Inderdaad is bagage het grootste probleem. Hoe heb je dat opgelost? Alles in lichtgewicht uitvoering op de rug, en fietsen van goed uitgeruste hut/herberg naar de andere?
Bagage woog alles tesamen 10kg (+ x liter aan water in camelbak...)
Eerst geprobeerd door tasje aan stuur te hangen om gewicht op schouders te verminderen, maar bagage aan stuur maakt MTB'en onprettig wegens te onstabiel en te onvoorspelbaar. Dan maar alles op de rug, wat ook niet ideaal is en achteraf bekeken het meest vervelende van de hele reis. Een bagagedrager boven het achterwiel heb'k niet geprobeerd, maar wsl is het een goed compromis. Uit vorige reizen (met sportmoto
http://www.mototrips.be) had'k wel de gewoonte om met bagage op rug te rijden, maar een fiets is nog iets anders...
Wat zat er alweer in die rugzak: 1 reserve fietspak, regenjas, beenstukken, 2 paar reserve kousen, 1 T-shirt, 1 jeans broek (= slecht idee want weegt bijna 1kg...), 1 warme trainingsjas, mini-schoenen. Dit lijkt mss onhygiënisch
maar elke avond was er meer dan tijd genoeg om het nodige uit te wassen en tegen de morgen was het droog.
Ik had een smartphone + internetverbinding + google maps waarmee het heel eenvoudig was om hotels in de buurt te vinden. Niet duur, en bovendien alle faciliteiten om kledij uit te wassen, lekker te douchen, eten indien nodig, en goed te slapen.
Ziet er wel uit als iets wat ik ook nog wel eens doen, maar misschien met iets meer tijd.
Tja... 'k Had ook wel wa meer tijd gewenst, maar het was al moeilijk genoeg om het thuisfront te overtuigen mij alleen te laten vertrekken... De eerste 2 dagen was wa moeilijk om het juiste ritme te vinden (nl; tussen 12 en 14u moet alles opgegeten worden wat er maar te bikken valt), en niet overhaast die eindeloze beklimmingen doen. Naarmate de reis verder verliep, werden de dagafstanden langer, meer hoogtemeters, lagere hartslag, minder afzien, etc...
Vertel eens wat meer over wat je zo allemaal bij je had aan (reserve) materiaal? en hoe ben je aan deze route gekomen?
Thuis had'k al buitenbandjes met "PROTECTION" op geschreven gemonteerd; 'k heb hekel aan lekke banden, en tijdens deze reis niet 1x moeten ingrijpen. Ondanks de héééél ruwe en stenige ondergrond! Verleden jaar een Transdolomiti gedaan met klassieke bandjes, en 4 of 5 keer moeten repareren.
Als reservemateriaal: 1 buitenband (onderweg in'n afdaling verloren want zat in drankbushouder, 3 binnenbanden, olie, pompje, klevertjes, mini-EHBO-kit, ...
Over die route bestaat een Spaans boek dat al aan z'n x-ste editie zit "Travesia de los Pirineos".
http://www.libreriadesnivel.com/libros/ ... 483211007/ Daarbij zitten stafkaarten maar die heb'k niet 1x bekeken. Aangezien m'n Spaans niet verder reikt dan Chorizo en Bocadillo heb'k meer naar de prentjes gekeken
Maar de grootste troef bevindt zich op Internet; er bestaan (voornaamlijk spaanse) sites waar véél informatie kan gevonden worden: de volledige gpx-files in 16 etapes, informatie over hotels, pensions, resto's, fietsemakers, etc op de route. Indien er interesse is kunnen we het .es-domein binnenstebuiten keren naar de nodige informatie...
En dan is er nog de smartphone, die zich ontpopt toch verysmartphone wanneer het aankomt om de route bij te stellen indien nodig (door dreigende donderwolken, bvb) of om hotels en restaurants te vinden.
't Was dikke fun!
Christophe.