Omgeving Millau

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

La Caussenarde is pas geweest (5 juni). Dit is een mtb cyclo/marathon met afstanden van 40, 60, 85 en 105. De routes staan gewoon op internet. Kun je zo met je GPS nafietsen.

Voorbeeld:
http://connect.garmin.com/activity/90528961
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Ik zal zodra ik terug ben een verslagje doen van mijn belevenissen!!! :-q :-q :-q
Ik ben zeker van plan verschillende routes die Fourty me toegestuurd heeft te fietsen en misschien dat ik een dagje meega met het activiteitencentrum, bij de camping om de hoek, mits me dit interessant lijkt.... :winkie: :winkie:

Eind juli staat het allemaal online, hopelijk met wat mooie plaatjes erbij!!! :D :D
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Hé Fourty!!

Ik heb me de afgelopen 2 weekjes goed uit kunnen leven in Millau. Onze 2 campings zitten nog geen km van elkaar...
-Je kunt gelijk vanaf de camping route 11 volgen. Eerst een stuk over de kade langs de Tarn. Opletten voor het glas!!!
Op een gegeven moment moet je met de fiets op de nek door een tunneltje, daarna de Tarn weer volgen tot bijna aan de brug.
Leuke route, weinig technisch,vooral knallen en een beetje klimmen.... Vooral het 2e deel na de rotonde is leuk.
-Vanaf de camping de D110 richting Montpellier-le-Vieux volgen. Dit is meteen 7km klimmen over de verharde weg...
Als je boven komt ga je bij de picknickplaats rechtsaf en dan 300m verderop links het bos in. Dit is route 9.
Leuke, afwisselende route. Aan het eind kom je bij de picknickplaats weer uit. Ik ging dan meestal verder naar boven naar het uitzichtpunt.
Als je dan weer naar beneden vertrekt, zie je witte pijlen, links het bos in. Dit is een leuk stukje door het bos en je komt dan bij de picknickplaats weer uit, voordat je weer aan de afdaling begint naar de camping. Je fietst dan ongeveer 34km.
Meestal reed ik hierna een lus van route 11 erachteraan, samen 45km.
- Bovenop de Causse Noir heb je nog twee routes, maar dan moet je doorfietsen voorbij Montpellier-le-Vieux, voordat je kunt beginnen, of je rijdt er eerst met je auto naartoe...
- We hebben ook nog route 1 gereden.
Je rijdt vanaf de camping, bij de rotonde rechtsaf, richting Paulhe. Bij Paulhe, brug over de Tarn, Aguessac. In Aguessac, bij de spoorbrug richting st. Germain. Je kunt dan vanaf Veyrac de route oppikken. Wij hebben dit geprobeerd, maar vonden het eerste stuk te link... Ben benieuwd wat jij hiervan vindt....
Wij zijn omgedraaid en doorgefietst naar st.Germain, waar de route eigenlijk begint. We hebben de route gevolgd, tot we uiteindelijk weer in Veyrac omlaagkwamen. Het is een pittige route met één pittige klim in het begin en daarna, na een afdaling over de weg, een zeer pittig, steil stuk omhoog, van een km of 1,5. Kom je uiteindelijk boven heb je een prachtig uitzicht over Millau en de brug. Zeker de moeite waard na al dat ploeteren!!!
Als je dan je weg vervolgt, boven langs het weiland blijven fietsen, niet naar beneden!!! Afwisselend stukken lopen, billenknijpend over de stenen naar beneden, maar zeker te doen.... Je kunt nog een stuk rechts aanhouden naar een ander uitzichtpunt, maar dat hebben wij niet meer gedaan, vanwege de tijd.
Bij deze route dus je kaart meenemen en alleen fietsen als je niet te bang bent en over een zeer goede conditie beschikt...

Ik ben hier nog lang niet uitgekeken en ga hoogstwaarschijnlijk volgend jaar weer terug naar "le Viaduc"..
Deze camping is trouwens ook zeer aan te raden.....
Veel plezier en laat even weten wat jij ervan vond.....

Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen, anders had ik nog een paar kiekjes toegevoegd.....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

pk-patty schreef:Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen, anders had ik nog een paar kiekjes toegevoegd.....
1. foto's online zetten bijv via Picasa ofzo
2. Url van elke foto kopieren
3. gekopieerde URL tussen deze HTML tags zetten:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Fourty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 17:34
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon3

Ik heb me ook leuk geamuseerd in de omgeving van Millau. Ik heb de volgende routes gereden:

Route-1: eerst naar st.Germain gereden over de weg. deze route vergt conditioneel wel het een & ander van je.
De klimmen zijn niet minder zwaar dan van route-6 maar de afdalingen zijn een stuk minder technisch.

Route-5: 2* gereden. 1* eerst route-11 gevolgd & vervolgens bij kuispunt roue-6 & 11.
De gewone weg naar boven gereden & boven op het plateau route-5 verder gevolgd.
Andere keer route-6 naar boven gereden & boven route vreder gevolgd. Daarna bij de afdaling route-6 tegenovergesteld afgedaald. Dit is zeker niet aan te bevelen wanneer je enige angst hebt bij afdalen. Vooral het asfalt stuk is link met grote versnellingen ten gevolgen van het helling percentage aan het eind van de afdaling zit dan ook een afwateringsgoot dwars over de weg. Hier kun je eenvoudig over de kop gaan dus opletten.
Route-5 is niet technisch & conditionel goed te doen met enige klim & daal ervaring (zoals Ardennen).

Route-6: Vanaf de rotonde bij Roc at canyon route 11 gereden tot de wildwater kanotraject. van hier uit route 6 gereden. Deze route vergt conditioneel & technisch wel het nodige van je. Veel technische single track afdalingen.
Inclusief heen & terug naar startpunt 45km. Zeker geen beginners route. Veel klimmen die je alleen op het kleinste verzet kan rijden. Veel zeer technisch single track afdaling met veel onoverzichtlijke haarspeldbochten

Route-9: gereden met mijn zoon (10 jaar) & echtgenote. Eerst met de auto naar boven. Route is inderdaad goed te rijden. alleen de helling aan het eind konden mijn zoon & echtgenote niet fietsend boven komen.
Deze route ook alleen gereden & toen ook inderdaad eerst naar boven gefietst.

Route-11: gereden met zoon & echtgenote. leuke beginners route. mijn zoon & echtgenote hebben deze route of gedeelten er van meerdere malen gefietst.

Voor mijn vakantie was ik via het forum benaderd door iemand om samen te gaan mountainbiken.
Ik vond het erg leuk dat ik op deze manier benaderd werd & samen fietsen was ook zeer gezelling.
Mijn advies is dan ook. Ga je ergens naar toe op vakantie. Kijk even of dat je toevalling via het forum een fiets maatje kan vinden.

Bij office du tourisme een nieuwere versie van het route boekje gekocht. In deze omslag zitten losse kaartje die je zo mee kan neme wanner je gaat fietsen. De kaartjes zijn ook duidelijker.
Ik zal ook zeker nog eens terug gaan naar Millau. Camping Les Rivages is ons prima bevallen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fourty op zo 18 september 2011, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Bedankt voor de info, Bert....
Bij deze nog een paar kiekjes van Millau en omgeving....

Afbeelding

Bovenop de Causse Noire, Puncho d'Agast.

Afbeelding

Montpellier-Le-Vieux.

Afbeelding

Route 1, le ruisseau de Barbade.

Afbeelding

Route 1, Le Puech d'Andan.

Afbeelding

Route 1, Le Puech d'Andan met Henrie en Sander.

Afbeelding

Uitzicht op Millau.

Afbeelding
De beroemde brug...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 993
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Superkick.
Voor degenen die hierheen gegooglet zijn en die meer enduro-style willen rijden:

Aan de Avenue de Millau plage in Millau zijn meerdere kwaliteitscampings. Aan deze avenue zit een bike park: http://www.duverbike.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Hier kan je jezelf met je eigen fiets voor een paar euro per uur vermaken en ook lessen nemen. Ook begidste enduro tochten worden georganiseerd maar daarvoor lijkt niet veel animo. Kan wel als je zelf met een aantal fietsers komt. Op onze camping heb ik geen andere fullies gezien.

Door het bikepark en ook elders worden e-bike rondtochten georganiseerd maar die zijn meer op families en recreanten gericht. Wel mooi materiaal overigens.

Als je hier in de zomer wil gaan klimmen dan moet je rekening houden met hoge temperaturen. 35 graden is niets bijzonders. Mijn eega is zo lief geweest om een paar keer te shuttlen. Op de berg Pouncho is een downhill route (Noir, zie hier: http://www.millau-sports-nature.fr/cycl ... ro/pouncho" onclick="window.open(this.href);return false;). Die (nog) niet gefietst, maar wel een wandelpad naar beneden gereden. Die is met blauw en rood aangegeven maar geen idee of dat iets zegt over de zwaarte of moeilijkheidsgraad. De afdaling was vrij pittig. Verwacht hier een trage technische afdaling op een smal pad. De ondergrond is rots. Veel groffe losse stenen en switchbacks met trappen. Op zich niet heel steil maar snelheid maken lukt niet. Ik ben toch zeker een vijftien keer afgestapt. Anderen zullen het hier zeker beter doen maar wees niet op voorhand te zelverzekerd.

Edit en aanvulling: een local van het bikepark adviseerde om de route noir niet te doen. Errug steil en maar heel kort. Hij sugerreerde de andere berg bij Millau, de Brunas. Daar lopen meerdere wandel en mtb routes overheen. Waaronder de blauwe enduro route op deze kaart. De routes op de kaart zijn uitgezet door de locale MTB vereniging.

De hierboven genoemde routers op de pouncho zijn voor trail runners.
Ja, doei !
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Komende zomer weer geboekt in Rivière sur Tarn. Vorig jaar daar een aantal leuke ritten gemaakt samen met iemand via het forum.

Wie in de buurt is en en graag samen wil rijden, laat het vooral weten :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

Ik zit dit jaar weer bij le rozier in de buurt op een camping.Ik ga daar fietsen in de buurt 12 km veder op bergje op. Ik ben daar vanaf 29 juli twee weken. Vorig jaar daar ook gefiets. Als er nog bikers zijn in de buurt die willen fietsen dan kunnen we misschien afspreken.
Plaats reactie