Italie: Sella ronda (off road - met liften)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Das wel een heel summier verslag :lol: Hoe was t? En waar is deze foto genomen? Ik heb de ochtend in de regen / wolken gereden en dus dit uitzicht niet gezien geloof ik..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wij zijn met een groepje van acht man naar Selva/Wolkenstein geweest.
Van daaruit 5 verschillende tochten gemaakt, 1 dag thuis gebleven vanwege slecht weer.
Thuis wat routes gedownload en op Mapsource en Google Earth bekeken.
Tja, het blijft een gok, toch bijna 1000km van huis, dus even de boel verkennen zit er niet in.

We begonnen onze week met een tocht naar / door Val Duron.
Via Rifugio Emilio Comici zijn we naar Canazei gereden.
Afbeelding
In de afdaling begonnen voor een aantal de remproblemen. Avid heeft deze vakantie geen goede beurt gemaakt.
De tocht door de Val Duron was mooi, maar het eerste stuk van de klim is steil, zwaar en zeer druk met stinkende 4x4's.
Kwam misschien ook omdat 't zondag was, maar het eerste stuk vanuit Canazei is wat mij betreft een noodzakelijk kwaad.
Daarna kan het genieten beginnen, en vanaf de Passo Duron terug naar Wolkenstein kwamen we nog een paar hele mooie singletracks tegen.
Afbeelding

De 2e route was misschien geen mtb route... Untern dem Geislen heet die. (Oppassen dus, lijkt mooi, maar is niet te fietsen)
Het begon met een klim vanuit het Langental naar Col de Pieres.
Afbeelding
Het eerste deel was nog te fietsen, maar uiteindelijk kwam het neer op lopen met de fiets op de nek.
Hier een panorama van het middelste deel, nog niets aan het handje.
Eenmaal boven bleek dat de Col de Pieres een Via Ferrata, dus staalkabel in de ene hand, fiets in de andere.
De afdaling naar de Regensburger Hutte / Refugio Firenze was wel mooi.
Van daaruit via de weides en de bossen terug naar Selva, ook niet verkeerd.

De 3e dag zijn we met de lift omhoog gegaan naar Ciampinoi.
Van daaruit via een mooie maar drukke singletrack (wandelaars^2) naar de Plattkofelhutte (Rif Sasso Piatto).
Van daaruit via een hele mooie singletrack richting Passo Duron.
Daar vanwege een plotselinge hagelbui besloten terug te gaan richting huis via dezelfde weg als dag 1.
Een paar honderd meter lager was er geen vuiltje meer aan de lucht, dus in het dal naar de Seiser Alm de route weer op gepikt en via Mont Pana terug naar huis.
Afbeelding

De 4e dag in bed blijven liggen wegens ouderwets Holland klooteweer.
De sneeuwgrens lag op 1800m dus boven ons was alles wit. 's middags een beetje rondgehangen in 't dorp, regenjassen en paraplus getest, tja, je moet toch iets...

De 5e dag de Seiseralm beklommen.
Afbeelding
Gedurende de ochtend werd het warmer en de sneeuwgrens kroop voor ons omhoog, zodat we nergens in de sneeuw reden.
Op de Seiseralm wat rondgetoerd. Het is eigenlijk een stukje Zuid Limburgs Heuvelland boven op de berg.
Daarna via dezelfde weg terug als dag 3.

De 6e dag hebben we ons ingeschreven voor de Sella Ronda Tour.
Verwarring alom.
Kan het nou wel zonder gids, of kan het alleen met gids ?
De VVV was niet erg duidelijk, maar uiteindelijk waren we er uit.
Het kan zonder gids en dan kost de liftpas 30 euro.
Maar dan moet je 'm wel van tevoren bij de kassa van de lift kopen.
Bij de kassa vd lift hadden we echter geinformeerd en die meneer vertelde ons weer dat hij alleen enkele reis naar boven verkocht.
Kastje naar de muur op z'n Italiaans.
Aan de taal barriere kon 't niet liggen want we hadden een Italiaan in ons groepje.
Uiteindelijk maar 60 euro gelapt om met de gids mee te rijden.
Eenmaal boven werd er een slectie gemaakt, gevorderd, gemiddeld en beginner.
Wij kwamen in de gevorderde groep bij Osswald. Hij wilde dat we 'm Oss noemden en bleek en toffe kerel te zijn.
Hij wist een flink aantal singletrack die parallel aan de route liepen, en zo maakte hij z'n meerprijs van 30 euro meer dan waard.
Ondanks het mooie weer lag er boven de 2000m nog wat sneeuw, leuk voor de foto's.
De hierboven genoemde Gluhweintrail van Pordoi naar Canazei was ook deze keer spekglad.
Het smeltwater vd sneeuw, de wortels en de vette klei maakten er een lastig parcours van.
Toen Oss vlak voor het eind afstapte ben ik ook maar gaan lopen.
Verder was alles te fietsen, met een enkele keer een voetje aan de grond.
Na een veel te lange lucnhpauze (Oss vertelde dat hij niet voor 16:30 terug mocht zijn) hebben we het laatste stukje van de tocht gereden.
Via de Stenen Stad naar Wolkenstein terug.
Het terras vd Bikebar zat al vol, de andere groepen hadden ons blijkbaar via de gravelpaden ingehaald terwijl wij op de singletracks reden.
Omdat 't onze laatste dag was zijn we maar naar het appartement gefietst, om daar het bier op te maken voor de terugreis.

De conclusie is dat de gids z'n geld toch wel waard is.
Het standaard rondje zal voor de ene te makkelijk zijn en voor de ander juist te zwaar.
Een gids kan de route aanpassen aan het niveau vd groep.
Verder belde Oss telkens met de liften, zodat we geen hinder hadden van de sluitingstijd tijdens de siesta.

(foto's volgen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Leuk verhaal! Had ik even gemist, vandaar mijn late reactie. Maar het klinkt erg herkenbaar. Het is toch fantastisch mooi daar! Panorama's zijn fenomenaal. Gelukkig heb ik in de middag daar ook nog van mogen genieten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inmiddels alweer een maand geleden, tijd vliegt !
Het gebied is absoluut de moeite waard, maar je moet wel een manier vinden om de wandelaars te omzeilen.
Wij hadden routes uitgekozen die ook bij wandelaars erg populair waren, dat gaf soms wat wrijving.

De gids die ons de laatste dag begeleide op de Sella ronda tour wist perfect welke trail wel en niet te kiezen, bijna geen wandelaars gezien die dag !
Een sterk argument om met een gids op pad te gaan, lijkt mij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Na twee weken door het gebied te hebben gezworven (Val Duron, Seiseralm hut tour, Unter Schlern Hammerwand) vooral laat in de middag (weinig wandelaars) heb ik me aangemeld bij de VVV in Wolkenstein. Dit kan overigens in 4 plaatsen zoals Canazei, Colfosco, Arabba.
Vrijdag 21 September Sellaronda (niet de woensdag daarvoor want toen was het slecht weer).
Toen ik 's morgens om 8 uur daar aan kwam was de verrassing groot dat onze groep maar uit twee personen bestond. Dat schiet lekker op dus...
Zonder gids zou het niet mogen omdat je door een natuurgebied fietst en je de kans hebt dat de liften je niet meenemen. Maar goed, hoe dan ook, de gids weet natuurlijk wel de leukere single-trails en geeft aan waar je wat kan verwachten. Alles overziend zijn geld dubbel en dwars waard.
Meer info;
http://www.sellarondahero.com/de/mtb_track.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.valgardena.it/de/radfahren/page574.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mtb-dolomites.com/eng/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Houbi, wij waren een week eerder.
Onze gids vertelde dat 16 september de laatste Sellaronda tour was :~
Blijkbaar hebben ze voor jullie een uitzondering gemaakt.

Maar omdat jij er 2 weken was hebben we in dezelfde tijd daar rondgereden.
Hadden we moeten weten, dan hadden we een Let's ride in wolkenstein gehouden :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Wij waren idd de laaste groep (nou ja groep van twee, met gids 3). De liften gingen na ons in onderhoud zoals elk jaar. Overigens heb ik dezelfde tour nu per ski, met mijn racert en mtb-style gedaan....love it.

In deze geweldige omgeving te MOGEN biken....geweldig. :-q

Ik heb overigens geen last gehad van wandelaars omdat ik meestal na 15:00 on track was. Je mag overigens overal biken alleen liever niet op de smalle wandelpaden om begrijpelijke redenen. Maar als je dan zoals mij wat later in de middag gaat dan ontstaan er geen problemen.
Misschien hebben we elkaar wel gezien maar er zijn daar zoveel bikers en er is zoveel mooie natuur en bergen om je heen dat ik waarschijnlijk je orange bike gemist heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

houbi schreef:...
Misschien hebben we elkaar wel gezien maar er zijn daar zoveel bikers en er is zoveel mooie natuur en bergen om je heen dat ik waarschijnlijk je orange bike gemist heb.
In 't echt is 'ie ook eerder geel dan oranje ;)
Wij hebben dachtochten gemaakt, dus ook voor 15 uur op de trails.
Maar omdat we met gids Oss bijna geen wandelaars hebben gezien, is 't ook een kwestie van de "juiste" trails kiezen.
Wij hadden de pech dat we veel trails hadden gekozen die ook bij de wandelaars populair waren.
Veel wandelaars deden echter helemaal niet moeilijk. Maar je hebt natuurlijk maar 1 wandelstok in je voorwiel nodig...
Lekker gefietst daar :-q
Het is inderdaad een voorrecht om daar te fietsen.
"Mogen" vind ik wat ver gaan, we hebben de lokale bevolking behoorlijk gesponsord met ons verblijf, dus het is meer een wederzijds belang.
Zonder toeristen waren ze nog steeds koeien en schapen aan het hoeden, illegaal schnaps aan het stoken enz.
Wacht, dat doen ze nu nog steeds, gewoon voor de lol, en voor de toeristen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Toch wel mogen denk ik.
Het is een naturschutzgebied wat op de wereldefgoed lijst van Unesco staat. Gelukkig mag je daar dus wel fiesten, dat zou in Nederland echt niet mogen met al die betutteling.
Onderweg ook veel murmeltieren (bergmarmotten) gezien die gilden bij mijn komst....
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Hmmm, volgens mij heb ik vorig jaar dezelfde gids gehad (kregen een gratis gids bij de B&B die we geboekt hadden...)

Mogen idd, maar eerder om conflictvermijding dan werkelijke natuurbescherming (bikers blijven ook op het pad, immers....). Ik was er in juli '11 en het is zo onvoorstelbaar druk op alle paden dat je je goed in kan beelden dat er potentie voor gezeik is.

Dat gezegd te hebben: van mij geen slecht woord over alle wandelaars daar. Het was jammer een week lang enorm behouden te moeten rijden (stond vaak om de bocht weer iemand midden op het pad te bellen oid), maar op letterlijk één persoon na waren ze allemaal super vriendelijk en werden we enkel aangemoedigd. Mijn tip: ga in het voorjaar of vanaf de 2e helft augustus.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

eRicW schreef:Hmmm, volgens mij heb ik vorig jaar dezelfde gids gehad (kregen een gratis gids bij de B&B die we geboekt hadden...)

Mogen idd, maar eerder om conflictvermijding dan werkelijke natuurbescherming (bikers blijven ook op het pad, immers....). Ik was er in juli '11 en het is zo onvoorstelbaar druk op alle paden dat je je goed in kan beelden dat er potentie voor gezeik is.

Dat gezegd te hebben: van mij geen slecht woord over alle wandelaars daar. Het was jammer een week lang enorm behouden te moeten rijden (stond vaak om de bocht weer iemand midden op het pad te bellen oid), maar op letterlijk één persoon na waren ze allemaal super vriendelijk en werden we enkel aangemoedigd. Mijn tip: ga in het voorjaar of vanaf de 2e helft augustus.
Het voorjaar dan, want wij waren er in september en ook toen was het (op sommige paden) te druk om lekker te fietsen.
Gelukkig was dat niet op alle paden.
Vooral de paden die tussen 2 liften lopen waren erg druk. Blijkbaar gaan de meeste wandelaars graag met de lift...

Genoeg gezeurd, het filmpje van dag 1 is (eindelijk) klaar. De wandelaars heb ik er zoveel mogelijk uit geknipt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Over lift gesproken; Voor €75,-- kan je een week gebruik maken van de liften en openbaar vervoer, Vandaar dat het dus in de nabijheid van liften druk kan zijn....logisch toch.
Ook zijn er veel liften waarmee je omhoog kan met je bike. Bijvoorbeeld de Florianlift (Seiseralm) naar de Williamshutte. Dan hangt je fiets naast je aan de stoeltjeslift.

P.s. Leuk filmpje...Dejavu. Nagenoeg dezelfde tracks gereden, prachtig om terug te zien. Dank!! :-q
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

houbi schreef:Over lift gesproken; Voor €75,-- kan je een week gebruik maken van de liften en openbaar vervoer...
Wat dat betreft ook een aanrader voor mensen die (weer) een keer deze kant op willen: als je op zoek bent naar onderkomen zijn er legio huisjes waarmee je korting op allerlei diensten van het tourismusverein kan krijgen. Zo was die Sella Ronda gids gratis, en konden we ook korting krijgen op een weekkaart voor de liften (niet gedaan overigens...).
Stamppot with weaksauce!
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Wij hadden wel de liftkaart en als je er een hebt maak je er ook gebruik van dus was het wel een bijzondere ervaring om samen met je fiets naast je aan een haak van de stoeltjeslift, boven te komen.
In het hotel waar wij verbleven waren meerdere mountainbikers. Met hun heb ik verschillende tochten gemaakt, is wel veiliger dan alleen in de bergen. Vertelden overigens wel braaf aan de hoteleigenaar waar we heen gingen...je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

houbi schreef:Wij hadden wel de liftkaart en als je er een hebt maak je er ook gebruik van dus was het wel een bijzondere ervaring om samen met je fiets naast je aan een haak van de stoeltjeslift, boven te komen.
...
Zoiets dus :
Afbeelding
Uiteraard alleen voor de luie biker (kuch)
Ons 2e fietstochtje deden we nog op eigen kracht.
Dat was een flinke klim ! Blijkbaar was er een gps-track tussen geslopen die niet voor mtb-ers bedoeld was...
Filmpje!
Pak de popcorn er maar bij, lange dag, dus lang filmpje.
Doorspoelen naar 5:00 als je haast hebt, Via Ferrata op 8:30. :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie