Gran Canaria (free-motion) MTB waarschuwing

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

Afgelopen trainingsweek op Gran-Cararia heb ik een MTB gehuurd om weer eens een mooie MTB rit te maken op dat eiland. vorig jaar had ik een eigen MTB meegenomen (hardtail) maar door de ervaringen van vorig jaar en de Moeilijke afdalingen hebben we er dit jaar voor gekozen om weer gewoon Met de racefiets te gaan trainen. De liefhebbers konden ter plaatse een MTB huren, en zodoende ook de mogelijkheid te kiezen voor een Fully. de MTB gidsen verklaarden ons vorig jaar voor gek toen we met de hardtails vertrokken op de Tracks.

nu heb ik dit jaar een Cannondale Scalpel gehuurd, en vertrokken voor de mooiste rit die we vorig jaar hadden gemaakt, om deze nog eens na te rijden. de rit vertrekt overeen stuk asfalt waarna we een overgang krijgen van 15km offroad daarna weer 5 KM klimmen op asfalt en daarna zou het feest gaan beginnen met een singletrack afdaling van 15KM!!! (zit nog 1 pittig klimmetje in)

vorig jaar met onze eigen MTB`s hadden we natuurlijk tubeless wielen/banden. we wisten dat we dit jaar op de huurfietsen gewoon met binnenbanden zouden rijden dus een extra risico mbt. lekrijden was ingecalculeerd dus ik heb 1 extra binnenband meegenomen buiten het pakket wat je van het verhuurbedrijf (free-motion) meekrijgt (tools, band, pomp) bij het ophalen van de bike viel me al direct op dat de achterband 500km geleden al vervangen had moeten worden maar dit terzijde. na 7 km afdalen op de singletracks sloeg het "noodlot" toe.... de verwachte stootlek. geen probleem op de eerste gezicht. totdat ik de snelspanner van de steekas los wilde maken. Geen snelspanner maar een inbus aansluiting... ai die had ik niet aan zien komen. Zenuwachtig maakte ik mijn zadeltas open op zoek daar de desbetreffende sleutel..... helaas geen inbus 5 maar alleen een 4 (met alle beschikbare middelen geprobeerd het 1mm verschil op te vullen) pfff dat werd lopen. Een beetje overdondert door het feit dat ik me heb laten verassen door het feit dat ik de zaken niet heb gecontroleerd voor het vertrek begon ik aan mijn wandeling naar beneden op een van de mooiste singletracks die het eiland te bieden heeft. op een haarspeldbocht aangekomen schrok ik me dood, vanwege de nog af te leggen weg naar het stuwmeer. inmiddels had ik ook wel een vorm van woede in me; op mezelf/op het verhuurbedrijf die het benodigde sleuteltje niet mee-leverde. over de komende 7/8 km ging ik in dit terrein zeker nog 2 uur doen voordat ik bij de bewoonde wereld aan zou komen. omdat we laat waren vertrokken was het inmiddels ook al 16.30 dus veel tijd om voor het donker thuis te komen had ik nu ook weer niet. Met die gedachte en de woede ben ik op de fiets gestapt om de rest van de afdaling fietsend af te leggen. uiteraard zo voorzichtig mogelijk want de afdaling zit vol met drops en rock-gardens, dus een aantal keer afstappen was niet te vermijden. gelukkig bleef de platte en afgesleten x-king prima om de ZTR Rapid velg zitten waardoor ik nog enigzinds grip had op het achterwiel. mijn maat had bijna beneden een voorsprong op me genomen om bij een aantal huisjes het benodigde gereedschap te vragen. bij het 8ste! huisje was het raak zij wilde me wel helpen met het behodigde gereedschap. we wilde onze bidons ook nog vullen met water zeer gastvrij! eindelijk de band gemaakt waardoor we weer verder konden. omdat we veel tijd hadden verloren zijn we direct naar huis gereden en niet het extra lusje gemaakt van 10 km om aan een mooie marathon afstand te komen.

na terugkomst de fietsen afgegeven, toch wel gevraagd/gezegd over bovenstaand verhaal. hier werd een beetje laconiek over gedaan (tja had je gewoon even moeten zoeken in je zadeltas daar zit gewoon in.... niet dus) (had je het van tevoren maar moeten controleren)
in dat laatste hebben ze natuurlijk wel gelijk, Ik betaal €40,- om een dagje zon MTB te huren dus verwacht dan in eerste instantie wel een goed onderhouden MTB. dit was het geval op de versleten X-king na (sowieso geen band voor dit terrein) en wel een kit waar ik bij pech iets simpels kan repareren.

Moraal van het verhaal;
Free Motion; Hoogwaardige MTB verhuur voor een prima prijs. vertrouw niet blind op het verhaal dat ze alles meegeven om de fiets te kunnen repareren. in mijn zadeltasje zit nu dus een Lekke achterband. heb dit gemeld dus hoop dat ze deze voor de volgende huurder vervangen.
En houd zelf je ogen open
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En hoe deed je dat vroeger ook weer met je stadsfiets o :wink: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

Kapitein Iglo schreef:En hoe deed je dat vroeger ook weer met je stadsfiets o :wink: :-q
pa of ma bellen :lol:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hahaha! Ik doelde meer op een plaksetje;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

Kapitein Iglo schreef:Hahaha! Ik doelde meer op een plaksetje;).
das zoooo 2010 :winkie:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Cyclo-robin schreef:Cannondale Scalpel
Geen Lefty? :tong
Everybody bought a new bike!
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

asphaltdude schreef:
Cyclo-robin schreef:Cannondale Scalpel
Geen Lefty? :tong
hahah ja,
een voorband had ik nog wel kunnen vervangen ;)
helaas ging het om de achterband :winkie:
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Gewoon zelf een eigen zadeltas met iets te veel materiaal en gereedschap meenemen.
Die halfe kilo of minder maakt ook niet uit. Zorg altijd dat je eigen spul/materiaal bij je hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Begrijp ik nu dat je boos bent op Free-Motion omdat je een lekke band kreeg, die je niet kon maken omdat je geen gereedschap en plakspullen bij je had ?
Mag ik vragen wat je wel (van jezelf) bij je had ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Tja, waarschuwing... Het blijft lullig voor je, zo'n missende inbus, maar als je een fiets huurt en er alleen op pad mee gaat dan zou ik altijd mijn eigen reservespullen meenemen, en in ruim dekkende mate. 't Is idd geen rondje Drunense Duinen.

B.t.w.: ik vermoed dat ze er ook geen reserve derailleurpad bij stoppen en dat is nou net iets wat je zelf niet hebt en ik altijd wel erg graag bij me zou willen hebben zo daar in de 'outlands'.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Nespresso schreef: B.t.w.: ik vermoed dat ze er ook geen reserve derailleurpad bij stoppen en dat is nou net iets wat je zelf niet hebt en ik altijd wel erg graag bij me zou willen hebben zo daar in de 'outlands'.
Dat is één van de redenen waarom ik altijd m'n minitool* bij me heb, als er geen optie is tot vervangen van de pat gaat de kettingpons op de ketting om er een 'single'speed van te maken :winkie:

*Topeak Aliën III
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Is er geen telefoon nummer gegeven die je kon bellen bij problemen? Dan wordt je vaak door een verhuur bedrijf opgehaald of ter plaatse je probleem opgelost.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Snap de frustratie wel. Als je niet met je eigen fiets op pad gaat ben je toch een beetje uit je flow, alles instellen, betalen, een verhuurder die je nog van alles wilt vertellen. En helemaal als je ook nog in onbekend gebied bent. Is mij ook wel eens overkomen, kwam ik er na een halfuur achter dat mn bidon nog in de winkel stond...

Ik zie de TS niet heel erg klagen over de shop, los van hun reactie. Komt op mij vooral over als een heads-up om altijd even een rondje om de fiets te doen of alles ok is en of je alles mee hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, die frustratie teleurstelling begrijp ik ook wel.
Maar door schade en schande wijs geworden heb ik altijd een vrij uitgebreide reparatie set in m'n Camelbak.
Dat heeft mij of m'n fietsmaten al vaak thuis gebracht, ondanks flinke materiaalpech.

Toen ik bij Free-Motion ging huren had ik al m'n eigen spul bij me, behalve de fiets.
Zo ook bij Martin Bike op Kreta.
En je zal het altijd zien, als je het bij je hebt, dan heb je het niet nodig.

Wat wel leuk was om mee te maken:
's Morgens 2 1/2 kan jus d'orange van het all-inclusive ontbijt in je Camelbak leeg gieten.
Moet je die serveerster zien kijken :winkie:
(en de andere gasten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

ThaSingleTrackMastah schreef:Begrijp ik nu dat je boos bent op Free-Motion omdat je een lekke band kreeg, die je niet kon maken omdat je geen gereedschap en plakspullen bij je had ?
Mag ik vragen wat je wel (van jezelf) bij je had ?
Nee, ben helemaal niet boos geweest (nou ja, even misschien. :lol: ) maar was wel een beetje teleurgesteld dat er een beetje onzorgvuldig met de reparatiesets/zadeltasjes word omgegaan. volgens de verhuurder zou alles in het tasje aanwezig moeten zijn. Had ik natuurlijk kunnen controleren!

zou de volgende keer weer gewoon bij hun gaan huren, leveren gewoon top-materiaal voor een redelijke prijs
Plaats reactie