Zwitserland - Uri - Oberalppass

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

14-16 juni een lang weekend bij onze vrienden in Zwitserland genoten. Hoofdreden was de verjaardag van m'n vriendin daar maar uiteraard ging de bike mee want m'n vriend en ik hadden vantevoren stiekum al mooie plannetjes gemaakt.

Het weer was geweldig, zon en meer dan 30 graden en onze keuze viel dan ook op een echte Alpentour uit het boekje: de Maighelspass op de grens van kantons Uri en Graubünden, ietsje ten zuiden van de Oberalppass. Normaal al een fikse bergwandeling maar blijkbaar ook te doen op de bike (er stond wel bij dat het af en toe lopen zou zijn...). Er stond nog wel iets bij dat de route van juli t/m september begaanbaar was maar ja het was zulk mooi weer dat moest toch gaan lukken...

Vanuit Andermatt (1436 m) ging het eerst over het asfalt de Oberalppass op (2064 m). Lekkere opwarmer. Daarna ging het parcours ten noorden van de pasweg een wandelpas (2185 m) over om aan de kant van Graubünden weer de pasweg over te steken en dan ten zuiden van de pasweg naar de Maighelshütte (2160 m) en vervolgens de Maighelspass (2430 m) te klimmen.

We gingen druk op weg die eerste wandelpas op, het was echt schrikbarend steil af en toe (14-18%), maar een mooie test-case voor de nieuwe groep die ik voor mijn verjaardag op m'n bike had mogen zetten: Shimano LX remgrepen, LX shifters, SRAM 9-speed cassette (ik had eerst nog 8-speed...), SRAM PC-69 ketting en nieuwe TA technology kettingbladen (32T en 44T, de hardmetalen Shimano LX 22T was nog als nieuw). Het spulletje werkte geweldig, ook toen de eerste sneeuwveldjes over het pad opdoemden. Lekker zitten crossen maar al gauw gingen de sneeuwveldjes over in sneeuwvelden, werd het regelmatig veel te lang lopen en op een gegeven moment was er geen doorkomen meer aan: alles dikke zachte sneeuw. Dat had geen zin. Dus maar weer afgedaald naar de pashoogte (dat was op zich al wel heel gaaf, echt keisteil, door sneeuw, water, keien, steentjes, goed manouvreren!) en dan vanaf de pashoogte aan de zuidhelling, waar minder sneeuw lag, een aantal paden van het skigebiedje opgereden om te kijken of we via die weg de route weer konden vinden. Na 100 flink steile hoogtemeters en stukken door rivierbeddinkjes geploeterd te hebben bleek dat niet te gaan werken: weer sneeuw en geen aansluiting met de route. Resultaat was opnieuw een heel interessante afdaling naar de pashoogte en dan maar over het asfalt aan de andere kant van de pas naar beneden tot waar de route weer de weg overstak.

Dat was gauw gevonden, ongeveer 250 hoogtemeters onder de pashoogte en daar begon het klimmende pad naar de Maighelshütte. Zo'n mooi slingerpad in een werkelijk adembenemende coulisse van hoge Alpentoppen, eeuwige sneeuw en in de verte de gletschers. Dat van die 30 graden was op deze hoogte ook ver te zoeken maar het was nog steeds heerlijk weer en we genoten volop. We kwamen echter wel weer op de noordflanken van de bergwand die naar de Maighelspass leidde en dat betekent altijd al meer sneeuw dus nu zagen we ook de bui al hangen. En inderdaad, nog net voor de Maighelshütte op ongeveer 2200 m hoogte was er opnieuw geen doorkomen meer aan. Van de pas kon absoluut geen sprake zijn, die zou alleen maar bereikbaar zijn door een aantal uur door de sneeuw te gaan lopen zeulen met de fiets en dan zouden we voor donker niet meer terug zijn. Boven dus even genoten van de magnifieke omgeving en een gems die vlakbij even de twee wezenloze indringers kwam verkennen.

Daarna een hele mooie snelle afdaling terug naar het asfalt, de 250 hoogtemeters weer naar de pashoogte en dan maar terug naar Andermatt. Maar liever niet over het asfalt en als snel vonden we een "Bergwanderweg" die naar een ander zijdal wees en vanuit dat andere zijdal wisten we dat er een mooi onverhard pad terug naar Andermatt ging. Keuze snel gemaakt. Maar dat paadje werd wel steeds smaller en op een gegeven moment echt ontzéttend smal, tussen struiken en boompjes en belachelijk steil naar beneden, het zou lopend zelfs een crîme zijn. Maar op een gegeven moment ben je dan ook te ver om om te keren (we zouden dan ook weer omhoog moeten) en je hoopt dan maar dat het om de bocht weer beter wordt. Maar er zijn nog héél veel bochten gekomen, maar het werd alleen maar erger. Haarspeldbochtjes langs de steile helling die zó scherp waren dat we ze niet meer durfden te fietsen, we hebben echt heel wat afgelopen (moet je voorstellen: naar beneden!) en daarbij al voldoende moeite gehad om de fiets tegen te houden want die wilde harder naar beneden dan wij... Wel regelmatig lekker kunnen oefenen in deze zeer technische single-track paden maar het was eigenlijk niet echt leuk. Al helemaal niet toen mijn vriend ook nog lek reed en we er achteraf achter kwamen dat we op de reparatieplek zijn zadeltasje niet meer terug aan zijn zadel hadden gehangen maar hadden laten liggen :-{ En hij was ook net nog heel vervelend voorover gekukeld...

Toen we dan uiteindelijk helemaal beneden kwamen bleek ook het verheugende vooruitzicht op een mooie onverharde afdaling door het mooie zijdal in de kiem gesmoord: we waren helemaal aan het eind van het zijdal uitgekomen, op het asfalt vlak voor Andermatt. Een beetje een wrang einde dus, nog verergerd doordat we veel te laten bij onze meiden thuiskwamen en ik er toen ook achterkwam dat ik bij vertrek in Andermatt m'n zonnebril en fietscomputertje op het dak van de auto had laten liggen :((

Maar we vonden toch absoluut dat dat de pret van deze prachtige tocht niet mocht drukken en van wat we gezien hebben is het een ongelooflijk mooie tocht, echt een aanrader en als het ons lukt zullen we hem wat later in het seizoen, of anders volgend jaar, zeker nog een keer helemaal gaan rijden!

Groetjes, Aad
Laatst gewijzigd door aboogaar op do 11 juli 2002, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Aad! Je bent terug! en met een berg leeswerk voor ons :D

Hoe is het met je? Waar heb je de laatste tijd zoal uitgehangen? Ik neem aan dat je er de volgende bikersdag gewoon weer bij gaat zijn?
Eat, sleep, ride, repeat
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ik heb het ook een keer gehad zonnebril op de dak van de auto laten liggen, reed weg zag hem vallen in de spiegel.

(volgende keer een paar alinea's er tussem, leest misschien iets makkelijker) Maar je hebt het dus wel mooi gehad.

Was dit gelijk je hoogtestage voor de volgende bikersdag?
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Oh wacht even, voordat Rodger er straks om vraagt, ik was dit nog vergeten:

Gereden 48 kilometers met een gemiddelde van 16,1 km/u en een totaal aantal actieve hoogtemeters van 1495.
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Klinkt zeer goed Aad! Ik heb zelf ook in zwitserland gebiked, een stukje meer richting noorden en daarvan weet ik dat het een heel mooi gebied is. Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt dat het niet helemaal te fietsen was, want dan zou het nog wel een stukkie gaver zijn. Maar nu heb je tenminste een goede reden om er nog eens heen te gaan :-q


Je hebt natuurlijk de discussie gemist, maar volgend weekend gaan we naar de Ardennen, met een groepje. Als je zin hebt.....
Trainen is voor mensen zonder talent!
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Zo, de alinea-overgangen zijn erin aangebracht.

Ja, ik was dus effe weg :-)

Eerst dat lange weekend in Zwitserland waarvan verslag, daarna de vakantie in Frankrijk bij Lac de Serre-Ponçon. Zoals jullie misschien ergens al gelezen hadden twijfelde ik nog of ik de bike of de racefiets mee zou nemen (beide was geen optie voor mijn vrouw ;-) ) maar het is uiteindelijk de racefiets geworden. Er zijn daar zulke mooie Alpenpassen in de buurt, ik wielren ontzettend graag (was eigenlijk altijd mijn eerste sport totdat ik ernaast ben gaan biken vooral in de winter) en had al vrij veel berg MTB trips gehad en in het vooruitzicht dus deze vakantie was voor de racefiets. Overigens ook nog een beetje gedwongen want in Zwitserland bleek ik bij het thuis poetsen van de bike een scheurtje in m'n Spinergy carbon wiel gestuiterd te hebben, 18 juni weggebracht en wat denk je: ik kan hem *VANDAAG* gaan ophalen :-{ Eén dag voordat ik er mee naar de Albstadt marathon moet... Pfeeeeeewww.... :-?

Maar, om op een andere vraag te antwoorden, dáár heb ik dus uitgehangen, en dát was mijn hoogtestage voor de volgende bikersdag (ahum, eigenlijk voor de Albstadt marathon :oops: ):
Guillestre - Col de l'Izoard (2360) - Briançon - Embrun - Lauzet d'Ubaye: 145 km, 2540 hoogtemeters
Lauzet d'Ubaye - Col St Jean (1336) - Col de Maure (1345) - Col du Labouret (1240) - Col des Lègnes (1150) - Castellane: 120 km, 1720 hoogtemeters
Lauzet d'Ubaye - Barcelonnette - Col de Vars (2110) - Guillestre - Embrun - Lauzet d'Ubaye: 130 km, 2000 hoogtemeters
La Bréole - Col des Fillys (1336) - Col des Garcinets (1250) - Col des Sagnes (1220) - Col de Saurrat (1000) - La Bréole: 90 km, 1625 hoogtemeters
Barcelonnette - Col de la Bonnette (2802) - Barcelonnette: 65 km, 1740 hoogtemeters
Barcelonnette - Col de la Cayolle (2327) - Col des Champs (2087) - Col d'Allos (2240) - Barcelonnette: 120 km, 3300 hoogtemeters

M'n benen doen 't lekker op 't moment :-D

Hey ik heb dus een tijdje niet geforummed, komt er een nieuwe bikersdag aan dan? Waar wanneer? Of doen we hem in Bouillon met de GRG?
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

De volgende bikersdag duurt helaas nog ff, is op 29 september in Amerongen.

Mocht je trouwens verslagen hebben van bovenstaande tochten, dan houd ik me aanbevolen. Zomers zijn wel nog wel 's te vinden in Guillestre voor het wildwatervaren, volgende keer gaat de bike ook zeker mee. De vakantie die we dit jaar daar hadden gepland gaat helaas niet door
Eat, sleep, ride, repeat
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Jammer dat die vakantie nu niet is doorgegaan Bommie.
Enne nee ik heb niet zomaar verslagen van die tochten, het is niet alsof ik die sowieso al heb en dan af en toe op het forum plaats, ik maak ze SPECIAAL VOOR JULLIE 8)
En voor dit forum zal ik het toch maar bij de bike-verslagen houden. Mocht je echt vragen hebben over specifieke tochten of passen, dan stel ze gerust!
Groetjes, Aad
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

De Col de la Bonette schijnt toch een heel stevige te zijn, tenminste dat is wat ik ervan gehoord heb. maar verder ziet het lijstje er puik uit zeg! Zoveel training, daar kan ik alleen maar jaloers op zijn en dat ben ik dan ook behoorlijk.


Volgens goed Ali G gebruik: R-E-S-T-E-C-P :wink:



De volgende bikersdag is in amerongen, daar ben je toch wel bij Aad?
Trainen is voor mensen zonder talent!
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Bonnette is inderdaad een stevige, is de hoogst berijdbare (asfalt) pas van Europa, daar maakt het dorpje Jausiers (onderaan de pas) ook vet veel reclame mee.

Jausiers ligt op 1195 meter, de pas op 2802, de afstand is 23 kilometer dus je kunt berekenen dat het gemiddelde stijgingspercentage 7% is. Het fijne aan de route is dat het die 7% ook werkelijk heel regelmatig stijgt. Er zitten wel af en toe wat steilere stukjes tussen en dan weer wat minder steil, maar over het algemeen gaat het heel regelmatig en ik vind dat persoonlijk veel fijner dan hele stukken 4% en dan weer kilometers achter elkaar 9-10% (zoals op de Col de Vars en de Izoard bijvoorbeeld het geval is). Het asfalt is ondertussen ook overal heel erg goed en de weg voldoende breed, een fijne pas om met de racefiets te rijden, ook om te dalen (ik had daar een gemiddelde van 52 in de afdaling :-) )

De Bonnette heeft op het bovenste gedeelte bij de militaire forten nog wel een aardig stuk (km of 2 à 3) van 8+% maar je bent er dan al bijna, de top is in zicht en je weet dat je de klus echt goed klaart.

Het allerlaatste stuk is overigens een regelrechte crîme, vanaf de échte pas (aan de andere kant gaat het naar beneden het Parc National de Mercantour in, richting Nice) die 'maar' op 2660 m ligt, gaat het in een duivels rondje nog om de Cime (top) de la Bonnette heen, een rondje van 1,5 km waarvan de verste punt van het rondje (dus na ongeveer 750 meter) op 2802 m hoogte ligt. Da's dus gemiddeld 19%. En daar had je nou net niet meer op gerekend... Bovendien is de weg er ontstellend slecht aan toe, af en toe niet verhard, veel gaten, schrikbarend smal met daarnaast de peilloze diepte, want het is een hele alleenstaande en kale stenen berg (die overigens van binnen totaal doorgraven is met een enorm gangenstelsel, je ziet er overal gevechtskoepels uitkomen: die berg is gewoon één grote bunker joh!).

En als je dan zoals ik zonder triple gewoon 39-27 (gelukkig had ik die 27 nog halverwege m'n vakantie gekocht en er tussengezet...) moet rondtrappen dan denk je met weemoed terug aan de moment dat je op je 22T-30T bike zat :wink:

Maar al met al een landschappelijk prachtige tocht die als uitdaging echt de moeite waard is. Jammer dat er niet snel ergens een pas terug gaat, als je rond wilt rijden moet je geloof ik meer dan 240 km rijden en da's toch wel een beetje teveel van het goede, bovendien is de Col de la Cayolle die je dan vanaf zijn vreselijke zuidhelling moet beklimmen om terug te komen ook geen lieverdje. Nog effe een maatje te groot!

Maar ik denk dat ik de Amerongse berg ondertussen wel aan durf!! See you there guys, gaaf weer een bikersdag, ik zal er zijn.
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Ja, ik had je al in de prive-berichten gespot (ik had bijna opsporing
verzocht ingelicht) en zie nu dat je de weg naar het forum ook
weer gevonden hebt getuige je prachtige verslag.

Klinkt weer adembenemend Aad. Kben bang dat de Amerongse
berg in geen verhouding staat tot wat je daar gezien hebt.
Maar goed, je gemiddelde was natuurlijk belachelijk laag,
ik kan het 2 keer zo hard met 2 vingers in de neus dus we
zullen je er zo van af rijden tijdens de bikersdag dus je moet
nog een beetje doortrainen hoor.

NOT!
<3
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Tjezus!
Aad is back! En hoe! :-q
Je houdt die kerel effe niet in de gaten, en hij rijdt in half Europa de klinkers uit de straat...en krijgt het tussen de bedrijven door ook nog eventjes voor elkaar om zijn vrouw te bezwangeren. Dat je daar nog tijd voor hebt, man!
Mogen wij tijdens de bikersdag in jouw schaduw rijden? :oops:
Honi soit qui mal y pense!
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

The Original Bike-O-Man schreef: ...en krijgt het tussen de bedrijven door ook nog eventjes voor elkaar om zijn vrouw te bezwangeren. Dat je daar nog tijd voor hebt, man!
Erhm, OBOM, kweenie hoe jij je eega bezwangerd hebt maar ik
had daar niet zo veel tijd voor nodig, twas iets van 10 seconden
geknetter. ;)
Eigenlijk wil ik ook niet weten hoe ze bezwangerd is,
bespaar me de details. :lol:
<3
greenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 maart 2002, 02:00

Welcome back Aad,
Weer mooie en spannende verhalen van je belevenissen :-q Ben zelf ook een aantal jaren in Lauzet Lubay geweest8) De meeste bergen in jouw verslag heb ik daar dan ook gefietst en kan me nog herinneren dat de Bonnet een taaie klim is, vooral aan het einde is de weg erg slecht. Ben wel benieuwd welke Camping julli gezeten heb, wij stonden altijd op een belgische camping domaine loisirs de Lübaye aan de gelijknamige rivier daar tussen Meolans en les Thuiles. heb er ook nog ooit een tijdrit gereden naar Praloup het skistation, was ik ook weer zo vergeten wat een moeilijke dicipline is dat. Verder is het een wieler mekka van jewelste. Enne als je ooit nog eens terug wilt naar dat gebied laat het mij dan even weten ik heb nogal wat rots-kliminfo(alpine) van dat gebied.
wie z'n fiets lief heeft, trapt erop
greenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 maart 2002, 02:00

Bommie schreef:De volgende bikersdag duurt helaas nog ff, is op 29 september in Amerongen.

Mocht je trouwens verslagen hebben van bovenstaande tochten, dan houd ik me aanbevolen. Zomers zijn wel nog wel 's te vinden in Guillestre voor het wildwatervaren, volgende keer gaat de bike ook zeker mee. De vakantie die we dit jaar daar hadden gepland gaat helaas niet door
wat wil je doen Bommie? Ik heb nog wel wat info om iets vanuit Barcelonnette te kunnen doen. B.V.Brevet des 7 cols is wel om te doen wel voor op de weg. Wat ik ook heb zijn wandeltochten die je ook kan doen op de ATB. Als je interesse hebt laat het mij maar even weten dan stuur ik je die gegevens wel.
wie z'n fiets lief heeft, trapt erop
Plaats reactie