Schotland

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

Net de boot geboekt voor een mountainbike vakantie in Schotland. In augustus gaan we weer genieten van dit, voor ons, ultieme moutianbike paradijs.

Vorige keer hebben we een stukje van de West Highland Way (Tyndrum - Fort Williams) gereden en het & Stanes Park bij Peebles bezocht. Dit keer willen we wat noordelijker gaan.

Het bekende boekje "Mountainbike Scotland" http://www.mountainbikescotland.com/puilt uit van de mooie routes.

Zelf zat ik de denken aan:

Route 21 The Ciaran Path (Kinlochleven)
Route 24 Glen Bogle (Moy)
Route 44/45 Loch Affric & The yellow brick road (L'Beinn a Mheahoin)

Maar er staan zoveel mooie routes in dat ik bijna niet kan kiezen.

Nou is mijn vraag: zijn er mensen die deze routes (of andere uit het boekje) ook gereden hebben? Zo ja wat zijn ljullie ervaringen?

Groet,

Rinus
This can’t go on, I must inform the law!
peterr4
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 19:34
Mijn mountainbike: Bulls coperhead 1

ik denk niemand dus.....
just a newcomer
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

peterr4 schreef:ik denk niemand dus.....
Nee kennelijk ga ik paden betreden die nog niet door NL-mountainbikers bereden zijn. Weer een extra reden om ze te gaan rijden.

Inmiddels heb ik de nodige OS Landranger Maps binnen. De routes zoals omschreven in Mountainbike Scotland zijn goed terug te vinden op de kaarten d.m.v. de opgegeven coördinaten. Zo te zien zijn er ook niet al te veel paden, wat verkeerd rijden weer wat moeilijker maakt.

Ben wel erg nieuwsgierig naar de verschillen tussen de opgegeven paden. Bijvoorbeeld wat is het verschil tussen een enkele stippellijn en een dubbele in de praktijk. We gaan het zien en ervaren.
This can’t go on, I must inform the law!
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Best een fors verschil. Een dubbele stippel is een 'dual track'. Een off road weg breed genoeg voor 1 auto, overwegend begaanbaar met echte 4x4. Een enkele stippel is meer een singletrack pad dat duidelijk zichtbaar of amper zichtbaar is afhankelijk van hoe vaak het gebruikt wordt. Navigatie op enkele sporen kan verdomd lastig zijn omdat ze niet altijd zichtbaar zijn of overgroeid zeker in heide/grasland.
Met google maps, live maps en multimap kun je de sateliet en luchtfoto's eens goed bekijken om virtueel de route te verkennen. Onderstaande foto's zijn uit Wales maar geven een beeld van wat je kunt verwachten

Dubbel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Enkel
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Ik zit nu nog even in Schotland en heb de afgelopen dagen behoorlijk wat tracks gedaan in Schotland. Bij de office tourist heb ik een boekje met mountainbike routes gekregen waaruit ik er behoorlijk wat van het gereden. De site die je noemde had ik al gezien maar ik zie geen routes daarop. :~

Ik heb gedaan

Perhshire; (comri croft trails) Dit is een rode route waar aan niet zoveel is geknutseld. Een erg mooi natuurlijke trail met leuk stukjes erin. Wel een beetje kort. 6km

Carron Valley; 15 km rode route's en een funpark trail. Alles is aangelegd. Alsof je op een fietspad van stenen rijd. Wel leuk om een keer te doen als je in de buurt bent maar ik verkies andere trails. De funpark trail is een stukje van zo'n 2km met wat flauwe table jumps en kombochten.

Laggan Wolftrax; Als je van technisch houd dan is dit een absolute aanrader. De zwarte route van 11.1km is ook echt zwart. Heel technisch en opletten geblazen. Een xc fiets heeft het hier zwaar. De rode route is hier ook erg vermakelijk. 15km

Innerleithen; De rode route bestaat uit een flinke klim daarna gaat het wat op en neer. Af en toe technisch met een een klein stukje zwarte route van zo'n 3km. En als je het aan durft dan zijn er nog een aantal downhills to tackle. Ik ben er met mijn race fully vanaf gestuterd en het was te doen maar de fiets is er zeker niet geschikt voor. Het is daarnaast ook nog eens opletten geblazen want er zitten flinke drops in. Route is goed te combineren met Glentress want deze ligt daar 6 mile vanaf.

Glentress; Heeft een zwarte route van 31km. Het zwarte van de route ligt voornamelijk in de endurance. Flinke klim naar boven en dan wat fun met kombochten en kleine jumps. De rode route lijkt op de zwarte eerst een flinke klim maar daarna is het voornamelijk naar beneden met kombochten en jumps. De rode route vond ik eigenlijk leuker om te fietsen als de zwarte. De fun is iets hoger. Ik heb hier overigens niet de hele zwarte route kunnen rijden vanwege een diviation.

Mabie; De rode route is leuk veel weet ik er niet meer van. Wat wel indruk maakte was de Dark Side. Een diamant black trail en een paar erg mooie north shors. De dark side heeft een stukje waarop wat lastige technische stukjes zitten. Ik geloof dat ik hier mijn seal van mijn voorvork kapot heb gereden.

Kirroughtree; Een van de mooiste route's. Een zwarte van 31km die ook echt zwart is. (iets minder als wolftrax) Daarin oa een erg mooi stukje over een rots al a moab. Erg technisch met afsluiter een mooie ride naar beneden die zo goed als verticaal is. Dat is wel even slikken als je boven komt. Ik was al blij dat ik fietsend boven kwam maar zag niet in waar ik naar beneden kon totdat ik het pijltje ontdekte.

Oja en hier in de buurt (Dundee) heb ik de sidlaws gereden. (net nog)

Toen ik iemand vroeg naar vergelijkbare trails zoals in Wolftrax werd mij Kyle of Sutherland aangeraden. Of was het nauw The wildcat trails? De twee liggen in ieder geval vlak naast elkaar up north. Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen die te rijden. Ach dat komt wel want ik ga weer terug. Ik ben weer in Schotland van 23 juli tot 15 aug.

Ik ben wel benieuwd naar de routes op die site want op OS Landranger maps heb ik nog niet gereden aangezien ik alleen ben. De routes zijn soms erg remote en dat kan gevaarlijk zijn.
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

@ Goofy Volgens mij zijn dit alle gemarkeerde routes van de 7-stanes, nietwaar?

Ik herken Glentress. Hebben daar ook de rode route gereden en een klein stukje van de zwarte. Erg imposant. Erg leuke sfeer ook. Lekker ontspannen. Die britten zie je daar echt niet met een strakke fiets-outfit aan te proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Maar de fun is er niet minder om , integendeel, en rijden kunnen ze echt wel.

De routes uit "Mountainbike Scotland" zijn niet gemarkeerd of uitgepijlt. Heb je het boekje niet, dan zou je ze niet eens herkennen. Het zijn routes over paden en wegen die ook door wandelaars gebruikt worden en die je met een kaart moet rijden. De OS Landranger Maps zijn dus ook geen speciale MTB kaarten.

@ Eskimo: duidelijk! Waanzinnig mooie foto's trouwens. Echt mountainbiken zoals het bedoeld is. Vooral die brug die practisch overspoeld wordt en dat pad door een rivier. Waar is dat? Scotland of Wales? Krijg meteen zin op nu al op vakantie te gaan.
This can’t go on, I must inform the law!
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Foto's zijn allemaal Mid Wales. Foto bij de brug is Hyddgen hoogvlakte na noodweer boven Plynlimon tijdens een ingekorte MBR 'killerloop' 'Joe's back garden'.

Pad door de rivier is normaalgesproken een pad. Die zomer echter veel noodweer gehad met gigantische hoeveelheden neerslag. Foto is genomen in de buur van Strata Florida onderweg naar de Elan Valley als onderdeel van een andere MBR killerloop.

Navigeren in dit soort terrein is lastig en kompas of GPS is aan te raden. Zorg ervoor dat je de OS kaarten kunt lezen cq kunt kaartlezen. Het terrein is soms verwarrend met weinig herkenningspunten die kunnen helpen tijdens het navigeren. Te voet heb je meer tijd om de omgeving goed in je op te nemen, op de bike rijdt je al vlug een afslag voorbij.

Dit geldt ook voor vergelijkbare routes in Schotland al heb ik zelf geen van die routes gedaan. Mijn vrouw is Schots dus ik ben met enige regelmaat in Schotland te vinden, dus ken de gebieden enigzins, maar nooit echt de tijd gehad om te biken. Behalve de rode route in Glentress en wat rondom Aberdeen. Ik verhuis volgende week van Mid Wales naar Noord Oost Engeland dus misschien dat ik wat meer in Schotland ga doen. Echter met de geboorte van ons eerste kind in de planning voor eind Juli denk ik dat er weinig van gaat komen.

Veel plezier in ieder geval! Het is leuk om trail centres te doen, maar dit soort tochten is toch net wat meer het 'echte' mountainbiken in mij ogen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Beetje forse topickick, maar aangezien dit hét Schotland draadje is...

Komend najaar staat er een weekje bezoek bij (niet bikende :cry: ) vrienden in Maybole op de planning, beetje tussen Glasgow / Prestwick Airport en Galloway Forest park.
Wil van de gelegenheid gebruik maken om daar een paar ruige trips te maken, moet lukken daar.
Heeft iemand ervaringen en tips met biken / pittige routes of lastige technische trails in die regio?

Dat ik zo diep in het forumarchief moet graven is wel een beetje opmerkelijk, ben benieuwd!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

je hebt een aantal van de 7stanes op 1 tot 1,5 uur rijden.
http://www.7stanesmountainbiking.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
glentrool is het dichtstbij, maar ook het minst interessant.
van wat ik me herinner zijn kirroughtree en ae het leukste.

wat ook de moeite waard is:
http://www.drumlanrigcastle.co.uk/outdo ... in-biking/" onclick="window.open(this.href);return false;
dit zijn trails op het landgoed van een kasteel.
de rode route is leuk, de zwarte is technischer, maar op het moment gesloten.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bedankt voor de tips, ziet er achter de linkjes goed uit.
Kan me daar wel meer dan een paar dagen vermaken denk ik, eens kijken of er een paar dagen bij te plannen zijn...

Zijn die routes uitgepijld of is een GPS daar onontbeerlijk?
Meestal ga ik met een groepje op pad waarbij er altijd wel iemand met GPS onboard is, in dit geval is de kans groot dat ik alleen ga rijden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

7 stanes en drumladrig zijn vaste routes met bordjes/paaltjes :)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ze zijn inderdaad goed aangegeven en bij de start van de trailcentres is een visitor centre/tea room waar je gratis of voor 1 pond een plattegrondje van de routes kan halen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kwam tijdens mijn fietsvakantie vorig jaar stom toevallig nog langs innerleithen... Dat zag er wel erg gaaf uit... Maar ja, op een Santos Travelmaster 2.6 met volle bepakking ga je niet ff omhoog en weer naar beneden, over die tracks:)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Lijkt inderdaad de moeite waard, wel slecht voor je gezondheid als je een Strava hart hebt:
Innerleithen XC Stats

Grade: Red - Difficult
Distance: 19Km
Singletrack: 75%
Estimated Time To Ride The Route: 2 - 4 hrs
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Innerleithen is idd best geining. Maar de rode route is meer eerste helft klimmen naar de top en tweede helft afdaling naar de parkeer plaats!

Iets verder ligt Glentress. Meer opties!
Plaats reactie