MTB route Visp - Zermatt

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ben sterk van plan om komende zomer eens de MTB route van Visp naar Zermatt op en neer te gaan rijden.
Ik heb wat filmpjes bekeken en de ondergrond ziet er niet heel spannend uit.
Zou ik daar met mijn Continental X-King Racesport kunnen rijden, of is minstens een X-King Protection of Mountain King Performance nodig?
Wie heeft deze route weleens gereden en kan er meer over zeggen?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Niet gereden maar in de beschrijving staat dat het 20km 'dirt road' (ik lees dat als schrotterpad) en 17 km asfalt is.
Maar als je je fiets toch helemaal die kant op sleept, kun je misschien beter voorbereid zijn op het echte werk.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Heb deze route vaak gereden (vanuit Kalpetran). Het is idd een mix van Schotter en asfalt. De route is kennelijk op sommige stukken aangepast maar de ondergrond zal, gezien het feit dat de route door het dal loopt, hetzelfde zijn. Vanuit Zermatt zou je evt. de kabelbaan naar de Schwarzsee (2552 m.) kunnen nemen. Van daaruit een prachtige afdaling die in het begin langs de voet van de Matterhorn loopt. Vanaf dit bergstation loopt nog een andere route ri. dal maar die is behoorlijk technisch. De afdaling vanuit Zermatt loopt aanvankelijk over asfalt en is fantastisch om te doen. Weinig autoverkeer omdat Zermatt (op vergunninghouders na) autovrij is. Ik heb geen ervaring met de banden die jij noemt. Buiten lekbestendigheid is (zeker als je wat hoger de bergen in gaat) grip van groot belang.

Zie ook: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... it=Zermatt" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's ontbreken helaas.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bram87 schreef:...
Maar als je je fiets toch helemaal die kant op sleept, kun je misschien beter voorbereid zijn op het echte werk.
Dit dus.
Een setje iets lompere banden is voor deze route misschien niet nodig, maar is deze omgeving wel.
Als je in de verleiding komt nog wat andere tracks te rijden zijn grovere banden met wat meer protectie wel een goed idee.
In deze omgeving telt rolweerstand minder zwaar dan in NL dus vergeet je lichte XC bandjes.
De hellingweerstand (het omhoog fietsen) weegt zwaarder en in de afdaling ben je heeeeel blij met die grote noppen en dat dikke rubber.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik zou heel graag wat meer tracks gaan rijden, maar dan ontploft buiten mogelijk de band mijn echtgenote ook. :winkie:
Naast MTB'en heb ik ook bergtoppen beklimmen als hobby en ik doe deze activiteiten tijdens de gezinsvakantie.
Meer dan 4 dagen weg tijdens 3 weken vakantie krijg ik er niet doorheen en ik heb al 3 bergtoppen gepland staan...
Dus vandaar mijn aarzeling om voor 1 rit die er qua ondergrond niet al te spannend uitziet speciaal banden aan te gaan schaffen.
Zou ik meer gaan MTB'en, dan was deze vraag een no brainer geweest.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als je met die bergtop beklimmingen je fiets nou meeneemt kun je daarop naar beneden. Ben je nog sneller terug ook, win win!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik dacht meer aan een parachute. ;-)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Inmiddels ben ik weer terug uit Zwitserland, dus even vertellen hoe het afgelopen is. :-)
Voor vertrek heb ik de Continental Crossking Protection aangeschaft. Toch maar wat meer protectie en niet te zwaar om eventueel ook in Nederland mee te rijden.
De route Visp - Zermatt heb ik vanuit Zermatt gereden i.p.v. Visp. Op deze manier heb ik een combi kunnen maken met tussen een dagje met het gezin op stap en mtb'en.
En...ik kon zo dik 1000m afdalen i.p.v. dit te moeten klimmen. ;-)
De Protection bandjes kwamen goed van pas gezien enige schaafplekken op de zijkant. In het begin rij je wat voorzichtig naar beneden, maar naarmate de kilometers meer worden gaat het afdalen ook steeds minder voorzichtig. :-D
Naast deze route ook nog wat andere tochten gemaakt (ja, toch wel :-D), waarbij de bandjes nog beter van pas kwamen.
Ik had niet het idee dat ik met het profiel van de Crossking ergens grip tekort kwam.
Nu beperkte de routes zich ook tot ongeveer 2100m, waardoor de ondergrond vooral bestond uit gravel, bosgrond en paden vol dikke wortels en stenen.
Nu maar weer zien te wennen aan het gebrek aan hoogtemeters in Nederland...zucht... :-(
Plaats reactie