Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
 Berichttitel: MTB route Visp - Zermatt
BerichtGeplaatst: ma 30 april 2018, 14:11 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9
Ik ben sterk van plan om komende zomer eens de MTB route van Visp naar Zermatt op en neer te gaan rijden.
Ik heb wat filmpjes bekeken en de ondergrond ziet er niet heel spannend uit.
Zou ik daar met mijn Continental X-King Racesport kunnen rijden, of is minstens een X-King Protection of Mountain King Performance nodig?
Wie heeft deze route weleens gereden en kan er meer over zeggen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 3 mei 2018, 14:11 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Spectral EX
Niet gereden maar in de beschrijving staat dat het 20km 'dirt road' (ik lees dat als schrotterpad) en 17 km asfalt is.
Maar als je je fiets toch helemaal die kant op sleept, kun je misschien beter voorbereid zijn op het echte werk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 5 mei 2018, 11:25 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Stevens Fluent Carbon team
Heb deze route vaak gereden (vanuit Kalpetran). Het is idd een mix van Schotter en asfalt. De route is kennelijk op sommige stukken aangepast maar de ondergrond zal, gezien het feit dat de route door het dal loopt, hetzelfde zijn. Vanuit Zermatt zou je evt. de kabelbaan naar de Schwarzsee (2552 m.) kunnen nemen. Van daaruit een prachtige afdaling die in het begin langs de voet van de Matterhorn loopt. Vanaf dit bergstation loopt nog een andere route ri. dal maar die is behoorlijk technisch. De afdaling vanuit Zermatt loopt aanvankelijk over asfalt en is fantastisch om te doen. Weinig autoverkeer omdat Zermatt (op vergunninghouders na) autovrij is. Ik heb geen ervaring met de banden die jij noemt. Buiten lekbestendigheid is (zeker als je wat hoger de bergen in gaat) grip van groot belang.

Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=47873&hilit=Zermatt
Foto's ontbreken helaas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 7 mei 2018, 19:06 
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Bram87 schreef:
...
Maar als je je fiets toch helemaal die kant op sleept, kun je misschien beter voorbereid zijn op het echte werk.
Dit dus.
Een setje iets lompere banden is voor deze route misschien niet nodig, maar is deze omgeving wel.
Als je in de verleiding komt nog wat andere tracks te rijden zijn grovere banden met wat meer protectie wel een goed idee.
In deze omgeving telt rolweerstand minder zwaar dan in NL dus vergeet je lichte XC bandjes.
De hellingweerstand (het omhoog fietsen) weegt zwaarder en in de afdaling ben je heeeeel blij met die grote noppen en dat dikke rubber.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: di 8 mei 2018, 16:17 
Pro Biker
Pro Biker
Ik zou heel graag wat meer tracks gaan rijden, maar dan ontploft buiten mogelijk de band mijn echtgenote ook. :winkie:
Naast MTB'en heb ik ook bergtoppen beklimmen als hobby en ik doe deze activiteiten tijdens de gezinsvakantie.
Meer dan 4 dagen weg tijdens 3 weken vakantie krijg ik er niet doorheen en ik heb al 3 bergtoppen gepland staan...
Dus vandaar mijn aarzeling om voor 1 rit die er qua ondergrond niet al te spannend uitziet speciaal banden aan te gaan schaffen.
Zou ik meer gaan MTB'en, dan was deze vraag een no brainer geweest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 9 mei 2018, 12:31 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Spectral EX
als je met die bergtop beklimmingen je fiets nou meeneemt kun je daarop naar beneden. Ben je nog sneller terug ook, win win!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 9 mei 2018, 12:35 
Pro Biker
Pro Biker
Ik dacht meer aan een parachute. ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 20 augustus 2018, 16:41 
Pro Biker
Pro Biker
Inmiddels ben ik weer terug uit Zwitserland, dus even vertellen hoe het afgelopen is. :-)
Voor vertrek heb ik de Continental Crossking Protection aangeschaft. Toch maar wat meer protectie en niet te zwaar om eventueel ook in Nederland mee te rijden.
De route Visp - Zermatt heb ik vanuit Zermatt gereden i.p.v. Visp. Op deze manier heb ik een combi kunnen maken met tussen een dagje met het gezin op stap en mtb'en.
En...ik kon zo dik 1000m afdalen i.p.v. dit te moeten klimmen. ;-)
De Protection bandjes kwamen goed van pas gezien enige schaafplekken op de zijkant. In het begin rij je wat voorzichtig naar beneden, maar naarmate de kilometers meer worden gaat het afdalen ook steeds minder voorzichtig. :-D
Naast deze route ook nog wat andere tochten gemaakt (ja, toch wel :-D), waarbij de bandjes nog beter van pas kwamen.
Ik had niet het idee dat ik met het profiel van de Crossking ergens grip tekort kwam.
Nu beperkte de routes zich ook tot ongeveer 2100m, waardoor de ondergrond vooral bestond uit gravel, bosgrond en paden vol dikke wortels en stenen.
Nu maar weer zien te wennen aan het gebrek aan hoogtemeters in Nederland...zucht... :-(

Profiel  

Antwoord op onderwerp