Vogezen Frankrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ok dan rij je de vaste route rood in omgekeerde richting, tenminste lijkt mij :wink:
Is te proberen waard in ieder geval. Mijn route is vooral lastig, niet zozeer vanwege de hellingsgraad, dat valt nog wel mee, maar het zijn vooral van die losse stenen, dus het rijdt echt voor geen meter.

Ik zal eens kijken wat die andere route betreft, of we daar nog tijd voor hebben! :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik rij eigenlijk nooit de vaste routes, dan mis je teveel moois ;-) Als je moet kiezen tussen Maurice of Le Treh zou ik zeker de laatste nemen, geloof me :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

helaas geen tijd gehad vandaag, maar ik kom hier zeker terug :wink:
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Ik ben van 25-30 juni bij Gerardmer in de buurt.. mensen die er dan ook zijn en graag een rondje met technisch speelwerk willen rijden?
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gio74
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 20:11
Mijn mountainbike: Tomac Flint 29

FracKture schreef:Ik ben van 25-30 juni bij Gerardmer in de buurt.. mensen die er dan ook zijn en graag een rondje met technisch speelwerk willen rijden?
Heb je nog mooie routes opgedaan? :-D Ik zit daar in augustus 3 weken en ben nog op zoek naar een paar leuke routes (gpx :winkie: ).
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Alleen bikepark La Bresse.. alwaar mijn vriendin na een halve afdaling een verkeerde landing maakte, en haar knie verdraaide. Dus de volgende dag naar huis gegaan. Gelukkig hadden we er al een week in de Morvan op zitten, en kan ze ondertussen weer gewoon alles doen. Alleen de spieren om de knie bleken gekneusd. Filmpje van een van mijn afdalingen in het park: https://youtu.be/3S32etd1wp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor gpx bestanden zou je op http://www.vttrack.fr" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen kijken, staat genoeg!
Fijne vakantie ;)
______Honzo ______ Jake______ Unit
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Afgelopen weekend in de omgeving van La Bresse gezeten, echt geweldig. Een paar jaar terug was ik hier ook, maar met wat wisselend succes gereden. De vaste routes waren ok, maar de wandelpaden moest je echt wel kennen. Twee uur lopen met je fiets op je nek, was niet echt een succes. Toch komen uit de streek heel wat kampioenen en moeten er fantastische singletracks te vinden zijn. Beetje handig zoeken op strava leverde al veel potentieel op! Toch gek dat hier niet meer mensen heen gaan. In feite zijn het net de alpen, alleen wat kleinerschaliger. Het terrein is vergelijkbaar, en afdalingen met 1.000 hm zijn goed mogelijk. Tijd voor een beetje PR.

Na 6 uur rijden zijn we al diep in de Vogezen aangeland. We zijn niet eens zo vroeg vertrokken, toch is er tijd voor een ritje. Via asfalt en een prima schotterweg klimmen we gelijk 450 hm. Onderweg komen we een paar herten tegen, die hebben het goed toefen hier! Van de vorige keer herinner ik me de afdaling naar blanchemer. Die was wel gaaf, maar het tweede deel hadden we toen gemist. Het eerste deel begint goed en de switchbacks zijn prima te doen, goede warming up. De eerste glimlachen staan al op ons gezicht! Daarna richting het onbekende deel. Dat blijkt een stuk lastiger en we moeten regelmatig van de fiets. We moeten nog wat mentale drempels slechten qua wat wel kan en wat niet. Maar regelmatig sturen we over dingen waar geen ruimte voor fouten is. Het is er smal, rotsig, wortelig en tof! Een dropper en full suspension hebben hier nut, maar mijn maat zonder komt ook heelhuids beneden. Door gebrek aan daglicht besluiten we gelijk aan de overkant te klimmen net boven Belle Hut. De onverharde klim is goed te goed en slingert naar boven. Eenmaal boven rijden we zo een beetje over de kam richting La Bresse. Af en toe leuk dalen met af en toe een klimmetje. Bovenop komen we op een prachtige alpenwei waar in de winter veel gelanglaufed wordt. Het uitzicht is fantastisch! Niet veel verder komen we bovenaan sentier Maurice. Een wandelpad helemaal naar het dal, dat belooft veel goeds. 400 hoogtemeters langs een steile wand met een keer of 10-15 switchbacks. Het pad daalt zalig flowy, helaas bleek menig switchback net iets te veel van het goede. De lol is er niet minder om en dalen rap de schemering in. In sommige donkere stukken is het een beetje op de tast, en uiteindelijk staan we met een big smile beneden, plus kramp in de handen en bovenbenen. Rustig cruisen we terug naar appartement.

Foto's en route --> https://www.strava.com/activities/1083404647" onclick="window.open(this.href);return false;

De volgende dag vertrekken met een ambitie: een klim van 200, 400, 600 en 800 hm en veel gaafs ertussen. We klimmen hetzelfde (400 hm) als de volgende dag, maar nu helemaal naar de top van de Rainkopf. Boven aangekomen liggen een stuk of 20-30 van die topjes (bv. Hohneck en Grand Ballon) op een rij en daar slingert een weg omheen. Je zit net boven de boomgrens en het uitzicht is waanzinnig! Net boven de weg lopen diverse wandelpaden waar je perfect overheen kan. Af en toe moet je klimmen maar daarna is het heel flowy scheuren, heel bijzonder. Als je hier een drone laat filmen met een gopro, dan krijg je de meest geweldige shots! Iets na de Batteriekopf dalen we af naar het andere dal. Net na de hut van Steinwasen begint een hele gave singletrack. Vrijwel alles is goed te rijden en 4 kilometer later staan we onderaan een beek. Wat een afdaling, hier droom je van! De korte klim van 200 volgt, maar door een verkeerde afslag krijg we een heel erg vies steil pad voor de kiezen. Een stukje extra waar we niet op gerekend hebben. Maar goed, de groep herten maken een hoop goed. De afdaling begint eerst over een schotterpad, waar we één van de weinige mountainbikers tegenkomen. De echte afdaling begint iets verderop. Het bleek dat we deze een aantal jaren geleden als klim hebben gedaan. Kan me herinneren dat ik flink heb lopen vloeken tegen het einde. Dat einde was nu het begin en bijzonder krap. Op een stenige wand met een keer of 6 switchbacks die heel erg krap blijken. Respect als je hier blijft fietsen! Daarna begint het flowen weer of een eindeloze trail! Het is echt kicken hier, en mijn Canyon bewijst zijn waarde. Geen oeps-momentjes, hij stuurt strak en de banden blijven overal plakken. Beneden aangekomen gaan we op zoek naar een colaatje en gebak. Mijn maat wil nog wel de klim van 600 hm op, maar ik weet wat er ons nog te wachten staan en het blijkt al na 5-en. We besluiten dan maar aan de langste klim te beginnen. Het begint met asfalt, maar gaat al snel over in schotter. Prima te doen, nog niet eens zo steil, maar wel lang, heeeel erg lang. Bijna tegen het einde nog een bijzonder tafereel. Een oude heer heeft zijn auto geparkeerd op een punt waar je een schitterend uitzicht hebt over de vallei. Samen met zijn vrouw (neem ik aan), die in een rolstoel zit, genieten ze van een kaasje en een hapje aan een zelf meegenomen tafeltje. Zo ziet geluk er uit! Ze groeten en wensen me bon courage. Iets wat je vaker hoort hier trouwens, vriendelijk volk die franse wandelaars... Hoe ze hier trouwens zijn gekomen met dat kleine Peugeotje, er rest namelijk nog een rotsig pad waar een 4x4 beter op zijn plek is. Hierna is het nog een klein stukje naar de pas. We rijden de flowy trail van de heenweg nu de andere kant op. Ook deze kant is het vol genieten, ondanks de pijn van de klim ervoor. Van de Rainkopf duiken we ons vallei in over een enduro-paadje. Het begint goed, maar daarna is het echt lastig. Op een één of andere manier liggen er altijd vlak voor een switchback een pak wortels, gecombineerd met rotsen en een flinke drop. Hierover insturen, zonder enige foutmarge, dan moet je wel een hele goede levensverzekering hebben. De pro's blijken hier overheen te racen, maar ja wel heten niet allemaal Clemetz of Absalon. We maken zeker progressie en doen al veel meer dan de eerste dag, maar dit was net iets te bruut. Onderaan zijn we kapot en als we tussendoor nog onverwacht een pittig klimmetje tegenkomen en ook nog eens mijn telefoon leeg raakt, besluiten we via de weg af te dalen. Het is zeker mooi geweest voor vandaag!

Foto's en route: https://www.strava.com/activities/1084815946

Na een nacht met aardig wat kramp, besluiten we eerst met de auto richting de Grand Ballon te rijden. Hier kan je 1.000 hm afdalen in 10 km in de richting van Murbach, we hebben een doel! De autorit is waanzinnig mooi, en als je van racefietsen houdt is deze route verplichte kost. Net onder de top van de Grand Ballon parkeren we, het is er druk met (andere) dagjesmensen. Veel wandelaars, fietsers, motoren en ander volk. Wederom weinig mountainbikers... De singletrack begint net naast het restaurant en duikt het bos in. Het begint goed met flinke losse rotsen, maar ook snelle stukken. Ook hier is alles bijna wel te rijden, wel moet je een beetje inhouden voor de wandelaars. De afdaling is lekker afwisselend en uitdagend. Al snel staan we bij de Judenhut, dit was nog maar 1/3 van de afdaling! Het volgende deel daalt 150 hm verder en golft in het begin een beetje. Ook hier weer aardig wat wandelaars, maar wat wil je op zondag. Het gaat allemaal prima onderling en we krijgen regelmatig aanmoedigingen. We rijden op een soort kam en naast ons wordt het steeds steiler. Halverwege slaan we rechts een steil rotsig stuk in. Als je het hier goed kent, blijf je hier zitten maar wij twijfelen soms nog eens. Maar ook nu doen we meer dan we dachten te kunnen en het is volle bak genieten. Iets verderop komen we onderaan een kleine grashelling via een heel flowy pad waar het gas open kan. We duiken het bos weer in via een krappe passage waar een boom gemeen laag hangt. Het ken net! Helaas ken de rugzak net niet en blijft mijn maat hangen. Het volgende stuk kan weer hard, maar blijft heel uitdagend. Niet veel verder komen we weer bij een pas aan. Het volgende deel naar de Peternit is snel, heel snel. De singletrack is wat breder geworden en het kan los! Big smiles als we bij de laatste pas aankomen. Van hier dalen we steil af naar Murbach. Het is hard werken met regelmatig switchbacks die vandaag wel aardig lukken. Wederom erg afwisselend, dan weer rotsen dan weer wat bosgrond. 10 km en 1.000 hm verder, jezus wat een afdaling!!! Snel klimmen we naar de top aan de andere kant van de vallei. Dit gaat makkelijk via schotter, alleen het einde is een wandelpad. Eenmaal boven horen we een raar gezoem, wat is dat nou? Komen er ineens 2 mannen op een e-bike ons achterop gereden! Valsspelers! (later zullen we hier toch anders over denken...) De afdaling die volgt is wederom zo ontzettend flowy, maar duurt niet heel erg lang. Wel is het één van de leukste stukken van de week. Het is heel erg speels, het spul waar je van droomt! Het tweede deel dalen we af over een schotterpad, het gas helemaal open zetten is ook wel eens leuk ;) Het allerlaatste stukje is het toetje van de afdaling. Kort maar geinig verstopt stukje singletrack. Onderaan ligt een chique hotel met een terras. De cola is van een lokale brouwer en smaakt goed. Het luxe eten en champagne laten we voor een andere keer. We moeten gauw omhoog naar de Peternit. Het klimmen wordt langzaam aan serieuzer. De granny moet al eens aangesproken worden, maar het blijft goed te doen. De 300 hm gaan redelijk vlot. Bovenaan twijfelen om nog een extra stuk te pakken of door te klimmen naar de volgende col. We doen het laatste, want de lange klim naar de Grand Ballon lonkt nog... Het volgende stuk klimmen gaat heel snel. We besluiten nu wel om een extra stukje te dalen. De 150 hm waren ronduit subliem, het wordt soms heel erg smal maar bovenin en onderin zit een geweldige flow. Echt te gek! Helaas moeten we nu toch echt terug, nog 800 hm resten tussen ons en de auto. Ik zal niet liegen, ik wou dat ik een e-bike had op dit stuk... Het is vies steil en heel, heel, heel erg lang. We komen onderweg een wandelaar tegen, maar het duurt verdacht lang voordat we die passeren. We vloeken ons een weg omhoog richting de Judenhut. Ff pauze, nog maar 350 hm.... Gelukkig gaat dit stuk minder steil en traverseren we min of meer omhoog. Dit gaat een stuk beter. Het eindigt in een leuk pittig technisch klimmetje. Gelukkig blijkt het bier in de auto nog koud te zijn. Op het terras eten en drinken we nog wat, je kan hier vandaan op een heldere dag de mont blanc zien. Wij zijn na de klim helaas niet meer zo helder.

Foto's en route: https://www.strava.com/activities/1086358619" onclick="window.open(this.href);return false;

De laatste volle dag besluiten we direct naar Murbach te rijden. Er liggen waanzig veel tracks nog op ons te wachten, en we kunnen de verleiding niet aan. Het dorpje ligt vlakbij Guebwiller waar ik gok jongens als Clementz en Absalon vandaan komen. Ze rijden hier regelmatig en zijn ook op strava te vinden. Probeer maar eens een kom af te pakken! Valt me op dat als je Murbach invult in de zoekmachine van dit forum, je gewoon 0 hits krijgt. Jongens/meisjes, ga hier snel heen!! Vergeet Winterberg, Ardennen of wat dan ook. Dit is paradijs! Er lopen ook nog eens tientallen kilometers aan vaste routes. Vandaag zien we die ook af en toe, maar over het algemeen volgen we schotterpaden omhoog en dalen we af via singletracks. We beginnen weer bij de Peternit, waar we nog een stukje doorklimmen naar de Rehbrunnenkopf. Het laatste stukje is het enige stukje klimmen wat we moeten lopen. Het is gewoon te steil. Aan de sporen te zien wordt deze ook regelmatig als DH gereden. We dalen via de andere kant af en tsja het is een beetje voorspelbaar, maar wat een FLOW. Eerst gaat het over een kam en daarna via allerlei wandelpaadjes naar beneden. Onderweg komen we ook nog diverse ander paden tegen die er om schreeuwen om te bereden te worden. We zien een soort van half-pipe, maar helaas kunnen we niet alles doen. Deze kant van de berg ligt vlakbij de stad en locals hebben ook wat DH-lijnen aangelegd. We zien ze niet, maar ze liggen er wel ergens. In dit kleine gebiedje kan je je dan ook al een middagje uitstekend vermaken! Wij klimmen weer terug, na een grandioze singletrack waar je het lekker kan laten lopen. Bij Peternit aangekomen, besluiten we helemaal weer richting de Judenhut te gaan om het deel van gisteren weer opnieuw te doen. De klim wordt toch nog vies steil en doet aan die van gisteren denken. Maar ook de tweede keer afdalen over de trail van gisteren is het big smiles! Daarna klimmen we via het andere dal weer naar de Judenhut. Hier kan je over het asfalt omhoog en hopen we een restaurantje te vinden. Helaas blijkt alles dicht en moeten we een klein beetje op rantsoen omhoog. Het asfalt klimt makkelijk alleen smelt het met deze hoge temperaturen! Nog een stuk schotter en we komen weer ongeveer bij de Judenhut aan. Vandaar volgen we een alternatieve route. Het eerste deel is weer een beetje golvend en daarna rijden we ineens langs steile wanden. Geen stuurfoutjes! De switchbacks zijn weer van onmogelijke klasse. De pro's rijden ze alsof het niets is, waar lopen soms al ingewikkeld blijkt. Uiteindelijk komen wel heel tegen en komen we aan een stuk waar iemand kennelijk liever geen mountainbikers heeft. Er liggen veel bomen en stenen op bewust de verkeerde plek. Spijtig, dan maar ff van de fiets. Het volgende en laatste deel gaat wel weer perfect. Dit is echt een superpad, heel speels wederom en er komt geen eind aan! We gooien en smijten onze fietsen over rotsen, wortels en door zalige bochten. Het kan niet op! Uiteindelijk komen weer bij de abdij van Murbach en zit het er op. Dit is paradijs!

Foto's en route: https://www.strava.com/activities/1087897098" onclick="window.open(this.href);return false;

De laatste dag doen we nog een kort ritje richting het bikepark. We zijn vroeg en de liften gaan pas open als wij onze rit er al op hebben zitten. We klimmen snel en dalen dan weer richting het lac blanchemer, dan gaan we weer omhoog en komen we in het bikepark aan. Aangezien we nog nooit zoiets gereden hebben pakken we de blauwe route. De beginnersroute blijkt goed te zijn uitgesleten door regenwater en het is dan ook hard werken. Af en toe een stukje north shore. Het is bruut, zo bruut dat mijn telefoon van mijn fiets stuitert. De route eindigt in een stukje north shore met een flinke drop. Gelukkig houden we het stuur recht en blijven we overeind!

Foto's en route: https://www.strava.com/activities/1089061629" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteindelijk hebben we aardig wat gereden, maar er ligt nog heel veel leuks verstopt. De volgende trip gaat weer hierheen!
Laatst gewijzigd door markpatat op ma 24 juli 2017, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier staat niets.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Mooi verslag :-q :-q :-q
.........krijg meteen zin om te gaan biken :winkie:
Gio74
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 20:11
Mijn mountainbike: Tomac Flint 29

FracKture schreef:Alleen bikepark La Bresse.. alwaar mijn vriendin na een halve afdaling een verkeerde landing maakte, en haar knie verdraaide. Dus de volgende dag naar huis gegaan. Gelukkig hadden we er al een week in de Morvan op zitten, en kan ze ondertussen weer gewoon alles doen. Alleen de spieren om de knie bleken gekneusd. Filmpje van een van mijn afdalingen in het park: https://youtu.be/3S32etd1wp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor gpx bestanden zou je op http://www.vttrack.fr" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen kijken, staat genoeg!
Fijne vakantie ;)
Dat ziet er goed uit. Lijkt me een beetje Ardennen+... Hopelijk is je vriendin weer back on track :(

Dank voor de site, ga er naar kijken :-q
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Mark reuze bedankt voor je ervaringen! Ik hoop zelf over een week of drie die kant op te gaan, hier heb ik wat aan!
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

markpatat schreef:Afgelopen ...... hierheen!

Gaaf verhaal, ik ga ook jaarlijks naar la Bresse met een groepje vrienden om te fietsen. Vanwege alle wandelpaden is het prima navigeren i.c.m. een wandelkaart. De afdaling sentier Marice is misschien wel mijn favoriet, de flow is subliem, de switchbacks zijn goed te nemen met een beetje oefenen en je kunt overal rijden het is nergens echt te stijl.

Heb jij van te voren middels GPS een route uitgezet? Wij slaan altijd de paadjes in die er mooi uitzien, meestal pakt dat goed uit maar soms kom je ook ergens uit wat niet te fietsen is.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik heb er wel een kleine studie van gemaakt op franse sites, strava en youtube. Wilde veel en gaaf fietsen en dat is goed gelukt! Heb routes uiteindelijk in strava gemaakt, werkte erg goed. Het is een kwestie van de juiste segmenten vinden. Soms vind je er 1 waarin de naam gerefereerd wordt naar een enduro-event, bv. Ehv sp1. Als je dan ff googled dan blijkt dit de enduro de hautes vosges te zijn geweest. Als je de datum hebt en die dan weer op zoekt bij het segmentje, dan vind je geheid iemand die heel het eventhebt gereden. Zo heb je in 1 keer heel veel toffe paden! Wel kijk ik of de gemiddelde snelheid niet laag is en de track niet heel weinig bereden is. Als Absalon er met gemiddeld 20 naar beneden komt, kan kan je er vanuit gaan dat het voor veel hollanders lopen is... Dan is het vaak te lastig.

Daarna heb ik eigen routes gebouwd en deze via dropbox geupload naar viewranger. Dat is feitelijk een kaart, je moet dus nog wel zelf navigeren. Het werkte echt heel goed, soms moet je zoeken, maar de gps werkte goed, ook zonder internet.
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Zo wat een verslag! Zat net weer even terug te denken naar 18 t/m 23 juli toen ik er zelf geweest ben.
De routes die je gereden hebt ga ik is opslaan. Die lijken me ook zeker leuk om te doen!
Meestal blijf ik wat dichterbij rondom La Bresse, maar is met de auto stukje rijden naar een startpunt moet ook wel te doen zijn.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ben er ook geweest afgelopen weekend met een groep andere jongens, 2 dagen weg vanaf huisje in la bresse, 1 dag weg vanaf bikepark. Wat een geweldige omgeving is het daar, we hebben niet heel erg veel gefietst(120km en 4400hm), maar is zeer zeker een plek om terug te komen
Bird Aeris 9 blurple
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Kent iemand eigenlijk nog een goede MTB reisorganisatie welke actief is in e Vogezen?
Transactief gaat een Vogezen trip aanbieden, maar kent iemand nog een goede?

Legenduro heeft ook een reis daar, maar ik zoek meer iets gericht op XC +/trail ipv enduro.
Plaats reactie