Zuid Afrika - Joburg2C

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Hallo allemaal,

Als part-time mountainbiker (woonachtig in Amsterdam is het lastig om frequent op de MTB te zitten dus ik fiets over het algemeen op de weg) ga ik in april 2019 joburg2c fietsen in Zuid Afrika. In 9 dagen 900km wegtrappen door een fantastische omgeving.

Voor inspiratie en een idee: https://www.youtube.com/watch?v=kD4ClLGFp38" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik rijd op een 26inch fiets, ga deze nog omzetten naar tubeless (op dringend advies van de organisatie) en sta open voor allerhande tips en trucs. Bandenkeuze maar ook andere....

Een beetje ervaring heb ik wel, heb in de afgelopen jaren de transalp en 4peaks gereden, ik hoop dat dit mij met iets geleidelijkere klimmen wat beter ligt.

Alvast dank voor het meedenken!
Niels
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ziet er mooi uit. In 2010 de Cape Epic gereden, kies in ieder geval voor een paar banden met stevig karkas vanwege de vele scherpe stenen en inderdaad 100% zeker tubeless rijden vanwege de vele doorns. Moeilijk te zeggen hoe dit zich vergelijkt tot de Epic maar in mijn geval vond ik het technisch niet moeilijk en maakten vooral de hitte en de lengte van de etappes het voor mij erg zwaar. Ook omdat je net uit de Europese winter komt. Wij hebben toen van te voren twee weekjes op een Canarisch eiland getraind, dat hielp wel. Succes!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Oh wow, ik heb laatst de Alps Epic gereden en toen was er ook een Zuid Afrikaan, die mij lekker gemaakt heeft met deze meerdaagse. Deze staat ook op mijn tiklist, maar de financiën laten me nu een beetje in de steek. Met wat goede wil een toekomst verhaal (naast BCBR, ...., ... , en ... ) Wat ik er van begrijp is het zeer de moeite waard. Mooie dagafstanden, uiteindelijk daal je meer dan dat je klimt. Je begint in de bergen en eindigt aan zee :) Het eten is volgens de Zuid Afrikaan een stuk beter dan bij de Alps Epic, een stuk minder pasta en wel echt vlees..

Ben erg benieuwd naar je verslag dat je hier natuurlijk wel komt posten ;)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Sta op de wachtlijst......
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Ik ben niet zo'n schrijver maar een klein verslagje tegen die tijd kan zeker.

Een dezer weken ga ik met de banden aan de slag. Ik denk aan een RR achter en een NN voor, gezien ik daar nu gewend aan ben en deze dan in NL gewoon kan laten zitten. En dan de komende weken wat spelen met de druk in de banden. Ben benieuwd of ik een verschil ga voelen met het rijden met een binnenbandje...

Tevoren 2 weken warm trainen is een goed plan, zit er helaas niet in (3 kleine kinderen in leeftijd 0-4) dus ik hoop op een niet te regenachtige winter. Sowieso kan ik niet wekelijks op de MTB (woonachtig in Amsterdam) dus een deel van de training zal op de weg moeten gebeuren. Daarnaast denk ik aan de wielerbaan.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Staar je niet teveel blind op de warmte. Zoals je in het begin van het filmpje kan zien is het bij de start en tijdens de race gewoon koud gezien de grote hoeveelheid armstukken en truien bij de start. Jo-burg ligt vrij hoog. In de loop van de week zal de temperatuur wel oplopen. Ik ken de route niet maar meestal zak je vrij laat naar zee niveau. (Meestal worden dit soort wedstrijden bij hun in hun wintermaanden gereden omdat er dan minder regen valt in het binnenland.)

Ik zou die RR wel in de protection uitvoering nemen. Niks vervelender dan banden die het halverwege begeven. Ook zou ik niet te zacht rijden. Iets hardere banden kunnen beter overweg met de grote hoeveelheid stenen en dorens.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Warmte zou inderdaad wel eens mee kunnen vallen, desalniettemin blijft het enorm lastig om in de Nederlandse winter voor zoiets te trainen.

NN/RR lijkt mij prima mits je voor de stevigste karkasoptie kiest. Zelf destijds de Epic met voor en achter RR snakeskin gereden. Die waren aan het eind van de week wel helemaal op (nieuw gemonteerd voor de start). Een reserveband om eventueel halverwege achter te vervangen was geen overbodige luxe geweest.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

bouwpakket schreef:Sta op de wachtlijst......
Ik inmiddels ook. :-q

Als ze nog een plekje voor me hebben spring ik daarna aan de kust het water in met een fles op m'n rug op zoek naar haaien.

Wat de banden betreft. Ik heb in Tanzania en Kenya gereden met Joe No Flat's binnenbanden en buitenbanden met extra bescherming (model weet ik niet precies meer). Niet één keer lek. Dat was vooral te danken aan het latex in de binnenbanden want er zaten regelmatig doorns in m'n band. Met name als je eventjes van de onverharde weg af ging de berm in was het snel gebeurd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Bottecchia schreef:
bouwpakket schreef:Sta op de wachtlijst......
Ik inmiddels ook. :-q

Als ze nog een plekje voor me hebben spring ik daarna aan de kust het water in met een fles op m'n rug op zoek naar haaien.

Wat de banden betreft. Ik heb in Tanzania en Kenya gereden met Joe No Flat's binnenbanden en buitenbanden met extra bescherming (model weet ik niet precies meer). Niet één keer lek. Dat was vooral te danken aan het latex in de binnenbanden want er zaten regelmatig doorns in m'n band. Met name als je eventjes van de onverharde weg af ging de berm in was het snel gebeurd.
Cool :-q

Tip van de dag: NOOIT je fiets onder een accazia zetten. Gegarandeerd doornen in je band
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Inmiddels is 1 band tubeless. De 2e volgt morgen. Overige voorbereidingen lopen goed door (inclusief de training :-)).

We hopen op de zachte winter dan komt het trainen wel goed
Plaats reactie