Mountainbiken op Lanzarote, fotoverslagje

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1, maar komt er nu ook een Trek Marlin in je collectie? ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nee, die Marlin is gelukkig weer lekker terug bij Tommy :winkie:
Ik had daar inderdaad graag de Dragonslayer uitgelaten, ongeveer het meest ideale terrein voor plus-(of zelfs fat)banden dat je kunt bedenken. Maar het meeslepen in vliegtuig en huurautootje is nogal een gedoe, en voor een paar ochtendjes mtb-en icm zon, zee en samen vakantie ???
Het kriebelt wel om er een keer een winterweek met (plus) mtb rond te trekken, beetje light bikepackend tussen paar vaste slaapplaatsen oid. Het was van 0800-1800 daglicht, het koelt dan stevig af en campings heb ik niet gezien, dus s'avonds is gezellig eten, drankje en warm bed wel aan te bevelen.

Edit:
In tegenstelling tot beschreven ervaringen Tenerife; Lanzarote lijkt juist heel fiets/mtb vriendelijk. We kwamen bv veel wegrenners tegen. Er zit een groot sporthotel in La Santa, waar (is me verteld) regelmatig sportploegen trainen en er zijn diverse wieler-wedstrijden. Daarbij is het eiland stukken rustiger en leger als bv Tenerife of Gran Canaria, dus is er niet zoveel "geregeld" en kun je overal wel fietsen vlgs mij.
Gebruikersavatar
Rallye
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 augustus 2015, 19:38
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 (2016) | Trek Marlin 7 (2015)

Leuk verslag!

Die Marlin7 is inderdaad zo slecht nog niet. Ik heb vorig jaar precies zo'n zelfde aangeschaft als beginners-bike. Beetje zwaar en afmontage is inderdaad 'entry-level', maar al met al rijd het best leuk en betrouwbaar.
Ondertussen heb ik een 2e fiets aangeschaft (Fuel Ex 8 ), maar de Marlin hou ik voorlopig nog wel even. Zitten inmiddels wel wat upgrades op; ik pak dat ding nog wekelijks voor de weg en zandpadritjes in de avonduren. ;)
Mario Andretti: 'If everything feels under control, you are just not going fast enough.'
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Bedankt voor je leuke verslag !

Zelf houd ik meer van mooi weer dus deze foto's spreken (nog) meer aan als ik buiten zo de natte sneeuw zie neerdalen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ik ben net zelf 2 weken op fuerteventura geweest en dat was mij goed bevallen, dus ik was benieuwd hoe lanzarote zou zijn.
Het was leuk om het verslag te lezen om een indruk te krijgen van andermans ervaringen op Lanzarote, vanaf fuerteventura ziet het aanzicht van de bergen op lanzarote er wel goed uit om te kunnen biken.

Fuerteventura heeft ( tenminste wat ik gelezen had voor dat ik vertrok ) niet de reputatie om uitdagend te kunnen mtbèn ten opzichte van La Palma en La Gomera.
Ik had voor het eerst mijn eigen fiets mee ( canyon spectral AL 29 fully, 130 mm, incl dropper ) in de bikeguard met het vliegtuig en dat ging perfect.
Ik moest met het openbaar vervoer naar mijn accomodatie en dat ging ook best met de grote kartonnen doos en koffer`s, ze zijn daar helemaal ingesteld op dit soort reizegers.
Ik had voor de zekerheid stevige banden mee genomen voor als ik wat ruiger terrein zou tegen komen.
Ik begon met combo trail king / mountainking , maar heb al na 1 dag gewisseld naar magic mary / hans dampf.
Ze hebben daar prachtige single trails langs de kust en in het binnenland, de hoogte`s zijn niet zoals in de alpen maar het gaat constant op en neer.
Heb al wat film materiaal geplaatst, maar er volgt nog meer.
zie you tube " mtb fuerteventura 2016 " geplaatst door marcomtb.
Wie goed doet, goed ontmoet...
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Gave beelden zo langs die klif en de zee marcomtb1972!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks Rutger, de beelden verliezen kwaliteit met uploaden geloof ik, en mijn camera is ook niet state off art, maar je krijgt wel een goed idee dat er mooie trails zijn.
Het was gaaf biken de dagen dat ik er was, ga zeker nog eens terug naar fuerte, maar dan zorg ik dat ik een auto heb, want ik ben nog veel meer tegen gekomen wat het ontdekken waard was, ook in het binnenland.
Ik was op een gegeven moment via een hike en bike trail op 500 mtr hoog, maar ben toch terug gegaan want was al 3.5 uur weg en moest terug over hetzelfde pad, maar dat was vooral aflopend naar mijn verblijf plaats.
Tocht van 40 km en 1250 hm, regelmatig hike en bike, technisch, ruig en fantastiche uitzichten en daarna een welverdiende Grande cerveca voor €1,50 aan de strandbar.
Wie goed doet, goed ontmoet...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk te lezen dat het op Fuertaventura goed mtb-en is, leuke filmpjes! Wat was jouw verblijfplaats daar?
NB ik zat niet in de buurt van de bergen op Lanzarote die jij zag vanuit Fuerta, maar juist verder weg naar het NE. Er zijn wel overal huurmogelijkheden en routes heb ik begrepen. Ik had een simpel huurfietsje en deze niet meegenomen met de huurauto, maar als ik om vrnl te mtb-en terug zou komen nam ik ook mijn eigen fiets mee. Zo te zien zou je jezelf op beide eilanden makkelijk een weekje kunnen vermaken met de mtb, zeker als je een overtochtje meeneemt in de plannen. Ideaal klimaat om in de winter bikepackend offroad tussen b&b 's te trekken.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ik verbleef in Tarajalejo, pal aan de zee. Vanuit daar middag en ochtend tripjes gemaakt, gewoon paadjes zoeken en rijden. Ik moest vanaf daar altijd omhoog als ik wegging, dat is opzich wel fijn, want op de terugweg is mijn tank wel leeg en dan is het wel lekker dat terugweg in dalende lijn is. Ben het met je eens bikepacked via BB zou top trip zijn, ik weet alleen niet of de mogelijkheden daarvoor aanwezig zijn.
Wie goed doet, goed ontmoet...
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

Ook net terug van lanzerote. Fietsvriendelijk eiland maar weinig mtb-ers. Had mijn routes van http://www.lanzarote-cycling.com/en/bik ... #pricelist" onclick="window.open(this.href);return false; gehaald.
De mtb route rond het eiland is deels heel geod en deels heel slecht bewegwijzerd. Mijn ervaringis dat eigenlijk alles wel te fietsen valt, zeker ook de wandelpaden. die zijn technisch niet uitdagender dan de mtb routes.
Ik vond het verder vrij pittig, ben dus wel op de lava doorgefietst. Leer je aardig van... Er zitten kleine
drops,ca 50 cm in, en "trappetjes" omhoog en omlaag. Valt als hetmoet omheente lopen. De ondergrond varieert tussen harde vulkaanrots langs de kust, tot losse wegzak gravel, gravel met forse losse keien, tot mooie hardpack singletracks. Eiland heeft geen hoge bergen,maar die vulkaantjes gaan wel vrij egaal 18 procent omhoog en op gravel ondergrond is dat vrij heftig vond ik.

Leukste route vond ik van puorto de carmen, timanfaya la geria puorto del carmen. Ook kust van puote del carmen met de klokmee, en van costa tequise tegen de klok in zijn wel mooi, maar als je de ene gezien hebt ken je de ander ook wel.
Van costo tequise tot porto del carmen loopt officieel het mtb pad langs de kust maar dat is allemaal verharde boulevard, door binnenland is uitdagender denk ik.
Zoals gezegd, er loopt een route maar je kunt de wandelpaden ook goed fietsen is mijn ervaring. Wel ben ik helemaal niemand tegengekomen onderweg, wel beetje zelfvoorzienend onderweg zijn dus en voldoende water meenemen....
Was wel de moeite waard.
KingCrash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 12:18

Ziet er goed uit. Ik ga volgende week naar Lanzarote (zonder fiets).
ik gooi mijn fietsspul incl. camelbag ook in de koffer. Eens kijken of ik daar een fiets kan huren met een GPS.
Iemand tips voor een goede verhuur in Puorto del Carmen?
Laatst gewijzigd door KingCrash op do 15 september 2016, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
KingCrash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 12:18

Gisteren met een goede guide (Mick) van Bueno bike Lanzarote een mooie tocht gemaakt van 55km en 950hm. Na de beklimmingen erg mooie en vooral snelle afdalingen over stenen en los gravel.
Prima fiets gehuurd bij de bikeshop van lanzarote-cycling. (Merida one twenty9 Xt). De shop regelde ook de gids. Top kerel die erg leuke route had uitgestippeld en her en der de nodige tips kon geven.
Als ik hier weer eens terugkom zeker voor herhaling vatbaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

In november ook een ruime week naar Lanzarote. Ook maar eens een route met gids proberen :)
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Anders is La palma ook een leuk zijn vijf uitgepeilde routes plus heel veel wandelpaden waar je mag fietsen kaart kost zeven euro staan alle paden op en dan nog de 4 x 4 paden wel heel klimwerk was aardig zweten van de zomer :)
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Na dankbaar gebruik te hebben gemaakt van de informatie uit dit topic, tijd voor mijn bijdrage.
Net terug van een weekje Lanzarote, met 2 dagen in het zadel (meer mocht niet van de wederhelft..)

Fiets gehuurd via Freemotion Puerto del Carmen: een gloednieuwe Scalpel 4 2018.

Afbeelding

Wat een geweldige racebak is dat! Routes vervolgens gedownload van Wikiloc, geselecteerd op hoogtemeters, afstand (ook de absentieduur had een limiet) ritdatum & trailrank.

De eerste GPX had een relatief hoge trailrank en recente datum, deze route was voor 95% te berijden en bood een uitdagend parcours van 40km en 1000 hm. De tweede route was wat ouder en bood een lagere trailrank, waarbij ik op ongeveer 20% van de route moest lopen dan/wel omfietsen vanwege het ontbreken van iets wat maar op een pad/trail leek.

Route 1: https://nl.wikiloc.com/routes-mountainb ... a-20551432" onclick="window.open(this.href);return false;

Route 2: https://nl.wikiloc.com/routes-mountainb ... 1-16036937" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de (MTB/Wandel) paden zelf is het prima fietsen, af en toe opletten maar het is zeker goed door peddelen. Buiten de paden wordt het al een stuk lastiger, of heel mul of te grote/te veel stenen.

Ik vond het zelf- mede ook dankzij de top huurfiets- een geweldige ervaring om zo te kunnen biken op vakantie. Zeker op de top van de heuvels heb je, bijkomend van de klim, een indrukwekkende omgeving vaak helemaal voor jezelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Overigens kwam ik op de routes ook nog verschillende bikers links- en rechts tegen, er is een vrij actieve MTB gemeenschap op het eiland terug te vinden. En altijd netjes groeten naar elkaar, zonde dat dit in Nederland toch vaak vergeten wordt. Heb meteen een mooi goed voornemen voor 2018 opgepakt :-q
Plaats reactie