Tour du grand combin (CH/I val ferret valpelline) info?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

Ik zit erover te denken om in augustus de tour du grand combin te fietsen, ongeveer zoals beschreven in achim zahn's alpen trials boek. Is er iemand die de tocht al gedaan heeft (of een col uit de tocht) en die me kunnen helpen de fietsbaarheid van het geheel in te schatten.. :-q
cols: fenetre durand, grand col ferret, col malatra.

Bedankt!
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

De malatra richting oost -west kun je fietsen tot ongeveer 2300m, daarna mag je 650hm duwen. Bergaf zijn er die veel rijden en er zijn anderen die veel lopen.
Als het zicht slecht is is de oriëntatie soms ook niet simpel.
De grand col ferret is west-oost niet te fietsen vanaf einde piste aan de hut. In de richting oost-west vorige jaren zowat 95% op de fiets omdat pad heraangelegd is. Bergaf in beide richtingen 100 % als je een beetje techniek hebt. Enkel opletten dat je je banden netjes over de opstaande anti erosie stenen in het pad heft, anders gegarandeerd stootlekken. Het krioelt er ook van de wandelaars(vaak dagjesmensen waarmee kans op conflict groter is). De gletscher is ook maar een schim meer van wat hij ooit was.
Fenetre de durand is in beide richtingen bergop een uur te voet. Het landschap is fantastisch, één van de hoogtepunten van de Westalpen. Richting noord zuid zijn er bergaf ook stapstukken en als je zoveel mogelijk singletrack ipv asfalt doet verlies je ook veel tijd bij oriëntatie. Zahn is famile van Pinocchio vermoed ik. Soms denk je heeft die kerel hier wel ooit gefietst, en ik fiets al 21 jaar in de bergen, dus heb wel wat ervaring. De stapstukken bergop zijn meestel flink onderschat, zeker als je je eigen bagage meeneemt in een rugzak. Bergaf soms onderschat, soms overschat.
Je zult in totaal minstens 3 uur wandelen afhankelijk van je kunnen. Als je wandelen haat heb je op dit ritje niks te zoeken.
Ipv de Malatra neem je beter de champillon, de grand st bernard en de col des milles.
De ferret doe je beter in een TMB rondje.
Thierry
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 21:37

D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

Thanks voor jullie reacties. Op zich heb ik niet zoveel problemen met lopen (zolang het niet te veel tillen wordt 8) , alleen ben ik idd een beetje bang voor pinocchio achtige afdaaltoestanden ("dit had ie wel ff mogen melden") .. Jullie vinden het wel een toffe tour? Die st bernard trekt me op zich niet zo met al die auto's enzo, of loopt daar een mooie track verder van de weg? Het TMB rondje leek me wat veel asfalt en wandelaars + dat ik die omgeving al goed ken.
Mooie foto's trouwens op de vanaf de site gelinkte log, Thierry. Die jongens hebben er wel helemaal een feest van gemaakt. Dat gaan we ze maar niet nadoen :-D
goeie site vttour.fr. Ik neus nog ff verder.. tips welkom :-q
Thierry
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 21:37

D4DR schreef: Mooie foto's trouwens op de vanaf de site gelinkte log, Thierry. Die jongens hebben er wel helemaal een feest van gemaakt. Dat gaan we ze maar niet nadoen :-D
goeie site vttour.fr. Ik neus nog ff verder.. tips welkom :-q
Er zitten wat foto's bij die me doen terugdenken aan de Tour du Mont-Blanc die LongPete en ikzelf in augustus 2005 gebiked (en gehiked) hebben. Hmmmmm, sweet memories 8) ... Edit : voor alle duidelijkheid, ik heb het NIET over die blote reten :D !!!

Eerlijk gezegd : die Tour du Grand Combin lijkt me wel wat.

Enneuh, de Grand Col Ferret doe je inderdaad best vanuit La Fouly (via La Peule) richting Italië. Dan is hij voor een (zeer) groot deel te rijden, en heb je een leuke afdaling die mits wat techniek (of durf) volledig te rijden is (zoals LongPete ook al schreef). De andere cols ken ik niet, dus daarover kan ik je geen feedback geven.

En ja, vttour.fr is inderdaad een leuke site. Ik kende hem zelf ook nog niet, 't is dankzij jouw topic en google.be dat ik 'm ontdekt heb :-q
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

leuk verhaal! pittig tochtje en dan niet eens de top mogen zien :o
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Bergop is het maar 5 km over de weg tot aan de tunnel van de grand saint bernard. Eens je er voorbij bent is er minder verkeer. Je kunt deel van de kllim vanaf de tunnel ook onverhard doen via piste. Vanaf de saint bernard zou je ook kunnen doorsteken via de Fenetre de Ferret en de Lacs de fenetre +plan de la chaux naar begin van de ultieme klim van de grand col ferret aan eind val ferret(zelf nog niet gedaan maar ooit komt het er wel eens van). In het ergste geval mag je 340hm bergop duwen, bergaf lijkt me goed te doen. Minder wandelplezier dan de malatra lijkt me.
Ik heb net eens naar vtttour(link die ik niet kende, dank u thierry) gekeken, zij hebben de conca de by genomen, mooi maar je verliest er wel hopen tijd mee(vaak niet fietsbaar en 300hm extra).
Nog iets 60km op één dag is op dit parcours veel, meer dan 10 gemiddeld haal je niet.
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

op dat vtt-blog doen ze ook wel een extreme variant imho: de boel in 2 dagen (het lukt (dus ook) niet).. Maestro zahn stelt voor om vanaf de durand naar etroubles af te dalen (dus verder dan die conca de by, als ik het goed bekijk) daar te tukken en vervolgens dag 2 van etroubles naar malatra te klimmen en verder naar elena onder gr col ferret.
Op zich lijkt het me ook mooi(er) als idd volledig fietsbaar om de ferret n-z te nemen, maar dat combineerd weer zo lastig met durand (als je vanuit ch wil vertrekken en aankomen). En die foto's van de durand zagen er wel heel mooi uit. Zou er bijna ook voor in refuge chanrion gaan slapen om die rijp zo te zien..!
Laatst gewijzigd door D4DR op wo 30 juli 2008, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Ik denk dat je eens goed naar de kaart moet kijken. Van Orsieren ga je via de weg van de Grote St bernard naar de col des mille en zo via fionnay en mauvoisin naar de Chanrion hut. Dag erna via Durand en conca de by/brede piste naar etroubles, dag erna over de malatra naar de rifugio elena en dan als laatste de grand col ferret. In val ferret de tmb bewegwijzering volgen.
Dagje extra naar verbier, croix de coeur en col des gentianes cabane de montfort.
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

ik heb denk ik wel genoeg op de kaart gekeken, maar als ik me dan vergis bij het typen schiet dat nog niet op :oops:
LOL
zahn vertrekt trouwens niet uit orsieres, maar martigny. Zat zelf eraan te denken om vanuit omgeving lourtier te vertrekken en vandaar naar etroubles ivm tijd.
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Dit lijkt me het perfecte rondje voor wat jij wil doen (zie antwoord pierre op mijn vraag bij commentaires helemaal onderaan in link) :
http://www.vttour.fr/sorties/col-du-nev ... e,265.html
Die combe de l'Aa zal ietst tijdsintensiever zijn dan de val ferret, maar nada verhard in prachtig landschap.
Ik zou wel weten wat te kiezen.
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

idd.. ziet er goed uit deze variant, bovendien kom je meteen bij liddes uit.. wat een leven heb je toch als je daar als local woont! Wat voor weer het ook is, je kan wel ergens aan de bak!
Maar goed, ik denk dat we het maar es moeten gaan proberen; laat wel wat van me horen na afloop :-q
ga jij nog weg?
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Ik ga ook nog weg :P , behoudens zware tegenslag met werk of als collega-biker afhaakt.
Een deel van mijn ritje ga jij ook doen.
http://picasaweb.google.com/lange.peter1/TA2008
D4DR
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 augustus 2006, 15:27
Mijn mountainbike: Scalpel / Genius

ziet er indrukwekkend uit, mbt aantal pieken :) nog niet genoeg ervaring om het traject meteen te herkennen ben ik bang. :oops: als ik naar de hoogte kijk, gok ik een van de uiteinden chamonix (en tis niet voor nix TA hè).. hoop passen nog boven de 3000 trouwens, ik zeg succes! :-q
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Enne hoe is uw toerken afgelopen?
Het mijne was 90 % succesvol. Te veel sneeuw, een te lage isotherm van 0° en weervoorspellers die er een paar keer vierkant naast zaten deden me 2 cols missen.
Enne het was niet richting chamonix dat ik uitging.
Plaats reactie