West Canada (o.a. Whistler)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Voor mensen die zich dan afvragen hoe een black enduro trail er in squamish uit ziet:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 7jhmsDrdoc" onclick="window.open(this.href);return false;

Man man man wat een toffe plek! en dit zijn legale door een club aangelegde routes dus geen sketchy zelf gebouwde illegale rotzooi :p
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zag toch wel een paar plekjes waar ik zou afstappen :)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Petras
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 maart 2018, 16:49

Mijn vriend en ik gaan in Juni naar Vancouver en willen vooral Vancouver Island bezoeken en wat blauwe en groene trials en xc routes rijden. De nieuwe xc route in Whistler ziet er ook leuk uit, dus proberen we ook te gaan doen. We hebben wel al wat transalps gedaan.
Nu vraag ik me alleen af of het te doen is met onze fietsen Specialized Epic29" en Turner Flux 26" toch meer XC-fietsen.
In de Alpen was het prima te doen voor ons maar of dat op deze trails ook zo is vragen wij ons dus af.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Petras schreef:Mijn vriend en ik gaan in Juni naar Vancouver en willen vooral Vancouver Island bezoeken en wat blauwe en groene trials en xc routes rijden. De nieuwe xc route in Whistler ziet er ook leuk uit, dus proberen we ook te gaan doen. We hebben wel al wat transalps gedaan.
Nu vraag ik me alleen af of het te doen is met onze fietsen Specialized Epic29" en Turner Flux 26" toch meer XC-fietsen.
In de Alpen was het prima te doen voor ons maar of dat op deze trails ook zo is vragen wij ons dus af.
De nieuwe XC-route in Whistler (Lord of the Squirrels) is op zich wel te doen op die bikes, maar zal in juni vrijwel zeker nog niet te rijden zijn. Er is hier nog heel laat flink wat sneeuw gevallen. Vorige jaar was de hele route pas in augustus te rijden.

Als alternatief zou je in Squamish bijvoorbeeld deze route kunnen doen: https://www.trailforks.com/route/nelson ... ytsuga25k/. Allemaal in het bos dus weinig uitzicht maar wel leuke flowtrails.

Op Vancouver Island zijn Cumberland en Hornby Island aanraders.
Petras
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 maart 2018, 16:49

Dankje voor de tips Niels.
Subonno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 14:12
Mijn mountainbike: Bergamont 7Five

Wij gaan in september op vakantie naar Canada, ik ga rond 19 of 20 september een ochtend trails rijden op de Black Comb in Whistler. I concentreer me voorlopig even op de Fitzsimmons EZ Does it trail, die lijkt alleen wel heel makkelijk op youtube filmpjes. (Ik heb geen DH ervaring)

Beetje dream comes true moment :-)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

EZ is te makkelijk, da’s niks. Angry Pirate is echt enorm vet (ook met nat weer). De groene technische trails in de Fitz area zijn ook goed te doen. B-line is ook mooi zonder DH aspiraties, maar je moet wel kunnen springen.

Als je moet huren: je kunt alleen downhill bakken huren. Single crown wordt niet verhuurd voor het park en dat moet je ook niet willen. Ik had een Santa Cruz V10 via Evolution gehuurd. Niet goedkoop, maar dat was de fiets ook niet met alles Chris King en Fox Factory etc. Zeker een aanrader! Wel je eigen goggle meenemen want die verhuren ze niet. Of je moet hem daar kopen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De trailprogressie in WBP is erg goed opgezet. Pak bij de ticketverkoop een gratis trailmap mee, daar staan alle trails in volgorde van moeilijkheid op, plus een aangeraden serie trails voor totale beginners en voor mensen met een beetje ervaring. Die voor beginners is in principe EZ Doet It, welke inderdaad wel erg makkelijk is, die voor mensen met een beetje ervaring: eerste stuk B-Line -> Ninja Cougar -> Karate Monkey -> Samurai Pizza Cat -> Ho Chi Min -> laatste stuk EZ Does It.

De nieuwe blauwe flowtrails in Creekside zijn wellicht ook een goede optie maar die heb ik zelf nog niet gereden want ik ben dit jaar nog niet geweest.

Het is wel degelijk mogelijk om een single crown bike te huren voor in het park, bij de verhuur van WBP zelf (o.a. GT Sanction en Cannondale Jekyll).

Ik rijd zelf altijd op mijn eigen Giant Reign in het park dus kan geen vergelijking maken met DH bikes. Maar op de blauwe en zwarte singletracks die ik vooral rijd gaat dat in ieder geval prima.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dennisvdb schreef:B-line is ook mooi zonder DH aspiraties, maar je moet wel kunnen springen.
Op de blauwe jumptrails is het in principe niet nodig om te kunnen springen, je kunt alles rollen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6085
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

nielsvk ik ben jaloers op je! Ik heb dit jaar de BC Bike Race gedaan. Wat een FEEST is biken in BC!!!!!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

bouwpakket schreef:nielsvk ik ben jaloers op je! Ik heb dit jaar de BC Bike Race gedaan. Wat een FEEST is biken in BC!!!!!
Ah, dan ben je ook door mijn 'achtertuin' gereden tijdens de etappe in North Vancouver. Wat vond je van de trails?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6085
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

nielsvk schreef:
bouwpakket schreef:nielsvk ik ben jaloers op je! Ik heb dit jaar de BC Bike Race gedaan. Wat een FEEST is biken in BC!!!!!
Ah, dan ben je ook door mijn 'achtertuin' gereden tijdens de etappe in North Vancouver. Wat vond je van de trails?
Briljant! Ik kom zeker terug om meer te rijden. Ik had een paar dagen voor de race een deel van de Northvan trails gereden. Miste daarbij een afslag en kwam bij briljante constructies uit. Een deel ervan is best wel intimiderend (voor een NL mtb'er); van hele lompe steile boulders afrijden, waarbij het einde haaks op de track lijkt te liggen. Wortels wortels en wortels. Niet alleen dalen was uitdagend en een feestje, maar ook klimmen. Om de paar meter was er wel een wortelpartij, een bruggetje of een paar rotsen die je moest overwinnen. Het is niet fietsen, maar werken. Ik merkte ook dat het een kwestie van wennen is. Gaandeweg de week ga je er gewoon vanuit dat de trails te fietsen zijn en fiets je ze gewoon. Ik heb dingen gedaan die ik voorheen nooit gedurfd zou hebben. Ik hou bijvoorbeeld niet zo van bruggetjes, boomstammen en skinnies om overheen te rijden. Vond ik erg spannend. In BC heb ik ze gewoon gereden. Ik heb veel mooie ervaringen op de bike. Maar qua singletracks was dit echt het mooiste wat ik gereden heb.

In de Northvan trails zaten wel de meeste uitdagende stukken. Die zou ik een volgende keer graag wat meer willen rijden om er met meer vertrouwen doorheen te gaan. Nu alweer zin in ons volgende BC bezoek.....
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mooi man! Als je puur naar de trails kijkt en hoe creatief het natuurlijke terrein wordt benut, is inderdaad niets vergelijkbaar met BC. "Niet fietsen maar werken" is wel een treffende beschrijving, het kan behoorlijk fysiek zijn. Je wordt hier ook snel een veel betere biker.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

nielsvk schreef:
Dennisvdb schreef:B-line is ook mooi zonder DH aspiraties, maar je moet wel kunnen springen.
Op de blauwe jumptrails is het in principe niet nodig om te kunnen springen, je kunt alles rollen.
Dat klopt, maar dan heeft het ook geen zin om die trail te pakken haha. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee.
Toen ik er vorig jaar was was er veel regen, best jammer. Toch goed kunnen rijden want de dirt zelf lijkt wel magisch. Heel apart hoeveel grip je hebt. Alleen over de stenen bij Angry Pirate was glad, maar ging goed.
De groene trails zoals je aangaf (Ho Chi Minh, Ninja Cougar) zijn ook leuk. Ze lijken makkelijk, maar met veel snelheid is het toch echt wel vet.

A-Line was wel leuk om te doen, en ook alles kunnen springen (ook de laatste bij GLC), maar ik ben toch meer van het technische. Was wel openingsweekend van Garbo, maar daar lag echt nog teveel sneeuw en mist, dat was geen doen. Helaas.

Wel een reden om een keer terug te gaan. Al vond ik Squamish an sich zeker zo mooi.
Subonno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 14:12
Mijn mountainbike: Bergamont 7Five

Bedankt voor de tips mannen! Kan niet wachten, enig idee wat het weer doet rond september? Hoe warm is het als het regent? Misschien apart setje kleding meenemen welke heeel vies mogen worden.

Ik neem gewoon een DH ragbak van de verhuur via de algemene website, iets met schijfremmen :-)
Van te voren gereserveerd (ik heb geen eisen)
Plaats reactie