Canada Rocky Mountains

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wie is er op eigen houtje in de Canadese Rockies op pad geweest en wil zijn ervaringen delen?

Ik ga in september waarschijnlijk weer naar Canada en wil er 1 a 2 weken in de Rockies voor plakken. Ik heb al naar volledig georganiseerde trips gekeken en kwam bij deze trip van Sacred Rides uit: http://www.sacredrides.com/tours/bc/rms/" target="_blank Rocky Mountain XC Singletrack 12-19 september. Dat ziet er goed uit dus dat is optie 1. Heb ook het verslag van acer gelezen hier op het forum, een iets andere trip maar klinkt in ieder geval goed.

Optie 2 is zelf autootje huren (of OV, hoe goed/slecht is dat daar?) en in hostels overnachten, en ter plekke fietsje huren en eventueel af en toe een gids. Ik heb ooit in Singletrack Magazine een artikel gelezen over iemand die dit zo gedaan had, ik herinner me dat er overal wel behoorlijke bikes te huur waten (Kona, Rocky Mountain, etc.) en gidsen beschikbaar etc. Helaas ligt dat tijdschrift ergens in een doos tussen mijn spullen in Nederland dus ik kan het niet terugzoeken :-?

Wat zijn een beetje goede plaatsen om een paar dagen te blijven en de omgeving op de bike onveilig te maken? Ik kom steeds Fernie, Banff, Jasper, Rossland tegen, qua afstand ziet het er erg weidversprijd uit maar die gasten van Sacred Rides doen het ook allemaal in een week dus met huurautootje zou het moeten kunnen. Ik ben vooral op zoek naar het betere XC / all mountain werk, liefst zo veel mogelijk singletrack. Verder overweeg ik wel mijn eigen bike mee te nemen maar aangezien ik daarna nog doorga naar Montreal is dat nogal een gedoe. Dus ben ook zeer geinteresseerd in de huurmogelijkheden.

Ik had al begrepen dat de Seven Summits trail in Rossland een van de beste is (). 30 km point to point, de lokale bikeshop shuttelt en heeft goede rentals. Dit soort info zoek ik dus.

Heeft iemand soortgelijke info over andere plaatsen in de regio? O ja ook GPS tracks zijn welkom!

Thanks!!!
Harpwood
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: di 24 februari 2009, 19:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 29er 2012

Hoi Nielsvk

Ja ik ben daar 6 jaar geleden gewesst met een maat van mij. Wij hadden daar een auto gehuurd en van Calgary naar boven gereden. En wij kwamen daar door alle bekende plaatsen die jij noemde. We hebben daar een paar keer gebiked en die daar gehuurd. Het was wel spannend, dat moet ik wel zeggen. Op een gegeven moment kleine afdaling met links en rechts van ons een groep wolven. Even slikken en gaan als de brandweer. Ook zijn we beren tegen gekomen, het is echt wel een belefenis om daar te biken. Veel steile klimmetjes, rotspartijen in de bossen. We moesten regelmatig van de fiets af. De fietsen die we daar gehuurd hadden waren echt slecht. Div. keren ketting gebroken. Fietsen waren slecht onderhouden en duur. Zou zo weer gaan maar dan met mijn eigen bike. Veel plezier zou ik zeggen. And don't feed the wildlife.
groeten Harpwood
Rock That Bike
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

Hoi,

Leuk plan! Sacred Rides is een zeer goede optie, erg vriendelijk en professioneel. Niets meer dan lof over deze organisatie. Mocht je financiele situatie dit toelaten dan zou ik het gewoon doen, bespaard jou een hoop zorgen en je gaat zeker een goede week tegemoet!

Als je dit niet doet ga je dan in je eentje rijden? Of gaat er iemand met je mee? Hoe dan ook, in je eentje is zeker geen optie om te doen, met zijn 2en is beter maar nog steeds niet echt verantwoord. Denk daar goed over na, zeker als je tochten aanhaalt als Seven Summits. Dit is een 7/8 uur lange toch door de backcountry waar je simpelweg op jezelf bent aangewezen en het vol zit met wildlife (net als de rest van BC). Wij zijn in die 8 uur ongeveer 2 of 3 mensen tegen gekomen, mocht je echt een goede crash maken daar dan ben je zeker niet jarig. Heb zelf al ondervonden dat de GSM ontvangst nou niet echt geweldig is in de bergen. Ik wil je niet demotiveren oid maar denk er goed over na als je dit soort tochten wilt gaan doen.

Leuke plaatsen zijn inderdaad Fernie, Nelson, Rossland, Revelstoke, Golden.
Openbaar vervoer is hier de bus (greyhound). Prijzen zijn zeker niet slecht maar ik moest wel 80 dollar betalen voor mijn fiets. Voor 1x is dat niet zo slecht maar als jij een paar plaatsen aan gaat doen en elke keer voor je fiets moet betalen wordt dat een duur geintje. Wat betreft huren van een fiets, ja dat doen ze hier best aardig. Waar ik werk hebben ze Kona Stinkys en zelf heb ik bij een Belg in Golden een Norco A-Line gehuurd. Ik weet dat nou niet echt de fietsen zijn waar jij op zit te wachten maar het geeft wel aan dat ze je niet op een K-Mart fiets de berg laten gaan.
you ain't much, if you ain't Dutch
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Bedankt mensen! Ik heb inmiddels ook zelf nog de nodige info gevonden over de genoemde plaatsen, waaronder een bizar gedetailleerd reisverslag van een Engelsman: http://www.mtb-hol.com/Canada2008/Canada_2008_MTB.html" target="_blank

Alleen rijden is zeker een risico i.v.m. ongelukken en beren, al heb ik dat al veelvuldig gedaan in o.a. de Alpen en de Sierra Nevada hier in Californië. Vandaar ook het plan om plaatselijk een gids te huren zo nu en dan, verder ontmoet je vaak in de shuttle of bikeshop ook wel mensen bij wie je kunt aansluiten. Bikeshops hebben vaak ook group rides. Of van te voren via internet wat contacten leggen (kent iemand een goed forum? MTBR vertoont weinig activiteit in de Canada forums).

Via Sacred Rides zou idd een stuk makkelijker zijn, het nadeel van hun reis vind ik dat van de 7 dagen de eerste twee 'skills training' zijn, en de derde rustdag. Beetje zonde van zo'n dure reis...

We denken er nog even over na, het duurt nog even voor het september is... Ervaringen met bikeshops, gidsen en huurfietsen zijn nog steeds welkom!!

P.S. Beetje off-topic, @acer op wat voor visum zit jij in Canada? Wil misschien ook wat langer blijven i.v.m. vriendin in Montreal...
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Ben zelf een paar keer in canada gweest maar heb er nooit gebiked. Wel in de winter en zomer in Whistler geweest en dat is in de zomer een waar mountainbike paradijs. Is en erg leuk stadje al is alles in canada goed. :-)
Gekko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 21:24
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon

Ik heb me dit jaar ook een beetje georienteerd op dit gebied.
Uiteindelijk besloten wat anders te gaan doen.
Ik kwam zelf uit bij de engelse organisatie Saddle Skedaddle. Die hebben een paar mooie reizen. Verzamelpunt is Calgary.
Google het maar eens....

groetjes,

G
Liever een uur door de zeik fietsen dan een uur over fietsen zeiken...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Bedankt voor de tip! Maar volgens mij organiseert Saddle Skedaddle zelf geen trips maar is het meer een soort reisbureau.... hun Canada trip lijkt verdacht veel op de Ultimate BC Adventure trip van Sacred Rides en heeft ook dezelfde vertrekdata. Ze hebben ook precies dezelfde trip die ik vorig jaar in Botswana gedaan heb.

Dan boek ik liever direct bij de organisatie zelf.

Canada dit jaar is nog niet helemaal zeker maar zo niet dan wordt het zeker volgend jaar, dus alle tips zijn nog steeds welkom!
Plaats reactie