West Canada (o.a. Whistler)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

Hey Nielsvk.. thanks voor je antwoord!

Wind-/regenjack noem je... is een dunne genoeg of moet ik meer denken aan een hardshell jas?
Die hardshell heb ik nu niet, maar neem aan dat die wel genoeg te krijgen zijn in de bike shops aldaar?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik neem zelf altijd alleen een dun windjack mee dat klein op te vouwen is. Dat houdt een niet al te erg buitje ook nog wel tegen. Een echt regenjack vind ik zelf vrijwel altijd veel te warm.

Outdoorkleding is hier overal goed verkrijgbaar maar wel $$$$$$. MEC heeft redelijke prijzen. Er is in North Vancouver ook een factory outlet van Arcteryx, mocht je een goed gore-tex regenjack willen scoren.
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

Die dunne regenjack heb ik altijd bij me. Check!

:wink: Outdoor kleding duurder dan in NL? Laat maar weten als ik je een bestelling in September moet meenemen :wink:
Joopvanroy
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 1 augustus 2011, 16:54

Ik heb in 2013 een half jaar op het eiland gewoond. Bij Victoria heb je een geweldig trail system bij de vuilnisbelt (Hartland), ook wel ''the dump" genoemd.Trails van groen tot double black diamond, zo gek als je het wilt maken.

Voor de langere tochten raad ik Cumberland aan, daar kan je goed een hele dag fietsen zonder hetzelfde stukje 2 keer te doen.

Bij Whistler zijn de Zappa trails gratis en heel erg aan te raden.

Ik wil ook graag nog eens terug gaan, als ik nog ergens bij kan aansluiten voor een reis dit jaar laat maar weten!!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Rond 24 juni zijn wij in Whistler (o.v.b.).
Is het rond die tijd aan te raden van te voren mountainbikes (trailbikes) te reserveren en eventueel ook een gids?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

tikeman schreef:Rond 24 juni zijn wij in Whistler (o.v.b.).
Is het rond die tijd aan te raden van te voren mountainbikes (trailbikes) te reserveren en eventueel ook een gids?
Er is genoeg aanbod dus er is altijd wel wat beschikbaar, maar ik zou denk ik wel wat proberen te regelen van te voren.

Ik heb bij mijn eerste keer in Whistler 6 jaar geleden bij Whistler Bike Guide een fiets gehuurd en anderhalve dag een gids. Was niet goedkoop maar wel de moeite waard omdat ik geen idee had welke trails ik zou kunnen rijden met mijn toenmalige niveau.

Als je zonder gids op pad wil kan ik wel een route aanraden, al is mijn trailkennis van Whistler niet helemaal up-to-date.

Overigens nog niet genoemd maar zeker in die periode ook rekening houden met teken. Net als in Nederland.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Zoals k eerder zei kun je heel veel routes vinden op trailforks. Hier staat wel een gradatie bij maar in mijn opinie zegt dat niet veel want sommige trails zijn zwart en easy en sommige zijn ook zwart (black diamond) en heel erg lastig.
In middels ben ik wel gecertificeerd als bikeguide hier in whistler maar helaas nog geen werk gevonden in deze sector. (waarschijnlijk wordt t bikemech part time 3 dagen werken en zo veel mogelijk rijden!)
Sta wel op t punt om een nieuw trailwapen te kopen (devinci spartan SX) en waarschijnlijk n dh voor dr bij om te spelen (intense 951 FRO 2013 met 26'').
Laat maar weten als iemand in de buurt is dan wil ik je graag t park en/of de trails in de buurt laten zien
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De trail rating geeft meestal vooral de oorspronkelijke intentie aan van de trailbouwer. Echter na verloop van tijd kan een blauwe trail door erosie moeilijker worden en als zwart aanvoelen, en een zwarte trail die net onderhoud heeft gehad rijdt de eerste tijd eerder als een blauwe.

De Spartan is een perfecte bike voor de sea to sky, ik heb er vorig jaar eentje gedemo'd. Reach valt wel kort, in vergelijking met m'n Reign moest ik een maat groter hebben.

Momenteel prachtig weer hier maar ik zit met een gekneusde rib en kan alleen op de weg fietsen :-(
Zodra het kan weer eens naar Squamish!
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Toch gekozen voor een allround enduro bike voor alle geweldige whistler trails. Nu alleen nog ff kijken hoe mn nieuwe giant reign t houdt in het park. Als t te heftig wordt misschien nog n dh speeltje dr bij kopen.
Ik ga vanaf juni ook part time bij mn job (tenzij ik een guiding/instructor job krijg aangeboden) dus k heb 4/5 dagen om te rijden.
Ben je dus in de buurt dan lijd ik je graag rond ;)

Afbeelding
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ook ik ga dit jaar samen met mijn vriendin voor 3 weken naar Canada, alleen dan in september.

De eerste paar dagen zitten we in Vancouver en daarna gaan we met de auto naar Victoria om daarna weer een camper te huren en dan het bekende rondje te maken.

Nu weet ik alleen niet wat reëel is. Mijn vriendin heeft jaren op de mtb gezeten. Echter heeft ze voornamelijk op xc parcoursen gereden hier in brabant (drunense duinen enz).

Ikzelf heb een mtb gehad (26 inch), deze heb ik een maand geleden verkocht en in 2017 komt er een nieuwe 29-er met waarschijnlijk een vaste vork.

Zelf rijdt ik voornamelijk op een veldrijfiets, afgelopen jaar mijn laatste seizoen bij de amateurs. Nu ben ik niet heel snel bang dus denk dat ik me wel red op een blauwe route in Canada.

Alleen ik weet niet of het geschikt is voor mijn vriendin. Momenteel fietst ze niet meer, ze is redelijk sportief maar denk dat ze niet voor de lol gaat downhillen.

Mijn voorkeur zou uitgaan om een dagje met een gids mee te gaan. Wat zou een geschikt gebied zijn? Het zou mooi zijn dat er naast dat het soms technisch is dat er ook mooie uitzichten zijn. Ik zal me zowieso moeten aanpassen aan mijn vriendin haar niveau maar het zou mooi zijn als zij het ook naar haar zin heeft. Iemand die nog tips heeft?

Als het echt niet anders kan dan is er nog de mogelijkheid om te splitten (vriendin gaat wandelen). Echter lijkt het me wel gaaf om hier samen van te genieten en hopelijk is ze na dat ritje enthousiast ;-).
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Je kunt bij de tourist info van Whistler een kaart halen van de trails bij Lost Lake. Dit is een netwerk van groene en blauwe XC-trails. De kaart heeft een route ingetekend over de blauwe trails (ook bekend als de Zappa trails), die zijn erg leuk en zouden voor de gemiddelde mtb-er uit NL goed te doen moeten zijn. Beetje wortels en stenen, wat makkelijk houtwerk. Mocht je vriendin het toch niet trekken dan kan zij de groene trails nemen, die zijn van geperst gravel en bevatten geen wortels of stenen. De groene en blauwe trails kruisen elkaar steeds zodat je elkaar weer tegenkomt.

http://www.trailforks.com/route/outerbi ... -lake-321/

Een andere optie is de Riverside trail langs de Cheakamus rivier, dan over de hangbrug en over de Farside trail weer terug. Dat zijn als ik me goed herinner ook makkelijke trails.

http://www.trailforks.com/trails/riverside/

Overigens beide makkelijk op dezelfde dag te doen, verbindingsroute via fietspad (Valley Trail).

Squamish heeft ook leuke trails voor alle niveaus. Als wat langer klimmen geen probleem is dan raad ik aan vanaf de universiteit omhoog te klimmen via de Legacy Climb en dan afdalen via Half Nelson en Pseudo-Tsuga. Half Nelson is een soort bike park trail met kombochten en jumps maar je kunt alles gewoon met beide wielen aan de grond rollen.

http://www.trailforks.com/region/diamond-head/
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Wil je verder weg uit dit gebied zou ik victoria, cumberland of summerland aanraden.

Inderdaad wat Niels zegt zijn de Lost lake en cheakamus river trails de makkelijkste en geven je ook een paar redelijk goeie uitzichten. Een gids heb je hier waarschijnlijk niet voor nodig tenzij je uiteraard je techniek wil verbeteren.
Lost lake heeft een leuk strandje waar je vervolgens lekker kan picknicken of bbq. Vergeet echter alleen niet dat drinken in t openbaar niet is toegestaan haha (naja toegestaan tot de politie t ziet)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Oke, hartelijk dank. Denk dat het wel mooi is daar! Zijn er nog tips voor het huren van een fiets? Downhillbike lijkt me niet nodig of wel?

We gaan ook naar Victoria/ucleat. Is het daar nog mooier biken?

http://www.pinkbike.com/photo/13237111/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is trouwens nog best serieus. Weet niet of ik hier vanaf ga fietsen, mijn vriendin in ieder geval zeker niet.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De rock face op die foto is op een black diamond trail (Boney Elbows in Squamish, zie blokje 'trail info' op die pagina). Dat is dus een voorbeeld van wat ik in een eerdere post bedoelde met passages waar je je aan moet commiteren omdat je je niet halverwege kan bedenken. In dat gebied (Alice Lake) zijn veel van dat soort rock faces. Erg gaaf, maar op basis van je beschrijving van je ervaring zou ik dat nog even niet doen (zeker niet met je vriendin) ;-)

Zie mijn eerdere suggestie voor een route in Squamish over blauwe trails. Je kunt eventueel Angry Midget i.p.v. Half Nelson pakken als je meer technische singletrack zoekt. Of nog een keer omhoog fietsen en allebei doen natuurlijk.

Bijna overal zijn goede trailbikes te huur (rond 130-150 mm veerweg), ideaal voor blauwe trails.
Een downhillbike huren is alleen zinvol als je in het bikepark wil gaan rijden.

Trails in omgeving Victoria ken ik niet persoonlijk.

Meer naar het noorden op het eiland is Cumberland een aanrader voor alle niveaus. In het verleden heb ik daar wel eens Martin van Island Mountain Rides als gids ingehuurd: http://islandmountainrides.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: misschien kan DeStio je wat meer over Victoria vertellen. Zijn andere suggestie Summerland (Okanagan in het binnenland) ken ik wel en daar zijn inderdaad lekkere flowy trails die niet al te veel techniek vereisen. Ook een goed gebied om wijn te proeven trouwens :bier:
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Ik ben zelf maar even in Vicoria geweest maar weet dat de trails in dat gebied ook heel er mooi zijn en ook op alle niveau's toegankelijk.
Check deze pagina om wat meer idee te krijgen bij de verschillende gebieden in BC
http://www.pinkbike.com/u/mountainbikingbc/" onclick="window.open(this.href);return false;
In cumberland kan ik ridingfool hostel aan raden om bikes en gidsen te huren. In whistler kan dat bijna bij elke bikeshop. Kijk wel uit want de meeste zijn van Whistler Blackcomb maar er zijn ook enkele prive bedrijven zoals Whistler eco tours, Whister bike guide, Spicy bikes ect.
WBC heeft ook een ladiesnight waar je als vrouw aan kan deelnemen. Dit is een introductie in het mountinbike park. Dit kost 89 dollar geloof ik incl alle gear, ticket en guide. Geloof dat dit altijd op woensdag is.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Plaats reactie