Ventoux eind juli - begin augustus

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

VTOPO heeft een gids + gps routes over de vaucluse (waar de Mont Ventoux in ligt) met verschillende niveaus (familie, XC, Enduro). Super handige gids en de gps routes zijn actueel. Staan dus ook beklimmingen en afdalingen in. Mont Ventoux Sud Descante is de mooiste. 1600 hm naar beneden over een lekker technische single! Begint heel grimmig maar vlakt wat uit verder omlaag. Aanrader! Wel minimaal 2,3 AM banden monteren en tubeless rijden. Off road beklimming is te doen maar lang. Ik heb het alleen gedaan, maar volgende x ga ik over de weg omhoog. Na twee uur klimmen in mijn eentje begon ik in mijzelf te praten, niet goed!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dennis Punt schreef: Na twee uur klimmen in mijn eentje begon ik in mijzelf te praten, niet goed!
Oef, herkenbaar. Ik dacht steeds "als het even niet omhoog gaat stop ik om wat te eten en even bij te komen..." Duurde twee uur voor dat er een vlak stuk was. Die afdaling die jij bedoelt, is dat die ze de Enduro afdaling noemen – met rode bordjes? Volgens mij gaan er twee routes naar beneden, eentje die onderdeel is van de langste van de drie vaste XC routes vanuit Bedoin en die enduro afdaling. Uiteindelijk sluiten alledrie die routes aan op dezelfde weg.

Ik vond al eens een pdf met routebeschrijving gevonden van de enduro afdaling. Op basis daarvan heb ik hem vorig jaar gereden. Eén stuk wat te stijl was voor mij. De rest van de afdaling was uitdagend maar goed te doen. Leukste sectie vond ik dat door een droge rivierbedding heen en weer gaat.

Goede tip ook weer van VTOPO. Bedankt, die ga ik opzoeken.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

De klim van Bedoin omhoog over zo'n witte doubletrack omhoog vind ik een ramp (te warm en te steil). Liever over asfalt omhoog naar Chalet Reynard, dan de route forestiere (hoogtelijntje) naar het westen en de Combe Fiole omlaag. Of de klim naar Chalet Reynard en halverwege linksaf de Route Forestiere omhoog.
https://www.strava.com/activities/407298311" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Er is ook een Grande Traversee du Vaucluse die heel aardig lijkt (op die ene klim vanuit Bedoin na :-) )
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Het beklimmen van de Ventoux, ook in de zomer is goed te doen. Je moet alleen vroeger dan normaal je nest uit om niet in de zinderende hitte omhoog te trappen.

Verder is er een puntje van aandacht. De top van de Ventoux is een natuur reservaat. Het gebied is via deze link https://inpn.mnhn.fr/zone/sinp/espaces/ ... /FR2400214 heel goed weergegeven. Ondanks het feit, dat er diverse wandelwegen (GR9 en de Gr4 zelfs op het randje van het reservaat) naast de D974 naar de top van de Mont Ventoux lopen, mag je hier dus niet met de MTB rijden. Hoe graag je het ook wil, het mag simpelweg niet. Leg je er bij neer. In dit besluit http://www.bulletin-officiel.developpem ... 0_0003.pdf staat het ook duidelijk beschreven.
Waarvan acte :-D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Er is tegenwoordig toch echt een officieel uitgepijlde route vanaf de top naar Chalet Reynard, compleet met bordjes aangegeven dus. Toen ik vorig jaar naar beneden reed kwam ik ook mensen tegen die hem omhoog deden. De onverharde afdaling begint bij de helicopterlandplaats. En sluit beneden aan op de lokale MTB-rondjes, vanaf daar heb je nog wat kleine klimmetjes en gaat het verder omlaag tot aan het centrum van Bedoin.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ze hebben dit jaar (bijna) alle bordjes van de vaste routes vanuit Bedoin vervangen. Het zijn nu standaard MTB-bordjes met het nummer van de route eronder. Het is nog niet echt lekker gestandaardiseerd met de bordjes van de GTV (wit met rood) en de enduro-afdaling (rood met wit) maar in ieder geval duidelijker dan het was. Een dezer dagen rij ik nog een keer naar de top en zal ik kijken of ze daar ook nieuwe hebben geplaatst of dat we nu echt over het asfalt of via het bikepark omlaag moeten.

Afbeelding

Edit: ik vond net een een pdf met alle officiële routes rondom Ventoux (pdf)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Omdat ik deze zomer toch weer die kant op ga geef ik deze weer een schopje. Wie is er met zijn/haar MTB in de buurt van Ventoux in week 30, 31, of 32 en lijkt het leuk om samen te rijden?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het was weer mooi. Dankzij Trailforks een paar uitdagende afdalingen gevonden. Helaas niemand gevonden om mee af te spreken dus alles solo gedaan. De Combe Malaval was wel een beetje op het randje van mijn durf en skills: https://pinkbike.com/video/505068/ (snel in elkaar geflanste video, tikje lang maar interessante verrassing aan einde)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aardig afdalinkje!


En je hebt er op sommige punten netjes de snelheid in :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De vetste afdaling die ik ooit gedaan heb. Super zwaar. En echt heel steil op plekken. Dat het zadel voor de camera zat zegt genoeg 🤪

Het was solo dus heb ik redelijk conservatief gereden. Achteraf had ik spijt dat ik om sommige drops heen ben gereden of afgestapt maar heelhuids beneden komen is ook veel waard. Volgens trailforks is het een double black diamond.
Plaats reactie