Italie: Sella ronda (off road - met liften)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Bedoel welke is technischer of juist eenvoudiger, méér cq minder hoogtemeters etc. Dus elk met hun eigen specifieke eigenschappen. Ben van plan om rechts- en linksom te gaan rijden als ik genoeg tijd heb/krijg. Maar deze info lijkt mij voor anderen die maar één keer gaan rijden wel nuttig.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Beide zonder liften begrijp ik? Als je de route met en zonder lift bekijkt dan is de route zonder liften rijtechnisch iets eenvoudiger ingeschaald. Maar goed, ik heb het uit de boeken, nog niet uit ervaring.
Marjanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 23:18
Mijn mountainbike: Zwart wit vol spookje

Ik heb hem vorig jaar met liften gedaan. Zonder gids is de sella iid niet mogelijk, alleen dan krijg je een sella ronda liftpas wat ik begreep. Maar ja, ik zeg altijd: veel leuker en gezelliger met een gids en groep! Met begeleidde tours (waar dan ook) gaan er vaak twee gidsen mee, dat was hier ook, de groep kan zich dan op kleine stukken even splitsen zodat de durfals de spannendere stukken op kunnen zoeken en de mindere goden toch met de hele groep een dag op pad kan. Ook weten gidsen, vaak locals, altijd de leukste berghutten te vinden en de leukste singletracks die je anders misschien net voorbij fietst. Wat ik ook gemerkt heb: ga je met gids, die knal je dan met meer vertrouwen achterna dan op paden waar je alleen bent en niet weet wat er komen gaat. Je verlegt eerder je grenzen.

Maar ik dwaal af! :D Ik vond de sella leuk afwisselend: wandelpaden (ja, wel vrij veel wandelaars, maar ruimte zat voor iedereen en het gaat goed met elkaar), singletracks, stukje piste, gewoon vanalles wat. Maarja, er zijn zoveel types mountainbikers heb ik al gemerkt! Het is maar net wat je wilT!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Kan niet wachten, bedankt voor je bericht :-q
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

@Marjanne; Mogen we weten welke organisatie jouw heeft gegidst? Ik heb geen alpen ervaring (alleen weg) en denk dat het idd wel raadzamer is met een gids.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik ga met Val Gardena Active, 60 euro. Maar omdat ik in een partnerbedrijf blijf slapen gaat er weer 15 euro af.
Marjanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 23:18
Mijn mountainbike: Zwart wit vol spookje

We hebben de tours gedaan met de hoteleigenaar (fanatieke hoogtemeter-maker) in Wolkenstein die de tours doet in samenwerking met gids Patrick (leuke, gezellige gids die de leukste trails en paden weet te vinden) van Val Gardena Active.

De techniek training was weer van een andere gids van Val Gardena Active, Oswald, was ook een toffe knul, na de training nog een kort tochtje over trails in de buurt gedaan. Als je in een hotel in Wolkenstein verblijft, is je Val Gardena Active Card c.q. deelnames gratis!

http://www.valgardena-active.com/cms/?m ... -biking_en" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrader om met Val Gardena Active mee te gaan hoor!

De tocht Val Duron is ook mooi (via Seiser Alm omhoog en dan via de vallei Val Duron terug, erg leuk, bergmarmotten en beekjes, nog geen platgetrapte route, maar geen trails), de leukste tocht vond ik die langs Anna Tal omlaag over de Seceda! Super! Trails, bossen, langs de bergtop fietsen!

Wij doen altijd "bikehotel inspiratie" op via http://bike-holidays.com/nl/hotel-zoeke ... on/13.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De gids Patrick vond ik zeer geschikt, hij schat goed in wat je wil en kan en verlegt toch ook je grenzen, humor en gezellig. Dit is zijn site:
http://www.ortles-angelo.com/eng_vacanz ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zijn de twee gidsen:
http://www.val-gardena.com/gma/fl/team.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Marjanne op wo 29 augustus 2012, 11:25, 5 keer totaal gewijzigd.
josvboxtel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 09:30

Zo! Ik zal me er ook eens mee gaan bemoeien! ;-)

Afgelopen zomer de Sella Ronda gebiket. De oranje versie (meer technisch, minder omhoog). Geboekt via de lokale vvv (en deze boeken bij http://www.sellarondatour.com/it/" onclick="window.open(this.href);return false;). Vooraf wat skeptisch (waarom met een gids, zal vanwege veiligheid wel langzaam gaan), maar niks van dat alles. Super tocht! Uitzicht super. Naar beneden knallen over grindpaden, singletracks, top! Kan het iedereen aanraden om het met gids te boeken, maar vanaf volgend jaar kan je ook een bikepas zonder gids kopen (let wel even op de openingstijden, zowel kwa tijd als dag).

De gids (Allejandro) was een kleine boer, maar kon een partijtje fietsen! Hij gaf nog de tip: in september organiseert hij een 3 daagse hutten tocht, enduro style door het hele gebied. Hoogtemeters beperkt (1000 hm) door het gebruik van liften. September is kwa weer overigens ook de meest stabiele periode. Als het regent dan regent de hele week, maar als de zon schijnt...

Mijn film (met vooral shots van de Sella Ronda): https://vimeo.com/48241893" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 23:18
Mijn mountainbike: Zwart wit vol spookje

@josvanboxtel Yeaaaahhh, nog iemand die ontdekt heeft dat fietsen met gids wel heel erg leuk is! (Hihi, leuk!). Nee, gaat idd helemaal niet langzaam, soms kan je ze geen eens bijhouden! :-)

Wat betreft veiligheid kijken ze gewoon naar wat je zal kunnen en wat je durft. Je moet niet de hoogtemeter-freak-gids hebben vind ik, maar de allround gids. Ik heb al een paar keer gemerkt dat de hoogtemeter freak denkt dat als je het klimmen niet leuk vind of niet goed kan de rest waarschijnlijk ook niet kan. De allrounder-gids leert je alles, zowel technische trails als tips geven tijdens de klim. Daar heb je meer aan.

De gidsen zijn boeren en veelal skileraren die elke steen in het gebied kennen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zo, gisteren in Italie, vandaag alweer in Nederland! Ik had mij aangemeld voor de Sella Ronda op zaterdag 1 september. Vrijdag werd ik echter gebeld dat het vanwege het weer niet door kon gaan. Balen! Vooruitzichten voor zondag waren echter beter en dus aangemeld voor de zondag. De zaterdag heb ik dus maar benut om zelf de Seiser Alm route te doen. De route waarbij je de lift neemt in Ortisei is niets speciaals qua biken maar wel voor het panorama. Helaas regende het en derhalve heb ik ook geen panorama gehad...

Terug naar de Sella Ronda:
Zondagochtend keek ik uit het raam, regen....dus twijfel of het opnieuw niet door zou gaan.... Maar goed, alles klaargemaakt en zoals afgesproken verzamelen om half9 bij de VVV. Gelukkig gaat de tour wel door! Vooruitzicht is dat het een blij-dat-ik-glij tour gaat worden. Met gids Walter van Val Gardena Active dan om half9 op pad met z'n 5-en.

Eenmaal boven bij de eerst lift gaat het echte werk beginnen. Alvast een tip: rij nooit door een poel modderwater....we waren amper 5 minuten onderweg en mijn wiel bleef steken waardoor ik over het stuur gelanceerd werd... Ging allemaal langzaam dus niets gebeurd gelukkig. Wel gelijk alles nat en modderig. Helaas weer geen panorama...dat is toch naast het biken de reden waarom je de Sella Ronda gaat maken... Na de lunch draaide het weer gelukkig 100% om en hadden we alsnog een fantastisch panorama.

Voor wat betreft de route. Ik vond het een prima mix uit schotter, single trail en hier en daar een klein stukje asfalt. Vooral het Teufelspad was een leuke single trail. Een beetje een slingerpad langs de berghelling. Later ook nog de Gluhweintrail gedaan, nou ja...vanwege het natte weer toch een paar gedeeltes gelopen. De combinatie uit veel stenen, boomwortels, vocht en een paar scherpe bochten zorgde ervoor dat alleen de gids dit met de bike reed.

Al met al een zeer mooie tocht en door de liften voor iedereen met een redelijke conditie prima te doen. Technisch moet je toch zeker ook iets in huis hebben. Als het droog is gaat het natuurlijk makkelijker. Nu met nat weer zag je iedereen gewoon regelmatig een kleine glijer maken. Allen hebben de tour zonder kleerscheuren en zonder lekke banden of materiaalpech doorstaan. Ook erg prettig! Wij zijn redelijk snel gereden en we waren om 16u weer in Selva terug.

Aangezien ik om 4u vanncht pas in bed lag heb ik nog niet gekeken wat er van het filmmateriaal en foto's goed is. Mijn camera speelde 'verruckt' dus ik ben bang dat ik niet veel opgenomen heb...
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op di 4 september 2012, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Leuk om je korte reisverslag te lezen.
Blij dat je je glibber en glijgebeuren hebt overleefd en ons deelgenoot hebt gemaakt.
Volgende week ben ik drie weken in dat gebied en zal het jullie laten weten. Bedankt dat jullie de linkjes en de ervaringen wilden delen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

De guided tour wordt aangeboden tot 16 september. Dus grijp niet mis!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Even een plaatje toevoegen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooooi!
Wij vertrekken zaterdag :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En alweer terug...
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie