Schotland

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Midges bijten gewoon door je sokken heen en gaan in je haren zitten! :winkie:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dan rest mij snel te fietsen :lol:
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Wil dit jaar weer eens een lange tocht doen en kwam de Trans Schotland tegen van Mountainbike Challenge.
Iemand die de tocht heeft gereden of ervaringen met de organisatie?
http://www.mountainbikechallenge.nl/mou ... schotland/" onclick="window.open(this.href);return false;
thomasbikes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 17:38

Ken mountainbikechallange van een clinic, goede organisatie. Voor Schotland geen noodzaak om georganiseerd te gaan.

Onze zelfgeorganiseerde reis twee jaar geleden met een groep van 6 is goed bevallen, je kunt vooraf overnachtingen boeken bijvoorbeeld via booking.com. De route die wij gereden hebben en echt prachtig is staat in de tracks die ik gepost waardoor je zo van start kan. Vliegen op Glasgow en met een lokale bus naar de start, vanuit Montrose de trein terug naar Glasgow. Bij beiden hebben we de fietsen mee kunnen nemen voor een appel en een ei.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zo, reis geboekt, auto geboekt. Donderdag 30 april ben ik klaar met mijn werk daar en dan vrijdag en zaterdag fietsen! De 'Cratie' route ziet er leuk uit voor de vrijdag en dan zaterdag naar de 'Glenlivet trails' waar een gedeeltelijk aangelegde track ligt. En aangezien dat een vrij korte route is probeer ik nog door te gaan naar Granton-On-Spey waar een skillspark met wat hobbels en houtwerk is. Met dank aan de gratis GPS van mtbtrails.info!

En een leuke bike huren kan bij Cyclehighlands.com in Ballater. Die hebben testbikes staan van o.a. Santa Cruz. Een hele dag uitlenen kost helaas wel 50GBP....eens kijken of ik daar twee dagen van kan maken....dat loopt anders aardig in de papieren! Nu nog in Ballater een plek om te overnachten vinden.

Nu al zin!!!

Edit: Even contact gehad met Cyclehighlands. Via mail binnen 5 minuten een reactie. Helaas 100GBP voor 2 dagen huur...maar ik kan de ene dag wel een Bronson en de andere dag een 5010 meenemen. Dat is wel een gaaf vooruitzicht! Standaard bieden ze trouwens een 400GBP hardtail aan voor 50GBP voor twee dagen.
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op ma 26 januari 2015, 17:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Hier nog een website waar je mss iets aan hebt:
http://www.moredirt.com/region/United-K ... -Scotland/
Education is important, but riding your bike is importanter!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hoe meer ik zie hoe meer ik besef dat er veel leuke routes zijn! Dus ik kijk niet verder :D ik heb mijn plan al getrokken. Alhoewel de Pitchfietrails ook erg leuk lijken. Luxe keuzes 8)
froggy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 29 juni 2010, 19:11

Dockie schreef:Wil dit jaar weer eens een lange tocht doen en kwam de Trans Schotland tegen van Mountainbike Challenge.
Iemand die de tocht heeft gereden of ervaringen met de organisatie?
http://www.mountainbikechallenge.nl/mou ... schotland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vorig jaar in mei de Trans Schotland met Mountainbike Challenge gereden, echt een aanrader! Een super week gehad met ook nog eens goed weer en alles is perfect georganiseerd. Iedere dag zijn de routes heel afwisselend en je komt echt op mooie plekken. Een puntje is misschien dat er iets meer singletracks en uitdagende paden in hadden mogen zitten op sommige dagen, maar het uitzicht en de mooie natuur maakte dit ook weer goed.
Organisatie is goed geregeld, fietsen mee laten nemen in hun bus/aanhanger en ze kwamen zonder beschadiging aan. Verder is alles door de week helemaal geregeld en hoef je echt alleen maar te fietsen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

http://singletrackworld.com/2015/03/tue ... highlands/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie ineens een bezoek aan de fietsenwinkel staan waar ik eind deze maand 2 dagen een SC ga huren. Krijg langzaamaan zin!!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Verslag dag 1: Glenlivet trailcenter

Eigenlijk was dit de planning voor dag 2 maar de GPS heeft er vandaag geen zin in. Uitwijken naar een uitgepijlde route dus. Glenlivet maakt nog net deel uit van het nationale park Cairngorms. Komende vanuit Ballater (met de auto) rijd je richting Tomintoul. In Tomintoul staat al keurig aangegeven waar je heen moet naar het Trailcenter. Dan ben je echter nog wel 10 minuten onderweg. Je wordt een berg opgestuurd waarvan het laatste stuk onverhard. Dan zie je echter al snel het leuke koffiehuisje staan.
Afbeelding

Parkeren kost 1 GBP per uur of 3GBP voor de hele dag. Klinkt gek voor een afgelegen locatie maar schijnbaar komen deze ponden het onderhoud van de trails ten goede. Er zijn wc's die altijd open zijn, ook als het koffiehuisje (coffee still :lol: ) is gesloten. Dat is wel prettig. Net als een afspuitplaats voor je fiets, alleen zal die niet beschikbaar zijn als er niemand is..

Informatie bij het huisje. De blauwe route is 9km en de rode 22km (en plm 500hm).
Afbeelding

Een kleine pumptrack ligt pal naast het koffiehuisje:
Afbeelding

Eerst maar even een espresso en een Belgische wafel en dan beginnen. Er zijn twee routes, een blauwe en een rode met wat zwarte uitstapjes. De kleuren spreken voor zich lijkt mij. De route is voortreffend uitgepijld. Kans op verkeerd rijden is er (praktisch) niet:
Afbeelding

Afbeelding

De tracks op zich zijn grotendeels singletrack en met veel flow. Een groot deel is ook een rotsachtige ondergrond wat betekent dat het niet zo snel een modderpoeltje wordt. In het bos is het wel wat drassiger, helemaal vandaag. Een groot deel van de route heb ik in de lichte hagel gereden. Beter dan regen gelukkig want van hagel wordt je niet zo nat :D
Afbeelding

Mooie uitzichten inclusief:
Afbeelding

Rollercoaster (slecht te zien maar het is een serie van ups en downs, een maxi pumptrail):
Afbeelding

In het begin rijdt iedereen over blauw, na een aantal kilometers komt de splitsing:
Afbeelding

Hier en daar lag nog een laagje poedersuiker:
Afbeelding

Hier een voorbeeld van rood en zwart:
Afbeelding

En nog een:
Afbeelding

En dit is gewoon rood (toch wel tricky bij nat weer):
Afbeelding

En achteraf weer een lekker bakje:
Afbeelding

De ride voor vandaag: een Santa Cruz Bronson (alu):
Afbeelding

Gehuurd bij:
Afbeelding

Afbeelding

Prijs voor het huren is trouwens niet mals. Een gewone hardtail wel, maar wil je een Santa of Cannondale dan kijk je naar 50GBP per dag! Plus 200GBP onderpand. Wel leuke lui hier trouwens! Kleine maar mooie zaak ook.

Nu maar eens kijken of de GPS zin heeft zodat ik morgen niet met kaarten op pad moet... :-{
Mainturion
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: ma 18 augustus 2008, 14:56
Mijn mountainbike: SantaCruz Tallboy C, Nordest Bardino, Ibis Ripmo, LaPierre Rapt 2.1, Trek Fuel Ex 5
Contacteer:

Leuk verslag, ziet er allemaal goed onderhouden uit. Ook een leuke manier om eens met wat andere bikes kennis te maken!
In hoeverre klopt mijn vooroordeel dat het altijd regent in Schotland?
Een dag niet gebiked is een dag niet geleefd

Aka https://www.facebook.com/slow.joe.7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dag 2 heb ik doorgebracht in Ballater. Eerst de Green Mile en na de lunch de route naar Loch Kinord. De Green Mile is inderdaad wat de naam zegt. Een saaie weg naar boven, dan één (in werkelijkheid iets meer) mijl een fantastische single trail om weer saai te eindigen. De route naar Loch Kinord is wel een aanrader. Veel single track met wortels en rotsen, constant op en neer. Leuk! Op t keerpunt een rondje rond t meertje. In totaal geeft mijn GPS echter iets van 950hm in totaal voor beide ritten....ook na correctie op de computer. Iets meer dan in de trials van de link hieronder. Ik heb dan ook niet deze routes maar routes van GPSies genomen (via het Sigma datacenter). Die wijken dus iets af.

http://www.mtbtrails.info/Trail_Venue.a ... eNumber=52" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja, regent t altijd? Ik ben er in totaal 6 dagen geweest en het was erg wisselvallig. Zelfs gisteren, voorspelling droog weer, maar helaas. In de ochtend toch wat nattigheid. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb mij 2 dagen goed vermaakt!
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op ma 4 mei 2015, 22:37, 3 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat moeten wij ons in Nederland toch enorm behelpen qua mtb-mogelijkheden, da's altijd het eerste dat me te binnen schiet als ik dit soort dingen lees... (of als ik zelf een keer naar de echte heuvelen ben geweest). Lijken mooie trails!
Zijn die leistenen nog een beetje te doen als het nat is, of glij je alle kanten op? (ik neem aan dat de bikes daar wel geschikte banden voor hadden).
Gaan we ook nog wat lezen over de fiets die je gehuurd had?

Ben zelf een keer in Schotland geweest, vijf dagen op de motor en heel veel moois gezien. En weer gehad dat varieerde van regen tot een heerlijk zonnetje...
Helaas mijn enige ongeluk in ruim dertig jaar op de motor ook in Schotland gehad :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Die steile met de stenen heb ik overgeslagen. Het was absoluut niet druk en dan wil ik geen risico lopen dat ik daar op mijn donder ga en voorlopig niet wordt gevonden :wink:

De andere (en meer kleintjes) heb ik wel gereden en dat ging eigenlijk prima. Deze stenen lijken wel grip te hebben, ook bij nat weer hetzij natuurlijk beperkt. Komt misschien ook wel door de gemonteerde highroller II banden. Daar heb ik geen klagen over.

En over de Bronson. Die is afgemonteerd met een complete XT groep (incl. remmen), Hope naven met WTB velgen. Géén dropper :-{ en een Sektor 150 vork.

XT drivetrain doet wat t moet doen. Ik ben geen fan van de remmen, daarbij 180/160 schijven terwijl ik al jaren met 203/180 rijd. Gewoonweg niet zo krachtig als wat ik gewend ben. Geen dropper was wel een gemis. De fiets op zich is erg speels. Wil graag de lucht in. Geef een beetje mee op een jump en hop, even los. Kort frame wil zeggen erg wendbaar maar nerveus op snelheid. De vering is prima, de Sektor spreekt prima aan, de achterkant geeft zijn veerweg goed vrij. Wipt wel een beetje op de trail mode.

Had stiekem gehoopt op een carbon Bronson met een Pike... :(( Deze was echter ook prima 'up to the job'.

Nu mijn Foxy in orde maken en voor de eerste rit gaan. Daar rest mij alleen de leiding van de achterrem inkorten en ontluchten.

edit: heel aardige mensen trouwens, die Schotten. Alleen op de tweede route rond het meertje kwam ik een gezin tegen waarvan de 'man' géén zin had om te wijken (en niet eens mij groeten of aankijken.....). Hij sleurde zelfs zijn vrouw die voor mij aan de kant ging eigenhandig weer op t pad......ze zullen wel een leuke middag hebben gehad daarna....ze was nl. not amused van zijn actie :bier: Voor de rest was 'share the trail' prima van toepassing. Groeten, bedanken, erg prettig!
thomasbikes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 17:38

Voor de liefhebber van een mooie C2C route heb ik die van ons op wikiloc gezet: https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20090728" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie