niels schreef:
Ik heb ondertussen ook een racefiets gekocht, ik twijfel nu of ik de racer of mn mtb meeneem, wat zouden jullie doen
hahahahahah! good one Niels! :-q

Da's net zoiets als naar het Harley Davidson forum gaan en vertellen dat je twijfelt tussen een Indian en een Harley en dan vragen wat de forum-leden zouden kopen?

Alhoewel er hier voor mijn gevoel triest genoeg stiekum best veel mensen te vinden zijn die je aan zouden raden de racer mee te nemen...
Laatst gewijzigd door bimbo33 op vr 13 juli 2012, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goede info mensen!
Ik ga volgende week woensdag naar Tsjechie en zit op 90 km van het bikepark in het reuzengebergte.
Fiets gaat uiteraard mee, ik ga bovenstaande sites eens rustig door nemen.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

In de Bike en Trekking van deze maand staat een artiekel over mountainbiken in Zuid Bohemen in Tsjechie, volgens het artikel een aanrader om daar te fietsen. Mocht je er interesse in hebben kan ik het artikel wel even naar je mailen, zag het zo snel nog niet op de site staan.
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Thanks, maar dat is mij te veel uit de richting, ik zit in het noorden.
Jackxx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 november 2011, 12:38
Mijn mountainbike: Niner AIR9 - Trek Superfly 9 FS - Kona Rove LTD

@The Drutz als je mij het stukje wil mailen graag! Ik ben er wel aardig bekend maar de echte MTB routes nog niet gevonden. Wel de bekende landweggetjes, maar geen trails gevonden.
Plaats reactie