West Canada (o.a. Whistler)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Nobby's moet idd genoeg zijn. Wel liefst de Snakeskin's tegen de rotsen en wortels.
Lekker vies is niet bah...
JeroenvV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 5 november 2006, 11:25
Mijn mountainbike: SC Tallboy CC | Scott Scale 910
Contacteer:

Reed zelf met Hans Dampfs voor en NN achter. Beide snakeskin. Wellicht overkill, maar grip was subliem.
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Is het aan te raden zelf fietsspullen mee te nemen, zoals handschoenen, bril, schoenen, of is echt alles te huur?

Ik neem aan dat de bikes in BC allemaal flats hebben in de verhuur?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Hans Dampf Snakeskin of iets vergelijkbaars is een prima allroundband voor BC. Wel de trailstar compound nemen, die heeft betere grip op natte wortels en rotsen mocht het regenen.
Minions en High Roller 2 zijn hier ook populair.

Bij huurfietsen geldt meestal: als je met spd wil rijden, zelf pedalen en schoenen meenemen. Flats zijn normaal gesproken altijd beschikbaar. Helm, handschoenen zijn soms te huur maar vind ik persoonlijk niet erg fris idee, liever zelf meenemen. Bril zelf meenemen lijkt me. Zonnebril is overigens in de bossen vaak te donker, ik rijd sinds ik in BC woon eigenlijk altijd zonder bril.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ff volgen, 3 weken geboekt in augustus :)
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

Eindelijk uit de route, een mix van Natuur en mountainbiken.
Mountainbiken gaat plaatsvinden in Whistler (4 dagen) , Kamloops en Bannf/Canmore..

Mn eigen remedy laat ik thuis. de kosten die de maatschappijen tellen zijn belachelijk, vergeleken met de huurtkosten op alle plekken.

Wie nog tips heeft op dat gebied, ik hoor ze graag !
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hey mensen!
Ik woon nu al een tijdje in Whistler en kijk ook heel erg uit naar het begin van t seizoen!
De beste manier om de routes te vinden hier in BC is via de app/website van trailforks: http://www.trailforks.com/region/whistler/" onclick="window.open(this.href);return false; Dit is het bikepark en alle niet bikepark routes. (20% bikepark 80% non bikepark)
Whistler en squamish zijn zeker aan te raden!
Als iemand in de buurt is en wil gaan fietsen (en ik ben vrij) wil ik je graag de routes in de buurt of het bikepark laten zien! In de zomer hoop ik aan de slag te gaan al mtb instructeur in het bikepark ;). Tevens wordt ik lid van de mtb club hier genaamd WORKA die de trails aanleggen en allerlei leuke fietsevenementen organiseren voor leden (ieder week races en ritten voor kinderen, vrouwen beginners gevorderden ect.)
Zelf bezit ik 2 fietsen thuis in nederland. Namelijk een full DH bak en een trail/enduro bike. Ik heb er voor gekozen om de trailbike mee te nemen naar canada aangezien er ook veel trails zijn die niet via een lift toegankelijk zijn. Deze trails zijn even gaaf als niet gaver dan het bikepark en je komt dan ook van alles en nogwat tegen!
De gradatietie van trails hier vindt ik een beetje tegenvallen.
Zoals je op trailforks kunt zien zijn 90% zwarte trails en een aantal double diamonds of expert trails. De blauwe trails zijn vaak connectie trails/ wandel routes aka de routes die omhoog gaan. Meestal zijn de klimmen lang en stijl maar is het wel een fire/service road.
Soms rijdt ik een double black en denk ik dat valt wel mee en soms rijdt ik een gewone black trail en blijf k 4x dood. Het ligt dus net aan de trail die je rijdt. (BV vlak voor mn huis ligt de trash trail en die is vergelijkbaar met trails in belgie/duitsland en dan even verder ligt a rockwork orange die de zelfde gradatie heeft maar 100x moeilijker is) Als ik een trail voor de eerste keer rijdt rijd ik wel met fullface helm. Voor alle trails heb ik gewoon kniebescherming en een softshell bodyarmour.
Dus ben je in de buurt en zoek je een maatje om mee te rijden of te chillen hit me up! (ik weet ook veel mooie en relexe plekken in en rondom whistler die niet fiets gerelateerd zijn)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Tips voor het meenemen van je fiets.
Ligt aan de maatschappij waar je mee vliegt natuurlijk. Ik had een bikebox van 28-30 kilo met fiets en alle gear. Ik ben met airfrance/KLM gevlogen. Ze hebben me een beetje gematst met de kosten want ze hebben de fiets als primaire bagage ingeschecked en mn backpack als secundair. Daar heb ik 75 euro voor betaald. (als de fiets secundair was koste het 125 euro) Op de terugweg moet ik op het vliegveld betalen wanneer ik vertrek. De kosten hiervoor zijn 100 CAD (70 euro). Dat is dus nog steeds goedkoper dan een huurfiets voor 1 dag.
https://www.youtube.com/watch?v=6EeI3ZokAeY" onclick="window.open(this.href);return false;
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hallo,
Helaas mijn trailbike die ik mee heb genomen uit nederland verkocht. Vrienden (eerder mtb instructeurs en park rijders) hebben mij er op gewezen dat het park niet echt gezond is voor mijn enduro bike (lees 6 dagen in de week 8/10 uur lang) daarom toch maar voor een full downhill gaan.
Ben van plan deze waarschijnlijk op t eind weer te verkopen en toch n mooie trailbike mee naar huis te nemen.
DUS: mocht je naar whistler komen en een rondleiding in t park nodig hebben (in t nederlands uiteraard!) dan kan ik je verder helpen. Uiteraard weet ik ook wel het een en ander over de omliggende trails en niet bike gerelateerde bezienswaardigheden.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

6 dagen per week 8 tot 10 uur park rijden, holy shit, denk dat je lichaam dat eerder opgeeft dan je bike : Suprised : :o
Ik wil 2 of 3 keer het bike park gaan doen dit seizoen, dan laat ik het je weten DeStiO :-q
Nog even het slechte voorbeeld van de stereotype parkrat: :winkie: :wink:


Nog wat anders, ik las dat Commencal een Canadees kantoor opent in Squamish, met een showroom en de mogelijkheid om bikes te testen. Dat is voor bezoekers (en locals met alleen een DH-bike :tong ) misschien een hele aardige manier om een prima trailbike te 'huren' voor een rit in Squamish.

http://www.commencalcanada.com/
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hey Niels,

Haha ja denk idd dat mn lichaam het aardig te voorduren krijgt gelukkig zijn de trails wel easy aangezien ik mtb instructeur lvl 1 ben en kidscamps ga doen (hopelijk!!!) Anders natuurlijk zo veel mogelijk rijden en een ander soort baantje.
Zeker doen als je naar t park wil kunnen we zeker samen rijden! lijkt me echt leuk.

Ja commencal en YT hebben nu een distributie kantoor in squamish!! whooohooo. Weet niet of t alleen om distributie gaat of ook om testbikes/ bezichtigingen.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

hahaha, coole video weer van NSMB!
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

20 mei gaat het bikepark open!
Op het moment zijn in whistler alleen de lager gelegen trails te rijden aangezien we op nog niet zn hoog gelegen gebied nog veel sneeuw krijgen. Squamish en north vancouver is wel al grotendeels sneeuwvrij.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

Hoe is het weer in mid. september in de Regio Vancouver/Whistler?
Bepaalde bike kleding die ik in t koffer moet meenemen?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

GoeGie schreef:Hoe is het weer in mid. september in de Regio Vancouver/Whistler?
Bepaalde bike kleding die ik in t koffer moet meenemen?
Ik kan natuurlijk niets beloven maar september is vaak de beste tijd van het jaar. Regelmatig blauwe luchten, temperatuur tussen 15 en 20 graden. Wat meer kans op buien maar hierdoor zijn de trails (na de doorgaans droge zomer) op z'n best, het vocht in de ondergrond zorgt voor optimaal grip/tractie. Afgelopen jaar laatste week september vrij genomen en de hele week in zomerse omstandigheden gereden in Sunshine Coast, Whistler, Pemberton, Squamish en Vancouver. Het is dan ook niet meer zo druk in Whistler.

Qua kleding gewoon genoeg laagjes meenemen en rekening houden met uiteenlopende weersomstandigheden. Dikke kans dat kort/kort voldoende is maar je weet nooit. Sowieso altijd wind-/regenjack meenemen hier.
Plaats reactie