Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

peter72 schreef:@Mark081:
Ik zit in de week van 15 juli in de buurt van Kranjska Gora. Ik wil in die week een aantal keren een ochtend een MTB trail van een km of 30 gaan rijden (ben met gezin, dus krijg beperkt 'verlof'... 8) )
Ik ben geen echte downhiller (sterker, nog nooit gedaan), maar meer een XC rijder. Liefst wat meer easy tracks met mooie natuur, zoals je laatste foto's hierboven.
Heb je daar wat tips qua trails die daarbij passen?
De bergen in de regio Kranjska Gora zijn steil en hoog.....sterker nog, de hoogste van Slovenie! Daarom is dit ook niet het meest gemakkelijke en XC vriendelijke deel van het land. Wel een mooie afdaling is vanaf de top van de Vrsic pas (kun je eerst 1200 hm klimmen en dan terug afdalen naar KG. Laat je niet misleiden door de mooie natuur van de laatste foto's.....de trails die we toen hebben gedaan zijn serieuze trails, zeker niet geschikt voor mensen zonder ervaring in de bergen. Een tweede meer Enduro trail die zeker de moeite waard is (en je denk ik wel een paar zweetdruppeltjes laat) is de Robe Twist. Je kunt een uplift boeken, dan hoef je maar 15 min zelf te klimmen en vervolgens af te dalen, anders is het ca 2 uur klimmen (ca 1000hm).

peter72 schreef: En stel ik zou eens als beginner eens wat downhill-trails willen rijden, wat is dan het beste park en trails? Ik neem aan dat die beginnerstrail op Bikepark Kranjska Gora dan toch wel goed te doen is (ik las ergens dat je dat park geheel afraadt voor beginners....)?
Beginnerstrail van KG slaat nergens op. Is gewoon het gravelpad met 2 dingetjes erin of zo. Zeker niet de moeite waard. Dan kun je beter naar Bike park Cerko. Zet je de familie op een andere activiteit en ga jij lekker biken :lol:
peter72 schreef:Enne... zijn de meeste tracks met een hardtail te doen? Ik heb thuis naast een xtrail hardtail nog een Cannondale Scalpel SI fully staan, maar twijfel nog om die mee te nemen, is toch een duur fietsje om achter te laten in een vakantiehuisje als je een dagtripje met het gezin gaat maken...
Als je een fully hebt, dan zeker meenemen en die hardtail lekker thuis laten. Trails liggen vol wortels, stenen (groot en klein) en zijn nooit zo 'autobahn-achtig' als in NL. Je gaat spijt krijgen als je de fully thuis laat. Die fuilly staat echt wel veilig in het huisje....fingers crossed, ik laat de fiets regelmatig in de auto liggen voor een paar nachten. :-D

Voor gegidste touren...stuur even een pb'tje.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoe vindt ik meer over die afdaling van de Vrsic ?

Edit : al gevonden, die robe twist lijkt leuk !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

peter72 schreef: Ik zit in de week van 8 juli een paar km boven Zrece, dat ligt tegen Slovenska Bistrica aan.
Ben je al geweest? tips voor leuke trails?
Nog niet geweest. In de directe omgeving van Slovenska Bistrica heb ik nog niets gevonden. In het Pohorje gebergte rondom Maribor is wel van alles te doen (XC + downhill).
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Enrico schreef:
peter72 schreef: Ik zit in de week van 8 juli een paar km boven Zrece, dat ligt tegen Slovenska Bistrica aan.
Ben je al geweest? tips voor leuke trails?
Nog niet geweest. In de directe omgeving van Slovenska Bistrica heb ik nog niets gevonden. In het Pohorje gebergte rondom Maribor is wel van alles te doen (XC + downhill).
Heb je voor XC toevallig wat concrete routes of linkjes van Maribor?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Van de site slovenia.si

“The centre of Pohorje bicycling is located at the upper station of the gondola lift from Maribor. Here is - among otters - the Martin Cycling Village with a pension, log cabins, and a campground. Renting and maintenance of bicycles is provided, guides are available, and, most important, an extensive network of trails across Pohorje begins here. Over 200 kilometres of trails have been marked, and the most enthusiastic cyclists can tackle the four kilometre long safeguarded recreation downhill trail”

Ik ben nog op zoek naar meer concrete informatie over dit routenetwerk.

Edit: folder met o.a. een route vanuit Zrece:

https://www.rogla.eu/en/files/zrece_rog ... NG_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen idee wat je er van verwachten kunt. Zoals ik al eerder aangaf in dit topic zijn de uitgezette routes rondom Bovec mij, op een enkele uitzondering na, nogal tegengevallen. Veel asfalt, brede bospaden etc. Dit terwijl je er ongekend mooi kunt biken.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Dan daar maar eens naar toe. Bikepark Rogla ligt ook in de buurt.

M.b.t. die folder van Zrece: Ik zie wel dat dit veel (asfalt?) wegen zijn, aangezien de routes leiden over wegen die ik op Google Maps kan zien, veelal zelfs met wegnummers. Dus of hier leuke single tracks tussen zitten?

Ik zag ook Jamnica bike park. http://www.bikenomad.com/en/main/trails" onclick="window.open(this.href);return false; . Bij Marked Trails staan een heel aantal routes genoemd. Gek genoeg zie ik ze niet op Wikiloc, maar neem aan dat ze er toch liggen :)

Verder zag ik bij die organisatie van Mark een leuke eendaagse trip: http://www.mtbgalaxy.com/portfolios/zip-bike/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Een bekend probleem met alle mountainbikeroutes die door VVV"s / gemeenten worden aangeboden is dat deze zijn gericht op de vakantieganger die zijn ATB (juist, niet zijn mountainbike :lol: ) meeneemt. De meeste routes zijn dan ook echt niet interessant, zeker niet als je al eens in de bergen hebt gemountainbiked.

De bikeparks zijn weer het tegenovergestelde, hoewel er steeds meer 'easier' trails worden aangelegd. Rode tracks zijn vaak pittig (ook voor ervaren enduro rijder) en bij zwarte tracks ziet het soms idd zwart voor de ogen. Beter kun je dan op zoek naar trail-parks, zoals Jamnica. Anej en Dixi van bikenomad weten de weg en kunnen vast wat voor je betekenen.

Wat je zeker moet doen is op vrijdag naar Ljubljana rijden (vrouw en kinders in de stad droppen) en de Golovec Trails rijden! Elke vrijdag tot en met september om 10 uur laten de locals hun trails zien. (verzamelen in Park Tabor, Ljubljana). Gidsen werken op die dagen gratis, tippen is welkom. Meer info op http://www.golovec-trails.com" onclick="window.open(this.href);return false; Nergens anders ter wereld (GEGARANDEERD!) vind je dergelijke supervette trails ín de hoofdstad van het land!! Zeker uniek en cool. Waarschijnlijk ben ik er zelf ook een aantal keer, doe anders Tadej / Iztok de groeten als ze je gidsen :D
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is er een trail bij die vrsic pas ?
Kan eigenlijk niks vinden
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

tiewrap schreef:Is er een trail bij die vrsic pas ?
Kan eigenlijk niks vinden
Beetje Google gebruiken en je vindt op meerdere sites wat......de afdaling terug naar Kranjska Gora is wel mooi, maar niet supertechnisch of zo.

De afdaling naar de Trenta vallei is wel supertechnisch en zeker niet voor iedereen geschikt. Goede enduro rijders gaan hier zeker wel genieten.

Maar let op! Trails zijn niet gemarkeerd en je bent in het Nationaal Park Triglav. De rangers zijn niet mals als je buiten de toegestane paden rijdt, dus a.j.b. een goede voorbereiding of gids als je wat van plan bent daar!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

En het is weer tijd voor wat plaatjes en nog een toffe video! :lol:
Dit keer aandacht voor de grote variatie van het land en de echte natuur die het nog heeft!

Afbeelding
Wil je sneller trails rijden??? Join us! :lol:

Afbeelding
Van dikke flow trails.......

Afbeelding
Tot epic singletrails....

En de video van Trail-Addicts wil ik jullie ook zeker niet onthouden!!
https://youtu.be/7i6NoStwH40
Afbeelding

Hun hele ervaring kun je natuurlijk lezen op http://www.trail-addicts.com/slovenie-in-5-dagen/
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Wat een gave foto's. Wij gaan over twee weken op vakantie en de kans bestaat dat het Slovenië wordt.
Ik was bijvoorbeeld naar Bike Park Krvavec aan het kijken. Is dat wat? En waar ligt die epische singletrack van de foto hierboven?
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

biking1 schreef:Wat een gave foto's. Wij gaan over twee weken op vakantie en de kans bestaat dat het Slovenië wordt.
Ik was bijvoorbeeld naar Bike Park Krvavec aan het kijken. Is dat wat? En waar ligt die epische singletrack van de foto hierboven?
Bike Park Krvavec is zeker de moeite waard! Wees voorbereid op hardcore trails en niet zulke extreme 'smooth' trails als Winterberg. :lol:

Afgelopen zondag nog in Krvavec geweest, met dit als resultaat:
De Muci trail (rood) https://youtu.be/pJjEWK2sxtM

De Rock n Flow trail (zwart) https://youtu.be/bX0sC3Kz7xI
Veel stenen, wortels en fors steil op een heel aantal punten. Niet aan te bevelen als het heeft geregend. 1.000 meter afdalen per run is best lekker (en vermoeiend)

En die epische trail........daarvoor zul je eerst een paar uurtjes met de fiets op de nek moeten lopen. Gaat vanaf Crna Prst naar Podbrdo. Afdalen van 1.700 naar 500 meter hoog, niet voor pluisjes. Extreme trail met extreme afgronden -> crashen heeft geen fijne gevolgen :o
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Toevallig afgelopen maandag nog in Winterberg geweest ;-) De trails zijn daar idd smooth. Gelukkig heb ik redelijk wat ervaring met "rocky" trails. Ik moet ook eerlijk zijn dat ik liever de wat natuurlijkere trails heb dan de aangelegde snelwegen van Winterberg. Met name de Vinschgau in Italie is mijn favoriet.
Nu eens gaan zoeken naar appartementen/pensions in de buurt van Krvavec.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

mark081 schreef:
tiewrap schreef:Is er een trail bij die vrsic pas ?
Kan eigenlijk niks vinden
Beetje Google gebruiken en je vindt op meerdere sites wat......de afdaling terug naar Kranjska Gora is wel mooi, maar niet supertechnisch of zo.

De afdaling naar de Trenta vallei is wel supertechnisch en zeker niet voor iedereen geschikt. Goede enduro rijders gaan hier zeker wel genieten.

Maar let op! Trails zijn niet gemarkeerd en je bent in het Nationaal Park Triglav. De rangers zijn niet mals als je buiten de toegestane paden rijdt, dus a.j.b. een goede voorbereiding of gids als je wat van plan bent daar!
Ik ben op zoek naar die niet technische (nog geen ervaring met supertechnische trails) afdaling naar Kranjska Gora die jij bedoelt, maar ik krijg het niet echt gevonden via google. Kun je specifiek aangeven waar die ligt / begint?
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Mag je hier niet gewoon tracks posten (wikiloc etc) of is dat "not done"?
Zeker dit soort bestemmingen waar nog relatief weinig mensen komen, is iedere hulp welkom lijkt me.

Ik ben een paar jaar geleden in het Massif des Alberes geweest (uitlopers oostelijke Pyreneen), daar kon je mee met de locale MTB club. Dat helpt nogal bij het ontdekken van de leuke trails.
Plaats reactie