Fietsvakantie op de mtb, transalp of nog andere ideeën?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Jess1180
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 februari 2016, 19:47

Vorig jaar reden wij de grand Tour de Massif Central op de mountainbike met bepakking (ieder twee achtertassen +1tent). Mooie tocht en, gezien we redelijk zelfvoorzienend waren, erg vrij. In de jaren hiervoor hebben we op de gewone vakantiefiets o.a. de Pyreneeën van west naar oost gefietst, fietsten we van Basel naar Bordeaux via de Jura- en midden Frankrijk route, fietsten we een rondje midden Europa en zijn we naar Santiago de Compostella gefietst via de Noordelijke route. Nu zijn we er voor dit jaar nog niet uit waar we heen gaan/wat te doen. Een optie is om een transalp via Vasa Sport te doen. Ik twijfel dan welke moeilijkheidsgraad want ik ben wel redelijk maar niet supertechnisch onderlegd op de mtb (ik red me prima op alle routes van de heuvelrug) en mijn conditie wisselt per dag nogal. Graag zou ik van jullie horen 1) welke transalp je zou aanbevelen en 2) ideeën mbt andere meerdaagse rondritten in Europa (liefst tussen de 7 tot 11 dagen fietsen, zelfvoorzienend dan wel overnachten in hutten/b&b's. Alvast bedankt voor de input!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Goeie vraag, ben zelf ook op zoek naar een leuk meerdaags rondje/ tocht. Vorige zomer hebben we de transverdon gefiets. Heel tof. Maar niet zo handig, qua start en finish en vervoer etc. Ik zou nu opteren voor een echt rondje, dat maakt het logistiek toch een stuk makkelijker. Vassa heeft een rondje rond het mont blanc massif, die lijkt mij heel tof, maar zou hem het liefst zelf doen (zonder vassa) maar dan zoek ik wel nog goede gps track :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooie van Vasa is dat je van ale transalps precies kunt zien hoeveel hm's en km's je per dag rijdt per kleur. Waarbij groen, blauw en rood steeds wat zwaarder zijn qua hm's en km's per dag.
Ook geven ze aan per Transalp hoe technisch die gemiddeld is, hoeveel loopstukken er in zitten (erg steile of niet te fietsen passages).
Als je dit niet zo goed weet kies je een gemiddelde Transalp. Zit je altijd goed. Vervolgens ben je niet gebonden aan een kleur, je merkt vanzelf wel bij welke kleur je thuishoort, waar je je prettig bij voelt, en met die kleur fiets je dan mee. Je kunt ook per dag van kleur wisselen. Heb je een mindere dag, dan rijd je eens wat minder, wil je een uitdaging, dan rijd je een wat zwaardere route.

Zo was afgelopen jaar -geschat- bij de Dolomieten Huttentocht groen bv ongeveer 40-50km/dag en rond 1100-1200hm/dg. Blauw 45-65km/dg en 1600-2000hm/dg, en rood 50-75km/dg en 2100-2400hm/dg. Waarbij de gidsen ook op het niveau letten en soms een stuk rood aan blauw plakken, als dat een erg leuk stuk is.

Ofwel don't worry, met jullie fietservaring kun je zo mee.

Qua techniek rijden er veel Nl'se XC-ers mee, die vooral gewend zijn aan vlakke Nl'se parcoursen, dus op de gewone Transalps valt het qua technisch moeilijke stukken allemaal reuze mee, vond ik. En: je leert binnen no-time een hele hoop van je gidsen! Na een weekje Transalp heb je een flinke sprong gemaakt.
Je hebt ook de down-hill transalps, gericht op AM's, da's natuurlijk andere koek. Maar alle 'gewone' transalps zijn met een hardtail prima te doen (al vind ik zelf een 100-120mm fully ideaal, om ook het maximale aan fun uit de downhills en technische stukken te halen), de 29" HT's zijn zelfs oha in de meerderheid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie