Ervaringen Frankrijk!?!?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

Ik ben op zoek naar ervaringen in Frankrijk Samoens en dan voor al Does en Don't.
Haute Savoie
Ook kwa matriaal ik ga er heen met een genius 730 (zie My pride and Joy).
Reeds in het bezit van Knie bescherming en Camelbak Kudu12 voor de nodige bescherming.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door twinkie op zo 22 mei 2016, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik volg even niet... De titel zegt Zwitserland, maar Samoens en Haute Savoie (en de daarbij genoemde plaatsen in de link) zijn Frankrijk.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

Oeps thanx zal het ff aanpassen.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Ik ben vorig jaar naar lac de serre poncon geweest. Erg gave routes daar! vooral de zwarte 30 is de moeite waard.

http://www.serreponcon-tourisme.com/iti ... -park.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Red een boom. Eet een bever!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

twinkie schreef:Ik ben op zoek naar ervaringen in Frankrijk Samoens en dan voor al Does en Don't.
Haute Savoie
Ook kwa matriaal ik ga er heen met een genius 730 (zie My pride and Joy).
Reeds in het bezit van Knie bescherming en Camelbak Kudu12 voor de nodige bescherming.

alvast bedankt
De Franse Alpen zijn een stuk minder toeristisch dan bijv. de Oostenrijkse.
Zorg dus dat je voor de hele (dag)tocht eten en drinken bij je hebt.
Waar je in Oostenrijk een kroegentocht kunt houden op de berg, heb je in Frankrijk vaak hele dagen niets dan natuur en een enkele schaapskooi/koeienstal.
Dat is mooi, maar vraagt ook wat aanpassing.
Voldoende eten en drinken, maar ook een extra reserveband, goede complete multitool, zakmes, aansteker, ehbo setje.
Onderweg kom je vaak drinkplaatsen tegen, maar tenzij je de omgeving kent, zou ik daar niet op rekenen.
Een gids vertelde mij wel dat het drinkwater is, tenzij anders vermeld. Zo zit de franse regelgeving blijkbaar in elkaar.
Watervaste zonnebrand creme factor 50 is ook handig, in de bergen verbrand je snel.
En voor de jongelui onder ons, grote kans dat je smartphone het niet meer doet.
Op veel dunbevolkte plekken is de dekking slecht of afwezig.
in Oostenrijk is iedere vierkante meter bewoond, in Frankrijk heb je valleien waar gewoon niemand woont en waar France Telecom dus ook geen praatpaal neerzet.
Een gps is handig/nuttig. De topo kaarten van het IGN zijn dan een aanrader, maar prijzig (maar internet is je vriend).
OSM is afhankelijk van uploads en die zijn in minder toeristische gebieden gewoon ook wat minder.
Een papieren topo kaart van IGN is ook aan te raden, de lokale versie is in bijna iedere supermakrt en kiosk verkrijgbaar voor 10 tot 15 euro.
en een kompas natuurlijk. Recta of Silva.

Als je dan ook nog lomp naar beneden gaat rijden zijn de knie en elleboog beschermers wel fijn.
Helm heb je uiteraard altijd nodig, niet alleen in La France, net als handschoenen met lange vingers.

Tot slot nog een opmerking over de "uitgepijlde" routes.
Die zijn uitgepijld, of ooit geweest, lang leve de gps.
Maak hier een accountje aan en download de routes rondom jouw bestemming.
Omdat de aansprakelijkheid in Frankrijk anders is geregeld dan in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, kom je toch wel op wat mooiere paden terecht.
Wat de Fransen een Route Familiale noemen kan in NL als doorgaan voor AM.
Minder kans op Schotter, meer kans op singletrack :-q
Meestal werken ze met kleuren, net als de ski pistes.
Groen is 2 vingers in de neus, blauw is makkelijk, rood is pittig en zwart is zwaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 12&t=98185" onclick="window.open(this.href);return false;
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Aanvulling op: ThaSingleTrackMastah

De kleurcoderingen in Frankrijk zeggen weinig; hier (Massif du Sancy, Frankrijk) blauwe routes die volledig bestaan uit een steilige, keiïge afdaling in een beek. Coderingen hebben vaak meer van doen met de afstand dan met de technische moeilijkheidsgraad.

Wel opletten met utagawa de geuploade routes zijn niet altijd door locals geupload en kunnen door beschermde natuurgebieden gaan waar je officieel niet met je mtb mag komen.

Qua drinkwater bij dorpspompen zijn er meerdere mogelijkheden:
- eau potable - drinkbaar
- eau non-potable - niet drinkbaar
- eau non-analysé - niet getest dus vragen aan een dorpsbewoner of gewoon het risico niet nemen
- er staat niets - drinkbaar

Uit bergbeken kan alleen gedronken worden wanneer er naast / hoger geen vee loopt / heeft gelopen!

Verder een zeer volledig antwoord! Zelfs hier in het middengebergte op veel plekken geen gsm-ontvangst.
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
Plaats reactie