Mountainbike trip Februari

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

j---esse schreef:Cool! Ik heb m'n beslissing trouwens gemaakt mbt de februari trip, dat wordt ook Spanje! Echter wel noord Spanje, ga met BasqueMTB op de Winter Enduro van 17 tot 24 februari. Rutger079 gaat ook!
Have fun. Vorige week dezelfde trip gedaan. Ben benieuwd wat je ervan vindt.. 8)
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Kamino schreef:
j---esse schreef:Cool! Ik heb m'n beslissing trouwens gemaakt mbt de februari trip, dat wordt ook Spanje! Echter wel noord Spanje, ga met BasqueMTB op de Winter Enduro van 17 tot 24 februari. Rutger079 gaat ook!
Have fun. Vorige week dezelfde trip gedaan. Ben benieuwd wat je ervan vindt.. 8)
Maar ik (en Jesse ook denk ik) nog wel benieuwder naar wat JIJ er van vond!
En heb je nog tips?
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

rutger079 schreef:Maar ik (en Jesse ook denk ik) nog wel benieuwder naar wat JIJ er van vond!
En heb je nog tips?
Was weer erg tof. 2de keer dat ik de winter enduro gedaan heb, ook al paar keer de backcountry Pyrenees trip met basquemtb gedaan. De trails zijn lekker droog en technisch. Nemen jullie eigen fietsen mee of huurfietsen?

En wat betreft tips. Vorige week was het s'ochtends rond het vriespunt en s'middags een graad of 15. Weet niet hoe dat in februari is maar dan is het wel lekker als je s'ochtends wat warme kleding hebt voor tijdens het fietsen en tijdens de uplifts. En de juiste banden, achterband dualply of doubledown, met iets hogere bandenspanning dan normaal om niet teveel lek te rijden.
j---esse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: ma 2 mei 2011, 00:47

We nemen beide onze eigen fietsen mee! En hoe was je ervaring met betrekking tot het type trails en de benodigde conditie? Hoe waren de hoogtemeters die je zelf moest maken?
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Kamino schreef:
rutger079 schreef:Maar ik (en Jesse ook denk ik) nog wel benieuwder naar wat JIJ er van vond!
En heb je nog tips?
Was weer erg tof. 2de keer dat ik de winter enduro gedaan heb, ook al paar keer de backcountry Pyrenees trip met basquemtb gedaan. De trails zijn lekker droog en technisch. Nemen jullie eigen fietsen mee of huurfietsen?

En wat betreft tips. Vorige week was het s'ochtends rond het vriespunt en s'middags een graad of 15. Weet niet hoe dat in februari is maar dan is het wel lekker als je s'ochtends wat warme kleding hebt voor tijdens het fietsen en tijdens de uplifts. En de juiste banden, achterband dualply of doubledown, met iets hogere bandenspanning dan normaal om niet teveel lek te rijden.
Joh, cool! In eerste instantie was ik ook into MTB Basque door de Backcountry Pyrenees, die lijkt me echt heeeeeeel vet. En nu wilde het geval dat ik graag februari iets wilde gaan doen en toen kwam de Winter Enduro wel goed op z'n plek. Maar de Backcountry Pyrenees zal ik in de komende jaren ook zeker een keer gaan doen :winkie:

Maar dan moet jij Marcel zijn of niet? Als ik zo de review van de Winter Enduro op hun site lees.

Ik denk dat het februari hetzelfde zal zijn qua temperaturen. Zal voor de ochtend en in de shuttle dan wel een dikker jack meenemen........en dikkere handschoenen. Qua banden rijd ik tubeless met een 29" Minion DHR II Exo 3C 2.4 WT aan de voorzijde en een 29" Agrressor Exo dual 2.3 aan de achterkant...........daar zou het in mijn ogen wel mee moeten lukken. Was jij nog veel lek gereden dan? Met binnnenbanden of ook tubeless?

Thanks!
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

j---esse schreef:We nemen beide onze eigen fietsen mee! En hoe was je ervaring met betrekking tot het type trails en de benodigde conditie? Hoe waren de hoogtemeters die je zelf moest maken?
De trails rondom Ainsa zijn vrij technisch. Niet heel steil (op paar uitzonderingen na....), maar afwisselend snel en langzaam en vooral veel stenen. En je kunt het zelf zo uitdagend maken als je maar wilt...Het is allemaal niet heel zwaar qua conditie. Ik denk zo'n 500 tot 1000 hoogtemeters die je zelf rustig omhoog moet trappen elke dag. Zo'n 2500 meter naar beneden dus de rest met shuttles.
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

rutger079 schreef: Joh, cool! In eerste instantie was ik ook into MTB Basque door de Backcountry Pyrenees, die lijkt me echt heeeeeeel vet. En nu wilde het geval dat ik graag februari iets wilde gaan doen en toen kwam de Winter Enduro wel goed op z'n plek. Maar de Backcountry Pyrenees zal ik in de komende jaren ook zeker een keer gaan doen :winkie:

Maar dan moet jij Marcel zijn of niet? Als ik zo de review van de Winter Enduro op hun site lees.

Ik denk dat het februari hetzelfde zal zijn qua temperaturen. Zal voor de ochtend en in de shuttle dan wel een dikker jack meenemen........en dikkere handschoenen. Qua banden rijd ik tubeless met een 29" Minion DHR II Exo 3C 2.4 WT aan de voorzijde en een 29" Agrressor Exo dual 2.3 aan de achterkant...........daar zou het in mijn ogen wel mee moeten lukken. Was jij nog veel lek gereden dan? Met binnnenbanden of ook tubeless?

Thanks!
Dat ben ik inderdaad. Maar dat artikel is alweer van 2 jaar geleden, in de tussentijd dus al wat vaker bij Basquemtb geweest. En die trip van afgelopen week was grotendeels met dezelfde mensen als 2 jaar geleden en vorig jaar, was erg goed bevallen dus daar hebben we een soort van traditie van gemaakt.

Voor deze trip heb ik een vergelijkbare setup gebruikt namelijk Minion DHF Exo 3C 2.4 WT en Aggressor Doubledown 2.3. Beide tubeless, achter een Huck Norris ter bescherming van m'n carbon velgen. Zelf niet lek gereden maar genoeg lekke banden gezien de hele week. Vooral bij diegene met singleply achterbanden. Vorige week voor het eerst op mijn nieuwe Transition Sentinel (29er, 160mm voor 140mm achter) gereden maar die ziet er na een weekje Ainsa alweer uit of ie 2 jaar gebruikt is. Maar dat hoort erbij he...
j---esse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: ma 2 mei 2011, 00:47

Cool! Thanks voor alle info!

Met betrekking tot je bandenkeuze: Ik rijd nu ook met ongeveer dezelfde Maxxis Combo als jij, namelijk Minion DHF 2.5WT EXO TR voor en Minion DHR 2.4WT EXO TR achter. Maar de DHR achter is naar mijn idee soms wel vrij zwaar rollend, is het verstandig om dus ook te schakelen naar iets zoals de aggressor of denk je dat de rolweerstand niet zo boeit voor de trip?
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Goed te horen! Als je inderdaad de reviews links en rechts leest zijn die alleen maar lovend, is duidelijk een topclub, supertrails en mooie omgevingen. Een pareltje so to say. Eén keer geweest en hooked....dat weet je al bijna van tevoren.

Afgelopen jaar voor het eerst kennis gemaakt met een shuttle-weekje (Enduro) bij Alpinesingletracks, dat was echt een openbaring qua kwaliteit van de trails en de hoeveelheid kilometers mooie technische singletracks die je onder je wielen krijgt. Voorheen met een TransAlp en een Giro heb je stukjes ertussen, maar dit is gewoon alleen maar 'bovenste plank' achter mekaar. Raak er wel een beetje verpest van hahaha. Hebben meteen voor september 2018 geboekt. Dus de Backcountry Pyrenees zal, bij goede gezondheid, op z'n vroegst 2019/2020 worden. Wil ook nog een keer een zelfgeorganiseerde week Finale Ligure doen.

Kijk dat is een flinke (lange) bak.............die kan wel wat afdaalgeweld verdragen. Dan ben je idd wel 1 van de eerste met deze bike. Wordt veel goeds over geschreven........voor de down in elk geval :D

Die nieuwe Orbea Rallon 29-ers zijn ook wel heel dik trouwens. Vond €350,- voor een week alleen wel ietsje teveel.
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

j---esse schreef:Cool! Thanks voor alle info!

Met betrekking tot je bandenkeuze: Ik rijd nu ook met ongeveer dezelfde Maxxis Combo als jij, namelijk Minion DHF 2.5WT EXO TR voor en Minion DHR 2.4WT EXO TR achter. Maar de DHR achter is naar mijn idee soms wel vrij zwaar rollend, is het verstandig om dus ook te schakelen naar iets zoals de aggressor of denk je dat de rolweerstand niet zo boeit voor de trip?
Minion DHR is ook goed hoor. Die gebruik ik zelf wanneer het wat slechter weer is. Maar voor deze trip maakt het niet zoveel uit, zolang je maar veel grip van voren hebt. En uiteindelijk fiets je meer naar beneden dan boven...
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

rutger079 schreef:Goed te horen! Als je inderdaad de reviews links en rechts leest zijn die alleen maar lovend, is duidelijk een topclub, supertrails en mooie omgevingen. Een pareltje so to say. Eén keer geweest en hooked....dat weet je al bijna van tevoren.

Afgelopen jaar voor het eerst kennis gemaakt met een shuttle-weekje (Enduro) bij Alpinesingletracks, dat was echt een openbaring qua kwaliteit van de trails en de hoeveelheid kilometers mooie technische singletracks die je onder je wielen krijgt. Voorheen met een TransAlp en een Giro heb je stukjes ertussen, maar dit is gewoon alleen maar 'bovenste plank' achter mekaar. Raak er wel een beetje verpest van hahaha. Hebben meteen voor september 2018 geboekt. Dus de Backcountry Pyrenees zal, bij goede gezondheid, op z'n vroegst 2019/2020 worden. Wil ook nog een keer een zelfgeorganiseerde week Finale Ligure doen.

Kijk dat is een flinke (lange) bak.............die kan wel wat afdaalgeweld verdragen. Dan ben je idd wel 1 van de eerste met deze bike. Wordt veel goeds over geschreven........voor de down in elk geval :D

Die nieuwe Orbea Rallon 29-ers zijn ook wel heel dik trouwens. Vond €350,- voor een week alleen wel ietsje teveel.
Alpinesingeltracks ziet er ook goed uit inderdaad. Vorig jaar self-guided wat van die trails rondom Briancon gereden, dan raak je inderdaad snel verwend. De trails rondom Ainsa zijn wat dat betreft ook allemaal van de bovenste categorie, misschien zelfs wat ruiger dan in de Alpen. Maar ik hoor graag na afloop wat jullie zelf van de trails vonden.

Transition Sentinel is goed bevallen. Echt gemaakt om naar beneden mee te rijden, maar ook verrassend goede klimmer.

En huurfietsen bij Basquemtb zijn over algemeen goed, maar blijft een huurfiets. In geval van nood wel leuk om een dagje op te rijden. En ze hebben nog de oude versie van de Rallon, dus beter gewoon je eigen fiets meenemen inderdaad.
j---esse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: ma 2 mei 2011, 00:47

Aha super! Bedankt voor de info, heb er nu al zin in. :D
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

j---esse schreef:Aha super! Bedankt voor de info, heb er nu al zin in. :D
En hoe was het? Ben benieuwd hoe jullie het gehad hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog mooi weer gehad?
Is nu namelijk behoorlijk fris, zo’n 6C onder het gemiddelde voor deze tijd vh jaar.
Maar allicht beter dan NL ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Was echt een superweek met superdikke trails.......................stenen, stenen, stenen, stenen en nog meer stenen :winkie: :winkie:
(ik denk toch ruiger/grover dan mijn Alpinesingletrack.com trip)

Paar EWS-stages gereden, maar de 'gewone' trails deden daar eigenlijk niet eens veel voor onder. Ondanks dat je niet boven de 1350m komt. Deze trip ga ik zeker nog een keer maken!

Qua weer lijken de 'platte cijfers' idd fris/koud, maar de zon scheen volop onder een strakblauwe lucht en dat boost de gevoelstemperatuur zo maar 5 graden of meer omhoog. Heb op de bike voldoende gehad aan een longsleeve en windjack icm een 3/4 Endura MT500. En reden ook zonder jack en zelfs met korte mouwen. Voor de lunch/picknick op de berg hadden we een dikker jack in de bus liggen.

En de guides zijn ook echt toffe gasten..........veel mee gelachen :D
Plaats reactie