Mountainbiken in de Dordogne

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 6 augustus 2006, 16:57
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

In Juli en September ben ik voor werk in de Dordogne. Om precies te zijn in Argentat. Dat is in het oostelijke deel van de Dordogne. De bike moet ook mee, zodat er naast het werk ook tijd voor ontspanning is :-q

Iemand ervaring met fietsen in die specifieke omgeving?

Cheers, Ruben
Klimmen...
ikkefietse?
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
Contacteer:

Nog een late reactie, maar ik neem aan dat je nog niet op vakantie bent.

2 jaar geleden ben ik daar ook geweest (met mountainbike), maar dan een km of 7 ten noorden van Siorac. Van de campingeigenaar heb ik toen een kaart gekregen met routes in de omgeving (grofweg het gebied tussen Siorac, St. Cyprien en Le Bugue) die zowel door wandelaars als mountainbikers gebruikt mogen worden. Deze kaart is schijnbaar voor een paar euro ook te krijgen bij een soort van VVV's in de regio.
Titel van de kaart is:
Promenades et Randonnées
Autour de Saint Cyprien
Ik heb geprobeerd hem in te scannen, maar hij is te ver beschadigd om er iets leesbaars van te maken.

De routes zijn een mengeling van wat bredere zandpaden, stukjes verharde weg, maar ook veel smalle paadjes door de bossen. Redelijk wat hoogteverschillen en voor mij was het in ieder geval zo uitdagend dat ik toen met gekneusde ribben weer naar Nederland heb moeten rijden (op een afdaling met m'n voorwiel in een regengeul blijven hangen en over de kop gegaan :-{).

Komende zomer ga ik daar weer heen en dan ga ik proberen wel op de fiets te blijven zitten :D .
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Afgelopen week 4 nachten doorgebracht op de Camping Municipal in St Julien De Lampon.
Vanuit dit dorp en in de directe omgeving starten veel wandelroutes die tevens ook met de MTB bereden mogen/kunnen worden. Zeer afwisselend met bos, rots, weg en weide. Deze routes worden met gele strepen/pijlen aangegeven (dus niet met het internationale mtb bordje) en kunnen in beide richtingen worden gereden.
Een routekaart kun je voor een euro'tje kopen bij het Office de Tourisme.
Niet superzwaar, maar in combinatie met zomerse temperaturen deed het voor mij niet onder voor Houffalize.
Doc78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 5 juli 2009, 19:51
Mijn mountainbike: RockMachine ElNino HT, Trek Fisher Hifi Pro 29 fully

Ik ben 3 weken geleden samen met mijn vrouw een weekje in de buurt van Argentat in de Dordogne geweest. Mountainbikes mee en samen diverse routes gereden. Via het Office du Tourisme hadden we een kaart met diverse routes in de omgeving (gratis). Variërend van facile (makkelijk) tot tres difficile (erg moeilijk). Gemiddeld 10-20 km. Leuke routes door een prachtig landschap.
Via de plaatselijke fiets/kanoverhuur nog een 2e routekaart gehaald met routes die wat langer waren, 30-50km. Wisslend van 250 tot 950 hoogtemeters. Deze routes worden aangegeven met het internationale mtb-teken in tegenstelling tot de routes van het Office du Tourisme. Deze worden aangegeven met gekleurde strepen en kruisen.

Hier zijn de routes ook te vinden.
http://www.utagawavtt.com/gmap/gm-carte ... -topos-vtt

Al met al een erg mooie omgeving om te biken!

Mark
Zorba
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: za 14 november 2009, 11:59
Mijn mountainbike: brabant en omstreken

Zo, even uit de oude doos....

Ik ga dus deze zomer ook naar de Dordogne en nou zit ik te twijfelen... Óf de MTB mee óf de racefiets...Ik heb me een beetje ingelezen en het is schijnbaar voor beide niet echt een fietsmekka. Maar met welke bike zal ik daar lekkerder m'n km's kunnen maken?? En ja, er kan maar één fiets mee :wink:

edit; De cyclocrosser zou mss ook nog een optie zijn...
Do not CROSS the road!
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Ligt eraan waar in Dordogne je op vakantie gaat.

Dat de Dordogne geen fietsmekka zou zijn begrijp ik niet. Het zijn niet de Pyreneen, maar als je op een tocht van 150km tussen de 1500 en 2000hm kan maken met uitzicht op meer dan 20 kastelen en middeleeuwse dorpjes.....dan wil ik wel eens weten hoe een echt fiets mekka eruit ziet ;) Vorig jaar heb ik in de Dordogne getraind voor de Oetztaler RadMarathon.

MTB is iets moeilijker, veel paden zijn voor landbouw en boswerk, dus zij of vlak of gaan met 25% omhoog. Maar er zijn tochten te doen van het niveau Zuid Limburg.

En als je wel even steil omhoog wil, na 4h auto zit je aan de voet van de Tourmalet, als je een nacht erbij pakt doe 2-3 cols in 36h en niemand heeft gemerkt dat je even weg was.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Waar ga je percies naar toe in de Dordogne?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Zorba
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: za 14 november 2009, 11:59
Mijn mountainbike: brabant en omstreken

We gaan naar saint avit loisirs, een camping vlakbij Le Bugue.
http://goo.gl/maps/xjUVB" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij Le Bugue heb ik wel twee mtb routes gevonden, beide van ongeveer 40km met 900hm.
Maar wellicht is het toch leuker om op de weg wat mooie tochten uit te zetten zoals Willem al zei. Ben alleen totaal niet bekend met de omgeving en als ik in Google Maps een beetje rondtuf ziet het er allemaal wat "saai" uit. Maar ik kan me vergissen!
Do not CROSS the road!
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Ik stuur je wel een paar GPX tracks. Er stonden een paar jaar geleden opeens geverfde pijlen op de wegen tussen Le Bugue, St Alvere en Lalinde. Ik heb ze verbonden en zo de route gereconstrueerd van de Paunatoise, een 40 en 70km rit vanuit Paunat, 3 km bij jouw vandaan. Een rit die in Mei gereden wordt. Verder is er nog een rondrit vanuit Lalinde.

In de zomer kan je zowiezo maar tot 12-13h rijden, daarna wordt het te heet :)
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Zorba
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: za 14 november 2009, 11:59
Mijn mountainbike: brabant en omstreken

Oké super ik zie ze graag tegemoet! Maar je hebt het dan over toertjes over de weg toch?
Do not CROSS the road!
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Beide, maar echt zoeken, zal even duren...
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Liwwadder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 18:12
Mijn mountainbike: Sensa Fiori TNT Pro

Wij zijn van plan a.s. zomer richting de Dordogne te gaan en wel naar de volgende camping Château le Verdoyer (http://www.verdoyer.fr/nl" onclick="window.open(this.href);return false;) in het hart van Parc naturel régional Périgord-Limousin.

Is er iemand bekend in de omgeving en dan speciaal op het gebied van de MTB?
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb even voor je op http://www.utagawavtt.com/gmap/carte-generale-topos-vtt" onclick="window.open(this.href);return false; gekeken (de Franse mtb gps-route website) maar daar kom ik helaas weinig echt in de buurt van de camping tegen. De FFCT heeft ook geen vaste routes in de Dordogne, bij de FFCT kwam ik 2 routes van een mtb-club tegen: http://base-vtt-du-perigord-noir.over-b ... 08844.html" onclick="window.open(this.href);return false; vanuit Castelnaud maar dat ligt helaas 127 km verderop :-(
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Mijn ervaring met ATBen in Frankrijk is dat het, met uitzondering van de Alpen, niet zo strak is geregeld qua routes als bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk. Paar routes die er zijn volgen vaak de GR wandelpaden. Daar tegenover staat dat Frankrijk en ook de Dordogne heerlijk dunbevolkt zijn wat betekent dat je uren over onverharde paden kunt rijden zonder al teveel mensen tegen te komen, en vaak kom je dan per ongeluk leuke stukjes tegen. Ik pak er meestal de kaart bij, zoek wat kastelen of bezienswaardigheden op, en plan dan een onverharde route die zoveel mogelijk hoogtelijnen kruist. Dan kom ik meestal redelijk voldaan thuis. In de Dordogne moet je het hebben van licht heuvelachtig terrein, mooie vergezichten met riviertjes en kastelen en gewoon lekker buiten zijn. Voor puur ATB spektakel kun je beter in de Ardennen terecht.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Eens met bovenstaande... vorig jaar in de Cevennen (Anduze) en Vaucluse (Isle sur Sorgue) ook gewoon zelf routes uitgezet via de IGN kaart (1:25000). Je kunt het dan zo plannen dat je omhoog gaat via wegtype karrespoor, en afdalen via een wegtype wandelpad (singletrack). Wandelpaden worden ook aangegeven in twee types - gewoon en moeilijk. Moeilijk = ook echt moeilijk voor mij op de MTB ;-)

Dit jaar gaan we naar de Ardeche en Drome en daar ga ik hetzelfde doen (alhoewel daar ook wel een paar gepeilde routes te vinden zijn om te gebruiken).

Op de wandelpaden mag wellicht officieel niet maar zolang je voetgangers maar netjes behandelt is er niets aan de hand.....

Voorbeeld route die ik zo heb gemaakt:
http://app.strava.com/activities/17698177" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie