La Palma

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Ga volgende zomervakantie naar het Canarische eiland La Palma. Schijnt dat je er, behalve wandelen, ook heel mooi kunt mountainbiken. Iemand ervaring/tips e.d., ook betreffende verhuur en/of trips????
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2008
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Kom maar op met de tips, ik ga in maart een weekje! :-)
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

In Puerto Naos zit deze: http://bike-station.de/?page_id=196&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf niet mee gefietst wegens blessure, maar ze hadden mooi spul staan voor de verhuur.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Prachtig eiland waar je geweldig kunt biken over wandelpaden. Niet voor beginners. Reken op lange steile klimmen en steile technische afdalingen. Ondergrondsoorten: lavagesteente, vulkaanzand, met dennennaalden bedekte bosgrond.

Ik ben er in 2006 en 2010 geweest, dus al wat langer geleden. Check op het Duitse forum (mtb-news) voor de laatste ontwikkelingen, een paar jaar geleden had ik het idee om weer eens te gaan maar toen was er onduidelijkheid over een mogelijk mtb-verbod op de meeste paden.

In 2006 een (goede) trailbike gehuurd bij Bike'n'Fun in Los Llanos, en 2x met een groepsrit mee gegaan. Die waren op z'n Duits: veel brede gravelwegen en af en toe een mooi stukje singletrack, en dan snel naar de bierstube. Op eigen houtje veel mooiere paden ontdekt.

In 2010 was het in het kader van trainen voor de Cape Epic en hadden we XC-fullies mee, niet ideaal voor het afdaalwerk daar. Een goede trailbike en op z'n minst kniebeschermers zijn aan te raden. Het is niet lekker vallen op dat lavagesteente.

Beide keren vroeg in het jaar geweest (januari-februari), dan is het lekker rustig op de paden maar heb je ook kans dat je een orkaantje meepikt (beide keren gehad). Maart is waarschijnlijk ideaal. Zomer geen idee, weer waarschijnlijk prima maar wellicht drukker qua wandelaars.

Ik kan wel wat specifieke tips voor mooie afdalingen delen, maar die moet ik even opzoeken.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Idd, prachtig eiland, met geweldige wandelpaden.
Heb er zelf nooit gebiked maar wel veel gewandeld in de 2 x dat ik het eiland heb mogen bezoeken.
Enige ervaring met afdalen op stenige / stijle afdaling is wel een must, zo niet ff rustig opbouwen, het is zoals Nielsvk hierboven al aangeeft niet lekker om onder uit te gaan op dat lavasteen.

Toen ik in 2014 het mtbèn ontdekte, zag ik pas op wat voor geweldige trails ik gewandeld had nadat ik dezelfde trails ging bekijken vanuit het oogpunt van een liefhebber van technische singletrails.

De top van het eiland is rond 2400 mtr boven zee, een eigen auto is wel handig, er is geen weg 50 mtr recht of vlak en alles bochten. ( ik krijg mijn vrouw er niet meer heen, die werd er kotsmisselijk van, of lag het aan mijn rijstijl :winkie: ) .

Als je je eigen bike meeneemt zou ik zeker zorgen voor stevige / brede banden met profiel, een dropper is ook wel een must als je ook wilt klimmen, ga je alleen maar afdalen dan zal een snelsluiter al voldoende zijn.
Ook is het aan te raden om knie en elleboog bescherming mee te nemen, ga je alleen dalen is een full face aan te raden.

Als je nog een verblijf moet boeken zou ik er 1 nemen aan de eiland zijde van Tazacorte / Puerto Naos, daar is het weer meestal beter dan aan de andere zijde van het eiland. ( aan de zijde van de luchthaven blijft heel vaak de bewolking hangen tegen de hoge richel die dwars over het eiland loopt, dat geeft hele mooie foto`s maar daar wil je niet onder zitten. )

Hieronder nog wat route info.
https://www.trailforks.com/region/la-pa ... trailforks" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieronder nog een leuke verhuurder voor huisjes.
http://lapalma-oceaanzicht.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze plek heb ik zelf gezeten, top huisje, lekker rustig, en later ontdekte ik pas de mtb trails die vlak bij het huisje langs gingen.
https://www.google.com/maps/place/Casa+ ... 6?hl=nl-NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Have fun.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kabookie schreef:In Puerto Naos zit deze: http://bike-station.de/?page_id=196&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf niet mee gefietst wegens blessure, maar ze hadden mooi spul staan voor de verhuur.
Olaf, de manager ken ik nog van Gran Canaria, toen hij bij Free-Motion werkte.
Sympathieke gast, kon aardig fietsen en gidsen.
Maar zelf nooit op La Palma geweest, dus geen idee hoe het biken daar is...
Filmpje ziet er goed uit :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

.
Laatst gewijzigd door nielsvk op zo 21 april 2019, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spanjaarden posten hun tracks vooral op wikiloc, heb ik gemerkt.
Dus als gpsies niks oplevert kan je eens een accountje aanmaken op wikiloc (gratis).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Twee jaar gelden aan het mtben geweest op la palma er zijn vijf uit gezettes routes te vinden in het gebied El Pilar daar naast zijn er goede kaarten te vinden met daarop de wandelpaden er op waarop je mag Mountainbiken.
Er zijn diverse huur adressen meeste zijn wel aan de kust dus je moet eerst klimmen ;) en zoals eerder aangeven aardig stijl en behoorlijk warm wij zijn vanaf 2200 meter afgedaald naar de oceaan erg leuk.
Als ik tijd heb zal ik even kijken of ik nog wat adressen kan vinden.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Je kan fietsen huren in Los Llanos de Aridane , puerto Naos en los Canarios tenminste toen wij er waren. Fiets huren kost ongeveer 50 euro per dag.
Er zijn vijf routes deze zijn met rode peilen uitgezet. Bij de lokale vv is hiervan een kaart te kopen de routes beginnen officieel vanuit El pilar te bereiken via LP-301. Daar is genoeg ruimte om te parkeren en eten drinken te kopen echter zit er geen fiets verhuur je kan er heen fietsen ( 1600 meter ).
Daarnaast zijn er veel wandel routes waar je ook mag fietsen deze kan je vinden op verschillende kaarten wij hadden er eentje van Freytag & berndt schaal 1:30000 kosten tien euro hier staan zo beetje elk pad op wat te vinden is op het eiland.
Neem wel genoeg drinken mee het is er goed warm en niet overal kan je inkopen doen.
De ondergrond is vrij los en er zit veel hoogte verschil behoorlijk steil ook ik ben passages tegen gekomen op de normale route die meer bestemd waren voor enduro dan am / trail fietsen ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Daar krijg ik ook wel heel veel zin van om daar eens te biken..........erg mooie setting.
Eens kijken of dat misschien iets is voor een weekje in februari. Lets ride XXL?!?!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als jij wat organiseert weet ik nog wel een paar mooie trails daar ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Haha ik moet opzoek naar oppas merk ik al ;)
Plaats reactie