Slovenië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Tijdens de vakantiebeurs ben ik enthousiast geworden van Slovenië. Omdat de mountainbike (altijd) meegaat zou ik willen weten wat de mooiste gebieden zijn om te mountainbiken. Ken jij die? Het liefst natuurlijk een gebied met meerdere mogelijkheden. Ik denk dan aan tochtjes van zo'n 3 uur, tussen de 30-50 km, met hoogte van max. 1500 m. Een mooie tocht over de weg (ala Stelvio 48 bochten) is ook prima :wink:
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Neem eens contact op met Schpytzyo........die woont in Slovenië ;-)

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... re#p899297" onclick="window.open(this.href);return false;
MarcelBreginj
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 4 januari 2017, 16:46

Wij zijn een huis aan het renoveren in het Noordwesten van Slovenie, tegen de grens van Italie, vlakbij de Socavallei. Prachtgebied om te biken, hiken etc. Neem gerust contact met me op. Eventueel op Facebook: Soca Potential
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

MarcelBreginj schreef:Wij zijn een huis aan het renoveren in het Noordwesten van Slovenie, tegen de grens van Italie, vlakbij de Socavallei. Prachtgebied om te biken, hiken etc. Neem gerust contact met me op. Eventueel op Facebook: Soca Potential
Super mooi gebied - 3 jaar terug geweest. Absolute aanrader!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

http://mtb-slowenien.de/download-gps-daten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk hier even naar.
Ook op GPSIES.com genoeg te vinden.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Het Noordwesten van Slovenië is zonder enige twijfel "the place to be". Bovec, het toeristische middelpunt, kent een aantal mtb-routes. Voor het echte werk zul je op zoek moeten gaan naar GPS-tracks.

De Vršič pas is één van de toegangswegen naar dit gebied. Deze hoogst gelegen pas van Slovenië (1611 m) kent 50 haarspeldbochten. Vanuit Bovec, geleidelijk stijgend langs de prachtige rivier de Soča, kom je in Trenta uit. Van daaruit begint de klim naar de Vršič pas. http://www.bovec.org/en/bike-vrsic-pass" onclick="window.open(this.href);return false;.

De Soča:
Afbeelding

De Predilpas (1156 m) gelegen op de grens van I / SLO is ook mooi om per fiets te bedwingen. Onderweg indrukwekkende bouwwerken (forten / bunkers) uit WO I. Aan de Italiaanse kant ligt het bergmeertje "Lago del Predil".

Afbeelding

Zicht op fort Predil:
Afbeelding

Een andere spectaculaire (verharde) klim is de panoramaroute tot onder aan de top van de Mangart:

Afbeelding

Zeker in het hoogseizoen kan het er nog wel eens druk zijn (auto's / motoren). Dat je kun je enigszins vermijden door vroeg te vertrekken. http://www.bovec.org/en/mtb-mangart" onclick="window.open(this.href);return false;
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Wow. Dat ziet er mooi uit.
Misschien toch Frankrijk overslaan en in Slovenië n bikepark opzoeken.
Wie weet er eentje?
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

http://www.thinkslovenia.com/slovenia-m ... KRH0-vtSK1" onclick="window.open(this.href);return false;

Maribor (Pahorje) is zover ik weet het grootste bikepark van Slovenië.
Of het bikepark in Bovec al weer toegankelijk is weet ik niet. De kabelbaan is vorig jaar weer geopend na drie jaar stil te hebben gelegen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Enrico schreef:http://www.thinkslovenia.com/slovenia-m ... KRH0-vtSK1

Maribor (Pahorje) is zover ik weet het grootste bikepark van Slovenië.
Of het bikepark in Bovec al weer toegankelijk is weet ik niet. De kabelbaan is vorig jaar weer geopend na drie jaar stil te hebben gelegen.
WAUW wat een mooie foto's. En op de laatste foto's aan de linkerkant toffe mtb-trails zichtbaar. Dank je jullie wel voor alle informatie. Inmiddels inderdaad de knoop doorgehakt om te gaan mountainbiken in Slovenië, maar ook met zo'n fiets kan natuurlijk over de weg naar de top worden gereden.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Nu zitten wij van de zomer in Zuid karinthie , maar dat is toch wel erg dichtbij .. ik denk dat ik ook nog wel een dag tochtje doe in slovenie..

Mooi zeg daar !
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

jeroentune schreef:Nu zitten wij van de zomer in Zuid karinthie , maar dat is toch wel erg dichtbij .. ik denk dat ik ook nog wel een dag tochtje doe in slovenie..

Mooi zeg daar !
Moet je zeker doen. Je zult een keuze moeten maken uit de bezienswaardigheden. Het meer van Bled en het iets verderop gelegen Bohinj meer zijn zeer de moeite waard. Het kan er (m.n. Bled) wel erg druk zijn.

Bij het Bohinj meer kun je met een kabelbaan naar een bergtop (1540 m.) waarvan je een indrukwekkend uitzicht hebt op het meer en de hoogste bergen van Slovenië.

Iets buiten Bled ligt een van de mooiste kloven van SLO.
De Vintgar kloof:

Afbeelding

Een landschappelijk prachtige route > via Kranjska Gora naar de Vršic pas > via Trenta en het Sočadal naar Bovec > via de Predilpas (klein stukje Italië) terug naar Oostenrijk.

Jasna meer nabij Kranjska Gora:

Afbeelding

Meer van Bled

Afbeelding

Rivier de Soča in het gelijknamige dal

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Enrico op vr 17 maart 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

jeroentune schreef:Nu zitten wij van de zomer in Zuid karinthie , maar dat is toch wel erg dichtbij .. ik denk dat ik ook nog wel een dag tochtje doe in slovenie..

Mooi zeg daar !
Zeker doen! Ben er geweest en prachtig land.
"Righty tighty, lefty loosey."
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Schitterend land inderdaad, vergeet ook niet de hoofdstad Ljubljana te bezoeken, is een zeer leuke ​stad.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10863
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voor een kort bezoek in Slovenië geweest. Slovenië is een prima bestemming voor mountainbikers en een land in opkomst voor deze vorm van toerisme. Op heel veel plaatsen wordt hard gewerkt aan voorzieningen als routes, bikeparks en verhuurlocaties.
Zeer geschikte bestemming voor wie een keer wat anders zoekt dan gebaande paden en overbevolkte toeristenoorden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ja prachtig !
Kransjka Gora heeft ook een bikepark.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie