West Canada (o.a. Whistler)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Het plan is om in juni een reis van ca. 20 dgn door West Canada te maken. Auto huren en dan de natuur in. De National Parks van Jasper en Banff staan o.a. op de planning. Ook willen we een stop maken in Whistler. Verhalen op het forum zijn van een paar jaar terug (de meeste).

We willen daar bikes huren en 1-2 dagen fietsen (XC, geen DH). Heeft iemand tips voor locaties (ook buiten Whistler), trails, verhuurbedrijven en accommodaties?

Is een gids een aanrader?

Tips zijn welkom!
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Goed plan :-q
Misschien kun je wat meer toelichten wat je graag wil doen tijdens die 1-2 dagen fietsen. Wat voor ervaring heb je, wat vind je leuk? Ik woon in Vancouver en kan proberen je in de goede richting te sturen.
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

nielsvk schreef:Goed plan :-q
Misschien kun je wat meer toelichten wat je graag wil doen tijdens die 1-2 dagen fietsen. Wat voor ervaring heb je, wat vind je leuk? Ik woon in Vancouver en kan proberen je in de goede richting te sturen.
Het idee is om met name XC-georiënteerde routes te doen van 3-4 uur. Mag best wat technisch zijn (we hebben wat Alpen-ervaring), mag geen zware DH. We willen met name Whistler en omgeving ervaren (ook qua natuur). Het doel is dus niet om de grenzen op te zoeken.

Het zal dus geen dagtocht worden van 9.00 - 17.00 uur. Lift is geen probleem.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Kiwikirs
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 14:26
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Cube Stereo

Dit is toevallig, ik wilde ongeveer een zelfde topic starten! :wink:

Wij hebben ook het plan om in juni of juli richting Canada te gaan en zijn ons nu aan het oriënteren op de route. Waarschijnlijk van Vancouver naar Calgary, of andersom :tong met de nodige stops onderweg.
Als we dan een paar mooie mtb trails mee kunnen pikken zou dat wel gaaf zijn! Op de fiets ervaar je een gebied toch weer heel anders dan lopend.

In oude berichten las ik wat over routes op Vancouver Island?
Whistler ziet er op de filmpjes gaaf uit, maar is wel erg druk denk ik?

Ik blijf dit topic even volgen :-q
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Helaas geen specifieke tips voor je.

Ben enkele jaren geleden daar geweest (ook mei/juni, 5 weken met camper), en je kunt daar echt overal heel mooi fietsen. In vrijwel elke grotere plaats vind je wel een bikeshop met mogelijkheden tot het huren van een fiets.
Bedenk wel dat ze daar onder XC net wat anders verstaan als hier 8) :-D
De plaatselijke wandelpaden zijn al erg mooi om te fietsen, al weet ik niet of dat overal mag (wellicht weet NielsVK dat?)

Het is daar uiteraard veel uitgestrekter als hier, dus een GPS is aan te raden, lijkt me.
Informeer ook altijd even (bij LBS, Visitor Centre of Canadese inwoners ter plaatse) of er in de buurt recent nog beren zijn gesignaleerd. Ook zou je daar voor mooie routes kunnen informeren.
Begin juni kan het daar nog best fris zijn (zeker 's ochtends vroeg), maar ook al 25 graden later op de dag. Dat maakt het best lastig om de juiste kleding te kiezen.

Hoe dan ook; het zal zeker een mooie vakantie worden! Have fun!
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

OK laten we beginnen met wat algemene opmerkingen.

Zoals Kootje al opmerkt is "XC" in Canada een wat breder begrip dan in Nederland. Het betekent vooral dat je ook omhoog fietst, en zegt niet zoveel over de technische uitdaging. Meestal wordt de moeilijkheidsgraad van een trail aangegeven volgens het systeem van IMBA:
Afbeelding
Om een idee te hebben: alle mountainbikeroutes in Nederland zijn naar de Canadese maatstaven groen, de meeste zelfs heel licht groen. Blauw zou goed te doen moeten zijn als je wel eens in de Ardennen en Alpen rijdt, met af en toe leuke uitdagingen zonder te gek te worden. Bij zwart moet je rekening houden met passages waar je je aan moet committeren, d.w.z. je kunt halverwege de passage niet even stoppen en je voet aan de grond zetten. Ongeacht het niveau zijn de trails vaak van geweldig goede kwaliteit.

British Columbia is erg groot, en vrijwel elke plaats heeft wel een lokaal netwerk van mountainbiketrails. Ik woon in Vancouver en ken vooral de zogenaamde "Sea to Sky" corridor: Vancouver - Squamish - Whistler - Pemberton. Vancouver en Pemberton zijn erg gaaf maar vooral voor de wat gevorderde rijder (veel zwarte trails). Squamish en Whistler hebben een enorm gevarieerd netwerk inclusief veel hele leuke blauwe trails. Whistler is een goede plek om te beginnen vanwege de aanwezige infrastructuur, d.w.z. er zijn goede kaarten en bewegwijzering, huurfietsen, gidsen etc. Squamish heeft erg leuke trails maar je moet zelf een beetje de weg vinden (met kaart of mobiele app goed te doen).

Het is niet vergelijkbaar met bv. de Alpen waar in de loop der eeuwen duizenden kilometers paden zijn ontstaan waardoor je hele routes in elkaar kunt draaien over passen etc. In Canada is die historie er niet en is het grotendeels allemaal wildernis. De meeste trails liggen dicht bij elkaar rond een plaats of stad. Er zijn wel mogelijkheden om echt de wildernis in te trekken (bv in de Chilcotins) maar dan moet je weten waar je aan begint.

De meeste trails liggen in het bos. Dichte bossen met grote bomen. Erg gaaf maar je hebt dus zelden ver uitzicht zoals in bv. de alpen. Er zijn wel wat routes in het hooggebergte die boven de boomgrens gaan (bv Seven Summits in Rossland, Frisby Ridge in Revelstoke) maar die zijn op z'n vroegst eind juli pas sneeuwvrij.

In de meeste plaatsen zijn goede fietsen te huren, meestal trail bikes / all mountain bikes.

Een gids kan soms handig zijn, om de leukste trails te vinden maar vooral om jouw niveau in te schatten en op basis daarvan de beste trails te kiezen. Zeker als je maar 1 of 2 dagen hebt kan dat de moeite waard zijn.

Beren. Daar vraagt iedereen altijd naar. Ze zijn er. De kans dat je er een tegenkomt is aanwezig, maar niet zo groot. Als je weet wat je moet doen als je er een tegenkomt is er niet zo veel aan de hand. Laat je dus voorlichten over bear safety. Het is een geweldige ervaring om een beer te ontmoeten.

Ten slotte, mountainbiken leeft hier enorm, het is meer een lifestyle dan alleen een sport. Het is erg leuk en werkt aanstekelijk.

Tourism BC heeft videos gemaakt over mountainbiken in de verschillende regio's, bekijk ze eens voor een indruk:
https://vimeo.com/mountainbikingbc/videos

Vragen, laat maar weten.
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

ik sluit mij aan bij dit topic.. nr. 3 die deze zomer naar Canada wil gaan (met vrouwlief).
De route is nog een twijfel geval.. of vancouver-vancouver met zwaartepunt vancouver island (daar schijnen ook goede trails te zijn) of de klassieker calgary-vancouver. Dat wordt deze weken wel beslist.
Als het optie 1 wordt, dan gaan een bezoekje aan Crankworkx er wel in!

Bij het zoeken gisteren kwam ik de plaats Golden tegen, gelegen bij de weg uit banff naar het westen. Zag er ook aantrekkelijk uit, zeker voor ons nederlanders. http://www.goldencyclingclub.com" onclick="window.open(this.href);return false;

@nielsvk: thanks voor je uitgebreide trails toelichting!! keep them coming.
Kiwikirs
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 14:26
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Cube Stereo

@nielsvk Bedankt voor de toelichting! :-q Hier hebben we wel wat aan!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Op Vancouver Island is Cumberland een aanrader. Leuk klein dorpje helemaal ingesteld op bikers, Riding Fool hostel en bikeshop, veel leuke trails (ook veel blauwe). Hornby Island, ook daar in de buurt, is ook een aanrader.
Ik heb daar nog twee filmpjes van:
Cumberland: https://vimeo.com/25521416" onclick="window.open(this.href);return false;
Hornby: https://vimeo.com/25624456" onclick="window.open(this.href);return false;

Over Whistler:
Kiwikirs vraagt of het er erg druk is. Kan 's zomers druk zijn ja, maar veel (bike-)toeristen komen voor het bikepark. De rij voor de lift kan dan lang worden, maar de trails buiten het park zijn zo uitgebreid dat die nog steeds niet al te druk zijn, zeker de wat meer afgelegen.
Crankworx: ik houd zelf niet van drukte en mensenmassa's dus ik zou niet zo snel die week gaan. Maar vind je dat soort evenementen leuk dan is dat misschien de moeite waard. Je kunt daar ook gratis veel bikes testen enzo. Houd wel rekening met hogere prijzen van accomodatie.
Houd je van rustig en/of zoek je een goede deal voor accomodatie, ga dan de week na Crankworx.
Sowieso is Whistler duur. Wat oudere appartementencomplexen zoals Alpenglow of Marketplace Lodge hebben vaak aanbiedingen die redelijk betaalbaar zijn.
Voor wie in juni gaat is Outerbike Whistler misschien de moeite waard: http://www.whistler.com/events/outerbike/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor een bepaald bedrag kun je een paar dagen veel nieuwe bikes testen en met gegidste tochten mee etc.
Zal ook wel weer druk zijn, dus houd je daar niet van, die dagen Whistler vermijden ;-)
Wil je overigens een once-in-a-lifetime experience en heb je daar wat geld voor over, dan is een float plane drop in de Chilcotins een aanrader. Kan ook vanuit Whistler: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2&t=112449" onclick="window.open(this.href);return false;

Squamish (tussen Vancouver en Whistler) heeft stiekem misschien wel nog betere trails dan Whistler. En elk jaar komen er weer nieuwe bij. Ik ken de trails goed en kan daar een prima route aanraden over voornamelijk blauwe trails met veel flow.

In het binnenland richting de Rockies zijn vooral in de Kootenays veel mooie trails, ook door het hooggebergte. Wel pas in de zomer sneeuwvrij. Logistiek is dit vaak wel een grotere uitdaging, trails liggen verder uit elkaar en soms heb je een 4x4 nodig om bij een trailhead te komen (soms lokaal shuttle beschikbaar). Revelstoke is een aanrader: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2&t=104483" onclick="window.open(this.href);return false;
Rossland staat voor mij persoonlijk hoog op de verlanglijst voor komende zomer (google "Seven Summits trail").

Wat ik in mijn vorige post nog vergeten was, verkijk je niet op de afstanden. Je rijdt meestal geheel op singletrack, vaak vrij technisch, dus de gemiddelde snelheid ligt lager dan je gewend bent. Een toch van 30 km en 1000+ hm geldt hier als "epic" en kan afhankelijk van de trails 3-5 uur duren.

Ik kan nog wel 100 bladzijden voltikken... zo veel is er te doen. Ik heb zelf ook nog zo veel op mijn verlanglijstje.
Nog wat links voor inspiratie:
http://www.pinkbike.com/news/Rocky-team ... -2013.html
http://www.pinkbike.com/news/The-7-Day- ... -2012.html

Overigens is dit jaar een goede tijd om te gaan, de Canadese dollar is in een vrije val geraakt, daardoor is het voor jullie relatief goedkoop.
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

Hoi nielsvk,

alweer bedankt voor deze uitgebreide informatie.:-q
Tijd dat je een eigen site begint voor NL Bikers die eens in Canada willen biken :-D :-D
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Geweldig Nielsvk,

We krijgen steeds meer zin in de vakantie!!
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1185
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

Even een klein berichtje via de mobiel, hier is al over de seven summits gesproken en die MOET je echt rijden als je er fit genoeg voor bent. Een geweldige track is het, echt iets wat je niet mag missen. Voor de rest zijn Nelson, Kamloops, Revelstoke, Vernon, Golden en niet te vergeten Fernie plaatsen waar je genoeg routes kan vinden.(en alles op de weg van Vancouver-Calgary) Zoek anders even op nsmb.com, daar op het forum moet je genoeg info kunnen vinden.
you ain't much, if you ain't Dutch
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Ik haak ook even aan. Kans bestaat dat ik er eind april naar toe ga.
I may not be good, but at least I'm slow.
JeroenvV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 5 november 2006, 11:25
Mijn mountainbike: SC Tallboy CC | Scott Scale 910
Contacteer:

Niels is de all knowing op Canada gebied :-)
Uit eigen ervaring kan ik beamen dat Vancouver Island, Cumberland meer specifiek, echt geweldig was. Wij vonden het meer wilderness dan Whistler. Begrijp me niet verkeerd, dat is ook een top bestemming, maar heeft een meer man made gevoel over zich.

Kijk anders ook even naar de BC Bike Race filmpjes. Die doen meestal 6 plaatsen aan in BC en dan krijg je een idee van wat mtb walhalla is. Veel plezier daar, is heel moeilijk om niet vanaf begin tot eind met een onwijs brede glimlach op je gezicht rond te rijden.

Ps mocht je je eigen fiets meenemen, leg er even serieuse banden onder. Racing Ralph/Rocket Ron lekker thuis laten.
GoeGie
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 20:55
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower MY 2018 Trek Remedy 8 Model 2012

@JeroenV: Nobbies 2.35 serieus genoeg.. of toch de tractor banden?
Plaats reactie