Iemand ooit gebiked in Ischgl, oostenrijk?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Ik heb me all-inclusive ingeschreven voor Stubai. Welke afstand het gaan worden is afhankelijk van hoeveel tijd ik heb om te trainen dit voorjaar/zomer ivm drukke periode op het werk. Ik zag op een aantal filmpjes dat het parcours in Stubai vrij technisch is. Pasta-party ben ik wel bij denk ik, afhankelijk of we een hotel hebben in de buurt van de start.
Vorig jaar had ik de grand-raid christalp als grote uitdaging. Dit jaar de grote ronde van de Ironbike.
Leuke route voor een semi-rustdag: de friedrichshafenerhutte route, en de afdaling over de trail ipv de normale weg die je naar boven gereden bent.

Over Lermoos, ik denk dat de trails je het 1ste jaar misschien wat tegenvallen, omdat er voornamelijk wat bredere paden zijn en minder singletracks. Ik ben er vroeger met m'n ouders 8 jaar op rij naar toe geweest om te bergwandelen (huttentochten etc).
Tip: rijdt vanuit lermoos richting biberwier, dan de mountainbike-route naar het mittelstation (grubigstein), door naar de Grubigalm. Vanuit daar nog een stukje naar boven en dan linksaf het wandelpad richting Fernpass (staat een bord verboden te fietsen, maar..... ze gaan er zelfs fietsen met complete groepen met bike-guiding). Pas op: dit is een zeer technische trail, super om te rijden, maar ben aub wel voorzichtig!!!!
Andere mooi routes (voor 1 Euro is een super fietskaart te verkrijgen in het VVV-kantoor in Lermoos met hoogteprofielen etc):
1) biberwier, marienberg, nassereith, fernpass, terug naar lermoos
2) lermoos, panoramabad, lermooser tuftlalm (trouwens leuke nederlandse meid die hier werkt ;-)), ehrwald
(beter beklimming vanuit ehrwald en afdaling naar lermoos, dan beklimming in lermoos en dalen naar ehrwald)
3) ehrwald, ehrwalderalm, seebenalm, seebensee, iglsee, hochfeldernalm, ehrwalderalm, ehrwald
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Ik heb trouwens nog naar de organisatie gemaild, omdat ik me inderdaad voor Stubai voor de medium had ingeschreven. Bericht van organisatie: je kan op de dag zelf kiezen welke afstand je rijdt (net als in Ischgl Ironbike dus). Dus als je een goede dag hebt, rijdt je de lange afstand, anders een minder lange afstand.
Dus het gaat voor mij ook waarschijnlijk wel de extreme worden (is ook afhankelijk van m'n fietsmaat die meegaat).
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

skyalloy schreef:Pas op: dit is een zeer technische trail, super om te rijden, maar ben aub wel voorzichtig!!!!
Kijk, dat hoor ik graag :-q En ik zal goed uitkijken! :wink:
skyalloy schreef:trouwens leuke nederlandse meid die hier werkt ;-)
En dat zijn pas de echt goede tips :D

Verder bedankt voor de tips! Zal ze zeker gebruiken :-q
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Zijn er campings te vinden in de buurt van Ischgl?
Of iets anders om te overnachten?, mag best eenvoudig zijn, mijn MTB moet wel veilig staan.
Bedankt voor de info..
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Mm volgens mij in ischgl zelf niet maar ik ben er alleen in de winter geweest. Ik denk dat je dan meer het dal uit moet.
degoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 14 september 2006, 22:08
Mijn mountainbike: Scott Gambler WC 10 2014
Contacteer:

Hoi,
Ischgl zelf heeft geen camping,maar See(ligt er "naast")heeft wel een camping.
groeten degoe.
woon in Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
http://www.scott-sports.com" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.bike-run.at" onclick="window.open(this.href);return false;
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Gister weer even op de site van Ischgl gekeken naar oa de Bike-academy. Wel gaaf... maar ben bang nog te heftig
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Nou, te heftig zal wel meevallen.
De routes naar de friedrichshafenerhutte en de jamtal-gletsjer moet je toch wel kunnen rijden.
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

O is dat zo? :)
Heeft iemand ervaring met de Bike-academy van Ischgl? Zo ja, is dat vergelijkbaar met zeg de skischool in de winter? Dus lessen in groepjes, wellicht rijden van tochten olv een ervaren biker?

Zag tevens dat 8 augustus er de Ironbike wedstrijd is. Wellicht gaaf om in die periode toch te gaan. Er wat te rijden en die zaterdag de wedstrijd kijken maar is het rond die tijd niet erg warm of valt dat mee boven in de bergen?
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Nou, ik heb vorig jaar de ironbike gereden (dit jaar weer.. ;-)).
Vorig jaar was er heel veel regen voorspelt, maar op de dag van de marathonrace was het super weer (graadje of 28).

Ik heb geen ervaring met de bike-academy. Ik heb al m'n tochten daar in m'n uppie (en 1 week met een fietsmaat) gemaakt. Alleen de tocht over de fimbernpass en de afdaling van de greispitz naar Samnaun raadt ik je af om alleen te rijden. De rest van de routes kun je ook wel zelf rijden als je alleen bent (mits je geen zwaar downhill-stuntwerk wil gaan doen).

Tsja, de temperatuur is heel erg afhankelijk van de dag en het tijdstip. Het blijven toch de alpen. Ik heb het meegemaakt in 2007 dat het binnen een half uur afkoelde van 23 naar 8 graden door zware regen, onweer en hagel.
Dat is het enige moment waarop ik me iets minder prettig voelde om alleen te zijn.

Goed idee om in de periode van de ironbike te gaan, maar als je gaat, moet je eigenlijk een meerijden, al is het maar de kleine ronde van 27 km.
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

en op die ene kleine ronde al 5x gedubbeld te worden? hahaha

Klinkt wel gaaf. Hotelletje in Ischgl en meer heb je niet nodig :)
degoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 14 september 2006, 22:08
Mijn mountainbike: Scott Gambler WC 10 2014
Contacteer:

twdi schreef:O is dat zo? :)
maar is het rond die tijd niet erg warm of valt dat mee boven in de bergen?
Hoi,
ik woon een 20 min rijden van Ischgl(sinds 8 jaar). qua temperatuur kan ik je zeggen dat dat inderdaad heel verschillend is. De ene zomer is het echt mega warm,de andere kan het zijn dat je dus in de sneeuw rijdt.Is dus erg moeilijk te zeggen dat precies dan het erg warm of koud is. Maar als de zon schijnt dan ook meteen goed en het kan dan ook behoorlijk warm worden.Enige goeie aan de bergen is is dat er meestal een beetje wind staat,en dat koelt dan wel wat af.Rij je echter in de volle zon en rij je precies uit de wind,dan hoop ik voor je dat je genoeg water mee hebt(je kan tevens ook met gerust hart uit de berg beekjes drinken,doe dit ook heel vaak,en zie ik leef nog steeds). Meestal is de temeratuur op de berg wel een paar graden minder dan in het dal.Dit verschilt meestal zo'n 4 a 5 graden.Zoals andere ook al beschreven kan het weer hier inderdaad binnen een half uur omslaan,en dan sta je ineens in een dikke regenbui,of erger,sneeuwbui.Dus goed blijven opletten op de wolken en de kleur ervan.

Mocht je nog meer vragen hebben hoor ik het wel.

groeten degoe.
woon in Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
http://www.scott-sports.com" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.bike-run.at" onclick="window.open(this.href);return false;
twdi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 23:15

Mooi gebied waar je woont. Ik ken ischgl alleen van de wintersport maar het lijkt me in de zomer met een MTB ook erg gaaf. Het weer in de bergen kan inderdaad omslaan. Heb jij wel ervaring met de mountainbike scholen in de zomer? (bv de bike-academy in Ischgl?) Is dat een beetje te doen?
degoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 14 september 2006, 22:08
Mijn mountainbike: Scott Gambler WC 10 2014
Contacteer:

hoi,heb helaas voor je helemaal geen ervaring met deze "scholen",ben meer van het freeriden en downhillen,maar is zeker geen slecht iets,zeker omdat die vaak de goeie touren kennen die je zelf niet snel/makkelijk kan vinden. Ook is het natuurlijk fijn iemand mee te hebben de weet waar je bent en waarop hij moet letten(qua weer enz).De omgeving hier is heel erg mooi voor touren rijders/xc,maar soms heb je gewoon ff dat extra hulpje nodig om de echt mooie dingen te vinden.
Ik zelf denk niet dat het een echte "schoolklas"(zoals boven gesproken werd)is,maar er zal zeker ook een afdeling rijtechniek verbetering zijn. Zelf zou ik gewoon een guide/begeleide tour boeken als je in Ischgl zelf bent en na die tour kijken wat je verder nog wilt doen(verder gaan met guide,of zelf gaan biken).

groeten Degoe.
woon in Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
http://www.scott-sports.com" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.bike-run.at" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

omdat het hier toch meeste over ischgl gaat zal ik mijn bevindingen van deze zomer hier posten.

het wat voor mij de eerste keer dat ik met mtb maar een alpengebied ging. en het was in 1 woord geweldig!
ben 2 keer met de bike acedemy mee geweest en dit was super georganiseert, de leider van de groep woonde er al heel lang dus wist de leukste paadjes die toch nog te doen waren voor mij.

De eerste tocht op de mtb ben ik meegegaan met een bikegroepje van de ischgl bike academy. Dit was een prachtige tocht die eerst 700 hoogtemeters omhoog ging over een asfaltpad en daarna downhill op een moeilijke singletrack met keien. Ik was al gelijk helemaal happy. De 2e tocht met zelfde groep mee geweest door de geslaagde 1e rit dit was wel een officiele route. (voor de mensen die het daar kennen route 30) rond de 700 hoogtemeters met grindweg klimmen. En daarna keihard afdalen met weer af en toe een mooie singletrack en een ski pieste:P Hierna ben ik nog 1 keer zelf naar boven geweest met ski lift naar boven gegaan :oops: en over de weg terug naar hotel voor de extra info: we zaten in hotel piz buin dit is een all in hotel met geloof ik 4 sterren, je krijgt ochtend en avondeten en voor de sporters is er een mtb kamer met gereedschap en een bikestand en een tuinslang buiten

nu de foto's

mtb voor een mooie waterval
Afbeelding

de technische singletrack met de keien (verbaasde mezelf door veel stukken te rijden zonder enige bergervaring)
Afbeelding

nog foto van singletrack
Afbeelding

posen op singletrack
Afbeelding

cafe op hoogste punt voelt dat toch goed :bier:
Afbeelding

even posen bij de klim op de weg
Afbeelding

het bikegroepje van de bike acedemy
Afbeelding

blijft mooi om terug te zien :tong
Afbeelding

de route die ik heb gefietst
Afbeelding
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
Plaats reactie