Haute Provence (FR): GPS en andere tips gevraagd

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Komende zomervakantie voert naar onder andere de Haute Provence; volgens dit (pdf-alert) kaartje zitten we middenin een soort MTB paradijs (camping in Le Vernet), voor zowel gezin (groene routes lijkt me?) als om mijn eigen skills en grenzen wat verder aan te scherpen.
Het lukt me echter niet om ergens GPS bestanden te vinden van de routes. Iemand een idee? Een gedetailleerde kaart waar ze ingetekend staan zou ook prima zijn. Of zijn de routes in Frankrijk over het algemeen zo goed aangegeven dat een GPS bestand niet nodig is?

Ik rij op een nogal XC georienteerde bike (Grand Canyon CF SLX, 100 mm SID WC, hardtail dus). Ik ga een dropper (125 mm), 2.35" brede NoNi's monteren en een 32T voorblad (1x12) monteren. Voldoende berg-proof zo denken jullie?
Verder nog tips? Ik heb enige ervaring met fietsen in het hooggebergte (2 jaar geleden Seiser Alm in de Dolomieten) en behoor in Nederland (voor wat het waard is) tot de snellere dalers op de UHR/rondjes Schoorl, maar ben absoluut geen held met grote drops e.d. Zwarte routes moet ik uit mijn hoofd zetten denk ik. Is rood een beetje te doen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Heb je sites als singletrack.fr, gpsies.com en utagawavtt.com al gecheckt? Die staan vol met allerlei gps-tracks. Ik ken die regio niet maar heb wel in de Vaucluse gefietst, in de buurt Carpentras. Wel met een volgeveerde fiets (110/120 mm) en 2.4 banden. Maximale wat ik heb gedaan was een rode enduro route en dat was goed te doen. Die was goed aangegeven maar op een andere route heb ik alleen aan het begin en halverwege ergens een bordje gezien. De kwaliteit van de bewegwijzering wisselt in mijn ervaring dus nogal. Ventoux heb ik locals met superlichte hardtails op en af zien gaan. Die hield ik naar beneden niet bij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

utagawavtt.com is voor Frankrijk altijd het eerste waar ik op kijk.
Ik heb trails rondom het meer Serre Poncon gereden (dus iets ten noorden van jouw bestemming), daar zaten pareltjes bij.

Het loont ook de moeite om ter plekke zo n blauwe IGN stafkaart te kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Volgens Basecamp loopt er een route langs die L'alpes-Provence heet. Dit is een doorlopende route en denk dat je daar wel wat info over kunt vinden. Als het enigzins op Chemin du soleil lijkt zou ik daar zeker een stuk van doen.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

ThaSingleTrackMastah schreef:utagawavtt.com is voor Frankrijk altijd het eerste waar ik op kijk.
Ik heb trails rondom het meer Serre Poncon gereden (dus iets ten noorden van jouw bestemming), daar zaten pareltjes bij.

Het loont ook de moeite om ter plekke zo n blauwe IGN stafkaart te kopen.
Daar zat ik ook naar te kijken inderdaad. Enigzins te doen op een hardtail? Kaarten ga ik zeker kopen. Zijn de routes uitgepijld?

Op utagawavtt.com (dank voor de tip trouwens!) staat lang niet alles zag ik. Tenminste, niet als ik dit (pdf!) overzicht mag geloven. Had eigenlijk gehoopt dat er via dezelfde site (http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr" onclick="window.open(this.href);return false;) ook gpx bestanden te downloaden zouden zijn, maar OF ze hebben ze heel goed verstopt, OF ze bestaan gewoon niet.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hmm, de laatste keer dat ik er reed was op een FS.
Maar tegenwoordig doe ik wilder op mijn LTHT.
Een carbonnen XC-HT met 80 mm, dat wordt misschien afzien.
Maar als je dan weer kijkt waar sommige Fransen op rijden...
Dan moet het lukken.
Bovendien is het geen schande af en toe af te stappen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

http://www.vttrack.fr" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik erg prettig. Even je verblijfplaats zoeken en rechts de gewenste overlays (websites) aanvinken
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik kan er ook niet veel over vinden, hij zou dan hierbij moeten staan in vakje 04.
https://sitesvtt.ffc.fr/trace-vtt/" onclick="window.open(this.href);return false;
het komt voor dat dit soort locaties weer worden opgeheven door de landelijke organisatie (ffc), meestal omdat de bewegwijzering niet voldoet. dat betekend niet dat je er niet kan fietsen.

vanuit le vernet zit je ook vrij snel in digne les bains, hier zijn ook genoeg mooie en goed bewegwijzerde routes te vinden.

hier staan ook een paar kleine bikeparkjes, waar je iig op de blauwe en waarschijnlijk ook op de rode routes met jouw fiets uit de voeten kan.
http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr/ ... re-poncon/" onclick="window.open(this.href);return false;
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Prachtige omgeving. Ik kom vaak in en rond de omgeving van Guillestre. Mocht je eens wat geks willen doen, ga dan een dagje naar het bikepark Les Orres.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

In een bikepark heb ik met mijn hardtail niet veel te zoeken denk ik? Of zijn er fietsen te huur?
(@allen: dank voor de tips so far, heb er enorm veel zin in!)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het lijkt wel alsof jullie denken dat je met een HT niets kan.
What 's next? Allemaal een e-mtb?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ben een 6tal keer in de regio geweest en vond de vaste mtb routes rondom Lac de Serres Poncon zwaar tegenvallen; breed, saai, slecht onderhouden.

Het bikepark in Les Orres daarentegen kan ik zoals boven al was genoemd van harte aanbevelen, voor ons was groen en blauw uitdagend genoeg! Alles kun je daar huren, zou dan wel op tijd reserveren want het bikepark is enorm populair.
Overigens heb ik er weinig HT's gezien, op groen en blauw zou dat denk ik nog wel kunnen.
http://www.worldbikeparks.com/les-orres-bike-park

Realiseer je overigens wel dat het in het hoogseizoen rondom het meer mega druk is, tussen Embrun en Savines les Lacs staat altijd een file.

Van Le Vernet naar Les Orres is 70km, zonder files doe je daar 1 uur en 18 minuten over...

In Montclar zit ook een bikepark check:https://www.trailforks.com/region/bike-park-montclar/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij zit ten zuiden vh meer.
Ik heb er toen wel wat molie trails gereden, volgens mij van utagawa.
On-Frans trouwens, dat de vaste routes saai/eenvoudig zijn. Wellicht heeft vvv een vinger in de pap?
Bikepark was er toen nog niet.
38x10 schreef:Daar zat ik ook naar te kijken inderdaad. Enigzins te doen op een hardtail? Kaarten ga ik zeker kopen. Zijn de routes uitgepijld?

Op utagawavtt.com (dank voor de tip trouwens!) staat lang niet alles zag ik. Tenminste, niet als ik dit (pdf!) overzicht mag geloven. Had eigenlijk gehoopt dat er via dezelfde site (http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr" onclick="window.open(this.href);return false;) ook gpx bestanden te downloaden zouden zijn, maar OF ze hebben ze heel goed verstopt, OF ze bestaan gewoon niet.
Als ik doorklik op de paginas achter jouw link, dan kan ik uiteindelijk tracks downloaden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Niet van het stukkie waar ik ga zitten toch?
Of kan ik echt zo slecht zoeken?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

38x10 schreef:Niet van het stukkie waar ik ga zitten toch?
Of kan ik echt zo slecht zoeken?
Die video gaat over het bikepark in Montclar. Leuke omgeving. Ik heb met mijn kleine man 9 daar de routes groen (Enduro volgens hun, maar is gewoon een familie tocht) gereden. Ook blauw in het bikepark was goed te doen. Ook met een HT. Zou alleen wel de lift nemen. Vinden die kleine mannen het leukste.

Rood zou ik met een HT niet doen. Ook zou ik eerst een paar daagjes wennen op je HT voordat je een DH bak huurt. :wink:
Plaats reactie