MTB'en in Zweden

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
AukevdH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 november 2016, 09:57

Vraagt het aan Yopie, die woont al jaren in Lapland en terroriseert het Wereldfietsforum met fatbike, bikepacking en bikerafting topics. En doet mee met de Rovaniemi dus weet wat winterfietsen is. Mooie fietsverhalen en foto's van Zweden vind je vooral in het fatbike-topic aldaar. 8)
Succes!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

M.A.S schreef: we willen als we daar wonen met de MTB of gravel racer hobbyen op de weg ook wel, hoe noordelijker hoe minder auto's .
en in de sneeuw , is dat wat ? met mtb ?
liefst Dalarna ,en hoger .

we hebben al wat huizen bekeken , en er zijn er een paar bij waar je je eigen singletrack kunt maken , gewoon omdat het kan , of ik dat zou doen weet ik niet .

hoe is de fiets mentaliteit daar ?
Beetje late reactie n.a.v. tip van Bert, sorry.

Ik zit er al een paar jaar maar niet in regio Dalarna, maar zal proberen je vragen enigszins te beantwoorden.

Er wordt hier lang niet zo veel gefietst als in NL en het is wat meer seizoensgebonden. Ik woon in een redelijk drukke regio en kom jaarlijks zo'n 20 bikers tegen in het bos, waarvan 19 in de zomer. Let wel: ons sneeuwdek meet je in centimeters, niet meer. Het nut van een fatbike zie ik persoonlijk dus niet in. Zweden zijn wel echte buiten mensen dus er is ruimte om lekker in het bos te raggen zonder discussie of gedoe. Dat je netjes/vriendelijk omgaat met anderen is volkomen vanzelfsprekend hier :D

In het begin heb ik enorme moeite gehad met het vinden van leuke paden. Er is weinig volk dus de OSM topo kaarten worden niet al te snel ge-update en Strava tracks zijn soms wat mager. Echte hardcore club is hier ook niet. Met wat tijd, beetje experimenteren en een paar keer een dood spoor in rijden heb ik veel leuke stukken gevonden. Als er maar wat steen is is het vaak tof technisch rijden, wat bemoeilijkt wordt door het relatief gebrek aan hoogteverschil.

Toegang is meestal geen probleem: je kan en mag zowat overal fietsen. Natuurgebieden dacht ik ook (althans, hier in de buurt doet men het), nationale parken echter niet. Het lokale bosbouwbedrijf boeit het niet wat je op hun land doet, je kan er gerust trails gaan graven, maar rekening met singletracks en wandelroute's wordt er ook niet gehouden. Verderop is een ander bosbouwbedrijf redelijk anti-MTB en staan er verbodsborden in the middle of nowhere. Ik neem aan dat deze variatie overal aanwezig is. Of je dus in de buurt mag graven... kan alle kanten op.

Andere mensen tegen komen doe je nauwelijks, en van Zweedse vrienden die in het noorden wonen begrijp ik dat ze vaak op pad gaan met een redelijk survival kit. Dikke rugzak met EHBO meuk en een donsjas, ook al is het 17 C overdag. Wandelaars die je tegen komt zijn bijna altijd vriendelijk en willen hooguit een praatje maken - alleen rondom de grote stede kan je wat discussie hebben met derden. Hooguit is het gezeik over 'veiligheid'.

Enige waar ik echt niet positief over kan zijn is het verkeer op de weg: mensen letten niet echt op omdat ze met hun telefoon mogen spelen hiero. Ik zou ipv een racefiets ook sneller een crosser nemen. Veel wegen zijn grind, zeker in de noordelijke helft van het land, en met een capabelere fiets zijn je avonturen wat minder ingeperkt.
Stamppot with weaksauce!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

"dogsbolx" heeft ook een huisje in Zweden en ook een redelijke hoeveelheid km's achter zijn kiezen daar.

vanaf p.6 http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... t&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Even een oud(er) topic oprakelen. Komende zomervakantie gaat richting Zweden, en (uiteraard) neem ik een fiets mee. Het wordt de MTB dit keer. We zitten in de provincie Varmland, om precies te zijn hier

Wat kan ik ongeveer verwachten qua terrein? Ik neem toch wel aan dat ik er met mijn hardtail XC bike uit de voeten kan? Kan ik mijn "Hollandse" bandjes (RaRa+RoRo) laten zitten, of doe ik er verstandig aan om toch maar de Nobby Nics te monteren die ook nog ergens in de schuur liggen? En tenslotte: iemand nog goede tips om te biken in de nabije omgeving?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik ben nooit precies daar geweest maar ik vind uitgezette rondjes hier al heel gemengd. Iets met 'XC' label kan simpel grindpad zijn, maar ook uitsluitend steil op/af op worteltapijten en kaal steen. Overige paden zijn ook zo, naar mijn ervaring. Ik zou sowieso in ieder geval een Nobby Nic voor doen, en een RaRa achter. Als een XC hardtail is wat je hebt... gewoon daarmee gaan. Je zal er niet in de problemen mee komen, hooguit een paar secties terughoudender rijden.

Als ik op de kaart kijk die ik hier heb zie ik o.a.:

1. Een rondje ten zuiden/westen van Hagfors vliegveld te lopen, net naast je camping. Het hoofdspoor lijkt op een breed bospad maar er zijn zijsporen die ongetwijfeld singletrack zijn.

2. Ten oosten van weg #62 (die ook langs jullie camping komt) liggen er paden op de Stjärnsberg, Hammarberg en Gastberg.

3. Onder weg #246 en ten oosten van weg #240 is een heel netwerkje

4. Ten noorden van Hagfors ligt aan beide kanten van de #246 van alles

5. Ten zuidoosten van de stad ligt er een spoor de Vårmullsåsen op.

Mijn tip: Garmin BaseCamp downloaden en OpenMTBMap Sweden er even op zetten (beide zijn gratis), dan zie je alles hierboven duidelijker ;) Zweden kennende zijn er nog 3x zo veel kleine spoortjes die op geen enkele kaart staan, maar hartstikke leuk zijn om te fietsen!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dank! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga eens wat turen op de kaart die je noemde. Voorpret! Ik gebruik een Garmin op de fiets, dus dat moet goed komen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Graag gedaan. OpenMTBMap is voor Zweden niet denderend, maar ik heb eigenlijk nog niks beters kunnen vinden. Officiële topo's van hier zelf staat al helemaal niks op. Je kan ook nog MTBmap.cz en Strava heatmaps erbij pakken, maar geloof dat ze allemaal ongeveer hetzelfde weer geven. Veel plezier daar!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Inmiddels heb ik openMTBmap Sweden geinstalleerd, en volgens mij heb ik alle door jou beschreven tracks kunnen vinden op de kaart. Korte vraag nog (en excuus voor het off-topic gaan): op de kaart staat op verschillende plaatsen een pijltje in een blauw rechthoekje getekend (zoals in onderstaand screenshot dat ik van de openMTB website heb geplukt). De tekst erbij is "Fixme=Continue". Enig idee wat dit betekent? Ik kan ze niet terugvinden in de kaartlegenda op de website.

VB "pijltje":
Afbeelding
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

No prob - kom ze ook veel tegen. Volgens mij gaat het hier doorgaans om onderbroken segmenten (heb je last van als je routes ipv tracks bouwt). Als je de arcering van van de lijnen bij het pijltje ziet loopt e.e.a. ook niet netjes in elkaar over.
Stamppot with weaksauce!
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Tip Zuid Zweden

Maand geleden was ik op korte vakantie om m'n oom en tante te bezoeken die in Zuid Zweden wonen niet veel bos gezien tot dat ik met m'n oom naar Angelholm reed.

hier een impressie van het bos

https://www.youtube.com/watch?v=95KdUEhIHSM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie