Fatbiken in Filzmoos / Ramsau am Dachstein omgeving

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Afgelopen dagen ben ik in Oostenrijk geweest. En niet om de lange latten onder te binden maar om te fatbiken. Helaas is dat door de slechte sneeuwomstandigheden maar ten dele gelukt. Desalniettemin wil ik toch dit met jullie delen. De vakanties staan voor de deur en misschien heeft een van jullie iets aan deze informatie om een dagje iets anders te doen.

Afgelopen zomer zag ik bij SportStefan in Filzmoos een aantal Norco fatbikes voor de verhuur staan. Een telefoontje afgelopen week met de vraag of deze fatbikes ook in de winter worden verhuurd werd positief beantwoord. Uiteindelijk hadden ze er nog maar eentje in maat M en dat is voldoende voor mij. :-D

Afbeelding

De bike in kwestie is een Norco Bigfoot. Te huren voor een aantrekkelijke prijs. Ik heb er een halve dag op gereden voor 17 euro. Het is een basismodel en ditto uitrusting. De Avid DB5 remmen met die kleine schijven waren toch echt geen eenvinger-remmen. :-? Maar goed, het mag de pret niet drukken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb maar een klein rondje gemaakt van 21km en 500hm. In het begin viel het wel tegen. Wat een gewicht om op snelheid te brengen en volgens mij is de rolweerstand ook niet het 'je van het'. In Filzmoos ben je eigenlijk beperkt tot het rijden naast de langlaufloipes. Ik heb nog een stukje singletrail meegepakt, te zien in het filmpje. Dat was dan ook meteen het leukste deel! De grip met de brede banden is echt verbazingwekkend. Sommige stukken waren echt glad maar op de fatbike heb ik daar geen last van gehad. Zo van dat wandelaars dachten dat ik met spikes onderweg was terwijl zij op moesten letten om niet uit te glijden. Wat wel grappig is is dat je flink wat bekijks trekt. Zelfs van wandelaars! Dat wil in de zomer nog wel eens anders zijn.

Hierboven de Filzmooser Bisschofsmütze van afstand en hier onder wat dichterbij.

Afbeelding

http://www.pinkbike.com/video/435551/" onclick="window.open(this.href);return false;

De tweede dag was het de bedoeling met twee gehuurde bikes (ik en mijn zoon) de Hochwurzen (bij Schladming/Ramsau am Dachstein) rodelbaan meerdere malen af te rijden (Hochwurzen freeride). Dit is een tour die ook wordt aangeboden door alpinefatbike.com. Helaas zoals ik al eerder aangaf stond er bij SportStefan maar 1 fatbike. Andere zaken in Filzmoos verhuren in de zomer wel fatbikes maar niet in de winter. :~

Dus besloten een guided tour te boeken bij Alpine Fatbike, de Hochwurzen freeride. Dat is niet gratis....7 tientjes p.p. inclusief fatbike, helm en verdere protectie (afhankelijk van de welke tour) maar exclusief shuttle of liftkaart. Contact met de gids was makkelijk zowel via telefoon en e-mail. Hij gaf echter een dag later aan dat de sneeuw echter erg slecht was en dat rijden wel zou kunnen maar met gematigd tempo. Dat hebben we dan maar niet gedaan. Wel fijn dat hij eerlijk was zodat we achteraf niet teleurgesteld zouden zijn. Als je wel 'downhillen' dan wel goed. De prijs is immers niet mals! Nog gevraagd naar de Turwandl Singletrailroute maar ook die was slecht begaanbaar. De tweede dag is dus in het water gevallen. Hopelijk valt er snel weer wat sneeuw! De onderstaande link is de website met meer informatie. Volgend jaar dan maar nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Ik heb ook gebeld met het bedrijf dat de liften beheerd in Hochwurzen en zij nemen sowieso fatbikes mee, of je nu met of zonder gids komt. Hopelijk zien meer bedrijven in dat fatbikes in de sneeuw toekomst hebben zodat er volgend jaar meer aanbod is.

http://www.alpinefatbike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op do 29 december 2016, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hernieuwde poging is geboekt bij Alpine Fatbike voor 12 januari! Al is de sneeuw net als afgelopen jaar op dit moment wederom niet fantastisch. Hopelijk valt er nog iets bij voordat ik er over twee weken ben.

Deze ga ik rijden:
https://www.alpinefatbike.com/tuerlwand/" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor de dag erna mag ik de fatbike nog voor een ochtend huren om zelf wat mee te spelen.
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op vr 30 december 2016, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Leuk om te lezen, ben benieuwd!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gaaf joh, herkansing! Benieuwd naar verslag met foto's!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zo, weer terug met toegang tot een computer waarmee ik een fatsoenlijk verslag kan maken.

Afgelopen jaar te warm met smeltende sneeuw, dit jaar was er bijna teveel sneeuw! In ieder geval om de Türwandl Freeride te rijden. Dus het alternatief was een trailtour door Ramsau zelf. Ramsau ligt op een plateau waardoor hoogteverschillen niet al te gek zijn. De dagen ervoor is er zoveel sneeuw gevallen dat de gids in kwestie voorstelde de e-fatbike te nemen. In dit geval een Haibike Fatsix. Prima ding moet ik zeggen! Alleen het zadel...daar heb ik twee dagen zadelpijn van gehad!

Achteraf kan ik zeggen dat ik blij was dat het een e-bike was. Want het trailgedeelte lag vol met sneeuw en nog onbereden danwel onbewandeld. Soms wel bijna tot de assen zo hoog. De ervaring om met een e-bike onderweg te zijn is wel apart. Vooral in de sneeuw is beleid het devies. Als je vastloopt en denkt zo even weg te fietsen dan spinde het achterwiel. Dus heel rustig beginnen om weg te rijden. In de sneeuw rijden lijkt wat dat betreft wel op rijden in de losse zand. Ook met de trail volgen. Losjes in de polsen en de bike zijn weg laten vinden in plaats van rigoreus vast te houden.

Daarnaast was het lekker koud dus mijn ingeving om mijn skibril mee te nemen was juist! Uiteindelijk 1u40 minuten feitelijk gereden (van 3 uur onderweg inclusief stop op de hut), 22km. En dat was ook genoeg om de accu leeg te trekken. Dat valt mij aardig tegen zo snel als je de accu leegtrekt! En dat terwijl ik zeker de helft van de tijd op 'eco' heb gereden. Alleen op het eind heb ik meer op 'standaard' en bergop op 'high' gereden. Als je zonder accu komt te zitten heb je toch een flink bakbeest om voort te bewegen! Ik was in ieder geval kapot na dit avontuur. Logisch ook aangezien ik de afgelopen twee maanden amper een fiets heb gezien. Ik had dus niet de ideale voorbereiding.

Hoe dan ook, ook al was het hier en daar harken en 'klunen', ik heb mij erg vermaakt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een aantal stukken gefilmd. Die volgen nog.

Het is jammer dat er na afgelopen jaar nog niet meer aanbieders bij zijn gekomen. Of in ieder geval aanbieders die alleen bikes verhuren. Het is toch wel gaaf om dit te doen. Alleen om hier nu een fatbike voor aan te schaffen....dat is een beetje te gek. Als ik in Oostenrijk zou wonen dan wist ik het wel!

Op FB zag ik wel fatbikes in Zwitserland en Italië (Groden) voorbijkomen. Dus de fatbikes zijn toch wel in opmars.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lachen man! Maar ik moet zeggen dat ik, gezien het terrein en de weerstand van de verse sneeuw, die anderhalf uur eigenlijk een prima prestatie van de accu vind...!

Gaaf hoor!

Luie donder... hèhèhèhè
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Eind maart ga ik nog een keer, nu ga ik alleen met de auto en dat geeft mij de mogelijkheid om mijn Mondraker mee te nemen. Eens proberen of 2.6 banden het ook op sneeuw doen of dat je perse 4.0 of meer moet hebben... En dan is er niets meer aan electrische ondersteuning. Dan is het gewoon trappen!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ben benieuwd naar je ervaringen! Men "zegt" dat het alleen in losse poeder sneeuw heel veel uitmaakt...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mijn ervaring is wel dat je er versteld van staat hoeveel die fatbikebanden 'dragen'. Als je afstapt zak je vaak weg in de sneeuw terwijl je er dus wel zo overheen fietst. Ook bij 'geprepareerde' sneeuw oftewel het skatingspoor dat voor langlaufers wordt gebruikt. Maar goed, gewicht verdelen lijkt het devies en dat zal de 2.6 ook wel kunnen.
Plaats reactie