Reistips Whistler

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
druuf
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 13:57

Heeft iemand tips voor een trip naar Whistler?

Het idee is om volgend jaar (2018) met twee personen een reisje naar Whistler te plannen.
Minstens 5 volle dagen om te kunnen biken. Mogelijk iets langer.

Mogelijk hebben jullie tips over:
-beste periode? (drukte, weer, temperatuur)
-accommodatie keuze? (voorkeur appartement maar mogelijk is hotel goedkoper)
-wel of geen eigen bike mee? (huren of evt. zelfs daar aanschaffen)
-vluchten / vliegroute (soms is met overstap goedkoper)

Al het andere is natuurlijk ook welkom.
Thx alvast
Druuf
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Vlucht op Calgary, Vancouver of Seattle (Calgary is langste autorit). Kan alle drie als rechtstreekse vlucht vanaf Schiphol. Goed op prijzen en acties letten. Reken in zomervakantie op ongeveer € 1.000,- voor een rechtstreekse vlucht met KLM/Delta. Zelf ben ik drie jaar geleden op Seattle gevlogen.

Kan eventueel ook met een tussenstop maar kies dan een wat kleiner vliegveld in de US, bijvoorbeeld Minneapolis (en niet Newark). Soms scheelt het in prijs iets als je een tussenstop pakt maar zeker met meer dan een tussenstop zal je reistijd flink toenemen.

Het weer moet je daar geluk mee hebben. Kan heel mooi zijn (toen wij er waren bijna 25 graden) maar kan er ook aardig nat en kil zijn. Voor mijn gevoel zijn Juli en Augustus de beste maanden - ook daar (buiten de winter) hoogseizoen met navenante prijzen.

Eigen fiets zou ik zeker niet meenemen. Het zou me niet verbazen als daar een fiets huren flink goedkoper is als je eigen fiets meenemen inclusief verzekeren (!; diefstal en schade). Neem je de eigen fiets mee zorg dan sowieso voor een goede hardshell fietskoffer.

Vermoedelijk is een apartement goedkoper als een hotel - hoeveel er daarvan zijn weet ik niet. Bijvoorbeeld Super 8 heeft heel betaalbare hotels maar die willen ook wel eens nogal primitief, oud en soms ook vies zijn (buiten de vraag of er een in Whistler zit). Tripadvisor en booking.com kunnen je hierbij iig helpen.

Auto huren zijn meerdere adressen voor. Ik heb een bedrijf uit Duitsland gebruikt die de beste prijzen hadden. Let er wel op dat je volgens mij geen auto in de US kan huren en in Canada kan inleveren. In andere staat in US inleveren gaat wel maar zal soms extra geld kosten.

5 dagen is trouwens wel erg kort voor zo een dure reis. Als je toch al daar bent (vlucht is groot deel van het totaalbedrag) dan zou ik langer daarblijven. Seattle en Vancouver is ongeveer 10 uur vliegen. Vanuit Seattle is Whistler denk ik 4 uur rijden, vanuit Vancouver 2 uur. De "reisdagen" zal iig een 2 volle dagen tijd in beslag nemen (inclusief uitrusten van de reis).
StAlTiCa
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je alleen in Whistler wil verblijven zou ik op Vancouver vliegen. Op het vliegveld pak je dan de shuttlebus naar Whistler (~3 uur). Een auto huren is dan niet zinvol.

Op Seattle (min 4 uur van Whistler) of Calgary (min 10 uur van Whistler) vliegen is alleen zinvol als je een rondreis wil maken.

Air Transat vliegt in het zomerseizoen rechtstreeks van Schiphol naar Vancouver voor soms scherpe prijzen. KLM heeft het hele jaar door rechtstreekse vluchten. Vlucht met overstap kan, maar is wel een beetje gedoe omdat je bij je eerste "port of entry" door de douane moet en je bagage moet inklaren. Bij overstap in de VS dus 2x!

Beste tijd qua weer is juni-september. Juli/augustus minste kans op regen maar ook verreweg de drukste en duurste periode. Juni en september zijn minder druk en kunnen prachtig weer hebben, maar ook meer kans op regen. De trails zijn meestal beter als het af en toe regent (meer grip/tractie).

Het bikepark is normaal gesproken open van ongeveer half mei tot begin oktober. De bovenste 2/3 van het park opent meestal half juni, de peak chair (Top of the World trail) nog wat later.

Qua accomodatie in Whistler Village hebben de wat oudere appartementen meestal de beste deals. Check Alpenglow en Marketplace. Als je op verschillende sites kijkt kom je meestal wel een deal tegen. Houd er rekening mee dat alles in Whistler behoorlijk duur is, appartement waar je zelf kunt koken kan veel schelen.

Er zijn veel aanbieders van huurbikes. Of huren zinvol is ligt er aan wat je zelf voor bike hebt en wat voor trails je wil gaan rijden. Ik zou zeggen google komende zomer eens wat aanbieders en vergelijk de prijzen (reken op minimaal C$80/dag) met wat het kost om je bike mee te nemen.

Voor meer info over wat te verwachten qua trails, moeilijkheidsgraad, etc. zie het West Canada topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2&t=125179" onclick="window.open(this.href);return false;.
Als aanvulling daarop kan ik nog melden dat Whistler nu eindelijk ook een mooie alpine XC-/AM-route heeft (wordt komende zomer officieel geopend).

Stuur ook eens een PM naar DeStio, hij heeft vorig jaar de hele zomer in Whistler gezeten.

Ik ben het met owwwwk eens dat 5 dagen wel erg kort is. Bovendien zou het zonde zijn om alleen in Whistler te rijden, er is nog zoveel meer in de directe en wijdere omgeving.

Edit: houd in augustus rekening met Crankworx. Dan is het superdruk en is alle accommodatie volgeboekt.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Top NielsVK! Ik wist dat er iemand hier op het forum daar woont; wie was ik even kwijt.. Sorry

Seattle is idd flink stuk rijden... Een beetje vanuit de gedachte dat een huurauto min of meer noodzakelijk is om daar mobiel te kunnen zijn en ook wat verder weg te kunnen zou Seattle wel een optie kunnen zijn (staat of valt met de prijsverschil van de vliegtickets. Een week een compacte auto huren is volgens mij relatief betaalbaar ;-) (voor 30 dagen was ik nog geen € 1000,- kwijt)...

Als ik even snel reken denk ik dat je voor twee personen zomaar € 5000,- kwijt bent voor 5 dagen daar. Ik zou zeggen maak er een (veel) langere rondreis van :-) (misschien: CU there :-))
StAlTiCa
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je verschillende plaatsen wil aandoen is een auto inderdaad de beste manier en aanvliegen op Seattle is dan een optie. Op de weg van Seattle naar Vancouver en Whistler kun je dan nog stoppen in Bellingham waar geweldige trails liggen op Galbraith Mountain. Dikke aanrader. Als er geen grensovergang tussen zat zou ik daar veel vaker heen gaan.
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Thanks voor de tips tot zo ver! :)
druuf
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 13:57

Ja, namens mij ook erg bedankt voor de tips.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hey hey,

Het meeste is al gezegd door nielsvk dus even kijken of er iets is toe te voegen.
Zelf zou ik altijd voor de kortste route kiezen zelfs als het wat meer kost. Een auto huren is ZEKER een must! Niet alleen op het gebied van fietsen maar zeker ook om de verschillende sights in BC te bezichtigen. Ik raad aan brandywine falls, hotsprings eventueel een berg meer als je van van wandelen houdt (anders is cheakamus lake echt een aanrader als je 3/4 met de auto wil doen) In het bikepark krijg je gemakkelijk 5 dagen om maar als je daar nog dingen aan wil toevoegen zou ik zeker squamish (beste trails die ik ooit gereden heb) aanraden en eventueel de north shore. Hou wel er wel rekening mee dat de trails in BC veel en veel technischer steiler en moeilijker zijn dan in NL/BE/DE.
Over je fiets mee nemen: Zoals niels al aan geeft is een fiets huren minimaal 80 dollar per dag + bescherming + lift pas. Ik heb mijn fiets als extra bagage (onder 20/25 kilo) mee genomen voor 70 euro heen en 70 euro(100 dollar) terug. Ik heb in de doos mn fiets+alle bescherming+tools+spares gedaan en ging zonder problemen mee (fietsdoos kun je vaak gratis ophalen bij een fietsenzaak). Dus zelf even afvragen of het gesleep het je waard is en of je eigen fiets het aan kan! Fietsen in het bikepark worden ECHT gebruikt. Je hebt minimaal 160mm , full suspention, 760mm bars en flinke remmen (203,200/180 discs) brede stevige banden nodig.
Een maal in whistler hangt het af waar je verblijft. Je fiets kan altijd mee op de bus! er zijn 2 plekken op het fietsenrek van de bus dus er kunnen altijd 2 mensen mee. Ik weet niet wat jullie budget is maar ik kan je wel wat dingen aanraden.
1. IPV een auto huur een camper. Het is illegaal om random ergens te parkeren en te verblijven maar vaak boeit het mensen toch niet dus kun je op de parkeerplaats van het bikepark of een achterstraatje of zelfs op de parkeerplaats naast een rivier/berg meer gewoon verblijven. Je hebt kans dat ze je weg sturen maar dan moet je gewoon even een paar straten verder rijden ;P Dit zijn wel de beste vieuws om bij wakker te worden.
2. Hostels. In whistler zijn een aantal goede hostels om te verblijven. Het is niet super goedkoop maar zoals niels al zei in whistler is alles 10x duurder. Je hebt de HI hostel in cheakamus (hier is de bus pakken bijna een must, maar je kan ook naar creekside fietsen), fireside lodge en whistler hostel deze liggen in nordic en is 10 min fietsen naar het dorp. De weg heen is gemakkelijk (veel berg af) maar terug is lastiger want dan gaat het berg op. En dan ligt nog een hostel in alpine. Dat is zeg maar even ver weg dan cheakamus maar dan aan de andere kant van t dorp :p. Deze zou ik minder aanraden omdat het eigenlijk te ver weg is en niet zo mooi (er is weinig omheen om te gaan wandelen).
3. Appartementen. Vaak zijn er hele appartementen te huur in/in de omgeving van het dorp. Wel duur maar wel prive en lekker dicht bij.
4. Hotels. Alle hotels (en appartementen enzo vaak ook) hebben fiets en ski faciliteiten. Ze kijken echt niet raar op als je een zeer smerige fiets mee naar binnen sleept. Hotels zijn er in verschillende prijsclasses. Vaak vroeg boeken is beter want das goedkoper.

Het bikepark is geweldig en is gemakkelijk te zien waarom het het meest progressieve park in de wereld is. 5 dagen is inderdaad echt te kort maar ik neem aan dat jullie er een roadtrip van maken en nog vele andere mooie plekken gaan bezoeken! Hou er rekening mee dat een dagkaart voor het bikepark 65 of 75 dollar kost (skipas is 125 dollar voor 1 dag!) en de top of the world daar niet bij zit. Deze kun je eenmalig (de kosten zijn dus maar voor 1 rit!) aanschaffen/bij je kaart zetten voor 20 dollar! maar man man man wat is het dat waard! vooral als je de creekside kant naar beneden doet!
Als je in bv de middag pauze even zonder fiets naar boven wilt (dus gewoon lopen) kun je vaak wel naar de peak/glachier naar boven zonder te betalen. Dus gewoon om rond te kijken/foto's te maken ideaal.

Als je trails buiten het bikepark wilt doen zou ik altijd aanraden om met zn 2e te gaan omdat deze trails ten opzichte van het bikepark heel anders zijn en vaak een paar grade moeilijker.
Hier vindt je alle trails in whistler. http://www.trailforks.com/nearby/?lat=5 ... 122.959146" onclick="window.open(this.href);return false;
Op het midden gebied moet je maar even niet letten want dat is het bikepark. Zelf zou ik je aanraden om via function junction naar boven te rijden (+- 30 a 45 min klim) en dan pura vida naar benden, Klein stukje aan de linker kant omhoog te kopen en dan danimal mid, en dan danimal north of beaverpass te doen. Dat was vaak mijn dagelijkse rondje en duurt ongeveer n uurtje of 2. Als je niet zn hele goede fietser bent zou ik je aanraden om de lost lake trails te doen! (hier nam ik vaka beginnende fietser mee heen om les te geven).
Ik zou zelf vroeg in het seizoen gaan want dan zijn de trails echt nog prictine!(aan het eind van t seizoen is alles droog en kapot gereden met diepe gaten overal) ookal heb je kans op wat slechter weer (weer is super onvoorspelbaar in whistler). Maar wel zodra garbo (2e deel van de berg) ook open is anders is het denk ik niet waard om te komen.
Hier is een zeer kleine indruk wat ik in mijn jaar in whistler (op bikepark gebied) heb meegemaakt:
http://www.pinkbike.com/video/457986/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of dit openbaar is maar ik laat het hier toch even achter: https://www.facebook.com/ritchie.vanhaaren.3/photos_all" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor meer vragen of tips over BC mag je me altijd pb sturen. (ik woon er nu niet meer maar heb er wel 9 maanden doorgebracht)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
druuf
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 13:57

Super, wat een goede tips allemaal. Geeft in ieder geval aanleiding om nog eens over de uitgangspunten na te denken. Idee was om "alleen" whistler te doen maar evt. roadtrip kan misschien ook.

Bedankt!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Alleen whistler is de reis waard :) echter het is zo'n mooi gebied dat je er eigenlijk meer mee moet, ik ga zeker nog minimaal een keer terug!!

Alle tips zijn al gegeven, ik kon m'n fiets meenemen voor CAD30,- per fiets per vlucht. Investering waren de evoc fietskoffers en een grotere auto waar alles in pastte.
Plaats reactie