MTB routes Italië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
jaspermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 februari 2018, 10:02

Begin april ga ik drie maanden door Italië rondtrekken met caravan en gezin. Wie heeft wat tips voor mooie mountainbike routes in Italië? Liefst voorzien van GPS tracks en verspreid over heel Italië. We starten in het zuiden van Italië en trekken langzaam naar het noorden ivm het weer. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er in de buurt nog meer te beleven is dan alleen mountainbiken :-D. Veel dank alvast!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Enig idee hoe groot Italië is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is een Italiaanse versie van mountainbike.nl, ben de naam ff kwijt.
Die hebben een apart hoekje voor routes(itinerario), daar heb ik weleens wat leuks gevonden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lijkt mij toch echt wel handig als TS eerst aangeeft waar hij ongeveer zal verblijven dan is het wat gemakkelijker om tips te geven. Een track bij Riva heeft geen nut als hij bij Lago Maggiore verblijft.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Het zou ook handig zijn om te vermelden naar wat voor soort routes je op zoek bent? XC? Enduro? Iets er tussenin?

Mijn tips uit persoonlijke ervaring:

Omgeving Livigno/Bormio heeft heel veel verschillende mogelijkheden van flowtrails en bikepark tot en met alle soorten XC-/AM-tochten over prachtige trails door het hooggebergte.

Aostadal vond ik persoonlijk een topper maar was wel wat heftiger (vooral erg steile afdalingen). Passo dell'Invergneux (Banzai trail) vanuit Cogne is een aanrader, ook goed als XC-tocht te doen.

In Duitse media is vaak goede info te vinden over Zuid-Tirol (Dolomieten, Vinschgau) en andere plekken in het noorden van Italie.
https://mountainbiker.it" onclick="window.open(this.href);return false;
http://trails.de/locations/italien/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mtb-news.de/news/category/m ... ot-guides/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je wat ruiger en technischer zoekt is een eenvoudige manier om mooie plekken met uitdagende trails te vinden de wedstrijdlocaties uit de EWS en Superenduro series van de afgelopen jaren op te zoeken. Daar zijn ook vaak GPS-tracks van te vinden. Finale Ligure, La Thuile, Punta Ala, Santa Caterina, Canazei, etc.
http://www.superenduromtb.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaspermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 februari 2018, 10:02

Dank voor de reacties! Ik fiets het liefst enduro. Ik denk nu in april en mei in ieder geval aan de provincies Umbrie en de Marche. Dan in juni aan dolomieten en lombardije. Misschien nog steeds niet heel concreet, maar dat komt vanzelf later.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik had er even overheen gelezen dat je in april wil vertrekken. Veel van wat ik noemde ligt in het hooggebergte, dan moet je in juni soms nog met sneeuw rekening houden. Ik zou zelf in die periode de Toscaanse en Ligurische kust afgaan en eindigen met de Ligurische grenskam / omgeving Sospel (net over de grens in Frankrijk).
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

dat wordt iig een mooie reis :-q

de informatie wisselt in italië nogal per regio.
ik kijk meestal eerst op bv. https://www.gpsies.com/trackList.do" onclick="window.open(this.href);return false; waar er een hoge dichtheid aan routes is.
en daarna google: paatsnaam of regio + mountainbike (+ itinerari of percorsi om andere resultaten eruit te filteren)
soms hebben tourist info's en bikeshops uitgebreide informatie, soms halen ze alleen hun schouders op.
als je italiaans niet erg goed is, kan je een boekje/kaartje van een andere regio meenemen, dan is het iig duidelijk wat je zoekt.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

jaspermtb schreef:Dank voor de reacties! Ik fiets het liefst enduro. Ik denk nu in april en mei in ieder geval aan de provincies Umbrie en de Marche. Dan in juni aan dolomieten en lombardije. Misschien nog steeds niet heel concreet, maar dat komt vanzelf later.
Dan zou ik zeker eind mei naar de Piano Grande gaan. Ontzettend mooi en je kunt er ook mooi fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Er is een Italiaanse versie van mountainbike.nl, ben de naam ff kwijt.
Die hebben een apart hoekje voor routes (itinerario), daar heb ik weleens wat leuks gevonden.
Deze bedoelde ik:
https://www.mtb-mag.com/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jaspermtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 februari 2018, 10:02

Zijn er in sommige gebieden, bijvoorbeeld bij Torbole in het noorden van het Garda meer ook bewegwijzerde routes?
Hoe zit dat op andere plaatsen zoals Piano Grande en in Toscane?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het beste advies is een gps kopen.
Bijv deze
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=136836" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

TS, wat heb je zelf al gevonden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit forum ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En een hoop bovenwettelijke vakantiedagen om 12 weken op reis te kunnen zijn.
Plaats reactie