Italie: Sella ronda (off road - met liften)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Weer een stap verder in de vakantieplannen. Wel twee eigenlijk...
Huisje in Riva geboekt en ook het hotel in Val Gardena is gereserveerd.
Eerst 3 dagen fietsen rondom Riva en op de terugweg 2 dagen rondom de Sella Ronda. Fijn gepolderd om alle 6 te laten instemmen:D
Ook contact gehad met het touristisch buro in Val Gardena. Zonder gids de liften nemen is mogelijk met de Super Summer Card. http://www.dolomitisupersummer.com/en/tickets
Nu is het alleen nog trainen tot het zover is....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

WOWWWW wat een supergave plek!!!!
weekje Italie afgesloten met 2 dagen Val Gardena. De laatste dag, de rust dag, de Sella Ronda Clockwise gedaan met behulp van de liften. Waanzinnig mooie tocht.
Filmpjes en verslag volgen..... eerst maar wat teasers ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Prachtig !
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Heel vet. Is dit met een HTtje ook nog goed te doen of heb je toch echt een fully nodig? M.a.w. hoe lastig is de ronde?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De ronde is met een ht ook wel te doen volgens mij....
De foto van mij op rotsige afdaling is er tussendoor geglipt. Is van paar dagen daarvoor toen we de Altissimo afgingen bij het Garda meer.
De Sella ronde kan je zo moeilijk maken als je wil, volgens mij. Afhankelijk hoe goed je de echt kleine paadjes weet te vinden.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Heel mooi! Zou zo weer terug willen als ik die plaatjes zie (alhoewel ik iets zuidelijker ook op een omronding van een gebergte ben gestuit laatst. Volgens mij van het Latemar-gebergte. Kan ook met liften en ziet er ook leuk uit.)

De ronde is inderdaad niet heel moeilijk (op een enkele passage na), technisch gesproken. Het gaat vooral om het uitzicht. Dat is gewoon fenomenaal!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja erg mooi, wil ook terug !
En het is met een HT (carbon, 100mm Reba) te doen.
Dropper is fijn, maar met een QR kan 't ook, afdalingen zijn relatief lang.

ff mezelf quoten vanwege de filmpjes.
geschoten vanaf m'n HT.
laatste filmpje is sella ronda met de klok mee.
ThaSingleTrackMastah schreef:...
http://www.pinkbike.com/video/285474/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/video/288479/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/video/298903/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/video/297848/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heb je toevallig een GPX? Enig idee van de afstand en hoogtemeters?
erwin.burgers schreef:WOWWWW wat een supergave plek!!!!
weekje Italie afgesloten met 2 dagen Val Gardena. De laatste dag, de rust dag, de Sella Ronda Clockwise gedaan met behulp van de liften. Waanzinnig mooie tocht.
Filmpjes en verslag volgen..... eerst maar wat teasers ;)
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook leuk: een Giro Dolomiti huttentocht. Hebben we afgelopen jaar met Vasa gedaan. In 6 dagen vanaf Brixen naar/door de Dolomieten, met overnachten in berghutten/hotels. Erg mooi en extra speciaal door het verblijf op hoogte in die berghutten. Elke dag eindigt dus met een klim waar je bedje staat...
Pakt een groot deel van de Sellaronde mee. Dikke aanrader! Prachtig gebied.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Die staat voor volgend jaar op mijn lijstje van mogelijke doelen. Dat zou dan in combinatie zijn met een week rotsklimmen want daar zijn de dolomieten ook uitermate geschikt voor.

Overnachten in hutten is voor de beleving van zo’n tocht wel een toegevoegde waarde. Je hebt dan inderdaad altijd een slotklim en daarna is een prachtig uitzicht aan het einde van de dag je beloning. Enige wat ik met dit soort tochten vooraf altijd lastig vindt is het inschatten van de benodigde technische capaciteiten. Het is niet natuurlijk niet erg om een keer een stukje te moeten lopen maar het moet wel leuk blijven.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Grappig dat ik in het filmpje van TSTM veel stukjes tegen kom, die ik niet gezien heb.
Zoals ik al dacht vooraf, zijn er vele wegen die rondom het Sella massief leiden.... reden genoeg om nog eens terug te gaan.
Wat techniek betreft moet ik wel eerlijk zeggen dat de ronde die wij deden niet heel ingewikkeld was. De afwisseling (schrotter, alpenwei, singletrack) en natuurlijk de uitzichten maken deze tocht.
De dagen ervoor rondom Garda heb ik met regelmaat met zweet in mn handjes rond gereden op bepaalde afdalingen. Sella Ronda was heel goed te doen.
Huttentocht lijkt me ook leuk, maar de Hefe Weissen op een zonnig terras na terugkomst in Val Gardena en een lekkere pizza doen het voor mij ook wel... Tis toch ook vakantie he ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

erwin.burgers schreef:Grappig dat ik in het filmpje van TSTM veel stukjes tegen kom, die ik niet gezien heb.
Zoals ik al dacht vooraf, zijn er vele wegen die rondom het Sella massief leiden.... reden genoeg om nog eens terug te gaan.
Wat techniek betreft moet ik wel eerlijk zeggen dat de ronde die wij deden niet heel ingewikkeld was. De afwisseling (schrotter, alpenwei, singletrack) en natuurlijk de uitzichten maken deze tocht.
De dagen ervoor rondom Garda heb ik met regelmaat met zweet in mn handjes rond gereden op bepaalde afdalingen. Sella Ronda was heel goed te doen.
Huttentocht lijkt me ook leuk, maar de Hefe Weissen op een zonnig terras na terugkomst in Val Gardena en een lekkere pizza doen het voor mij ook wel... Tis toch ook vakantie he ;)
Wij moesten de 1e afdaling voorrijden en werden toen ingedeeld in de groep die, waar mogelijk, de singletracks reed ipv schotter.
Maar geen halsbrekende toeren hoor.
Enige spannende stukje was de Gluhweintrail vanaf Passo Pordoi. Niet omdat het zo ruig was, maar omdat in het bos de modder spekglad was.
Ik heb de gpx van het rondje nog wel ergens denk ik. Die wijkt hier en daar flink af vh rondje dat je kunt downloaden.
Liefhebbers moeten ff een pb'tje sturen met daarin hun email adres.
Als je de ronde doet met liften, dan is een overnachting niet nodig.
Maar als je op eigen kracht de 4000 tot 5000hm wilt maken, dan lijkt me een overnachting wel lekker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zooooo..... daar gaan we weer!!!!!
In juni een hele week Dolomieten afgesproken. Met 6 man weer 5 dagen fietsen in een schitterende omgeving. Kan het mooier?
Weer neergestreken in Val Gardena (voor de Weissen en pizza's). Dit keer geen pension, maar een appartement vlak bij het centrum.
Nu nog op zoek naar nog meer mooie routes...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Fijne vooruitzichten!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gisteren de Sellaronde Clockwise gedaan (in de Dolomieten) met mijn zoon, van net 13.
Wat hebben we een lol gehad!

Rondje van 58km, 4000hm, 330 netto klim-hm's, rest met de lift (dagkaart volwassene 46,-, kinderen (t/m 13) 32,-voor onbeperkt gebruik alle liften (7 stuks). Wij hadden er wat trails (en liften) aan vast geplakt (64km, 4615hm).
Conditioneel naar boven niet zwaar dus, maar je hebt wel voldoende technische bagage nodig voor het bergaf deel. Vooral de afdaling naar Canazei (vanaf pas Pordoi) is soms over kleine stukjes in het bos aardig pittig, als het nat is (en dat was het), vanwege gladde wortels en stenen. De rest bestaat vooral uit flowtrails, gewone singletrails, schotterpaden. Deels exclusief voor bikers, maar vaak deel je paden met wandelaars (bergop mn). Fan-tas-tische panorama's!
We hadden echt tijd zat. Lift open 0830, laatste lift naar boven 1730, vanuit Wolkenstein, Danterciepeslift (maar je kunt op het hele rondje instappen natuurlijk waar je wilt). Wij zaten om 09.30 in de lift, waren 16.30 weer terug, met extra trails, foto's en filmpjes maken, pauzes, uitgebreide lunch, geheel geen tijdstress dus.

Technisch onderlegde ervaren volwassene kan het al met een 100mm hardtail, ideaal is een, pak en beet, 100-130 mm fully. En vooral een dropper, ongeacht de fiets, geeft extra veel fun en controle. Ik reed een 100mm marathon/racefully met dropper, zoonlief een 120mm 26" Canyon Nerve met korte stuurpen, zijn zadelpen zetten we steeds omlaag mbv de snelspanner. En er zijn volop 'potente' fietsen te huur in alle dorpen, evt met beschermende gear! (Meerderheid verhuur betreft e-bikes overigens, iedereen kan de berg op... af is weer een ander ding).

Ons trainingsgebied in Nl is Zuid-L, Voerstreek, Pietersberg, Vise, Wood15, da's meer dan zat om hier een hele dag heeeeeel veel plezier bergaf te beleven! Techniek moet wel een beetje op orde zijn (of je moet een fiets hebben die je eventuele ontbrekende stukje techniek mee helpt opvangen (meer veerweg, dropper) :wink: ).

Rondje kun je ook anti-clockwise doen, meer XC gericht: 55km, 3620hm, netto 1020 klim-hm's, 6 liften.
Prima kaart is te krijgen bij de VVV, gids heb je dan echt niet nodig, GPS ook niet overigens.
Bij de liften hebben ze de kaart niet en verwijzen ze naar de VVV, of nog liever de verhuur- en gidsbedrijven bij elk groot liftstation, in elk dorp.
Maar met fietservaring in de bergen heb je aan die prima kaart dus echt voldoende!
Echt een tip, ook evt zonder kids natuurlijk. Maar met is wel een heel unieke belevenis!

Veel waardevolle info vind je hier:
https://www.sellaronda-mtb.com/en/clock ... k-tour.php" onclick="window.open(this.href);return false;

3 Jaar geleden overigens met Vasasport de hutten Giro Dolomiti tocht gereden.
Die is conditioneel vele malen zwaarder, want daarbij klim je alles (en je eindigt de dag altijd bergop bij je bed in de berghut!), 1500-1600 (blauw) tot 2000-2400hm (rood) per dag, 6 dagen achtereen.
Bergop dus pittiger, maar ook qua trails en bergaf soms pittiger. Sommige stukjes van die giro zaten ook in deze Sellaronde. Het enige 300hm klimdeel bv, en de afdaling erna. Maar naar Portavesovo, van waaruit je een prachtig uitzicht hebt op de hoge Marmalade met gletsjers, moesten we met Vasa zelf mega-steil klimmen (heerlijk afzien hoor!), nu bracht de gondel er ons heel comfortabel. En Vasa koos een nog spannender bergtrailtje aan de Marmaladekant richting Canazei, de officiele Sellaronde blijft wat eenvoudiger maar echt heel mooi aan de Sellamassief kant. Het leuke aan de Sellaronde: veel fun, conditioneel niet zwaar, en 1 dag te doen (mits je dus over wat techniek beschikt)...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie