Geweldig weekend Vogezen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Afgelopen weekend met de hele bups vrienden (uit Nederland, Duitsland en Frankrijk) met aanhang en kids een weekend in een berghut bij Lac Noir in de Franse Vogezen gezeten, vlak bij Orbey ten westen van Colmar en iets ten oosten van de Col du Bonhomme (tussen St. Dié en Colmar). Vrijdagavond aankomen en zondagmiddag weer weg, tussendoor ontzettend veel gezelligheid, potje voetballen, groot kampvuur voor de worsten en de kippen, maar bovenal twee wonderschone mountainbike tochten gemaakt.

Zaterdagochtend met slecht weer (8 graden, regen, mist; de hut ligt op zo'n 950 meter hoogte) vertrokken voor route nr. 7; Les Balcons d'Orbey die langs de hut komt. Beetje truttig: de hut ligt halverwege de route die eigenlijk z'n startplaats zodanig heeft dat je éérst de lange klim doet en dan de rest afdalend en genietend; wij hadden de lange klim op het eind... De route is 43 km. lang, telt 1100 hoogtemeters (volgens het boekje 995 maar die tellen de kleine tussenbultjes niet mee die mijn hoogtemeter-computertje wel meetelt) en heeft 3-op-3 score voor physique en 2-op-3 score voor technique. We reden met een groepje van 9 en het eerste stuk was redelijk veel dalen, stukken redelijk vlak terwijl je op hoogte bleef en sommige stukken even kort maar wel pittig omhoog om daarna weer flink te dalen. Na 10 km had ik mijn eerste lekke band in m'n MTB-historie (van 4 jaar) dus even wat oponthoud. Verder ging-ie lekker het regende niet de hele tijd dus flink genieten ondanks de kou en miserabele weer van de prachtige omgeving en het onwijs gave MTB-circuit. Na 27 km kwamen we in Orbey aan op 400-nogwat meter hoogte en van daar af begon het pas echt: over 10 kilometer alleen nog maar klimmen naar 1140 meter hoogte. Eerst nog een stuk redelijk fris over asfalt maar het werd steeds zwaarder, smalle bospaadjes en uiteindelijk dwars door zo'n bergbos omhoog met echt onwijs steile stukken. Samen met een vriend en Greenbiker die ook mee was waren we de enigen die alles nog konden fietsen, maar 't ging ook maar nét af en toe. Lekker kapot bovenaan gekomen mochten we nog het laatste stuk afdalen naar de hut maar daar zat nog een heel technische afdalingen over stenen en bulten in, ik was echt ontzettend blij met m'n nieuwe Marzocchi :grin:
Ik had samen met een vriend als snelste de 43 km afgelegd met een gemiddelde van 17,9 km/u.

Zondagochtend waren we vroeg op pad want de dames wilden niet al te laat weer op huus an en we wilden nog zo'n mooie tocht maken, tenminste, 3 van de groep van gisteren zagen 't echt zitten om nog weer zo'n tocht te maken, de rest ging voor iets rustigers. Greenbiker en een andere vriend en ik kozen voor de rode Nr. 1 route, Le Grand Tour du Bonhomme. We moesten eerst 5 km fietsen om op het parcours te komen (met 180 hoogtemeters) en met de 34 km van de route werd het totaal toch weer 44 kilometer met nu in totaal 1150 hoogtemeters. Het weer was nu echt prachtig, wel veel dreigende wolken maar ook steeds veel zon, we hebben het droog gehouden en de temperatuur van 17/18 graden was ideaal voor het (met name bergop) biken. Deze tocht was iets meer gevarieerd dan die van zaterdag: er zaten 3 grote beklimmingen in maar niet zo groot als die van zaterdag en daardoor kon je tussendoor steeds recupereren. We zijn 2 valleien helemaal omgefietst, omhoog en omlaag, door bossen over heuvels langs weiden echt met schitterende uitzichten en ook weer geweldig terrein, zowel om te klimmen als om te dalen. Er zaten een aantal zeer steile stukken in, tussen de 15 en 20% (m'n vriend had zo'n soort waterpasje op z'n stuur, goh dat ze die dingen daar ook al voor verkopen) maar ook mooie geleidelijke klimmen zodat je nog een beetje groot kunt blijven doorstampen, en er zaten een paar technische afdalinkjes tussen waar je érg goed moest opletten maar ook van die lange onverharde paden waar je echt hard kon door laten gaan. Een geweldige tocht weer, m'n benen voelden ook beter dan zaterdag, toen ik toch echt wel merkte dat ik de vrijdag ervoor de hele dag gewerkt had, daarna 6½ uur in de auto had gezeten en vervolgens nog wat kort geslapen had... Zondag zat ik echt lekker op m'n bike en de tocht kon me niet lang genoeg duren, nergens naar het einde zitten uitkijken (dat had ik zaterdag op die lange klim wel effe, ook al zat ik daar óók écht te genieten!).
De tocht van zondag was dus 44 km met 1150 hm in een gemiddelde van 16,9 km/u.

Echt een super-aanrader dat gebied, en wie de gegevens van de hut nog eens wil hebben laat maar horen. Je moet vanaf Eindhoven ongeveer 5 uur rijden rekenen.
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

P.S.
Als het goed is komen er nog foto's.
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Tis weer een prachtverslag. :smile:
<3
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Eigenlijk zou je site moeten maken met reisverslagen en foto's, Aad! Dan komen dit soort dingen pas echt tot hun recht. Best leuk om af en toe ff na te lezen als je toevallig naar zo'n streek toe gaat, als ze op een site staan hoef je niet alle oude topics weer af te struinen om ze te vinden
Eat, sleep, ride, repeat
Laure/\/s
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 11 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: is verkocht :|
Contacteer:

Helemaal mee eens!
En hopelijk komen de foto's gauw :roll:
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Geen tijd en geen site :wink:
Voorlopig niet echt aan mij besteed...
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Dit heeft toch wel zijn charme? Krikt het niveau van de gemiddelde post een beetje op! :wink:
The freedom to ride where you want, when you want.
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar tocht-ervaringen van anderen, bijvoorbeeld van marathons in het buitenland, beetje meer gedetailleerd zodat anderen ook echt een idee ervan krijgen of het iets voor hen is of niet...
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Die ervaringen zou ik graag willen geven, maar helaas kom ik niet zo vaak in het buitenland. Wel staat er een verslag van mijn vakantie in duitsland op deze site, maar die heb je vast wel gezien. Ook heb ik een tijdje in Zwitserland doorgebracht, waarbij ik ook een super tocht gereden heb. Daar heb ik nog wel foto's van, die kan ik wel een keer op internet plaatsen.


Overigens denk ik dat het een groot deel van de kunst van de schrijver afhangt of een verhaal interessant wordt of niet. Een erg leuk verhaal over een iets minder gebied al eerder aanspreken dan een iets minder verhaal over een super gebied. Hiermee wil ik overigens niemand afraden om een stukje te schrijven!!
Trainen is voor mensen zonder talent!
aboogaar
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: di 12 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Precies, we willen juist iedereen aanmoedigen :D
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Weer een mooi verhaal Aad. Jammer dat ik er niet bij was.
Plaats reactie