SCHOTLAND: Tweed Valley

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
R-HARMS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 september 2011, 16:16
Mijn mountainbike: Specialized Levo SL
Contacteer:

TWEED VALLEY: TRAIL WALHALLA’S GLENTRESS & INNERLEITHEN
In het spoor van de Enduro World Series


Bijdrage door Trail-Addicts.com verhaal door Bram van Boekolt foto's door Rik Harms, ENJOY!

Afbeelding

Afbeelding

Het plan was al gesmeed direct ná de biketrip naar het Lake District: “Volgend jaar gaan we naar Schotland!”. En ondanks dat we er een jaar naar uit hebben kunnen kijken, starten we de voorbereidingen pas een paar weken van tevoren. Busje gehuurd: check. Ferry geboekt: check. Tent en kampeergear: check. Bike in orde? Check! Welke trails gaan we rijden…? Tja, welke trails gaan we rijden. Schotland kent veel bekende mountainbikespots: de trailcentres van de 7Stanes en natuurlijk de worldcup downhilltrack van Fort William: de enige plek in de UK met een lift.

Afbeelding

Keuzes te over! We kiezen ervoor om te overnachten in Peebles. Een rustig stadje met een Tesco supermarkt, een camping en pubs. En last but not least: het is op fietsafstand van twee trailcentres van de 7Stanes: Glentress en Innerleithen. Al onze ‘raadgevers’ geven aan dat dit de twee tofste trailcentres zijn.
De foto’s op de site doen me vermoeden dat het in trailcentres voornamelijk om breed aangelegde trails gaat voor family rides. Maar met genoeg black routes overtuigen Glentress en Innerleithen ons gelukkig toch om erheen te gaan. En dat blijkt het zéér waard!

Afbeelding

Dag 1: Gypsy Glen
Hoe vaak kun je op biketrip naar dezelfde bestemming? Nou, naar Schotland kunnen we vaker terug. Alleen al in Glentress liggen tientallen kilometers aan trails. Het is dan ook niet gek dat de gpx-files van de Enduro World Series 2015 die we op Trailforks hebben gevonden óók over de trails van het trailcentre gaan. Maar die bewaren we voor de laatste twee dagen. We warmen, na de overtocht met de boot (en nog een kleine kater) op het de gpx-track: Gypsy Glen. Een rondje over een geweldig geasfalteerd fietspad (ja echt!) langs de Tweed River. En dan: één klim over zompig, zuigend grasland. En één afdaling langs stenen muurtjes, over losliggen rotsen. Een genot!

Afbeelding

Dag 2: The Black Route
Bikedag twee is weer in volle zon (Hallo Schotland! Nog geen regen gezien!) met 29 kilometer en 1100 hoogtemeters. We starten bij de ingang van Glentress Trailcentre. Op een woensdag en dat blijkt een juiste dag: in de weekenden is het hier (weer of geen weer) een stuk drukker. En waar we eerst dachten dat het brede fireroads zouden zijn is deze Black Route héél natuurlijk. Met volop rotsen, stenen en wortels, maar altijd met flow. Geen passages die niet te rijden zijn, op wat té steile klimmetjes na. En er wordt duidelijk veel tijd gestoken in het aanleggen van afwateringen. Maargoed, de enige afwatering vandaag is het zweet op onze bovenlip.

Afbeelding

Alle segmenten hebben namen, weliswaar niet allemaal aangegeven op bordjes, maar op Strava kun je checken hoe snel je bent ten opzichte van de locals. Onze favoriet: Double X. Joelend rollen we naar beneden, achter Hielke aan. Hij gaat veruit met de meeste snelheid van drops van wortels, door krappe switchbacks en over blinde double jumps. Met zoveel adrenaline in ons lijf, klimmen we tóch nog een extra stukje terug naar het bikepark dat we op de startklim hebben gezien. Er zijn drie lijnkeuzes. En de keuze simpel: de jumpline! Zonder kleerscheuren keren we terug. Stoked as hell!

Afbeelding

Dag 3: Enduro World Series
We noemden het al: in 2015 vond de Enduro World Series hier plaats. We starten met de wedstrijddag die in Innerleithen begint. Af en toe is het wat lastig navigeren met onze Garmin: zeker omdat de trailkeuzes hier zovéél zijn. Links en rechts van de trail die we nemen zien we iedere keer nieuwe ‘secret trails’. Dat getuigt wel van een actieve mountainbike community. En biken kunnen ze hier wel. De downhill-tracks waarlangs we enduro-stijl (met Evoc op onze rug en pothelmpje op) omhoog klimmen zijn heftig. Zo imponerend, dat we wel weten dát we ze willen rijden, maar alleen met fullface op.

Afbeelding
Afbeelding

De EWS track ligt er zowaar nog. Als we, ten noorden van Innerleithen, door een boskap gebied omhoog klimmen komt er nog een mede-endurist omhoog gestoempt. Even kijken welke trail hij induikt: jep, “onze” trail. De Enduro World Series track die als kruimelspoor op onze navigatie staat, wordt dus nog gereden. Maar niet door iedereen blijkt. En hij is ook zeker niet vóór iedereen. Steiler dan steil. Manouvrerend door een dichtbegroeid bos. Een enkel waarschuwingspijltje die net op tijd aanduidt dat er een drop aankomt, hangt er nog. Onvoorstelbaar dat de worldserie-racers hier tien keer zo snel doorheen vliegen als wij, en waarschijnlijk ook op een nattere ondergrond. Het maakt de dag extra bijzonder. Op deze manier voelt het alsnog we al de ‘hidden gems’ van de Tweed Valley hebben ontdekt.

Afbeelding

Dag 4: Enduro World Series
Zo’n dag als gisteren willen we nog wel een keer. En dat kan: de Enduro World Series duurde twee dagen, dus vandaag rijden we de andere gpx-track ervan. Deze begint toevallig in Peebles, op steenworp afstand van onze camping. En wat blijkt: de trails die we eerder al aan de rand van het dorp hebben gereden tijdens een ‘speelkwartiertje’, horen gewoon bij een van de laatste EWS tracks.
De startklim is lang. En met een paar dagen in hetzelfde gebied leren we het terrein goed kennen: we komen namelijk bij het Glentress bikeparkje uit waar we op dag 2 al waren.

Afbeelding

Vandaag, in de regen is het écht Schotland. En de Schotten gaan ook gewoon naar buiten (het is weekend!). Er zijn veel meer bikers op de trails dan de dagen hiervoor. Waar we enkele klimmen nu een tweede keer rijden, zijn de afdalingen uniek. Bovenaan de klim schieten van de trailcentre-track af én de EWS-trail wordt nog ruwer en steiler. Dat is even wennen, zeg. Gladde ondergrond en steil terrein. Vergeef het ons, dat we als correctie wat voetjes aan de grond moeten zetten. Maar gaandeweg de dag gaat de rijstijl weer vooruit. En de drang om meer, meer en meer te willen rijden ook. Een van de bekendste trail-segmenten: Spooky Woods doen we twee keer. Één keer voor de whip-foto op een jump. En één keer als lange flowy trail in een ruk naar beneden. Wat rots-drops, tafels en heerlijke bochten. Een rondje high-fives mag dan wel.

Afbeelding

Afbeelding

Maar, ho! Het is nog niet voorbij: de laatste afdaling, dat is er een waar we niet over uitgepraat raken. Alles wat een afdaling onvergetelijk maakt, zit hierin. Nog niet helemaal uitgerust schieten we snel de afdaling in: achter twee blondje paardenstaartjes aan met een traildog. Die trappen nog flink door! Na een vriendelijk knikje terug van de twee dames, passeren we ze. We rollen het bos uit over een worteltapijt van honderden meters. Mijn 140 milimeter veerweg schiet hier écht tekort. De full-endurobakken (160 en 170 milimeter) van Hielke en Rik excelleren hier. Gelukkig blijven we dicht genoeg bij elkaar om in een treintje de volgende bochten te pakken. Geen tijd voor foto’s! Van deze trail moeten we gewoon genieten. Opeens doemt Peebles weer op: de laatste stukjes trail. Puntige stenen kunnen ons misschien nog wat narigheid bezorgen, maar doen dat niet. Na vier dagen trailrijden hebben we de kneepjes van het afdalen behoorlijk goed te pakken. De finish op de camping is er een die gevierd moet worden. Met pints bier, en ja, natuurlijk ook een whisky’tje.

Afbeelding
it's all about the trails!! Check ons weblog: http://www.trail-addicts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Hoor net op t nieuws dat ze gaan investeren in Glentress. Nieuwe camping voorzieining en trails!
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Leuk geschreven! Lijkt zeker de moeite waard om eens die kant op te gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mmm, over de zwarte route in Glentress zijn jullie wel wat erg positief in mijn ogen. Je wordt niet echt beloond voor het klimwerk dat je voorgeschoteld krijgt. Pas op het allerlaatst, als je ook weer bij de rode route in de buurt bent zijn de afdalingen weer uitdagend en 'zwart' te noemen. Maar gevoelsmatig zit je dan al in de laatste 20% van de afdaling. De rode route is wat dalen betreft een stuk gaver en de moeite waard om die dan 2x te rijden of juist de rest van de tijd in het freerideparkje te blijven hangen.

Verder mooie foto's en een leuk verslag! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben er vorige jaar gefietst, leuk herkenbaar beeld :)
Misschien moet ik gewoon nog veel harder, maar op een enkele drop na was zwart daar voor mij ook prima te rijden met mijn Nerve en de rode lijn vanaf de top gewoon perfect.
Fort Wiliams rood was daarintergen nu nog iets te heftig voor mij.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 987
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

R-HARMS schreef: Met pints bier.
Een traditionele Schotse Leffe? :lol:

Mooi verslag! Super omgeving. Gaat ook in de bucket.
Ja, doei !
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Lars TB schreef:Mmm, over de zwarte route in Glentress zijn jullie wel wat erg positief in mijn ogen. Je wordt niet echt beloond voor het klimwerk dat je voorgeschoteld krijgt. Pas op het allerlaatst, als je ook weer bij de rode route in de buurt bent zijn de afdalingen weer uitdagend en 'zwart' te noemen. Maar gevoelsmatig zit je dan al in de laatste 20% van de afdaling. De rode route is wat dalen betreft een stuk gaver en de moeite waard om die dan 2x te rijden of juist de rest van de tijd in het freerideparkje te blijven hangen.

Verder mooie foto's en een leuk verslag! :-q
Ik ben het helemaal met je eens. Afgelopen weekend in Glentress en Innerleithen gereden. In Glentress alles gereden en de rode was inderdaad mooier dan de zwarte. De zwarte had zeker leuke stukken maar we hebben ons meer vermaakt met allerlei combies van rood, trail park, blauw.
Innerleithen heb ik ongeveer dezelfde mening over. Lange klim en de afdaling gaf nu niet de echte beloning. Wel een totaal ander soort trail dan Glentress met veel steen werk.

Ondanks dat was het enorm gaaf om er te rijden.
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

Ben hier in 2015 geweest vlak voor de EWS er langs ging. Ik ben toen een local stel tegengekomen die mij de omgeving goed hebben laten zien. Ook een stukje van de EWS trail (vanaf de mast) gereden maar die was, voor mij, niet te doen. De volgende dag stond Joe Barnes met z'n Dukes Camper op het parkeerterrein en heeft Dougie nog wat aan mijn fiets gesleuteld ivm schakel problemen. Drie topdagen gehad hier. Zou hier graag weer terug komen maar m'n maten zijn meer mooi weer bikers :(
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Leuke post!!!!! Afgelopen mei vakantie ook in Schotland geweest en me erg vermaakt op de trails rond Aberfoyle (zie trailforks). Voor mij(n) Norco Sight soms iets te steil, zeker gezien de natte stenen, mos en wortels maar zoals een local zei, just commit to the trail :)

Enne, slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.....
Plaats reactie