Vogezen Frankrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Check VTOPO. Frans bedrijfje met goede gidsen en gps tracks. Ik heb dankzij hun een paar mooie routes gereden in de Vogezen. Aanpak van Markpatat klinkt ook gedegen maar wel wat arbeidsintensiever :)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Irwego, doet ook gewoon XC/trail hoor
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Nu 6 maanden later heb ik mn vakantie reeds geboekt ;-)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

:lol:
ik had niet in de gaten dat je je vraag al in januari had gesteld...
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Nu wil het toeval dat ik alsnog 2 weken Vogezen ga doen, camping Lex Trexons, circa 8km ten noorden van Xonrupt-Longemer. Hele dagen weg op de MTB zal er niet inzitten, maar een uurtje of 2-3 stippellijntjes volgen op de kaart moet vast wel wat moois opleveren :-)
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

We hebben een familievakantiewoning in de buurt van Luxeuil-les-Bains (is net Haute-Saone). Boven ons liggen de Vogezen, la Bresse en Gerardmer is ongeveer 45 min rijden. Ik wil de buurt verkennen hier in de omgeving liggen wel wat dedicated mtb trails, maar zien er meer uit als taktor veldwegen en brandwegen. Geen mooie slingerende rollercoaster paadjes. Waar moet ik eerst nodig gaan? Heb de komende jaren enorm veel om te verkennen. Heb (nog) geen GPS.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik ben van de zomer in de Vogezen geweest en heb twee weken een gites gehuurd in Ban sur Meurthe vlakbij Gerardmer en heb een aantal vaste routes gereden die beginnen bij de Col du Surceneux.
Check: https://www.gerardmer.net/vtt-et-cyclotourisme.php

Langs de gehuurde gites kwam de zwarte route 9 dus die heb ik eerst geprobeerd, achteraf niet slim want je moet langzaam opbouwen. :oops:
Ik heb mij gruwelijk vergist in de zwaarte van de routes en de uitgestrektheid van de bossen waar je in rijdt, je komt urenlang geen mens tegen.
Ben dus op route 9 halverwege omgekeerd, wel mooie verrassende uitzichten maar over saaie brandwegen/ tractorpaden en zo gruwelijk steil over losliggende stenen.

Mijn tweede bikedag gestart bij Col du Surceneux en de blauwe route 5 en groene route 2 gereden, ondanks blauw en groen wederom veel, erg veel klimmen....ik heb zelfs overwogen een e-bike te huren 8)
Er zaten leuke, helaas korte stukkies, single track in maar het gros saai, breed en veel asfalt.
Op een zeker moment de beloning, een heerlijke flowy afdaling uitkomend bij een meer maar wel ver van de route afgeweken. :evil:
Kon ik dat pleuris eind weer helemaal naar boven. :winkie:

De overige bikedagen heb ik het anders gedaan: altijd vertrokken vanuit de gites en de Col du Surceneux als uitvalsbasis gebruikt, het adres van de gites in de gps opgeslagen en blind gaan fietsen waarbij ik afwisselend stukken van de routes 2/3/4/5 en 9 heb gevolgd.
Het vrije fietsen en het verkennen gaf meer plezier en ik hoefde niet steeds weer terugrijden omdat ik van het parcours afweek, inmiddels was ik bekend in het gebied en heb een enkele keer de gps moeten gebruiken om terug bij de gites te komen.

Met mijn zoon ben ik ook nog een dag in het bikepark van La Bresse geweest waar wij ons, ondanks de enorme erosie door de droogte, prima hebben vermaakt, hier kun je ook vaste routes rijden die veel meer uitdaging bieden.
Door de positieve reviews hadden wij eigenlijk een voorkeur voor het bikepark bij Lac Blanc maar dit park was slechts enkele dagen per week geopend.

De Vogezen hebben mij aangenaam verrast enerzijds door het mooie, warme weer (maar dat moet je treffen) anderzijds de rust, de natuur de weidsheid en de geweldige meren maar wij zaten helaas te ver van de leuke mtb parcoursen die te vinden zijn bij La Bresse, De Honeck en De Grand Ballon.
Net als veel vaste routes in Frankrijk vond ik de routes bij Col du Surceneux die ik heb gereden zwaar tegenvallen en heb ik veel, erg veel moeten klimmen.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: zo 4 november 2018, 01:25 We hebben een familievakantiewoning in de buurt van Luxeuil-les-Bains (is net Haute-Saone). Boven ons liggen de Vogezen, la Bresse en Gerardmer is ongeveer 45 min rijden. Ik wil de buurt verkennen hier in de omgeving liggen wel wat dedicated mtb trails, maar zien er meer uit als taktor veldwegen en brandwegen. Geen mooie slingerende rollercoaster paadjes. Waar moet ik eerst nodig gaan? Heb de komende jaren enorm veel om te verkennen. Heb (nog) geen GPS.
Volg een paar locals op strava, een fantastische wereld vol met puike singletracks gast voor je open. Het is niets voor niets dat hier wereldkampioenen vandaan komen!
Hier staat niets.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb tot nu toe 2 routes gedaan in omgeving Saint-Bresson. Die waren best teleurstellend. Redelijk dicht begroeid met netels, brede brandgangen, tractorwegen, zeer steile klimmen met soms grote keien (technisch klimmen is soms leuk maar niet altijd), heb geen mooie singletracks gevonden aldaar. En nog niet de kennis van de omgeving om ergens een onbekende weg in te slaan zonder GPS. Nog meer tips zijn welkom.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rap een gps aanschaffen zou ik zeggen :-q
Makkelijk je vertrekpunt terugvinden, makkelijk trails volgen die je al eerder gereden hebt en mooi waren, of uiteraard die van anderen (genoeg van internet te downloaden). En als je daar lol in hebt kun je ook routes aan elkaar gaan knopen op je pc.

Ik zou wel altijd voor een model gaan waar je een kaart op kunt gebruiken, dat is een hele grote meerwaarde over de eenvoudige types.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Zie mijn eerdere post met een verslag van een korte vakantie daar. Zoek eens op sentier Maurice. Aan de andere kant van de vallei ligt ook veel moois en als je daarbovenop de ballons rijdt kan je zo tientallen kilometers singletrack vinden. En als je aan de andere kant weer naar beneden duikt...

Je hoeft niet pers de gps te hebben, met een kaart (viewranger) kom je ook een eind. Zoek veel op strava naar toffe segmenten, je kan ze vaak aan de naam herkennen, maar ook aan het profiel. Weet wel dat als de profs met gemiddeld 20 km/h naar beneden komen, het voor de gewone sterveling een knappe wandeling is...
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor 100 tot 200 euro koop je een 2e hands of nieuwe Etrex 20/30.
Als je dat afzet tegen de euros die je aan je fiets en je vakantie uitgeeft, dan is de keuze niet zo moeilijk.

Of bekijk het zo:
Weer een vakantie met brede paden en saaie routes, of even het geld uitgeven en singletracks narijden vd locals.

https://www.utagawavtt.com
https://www.wikiloc.com
https://m.gpsies.com

En dan de tracks ff op google earth bekijken, asfalt mijden, en liefst zo weinig mogelijk brede paden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie