Italie: Sella ronda (off road - met liften)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier een paar voorbeeldjes van een tocht door Noord Italie juni 2008:
Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zulke toestanden heb ik zelf in juli in Ischgl meegemaakt. Wil je op zeker gaan dan is augustus bijna de enige maand waarin je sneeuwvrij kunt biken in hoger gelegen gebieden.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

gave foto's ! Hoe hoog kom je als je de sella ronde doet?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maaarek schreef:gave foto's ! Hoe hoog kom je als je de sella ronde doet?
Rifugio Luigi Gorza, ergens boven Arabba, 2478m.
Wij hadden daar sneeuw in september.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

dit topic doorgenomen en bij deze maar weer eens nieuw leven ingeblazen...

Het plan voor de jaarlijkse mannentrip is om de Sella Ronda een keer te gaan doen.
3e week juni 2016 is zo'n beetje de richtdatum. Vroeger in het seizoen, heb ik al wel begrepen, is zeker niet aan te raden en ook half juni kan er nog sneeuw liggen.
De onduidelijkheid over het nodig hebben van een gids om met de liften (jaja, the easy way) is er wat mij betreft nog steeds.
Plan is verder om dan af te zakken naar Riva del Garda, maar als ik de foto's en filmpjes zie is dat vwb het biken betreft niet nodig. In Riva is wel wat te doen en dat vinden we ná het fietsen ook belangrijk. Ik weet niet of dat in de (wintersport)dorpjes ook wel zo is. Kroegen en restaurants zijn belangrijk, want koken doen we niet en zelf bier mee nemen ook niet ;)
Dus, wie kan me helpen aan leuke dorpjes, huisjes/hotels, mooie andere routes (ca 50 km, 2000 hm / dag) en andere 'to do's', in de omgeving Sella Ronda.
thnx alvast!
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op zo 10 januari 2016, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb toendertijd een boekje met routes uit Val Gardena meegenomen. Ik ga eens kijken of daar iets voor je bijzit. Eerst even zoeken waar die kaarten liggen! Of doel jij op routes bij het Gardameer?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Nee Gardameer kennen we inmiddels. Ik denk na een dag of 2 Sella Ronda, Garda niet echt spannend meer is.
dus 'the do's' uit de omgeving Sella Ronda graag ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ok! Ik zal wat routes noemen die ik zie. Misschien dat met de naam ergens een gpx vandaan kunt trekken? Laat ik wel zeggen dat ik met de onderstaande routes geen ervaring heb.

Tierser Alpl Tour / Rifugio Alpe di Tires Tour - 46km, 2139hm. Plm. 15% trails, rest schotter en asfalt. Start in Seis am Schlern;
Seiser Alm Hüttentour / Tour Panoramica Rifugi Alpe di Suisi - 44km, 1600hm. 11% trails. Start in Wolkenstein;
Rosszähne / Tour Denti di Testarossa - 40km, 1700hm. 17% trails. Start in Compatsch;
Seiser Alm Hüttenmarathon / Maratone della baite all'Alpe di Suisi - 49km, 1959hm. 15% trails. Start in Seis am Schlern.

Hopelijk is dit een beetje een start. Het percentage aan trails valt een beetje tegen. Dus een lokale gids met tips is misschien handig. Zo is de Sella Ronda zoals ik deze gedaan heb wel met een fiks percentage aan leuke trails. En dat hangt dus af van het niveau van de groep en de gids.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben in 2012 ofzo in Wolkenstein geweest en daar hebben we ook de Sella Ronda tour gedaan, met liften en met gids.
Staat volgens mij al een stukje terug vermeld, maar just in case volgt hier onze ervaring.
De gids was via de vvv in Wolkenstein geregeld.
We kwamen in de groep met gevorderden en hebben zodoende de Sella Ronda gereden via de trails, en niet via de schotter paden.
De gpx die je kan downloaden voert je wel via de schotterpaden.
De omgeving en de uitzichten zijn even mooi, maar qua mtb-gevoel is het toch wel wat anders...
Rond het Sella massief zijn veel mooie wandelpaden die voor een mtb'er voldoende uitdaging bieden.
Uiteraard moet je die wandelpaden delen met ... wandelaars.
Dat kan wel eens een probleem zijn, vooral in het weekend, het gebied is ook bij wandelaars uiterst populair.
Tijdens de Sella Ronda tour met de gids zijn we weinig wandelaars tegengekomen. De gids wist blijkbaar welke paden hij moest vermijden om de wandelaars te ontwijken.
Die tour heb ik nog wel ergens als gpx, dus het is gerust zonder gids te fietsen, stuur maar een pb.
Ook de schotterpaden gpx is zonder gids te fietsen.

Probleem waar je zonder gids tegenaan loopt zijn de liften.
1e probleem is de liftkaart.
Je hebt een Sella Ronda liftkaart nodig. Die bestaat, maar was toen lastig verkrijgbaar.
De Italianen hadden een sterke voorkeur om
a) losse tickets te verkopen
b) de Sella Ronda kaart icm met een gids te verkopen.
Omdat we besloten hadden de tour met een gids te doen was dit probleem opgelost.

2e probleem zijn de lifttijden.
De Italianen houden in het zomerseizoen een zeer ruime siesta.
Tijdens de siesta zijn de liften voor toeristen gesloten, maar voor de groep met gids worden ze aangezet.
Wij hebben gezien dat groepen zonder gids in de wachtkamer moesten wachten, terwijl wij omhoog mochten...
Rare jongens die Romeinen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Maar TSTM, als hij in juni gaat dan zal in het sowieso meevallen met wandelaars. Dat was ook zo toen ik er begin september was. Het echte hoogseizoen is dan nog niet begonnen danwel in mijn geval afgelopen. Buiten het seizoen gaan loont zich ook wel, onze gids vertelde dat zelfs een week ervoor die grote liften (180 pers??) bomvol stonden met mtb-ers, zodanig dat het bijna stapelen was. Terwijl wij in september gewoon van voor naar achteren door de lift konden lopen.

Ik heb inderdaad een Sella Ronda liftkaart :winkie: , die hangt fier aan de boekenkast. Ik zou graag nog een keer terugwillen om de Sella Ronda dan echt met mijn zoon te rijden (zoals ik oorspronkelijk ook had gepland). Qua panorama is er weinig wat deze tour kan overtreffen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Dus er is sowieso zonder gids wel te fietsen, begrijp ik. Dacht eigenlijk dat het hele gebied op één of andere manier afgesloten / verboden gebied was zonder gids. We hoeven de hele ronde ook niet op één dag te doen. dan zijn liften minder nodig. Wil wel wat klimmen, maar 3000hm per dag is mij iets te veel.

Genoeg te fietsen dus voor 5 dagen, maar de middagen (terrasjes tussen- en eind van de middag) en vooral de avonden ook goed vertoeven daar?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zonder liften mag je bijna 5000hm klimmen en de afstand van de ronde wordt dan 90 km, meen ik, dus reken op 45km en 2500hm per dag.
Mogelijkheden tot overnachten en eten zijn er genoeg, want je komt telkens in het dal door een dorp.

Wij waren er halverwege september 2012 en er waren echt veel wandelaars.
Volgens onze gids was dat inderdaad vrij uniek, kwam volgens hem door de slechte zomer en de mooie nazomer.

http://www.pinkbike.com/video/285474/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/video/288479/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/video/298903/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/video/297848/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik was er maar heel kort maar van wat ik gezien heb van Wolkenstein zal het daar op het plein vast goed toeven zijn in de avond. Er zijn een aantal terrasjes. Van de andere plaatsen in het dal weet ik eigenlijk weinig.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Kogel is (min of meer) door de kerk... het wordt vanaf 18 juni eerst een klein weekje Gardameer en op de terugweg 1 of 2 dagen Sella Ronda.
Garda kennen we dus daar hoeven we niks voor uit te zoeken. Sella Ronda wordt de eerste keer, dus dat vraagt wat voorbereiding.
De route (gpx) plukken we van Sellarondaheroes.com. 60 km, 3000hm maar dan lui met de lift ;)
Nu ff goed zoeken hoe het met de liften zit, overnachtingen en terrasjes.....
Altijd leuk zulke voorbereidingen voor zo'n uitstapje :D
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Wij spelen met het idee om volgend jaar die kant op te trekken, i.p.v. een Transalp. Inderdaad via de route van sellarondahero.com. Echter wel op de diehard manier, dus zonder lift. Als je de track in Google Earth bekijkt, kun je op diverse punten terug het dal in. Daarnaast, bij diverse grote evenementen die wij in het verleden gereden hebben, blijkt (bij voldoende training) dat we de toptijd verdubbelen bij het uitrijden. In het geval van Alban Lakata zijn we een 10 uur onderweg. Daar zie ik de lol nog van in...
Plaats reactie