Italie: Sella ronda (off road - met liften)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi verslag. Heb je foto"s voor ons?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik ben ondertussen ook alweer een paar weken terug uit Wolkenstein/Val Gardena.
Ondanks dat de groep door blessures en werk van 6 naar 3 man was uitgedunt, toch een leuke week gehad.
2x de Sella Ronda clockwise gedaan met liften.... omdat ie zo leuk is :wink:
Ik moet wel zeggen dat het halverwege juni echt knetter druk was met wandelaars. Voor mij beetje een domper.
Heb graag het gevoel 'in the middle of nowhere' te fietsen. Te midden van zoveel toeristen (zelfs Chinezen die verdwaald waren en me midden in een Alpenwei vroegen waar 'the busstop' was) heb ik dat 'alleen op de wereld' gevoel nooit gehad.
Dit jaar waren we minder getraind dan anders en waren de liften best handig, maar de volgende keer toch weer iets heftigers.... en stillers.
De drukke terassen aan het eind van de dag waren dan wel weer gezellig :D
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dolomieten zijn natuurlijk ook erg toeristisch in het hoogseizoen, de zomervakantiemaanden.
Maar in september is het weer rustig (toen giro dolomiti huttentocht gedaan, en sowieso is het heerlijk rustig eind van de dag in een berghut, fantastisch, die rust!)
Wat ik een paar keer deed is in de namiddag de Seisser Alm of Resciesa opfietsen vanuit Val Gardena, als de meeste wandelaars alweer naar beneden waren. Na 900-1000hm klimmen kwam de beloning bergaf via een stil uitdagend wandelpad, dan had ik geen last van wandelaars, en zij niet van mij.
Wat nog erger is is daar racefietsen... wat een verkeer op die passen, zeg!! Dan liever offroad en wat wandelaars.
Sellaronde clockwise vond ik conditioneel wel aperelaxed... maar iets van 350klim-hm’s. Daar kom ik in Zuid-L niet eens onder :winkie: . En bergaf gaat vanzelf. Iedere keer met een lift omhoog, wat een luxe. Maar wel dikke fun dus, zeker een aanrader :-q !
Volgende keer anti-clockwise, dan wat meer klimmen, en nog steeds veel dalen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Wij overwegen komende zomer de Sella Ronda clockwise te doen. De indruk wordt gewekt dat het veel (aangelegde) singletracks naar beneden zijn. Misschien is het aandeel gegroeid of zijn er verschillende keuzes te maken, dit ga ik nog proberen uit te zoeken.
Omdat we niet echt dichtbij zitten (Naturns) is een belangrijke vraag hoe lang je er ongeveer over doet, is 5 uur realistisch? We zijn redelijk ervaren/fit en rijden op fully's (trail/enduro). Daarnaast benieuwd of augustus hiervoor uberhaupt een goed idee is...

Ik ben trouwens ook benieuwd of er leden zijn die de Madritsjoch (van Sulden via het Martelltal naar Latsch) hebben gereden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen ik er was, alweer een tijdje geleden, hadden de liften nog siësta. Dus je hebt verplicht een lange lunchpauze.
Onze gids belde met de lift, en dan konden wij toch naar boven. Maar alleen wij, de rijders zonder gids (en wandelaars) moesten wachten.
Maar dan nog wordt 5 uur krap.
Want een gids neemt je weer mee naar een hut waar je kunt lunchen (en hij uiteraard gratis, dus ook een verplichte pauze).
Als je zelf gaat klimmen haal je het zeker niet.

Er zijn op iedere berg meerdere paden.
Van brede schotterwegen tot geitepaadjes.
De officiële track gaat op safe, dus over de makkelijke paden.
De gids kent alle trailtjes en kiest die aan de hand van de mogelijkheden van de groep.

Wij zijn 's morgens vroeg in Wolfenstein gestart bij de VVV. Daar gids en liftkaart betaald (dus niet bij de lift).
In de eerste afdaling werd een selectie gemaakt en zo werden de groepen ingedeeld.
De gids is net zo duur als de liftpas, maar je krijgt dus voorrang bij de liften en je rijdt trailtjes buiten de standaard route (mits het niveau van je groep dat toelaat)

Maar 5 uur is optimistisch, tenzij de liften nu full time draaien en je de vaste route neemt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Dan is er misschien wat veranderd. Ik heb inmiddels een pdf folder met kaart gedownload op www.sellaronda-mtb.com. Hierop staan alle lift-tijden maar geen melding van lunch-stops (nog wel te checken). De laatste openen 9 uur en de eerste sluiten 17 uur, we mogen er in het slechtste geval dus max. 8 uur over doen.
Op de andere zijde staat het profiel van de tour met in geel de singletrails voor mtb (met naam, meeste S1/S2), en lijkt toch een aardig aandeel van het geheel te beslaan.
Wij dachten het zonder gids te doen, de folder adviseert het wel maar het is niet verplicht. Ik denk dat de geitenpaadjes in augustus ook veel wandelaars hebben en die zie je natuurlijk niet op de specifieke mtb-trails.

Zie: https://www.sellaronda-mtb.com/pdf/Falt ... B_2021.pdf
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dit is de goede kaart.
Ook vrij verkrijgbaar bij de VVV aldaar overigens, of bij de liften.
En verder staan er overal bordjes. Dat icm de kaart werk uitstekend, geen gidsen nodig en ik heb nooit wat gemerkt van lift-siesta’s.
Mijn ‘beweegtijd’ klok mee was 4 uur. Maar: reken maar gewoon op een dagtocht, met het stilstaan, pauzeren, lunchen, lekke band fixen etc erbij.
En: dan kun je soms ook eens een (zwaardere uitdagendere) alternatieve bikeparkafdaling nemen en weer met de lift omhoog, er valt genoeg te variëren als je zin en wat reserve tijd hebt. De zwaarste trails zitten niet in het populaire vaste rondje, dat moet immers ‘voor iedereen’ te doen zijn.
Ik zou gewoon vroeg de 1e lift nemen.
Is erg mooi en leuk!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De pdf toont een foto van een soort North shore. Die was er toen nog niet.
Ook de namen vd trails waren anders, Duits en Italiaans.
Zou goed zijn als ze ook de siësta hebben geschrapt. 2 uur de tijd om je boterhammen op te eten in de wachtkamer van een liftgebouw is niet de beste middagpauze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Ik ben trouwens ook benieuwd of er leden zijn die de Madritsjoch (van Sulden via het Martelltal naar Latsch) hebben gereden?
Die heb ik een aantal jaren geleden gedaan. Echt fantastisch. Klim duurt lang en we hebben een flink stuk moeten lopen. Sneeuwballen gooiend de laatste klim op :D Afdaling is technisch en eindeloos. Mooi avontuur alles bij elkaar. Zijn niet zoveel plekken waar je zo “makkelijk” zo hoog komt ook
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over wandelaars.
Mijn ervaring is dat de meeste wandelaars het pad nemen van lift A naar lift B, of omgekeerd.
Dus ze gaan met lift A omhoog, dan lopen ze via de alpenwei naar het bergstation van lift B en gaan daar weer naar beneden.
Op de paden die de bergstations van A, B en C met elkaar verbinden is het dus rete druk, verder zie je bijna niemand.

Fietsers gaan meestal van het bergstation van lift A naar het dalstation van lift B (of C) en zodoende kom je meestal niet hele kuddes wandelaars tegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Dit topic maar weer eens een slinger geven...

Afgelopen week met de fietsclub besloten dat we in juni (dag na de Sella Ronda Hero) weer naar Wolkenstein / Val Gardena te gaan.

Natuurlijk staat een rondje Sella Massief op het programma en er is online ook genoeg ander lekkers te vinden, maar ik hoor liever van forummembers nog over gave routes.
Dus, ben je er al eens geweest en heb je buiten links- en rechtsom om het Sella Massief, nog andere gave routes gereden, hoor ik het graag.
Lijstje waar de routes zo ongeveer aan moeten voldoen:
  • Moeilijkheidsgraad; gelijk of wat lastiger dan de Sella Ronda.
  • Lengte; ergens tussen de 30 en 60 km.
  • Klimmen; tot zo'n 2000 hm
  • Tijdsduur; 4-6 uur (afhankelijk van fotomomentjes en eet/drinktentjes :wink: )
  • Liften; mag, maar hoeft niet
-edit-

Een ander idee waar ik over denk heeft met de langste dag, 21 juni, te maken. We zijn dan in Val Gardena. Een mooie dag om een lange dag op de fiets te maken. Hoe reëel is het onderstaande plan?

Linksom en rechtsom is volgens deze kaart https://www.sellaronda-mtb.com/pdf/Falt ... B_2021.pdf 120 km met bij elkaar maar zo'n 1500 hm. Is het binnen de openingstijden van de liften mogelijk om deze achter elkaar te rijden?
Met de oude gemiddelde snelheden die we daar eerder gereden hebben (8 uur over 62 km), lukt het zeker niet. Maar dat was voor de fun, in een groepje, met veel fotomomenten, relaxen, op elkaar wachten, terrasjes etc.

Als we eerst tegen de klok in doen en daarna met de klok mee, zit de laatste lift op zo'n 14 km van het einde in Val Gardena. Half 6 in Campitello die Fassa is dus het doel. Dat is dus 106 km binnen 9 uur. Als ik voor de grote gondels (als ik goed kijk 3 stuks) gemiddeld 10 minuten wachttijd reken heb ik nog 8,5 uur. een half uur pauze en een half uur stops is 7,5 uur over voor 106 km. Dat is gemiddeld 15,1 km/uur. Bedenk daarbij dat met de klok mee bijna alleen naar beneden is.
De MillManTrail (100km met 2000 hm) hebben we in 7,5 uur gedaan..... Ook redelijk rustig met veel pauze- en wacht momentjes.

Voor mijn gevoel zou het moeten lukken. De laatste lift missen in Campitello di Fassa betekend 984 extra hm.... of de taxi pakken :winkie:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Appartement in het centrum van Val Gardena / Wolkenstein is besproken. We (4 50+ers) zijn daar van 18-24 juni, een dag na de SellaHero.
Plan uit bovenstaande bericht is nog steeds een doel.
Verder belangrijk die week is: genieten van de omgeving, het eten, het drinken en hopelijk het weer....

Verder zijn we op zoek naar andere gave tracks in de omgeving. Ik weet, er is op internet best wat te vinden, maar hoor het toch liever van 'de kenners'.
Wat we zoeken zijn dagtochten van zo'n 40-50 km, met ca 1200-1600 hm's. Zwarte routes zijn to much voor ons, maar op de rode tracks komen we best aardig voor de dag. Blauwe zijn a piece of cake (voor de meeste van ons :wink: )
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Hier uiteindelijke Camping Miravalle geboekt. Ligt dichtbij met aangeboden shuttle dienst naar de liften zin in!
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wij zijn er net even eerder.
Heel benieuwd of je er met de MTB wat kunt, er schijnen vrij weinig interessante lijnen te zijn ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zo... alweer een ruime week terug uit de Dolomieten. Wat een genot was het weer om daar te rijden.

Het hele plan van de Sella Ronda op 1 dag met de klok mee en tegen de klok in, op dag 1 al op de lange baan geschoven. Besloten om er met elkaar gewoon een paar leuke dagen van te maken ipv een soort race tegen de klok (en de benen) te houden.
Tegen de klok in hadden we nog niet eerder gedaan. Wat een ontzettend mooi stuk zit daar in. Een 'geitenpaadje' van de Passo Pordoi over de bergflank naar Arabba. Fantastische uitzichten tijdens geweldig weer. Genieten geblazen.

Verder zijn er wat bikepark achtige lijnen bij gekomen her en der. Voor de echte bikepark-freak wellicht niet voldoende of te makkelijk, maar voor ons als SPD-mountainbikers, meer dan voldoende om er veel plezier te hebben.

Het middagje wandelen (Sasso Lungo) deed de benen geen goed. Met name het afdalen zorgde voor erg gespannen kuiten de volgende dag :wink:
Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie