De Kungsleden in Zweden fietsen?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
BramH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 april 2018, 13:09

Iemand die weet of het noordelijke deel van het 425 km lange wandelpad De Kungsleden te fietsen is? Het pad loopt dwars door de bergen en gaat alleen langs een paar berghutten (dus geen wegen en bewoning) en wil graag weten of dat redelijk haalbaar is met een fiets. Ik heb veel vragen over de uitrusting van de fiets, bepakking, voedsel, drinkwater, het weer, rivieren doorwaden, de zwaarte van de tocht, hoogtemeters, de veiligheid ..

Ik kreeg op mijn vraag op het Hikingsite-forum reacties die niet de indruk geven dat het te doen is maar kreeg ook de tip dat een fatbiker het mogelijk zou hebben gefietst. Hij had een fatbike-topic op het wereldfiets-forum maar is daar al lang niet actief meer en reageert ook niet op PB. Ik kan ook geen facebook of blog van hem vinden, iemand hier die hem mogelijk kent of weet of hij op dit forum actief is?


/Bram
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dit zijn de eerste twee die me te binnen schieten:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... lit=zweden" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... lit=zweden" onclick="window.open(this.href);return false;
BramH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 april 2018, 13:09

Ik kreeg net op het hikingforum te horen dat de fatbiker een dame is! Foutje! Maar dat maakt de zoektocht makkelijker want zoveel dames op fatbikes zijn er vast niet!

Bedankt voor de twee links. De eerste is zeer interessant en zal ik zeker doorspitten ! De tweede link is van de Bergslagsleden en niet te vergelijken met de Kungsleden. De Kungsleden gaat namelijk dwars door de bergen terwijl de ander door bewoond en vlak gebied gaat en veel gravelwegen heeft. Mogelijk is de Kungsleden ook een te grote uitdaging :D
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Ha Bram, ik heb secties van de Kungsleden gefietst (ben de auteur van verslag in de eerste link), en dit is zeker te doen. Er is een Zweeds boekje in de handel met een uitgebreide beschrijving van een dame die de Kungsleden ook gefietst heeft (https://www.adlibris.com/se/bok/kungsle ... 9186433277). Houd er rekening mee dat je officieel Padjelanta nationaal park niet in mag met de fiets, ik ben midden in dat park beland met de fatbike en mocht niet verder vanuit Staloluokta naar het noorden en moest me met een helikopter naar Ritsem laten vliegen (wat me eraan herinnerd dat ik bovenstaand verhaal eigenlijk nog eens af moet maken..)

Als je de Kungsleden route strikt volgt kan het volgens mij wel en ga je lamngs de oostkant van Padjelanta. Houdt rekening met een gemiddelde snelheid van 7 a 10km/h, er zijn behoorlijk wat secties waar je moet lopen. Het helpt als je gewend ben om technisch te rijden. Als je een beetje MTB trial doet of gedaan hebt scheelt dat ook, je kunt dan vaak net wat langer blijven rijden op technish moeilijke stukken. Verder is een fatbike (4.0 banden) aan te raden. Je hebt flink wat secties door drassige gebieden waar dubbele planken over heen liggen. Die zijn prima te fietsen met brede banden. Het voordeel van fatbike is dat je niet zo snel klem komt te zitten tussen de planken.

Als je nog vragen hebt, stel ze hier of kom een keer koffie drinken. Je kunt hier m'n fotos bekijken van zowel Trans-Zweden (https://flic.kr/s/aHskjHWA8p), als een kortere Kungsleden tocht van Abisko naar Nikkoluokta (https://flic.kr/s/aHsjZTRQKW

Succes ermee!
BramH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 april 2018, 13:09

Wow!!! Bedankt!! Hier kan ik wat mee!

Ik heb ondertussen ook begrepen dat de dame op de fatbike momenteel in Lapland bezig is met een fatbike en packraft tocht. Ondernemende dame!

Ik zit nu wel een fatbike te overwegen, het zijn toch de meest avontuurlijke fietsen ..
Maar zal mij eerst nog verder in de Kungsleden verdiepen :D

Nogmaals bedankt!
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

ik denk dat het deze dame is
en woont in zweden

Thanks voor de tip!

Ik zoek zelf ook een bikepackmaatje, maar dan voor lange tochten zoals bv een maandje Kirgistan (zoiets als JoeCruz deed), BAM (drie maanden van Baikalmeer tot de noordelijke Stille Oceaan), de VikingTradeRoute (>10.000km van Zweden naar de Kaspische Zee en dan bikerafting, dus met een packraft plus fiets, in mijn geval is dat een fatbike). Iemand mss intresse?

In mei/juni ga ik een maandje door Zweden/Baltische staten/Finland met de fatbike zwerven en wil denk ik dan ook de packraft meenemen. Als iemand een paar dagen of de hele reis meewilt, graag! Ik sta ook open voor andere bikepack- en bikerafttochten, maar een paar dagen Ardennen enzo is niet echt iets voor mij, ik zoek het ook graag meer in de fatbikefun :)

Joe Cruz in Kirgistan: http://www.bikepacking.com/routes/tian-" onclick="window.open(this.href);return false; ... yrgyzstan/
BAM: https://www.crazyguyonabike.com/doc/pag" onclick="window.open(this.href);return false; ... _id=321150

Voor wat plaatjes van een paar van m'n laatste tochtjes (is lang niet uptodate want ik ben erg lui met Flickr), maar dan krijg je toch een soort indruk: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums" onclick="window.open(this.href);return false;
BramH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 april 2018, 13:09

Thanx! Geweldige foto's!!
Het was even zoeken wie de schrijfster van de citaat was want er stond geen naam bij maar vond de naam Yonna. Nu heb ik haar een paar dagen geleden PB en mail gestuurd maar ze heeft de PB nog steeds niet geopend en ook nog steeds niet op de mail gereageerd. Hoop dat het goed gaat op haar fatbike en packraft tocht??
Yonna
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 22:27

Hej Bram, ik reageer een beetje laat maar was idd een tijdje met de fattie&raft op pad. En wist natuurlijk ook m'n inloggegevens niet meer (ik kom hier bijna nooit) dus kon ook je PM niet lezen :) Maar ik heb idd de Kungsleden gefietst, of eigenlijk meerdere keren. Ben vaak in het gebergte met de fatbike te vinden en soms dus ook met de packraft erbij (bikerafting), prachtig mooi is het hier!

De Kungsleden fietsen is prima te doen met een gezonde dosis gekte (heb je echt nodig anders red je het niet) en tis ook handig als je weet wat je doet, vooral solo want je wilt in dat afgelegen gebied geen valpartij maken met een verkeerde afloop. Dikke brede banden met vette noppen is ook geen overbodige luxe, schijfremmen natuurlijk en verder een zo simpel mogelijk en oersterke fiets, dus zonder onnodige franje. Ik heb zelf een Pugsley, de oerfattie.
Investeer ook in ultralichte kampeerspullen anders wordt de fiets te zwaar, en dan natuurlijk bikepackingtassen want met onhandige zware zijtassen gaat 't nooit lukken. Ik heb zelf bv <10kg, dat is incl tassen en excl voedsel. Maar je kunt ook in berghutjes slapen, niet op de hele route want op sommige stukken zijn geen berghutten.
Er zijn gedeeltes waar je moet lopen en duwen (rotsen en/of erg steile hellingen) en als je pech hebt moet je door zeer sterkstromend water waden en dan moet je ECHT weten wat je doet want dat kan gevaarlijk zijn met een fiets. Een fatbike wil bv met zijn dikke zwembandjes wegdrijven, kan handig zijn maar dus ook gevaarlijk op wildwater.
En verder is het vooral erg genieten! Het gebergte is prachtig mooi!

Heb op de Kungsleden nog nooit eerder een fietser gezien, wel bv op het stukje Nikkoluokta-Kebnekaise (maar dat is maar cirka 20km en vrij makkelijk met een fattie/mtb) en ook op het vrij populaire stuk Abisko-Abiskojaure. Ook fietssporen gezien op het pad naar Låktatjåkko (hoogste berghut van Zweden), maar dat waren mtb'ers zonder bepakking en dat telt natuurlijk niet ;) Ik ben er altijd begin herfst want dat is toch wel de beste tijd om daar te fietsen, vooral als je geen fatbike hebt want dan is de sneeuw en het smeltwater grotendeels weg.

Als je nog vragen hebt, kun je me beter pm'en want ik kom eigenlijk nooit zo op dit forum :) Ben wel vaak op het zweedse Happyride forum te vinden (ook onder m'n eigen naam Yonna) maar ja, das dan wel in het zweeds. Je kunt daar trouwens ook al je Kungsleden vragen stellen, maar grote kans dat ze je naar mij verwijzen want er zijn naar mijn weten maar een paar gekken die het hebben gefietst.

Ik heb op Flickr wat fotoalbums, oa van de Kungsleden, maar het is lang niet uptodate want ben nogal lui met Flickr. Maar tis me gisteren wel gelukt om de bikerafttocht van afgelopen april te posten dus er is nog hoop voor me :) Hier de link: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes en plezier!

Zal ook een reactie plaatsen op die hikingsite, vind nl sommige reacties op je fietsvraag wel een beetje hoog 'zure wandelaars die graag het pad voor zichzelf willen opeisen' gehalte hebben. Maar wrs is dat iets nederlands (klein landje, klein denkend) of anders schuif ik het maar onder de 'men weet niet wat een fatbike kan' steen want hoezo kan een mtb/fattie niet over planken fietsen, moet je eerst studeren voor fietsclown ect onzin.

Oja, zal nog wat plaatjes toevoegen, altijd leuk :)

Afbeelding

In de buurt van Kebnekaise had ik een paar dagen gezelschap van een rendier. Soms verdween hij voor een paar uur maar hij stond toch weer elke ochtend trouw voor m'n tentje te wachten.

Afbeelding

De planken waar je volgens sommige hikers niet over kunt fietsen :)

Afbeelding

Fatbike paradijs!

Afbeelding

Afbeelding

Soms zijn de rotsen te hoog of staan ze te dicht op elkaar maar dan ga je gewoon lopen. De fiets draagt je spullen dus das makkelijk en de fattie is net een skippybal, die stuitert wel mee.

Afbeelding

Soms zijn de hellingen te steil, zoals hier. Het pad gaat hier steil omhoog en dat was wel even duwen ja. Maar je krijgt een retegoede conditie en je voelt je supersterk en heerlijk vrij als je daar boven met je fiets staat.

Afbeelding

Dikke noppen, brede 4" banden, vette wielen en zorg ook voor lichte kampeerspullen of slaap in de berghutten. Ik zit zelf net onder de 2kg met tent, slaapzak en matje. Dat is een TN Laser Photon tentje 720g, WM UltraLite slaapzak 820g (-27°C als Textrem) en een Neoair xtherm matje 430g (regulair). Gaat prima in de bergen.

Afbeelding
BramH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 april 2018, 13:09

Schitterend!! Bedankt voor je reactie en de mooie foto's!! Ik betwijfel sterk of ik zo stoer als jij bent, geweldige tochten maak je! :-q

Ik had ook nog nooit van "bikerafting" gehoord, ziet er heel bijzonder uit. Ik begrijp ook absoluut niet hoe je maar aan 10 kilo bagage komt! Is dat echt inclusief tassen, kleding, kampeerspullen, kookspullen, gereedschap, reserve-onderdelen, brandstof ... ? Dat lukt mij alleen voor een lang weekend in de bewoonde wereld. Wat heb je bv aan gereedschap en reserve-onderdelen bij je want dat moet je toch zeker hebben in de middle of nowhere? En een dikke pomp voor die dikke banden :D

Je hebt mij ook erg aan het denken gezet om een fatbike aan te schaffen, het ziet er zeer avontuurlijk uit, vooral de wintertochten en het bikerafting. Maar de vraag of ik dat aankan en dan ook nog in de bergen?? En hoe doe je dat met boot en peddel??? :-?

Thanks voor je super reactie! En ook bedankt voor je reactie op het Hiking-site forum, jammer dat ze daar zo allergisch voor fietsers zijn. Ik moest ook erg lachen om je zure-wandelaar opmerking haha!

Ik zal zeker contact met je opnemen!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ook van hier dank voor je verhaal Yonna.
De materiaal tips zijn ook meer dan welkom.
Hoeven we het wiel niet uit te vinden :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
BramH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 9 april 2018, 13:09

Het wordt helaas wachten tot Yonna hier weer opduikt want ik hoorde net uit betrouwbare bron dat zij weer op stap is met de fatbike en de packraft. En dat er vaak geen internet is waar zij rond zwerft. Als ik de foto's van haar tochten zie kan ik mij dat ook heel goed voorstellen.

Yonna, je fietst heel wat af! Hoe krijg je dat voor elkaar?? Geen voorbereiding en training maar gewoon gaan met die banaan?! Vetjaloers!
Plaats reactie