Sölden, Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Idd het ligt al op ruim 1800 mtr, misschien toch maar 5 dagen inplannen ipv de 3 die nu op het programma staan, Thanks.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Daar krijg je geen spijt van. Ga dan zeker ook richting Bormio en de Stelvio :-D
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Iemand ervaring met verhuurders waar je lichte goed afgemonteerde (Xt) fully`s met deugdelijke vering kan huren in livigno/solden of omgeving
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Nu wilde ik niet weer een nieuw onderwerp opstarten. Maar heeft er iemand een goede tip mbt een hotel/pension in Solden. Het hoeft absoluut geen wellness hotel te zijn.
Iets waar ik mijn fiets fatsoenlijk kan stallen en waar ze een goed ontbijt hebben.
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

Haus Karin, Windauerstrasse, is mij al vaak goed bevallen. Fiets in de skikelder (wordt afgesloten) ontbijt met eitje naar keuze. Ook sportpension Rubin is een aanrader, groter fietskelder met veel ruimte (alleen druk tijdesn oztaler) en keuze uit pension met ontbijt of een appartement met eigen keuken.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Die Berge tophotel met beste ontbijt wat ik ooit heb gehad. Mooie plaats om fietsen te stallen en reinigen.
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Heeft iemand hier deze trail wel eens gereden: https://www.trailforks.com/trails/5-seen-trail/?

Je zou de bus naar de Tiefenbachgletsjer moeten kunnen pakken en dan dit (naar ik aanneem) wandelpad naar beneden rijden. Volgens beschrijving S2-S3.

Ben benieuwd of dit überhaupt legaal is, hoe de trail is, en of daar veel wandelaars onderweg zijn?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ondertussen in Sölden...

Afbeelding

Ollweite Line, mooie nieuwe flowtrail met hier en daar wat stenen...
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Prachtige plaat! In augustus ook maar eens maken ;) Lees verschillende verhalen over de Ollweite Line. Jij hebt inmiddels toch ook al wat gezien. Wat vindt jij van Sölden?
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Tot nu toe positief verrast. Veel afwisseling van flowtrails tot steile technische singletrack. Het is echter geen hardcore bikepark met grote jumps en ook geen hardcore EWS locatie. Wel lekker low key en niet te druk, geen wachtrij bij de lift, en veel trails door het bos waardoor je niet zo het idee hebt in een lelijk skigebied te rijden.

Ollweite Line vond ik zeker de moeite waard. Absoluut geen aangeharkte flowtrail. Stenige ondergrond, wel met kombochtjes. Mooi uitzicht. Las in de comments op mtb-news.de dat sommigen hem vonden tegenvallen omdat je te veel bij zou moeten trappen. Misschien willen die mensen alleen maar heel hard afdalen, zo'n trail is het niet. Hij is zeker niet steil maar door de kombochtjes goed te nemen en de rollers een beetje te pompen kun je bijna overal goed snelheid vasthouden. De stoeltjeslift er naar toe was wel een verzoeking, op zich mooie moderne 6-pack maar hij hing om onduidelijke redenen om de paar minuten stil. Ga hem toch van de week zeker nog een keer doen.

Teare Line is 130 kombochten achter elkaar, erg mooi aangelegd en erg snel maar valt wel wat in herhaling. Persoonlijk vind ik de blauwe Eebme en Ohn Lines erg leuk omdat ze aanvoelen als handgebouwde singletrack door het bos en echt "no pedals no brakes" zijn. Rode naturtrails Leiterberg en Klebealm zijn ook OK. Vooral Klebealm (overkant dal, zelf klimmen) is een steile brake burner en heeft een paar echt lastige stukken. Zwarte naturtrails nog niet aan toe gekomen, en ga ik misschien ook niet meer doen want.......

Helaas heeft aan het eind van de tweede dag mijn maatje zijn sleutelbeen gebroken (bergreddingsdienst ook getest, goed bevonden). Rest vd week dus een beetje sightseeing en wandelen en af en toe solo biken, wel voorzichtig want we moeten nog iemand overhouden die de auto kan besturen op de terugweg! ;-)
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Damn das vervelend! Ik ben vorig jaar al in Solden geweest en toen zo'n beetje de hele lift kant gehad. Heb nog staan buurten met de Amerikaan die de Ollweite Line heeft aangelegd en zijn vrouw die alles op foto vast legde.

Dit jaar op de terugreis van vakantie stoppen we nog een paar dagen in Solden. Dan bike huren en de nieuwe tracks rijden. Het uitzicht van de Ollweite Line ziet er machtig uit! Die 130 bochten wordt op een gegeven moment ook vervelend :P
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Uiteindelijk toch nog vrijwel alle met de liften bereikbare trails gereden.

Ollweite nog een keer gedaan, solo zonder te stoppen, zo is het conditioneel een behoorlijk inspannende trail door de hoogte en de stukken waar je moet pompen of bijtrappen om snelheid te houden. Mooiste is om 'm een keer op het gemak te doen en van het uitzicht te genieten, en een keer op snelheid. Zeker één van mijn favorieten hier.

Harbe en Lettn lines bij de Giggijochgondel vond ik persoonlijk minder, het terrein is daar ook steiler en laat minder creativiteit toe. Bij Harbe ook vrij link als je uit de bocht vliegt, dan lig je zo een eind lager, dus daar niet echt voluit gereden.

Van de natuurlijke trails vond ik Nene en Leiterberg de leukste. Lekker afwisselend en technisch uitdagend. Traien en Harise zijn vooral heel steil, zonder echt technisch te zijn behalve een aantal zeer krappe spitzkehren. Aardig om een keer te doen maar je zit continu in de remmen, ik zie persoonlijk liever een wat creatiever gebruik van hoogtemeters. De traverse via Bartigs Bodele en Rettenbackalm is leuk om een keer te doen, mooie XC trails met uitzicht.

Verder de hele week super mooi weer, niet druk, en een gezellig sfeertje onderaan bij lift / parking / terras. Wat mij wel opviel is dat Sölden een zeer breed publiek aanspreekt, veel beginners, families met kinderen, etc. Als je zelf wat sneller bent moet je dus wel rekening houden met het nodige (erg) langzame verkeer op vooral de flowtrails.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Leuke spot om te rijden.
Wat plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Compilatie video van 7 trails, alle trails zijn bereikbaar met gondels / stoeltjes lift :-q

https://www.youtube.com/watch?v=-Pl1wT-7ITU

Have fun.
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Morgen ga ik voor het eerst in een bikepark rijden, in bikerepublic sölden. Hebben jullie nog tips, tricks en aanraders voor me? Mijn planning was om morgen een fully te huren, en daarmee eerst een aantal blauwe (flow)trails te doen waarna die oh zo mooie Ollweite Line me toch ook wel heel gaaf lijkt! Als het me goed bevalt ga ik volgende week misschien nog terug met m'n Scout. :-D

Een (paar) dag(en) bikepark stonden al sinds december 2018 op t lijstje dus kijk er erg naar uit! Maar een beetje spannend is het toch wel als je in je eentje als 15 jarige voor de eerste keer een bikepark gaat rijden... :winkie: :-{
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Plaats reactie