Wales - Brecon Beacons

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
aboogaar
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Specialized FSR Carbon X.0 XTR

Vorige week / weekend was ik in Wales. En wel in Zuid-Wales, het heuvelgebied van de Brecon Beacons, waar de Pen-y-Fan met 886 meter de hoogste berg van Zuid-Wales (zelfs 'South Britain') is. Let op, je begint wel op 140 meter hoogte met rijden :wink:
Ik heb twee mooie bike tochten gemaakt, waarvan een heel kort verslagje hieronder, in het Engels want dan kan ik mijn verslagje aan Engelse vriendin makkelijk hergebruiken :smile:
Het was echt weer ontzettend gaaf, echt mountainbiken zoals mountainbiken bedoeld is. En m'n nieuwe bandjes (Ritchey Crossmax) deden 't geweldig.

On Thursday I went mountainbiking, first into that small valley opposite Tan-y-Graig and then up the Sarn Helen Roman Road, all the way to the farms behind the Maen Medoc and back over Fan Gyhirych: wonderful mountainbiking! (although I got more or less told off for that by the man in the Brecon Visitor Information Centre because he knew that the land owner of Fan Gyhirych doesn't like people to walk on his paths let alone mountainbike on them...).

The Mount-Snowdon-Mountainbike-plan evaporated the moment Izenka found out it would actually take around 3 hours simply to get there. So I resorted to the initial bold plan of cycling up Pen-y-Fan which I did on Sunday morning. I went intentionally early, not only to be around Izenka for a longer time (she would sleep during my first biking-hours) but also because I had noticed on Friday that the track up the Fan is forbidden for cyclists...
I left the cottage on my bike at 8 am, cycled up the valley across Tan-y-Graig, up and over Fan Frynych, then keeping to the right (south) along the cliff heads towards Storey Arms where I came hurtling down the hills onto the parking place, in front of some really amazed people :wink:
Then with nobody looking I crossed the gate and started cycling up the Pen-y-Fan track. I had to walk major parts though, especially where the track was either too steep or strewn with large boulders that on that slope made cycling impossible. But it was tremendous fun to cycle the steep hillwalking-path and arrive cycling on the col south of Corn Du. I passed Corn Du to its east then made it up to Pen-y-Fan with a bit of walking but mostly cycling to meet a *really* amazed group of hikers at the misty and stormy hill-top. The hairy bit came right after that where I went down off Pen-y-Fan at its other side, east in the direction of Cribyn: scrambling down the large blocks of rock at the top, with my bike on my back and a full-force gale trying to blow it off my back and me off the blocks of rock was a bit scary, and then after that I had to downhill the slope between Pen-y-Fan and Cribyn that was so steep that I hardly dared to remain seated on my bike, afraid to topple over head-first. But with my brakes jammed continuously I made it down sliding and skidding, then passed Cribyn via the small path to its south-east to arrive in the windy gap at the top of the Neuadd Reservoir valley's Roman Road. Next it was down the Roman Road and then north into the forests to the east of the Talybont Reservoir, now all pleasantly downhill. From Talybont-on-Usk I took the tarmac back via Brecon to Tan-y-Graig, with a bit of disappointment in how much uphill that last bit actually was and that I was indeed rather worn out by that time :smile:
Aad - aka VTTboy; met zo'n grote motor heb je wel zulke uitlaatkleppen nodig...
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Wederom een mooi verslag Aad!
Hier ga ik dus ook OOIT heen.
Ik lees alleen nergens hoe lang je
nu gebike'd hebt over die 68km.
<3
aboogaar
All rounder
All rounder

Uhm, effe terugrekenen? Mijn gemiddelde was 16,4 km/u. 4 uur en 8 minuten fietstijd. Twee keer 10 minuutjes gestopt. Op de zondag.
Donderdag over die 35 km (maar die was alléén maar onverhard, had 950 hoogtemeters) was het gemiddelde 16,6 km/u. Toen niet gestopt.
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Super hoor! Dit zijn toch wel de dingen die dit forum bijzonder maken! Erg goed geschreven, da's near native Engels als je het mij vraagt! Is je Welsh net zo goed?

Ik kon het niet laten even wat sfeer in beeld te proeven (beroepsdeformatie). Correct me if these are totally off.
Afbeelding
 The glacial lake of Llyn Cwm Llwch overlooked by the twin peaks of Pen y Fan and Corn Du.
Afbeelding
 Approaching the twin peaks from the north with Pen y Fan on the left and Corn Du opposite. 

Ik zag dat er naast de top(?) een plek is die "Arthur's seat" heet, zit daar een verhaal aan dat je weet?

Gaaf hoor! De Slayer staat te springen... :wink:
The freedom to ride where you want, when you want.
Laure/\/s
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: is verkocht :|
Contacteer:

Zo, gaaf man! Ik moet ook nog steeds naar GB, m'n pa zou nog een x met mij naar Schotland gaan... Naja, gebeurt nog wel een x :grin:

Die foto's zijn echt schitterend! Prachtig landschap gewoon...

Niet alleen jou Slayer staat te springen, ik....eeh mijn Santos ook :grin:
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Wij hebben vrienden in Wales wonen. Waarschijnlijk ga ik ze volgend jaar samen met me vriendin een keer op zoeken. En ze kan zeuren wat ze wil, die bike gaat mee! :grin: Staat in de MBR van deze maand trouwens ook een hoop over Wales :-q
Eat, sleep, ride, repeat
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Eh.. met WIJ bedoel je dan ons ook allemaal? :grin: we gaan wel mee dan, logeren, da's goedkoop.

Prachtig die reportage in MBR. Prima blad! (Toch hè, Niels?) :wink:
aboogaar
All rounder
All rounder

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Super hoor! Dit zijn toch wel de dingen die dit forum bijzonder maken! Erg goed geschreven, da's near native Engels als je het mij vraagt! Is je Welsh net zo goed?
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->
Dank je dank je :smile: Ik heb vier jaar in London gewoond, dus vandaar m'n taalgebruik. M'n Welsh is net zo goed als m'n Oost-Kirchyzisch (non-existent).
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Ik kon het niet laten even wat sfeer in beeld te proeven (beroepsdeformatie). Correct me if these are totally off.
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->
Helemaal spot on! Die Corn Du is de iets lagere en bredere top maar die heeft aan beide kanten een zeer steile aankomst, valt alleen te lopen en niet te fietsen. Daarom eromheen gebiked (er loopt een paadje omheen) tot op het mooie driehoekje van Pen-y-Fan. De sfeerimpressie uit de foto's is sprekend: kale, weidse heuvels met steile wanden aan de kant waar vroeger het gletscherdal (Cwm) lag.
Ik zag dat er naast de top(?) een plek is die "Arthur's seat" heet, zit daar een verhaal aan dat je weet?
Is mij niet bekend. Maar ik zal die vriendin van mij eens raadplegen, die weten dat soort dingetjes meestal wel. Dan laat ik het hier wel weten. Goed speurwerk Watson!

Groetjes, Aad
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

As you always say yourself Holmes: "Elementary, my dear Watson."

<font size=-1>[ Dit bericht is bewerkt door: Castor op 2002-05-27 12:20 ]</font>
Walter
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Mooi verhaal Aad.
Mooie foto's Castor.
In de MBR staat ook een artikel over Wales, eens kijken over welke omgeving zij schrijven.
aboogaar
All rounder
All rounder

Ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar, heb MBR niet (sterker nog, heb helemaal geen bike-tijdschrift...).
Plaats reactie