Ervaringen routes Serfaus Fiss Ladis

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Kon nog niet zoveel concrete ervaringen vinden op het forum, behalve dat het een mooi gebied is. Ben in Sefaus/Fiss op vakantie over paar weken.

Op de site van de lokale toeristendienst staan best wat routes:
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/so ... tiv/touren" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand die daar wat van gereden heeft? Of zijn er andere paden die aan te raden zijn?

Frommestrail ziet er veelbelovend uit. Benieuwd of die met een XC Fully (100mm) ook te doen is.

Update: graag alleen ervaringen van het gebied Serfaus, Fiss en Ladis delen. Zijn andere prachtige gebieden in de buurt om te biken. Die verdienen denk ik hun eigen topic.
Laatst gewijzigd door gerbenvl op zo 23 augustus 2015, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Wij gaan volgende week. Daarna kan ik je meer vertellen :)
Pedal damn it!!
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

Wij komen hier al jaren, prachtig gebied waarbij de paden weinig veranderen.

Ik rij zelf van hut (alm) naar hut wat hele mooie tochten oplevert en maakt dat ik mijzelf kan oriënteren. Mooi gebied goed te doen met een een XC fully, ikzelf rij met een Hardtail xc bike. Maxxis Ardent erop en gaan. Wat voor mij ook een plus is dat je vanuit fiss binnen 4 minuten op paden terecht komt welke je vervolgens 1000-1500hm onder de wielen schuiven.

Het hele gebied ademt sportiviteit!

Dit jaar afhankelijk van het weer gaan wij de eerste of tweede week augustus.
megabass
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 08:30
Mijn mountainbike: CUBE REACTION/ FECP TWIZARD

Ben beneden in het dal, in Prutz, vanaf 21 juli. Sta daar op de camping. 26 juli eerst de 3 lander enduro rijden in Reschenpass, ligt achterin het dal en daarna lekker beetje spelen in het bikepark. Word mijn 1e x daar dus kan er niet veel over vertellen. Ziet er in ieder geval goed uit.

Misschien tot ziens.

Groet Bas
TEAMFECP
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Paar jaar geleden met gehuurde mtb's vanuit Fiss naar boven met de rode cabineliften. Toen de noordkant afdaling gedaan met de kids (waar we iedere winter vanaf skieen) en naar de Schöngampalm hut afgedaald. Daar een mooi breed pad die weer uitkomt tussen Fiss en Ladis. Was allemaal goed te doen.
En anders effe op http://www.gpsies.com" onclick="window.open(this.href);return false; zoeken op plaats Fiss met een straal van ca. 10km. Zie je ook een paar leuke mtb tracks staan. Veel plezier.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Rond Nauders heb je de 3-landen enduro routes. Waarbij ik de Heideralm Trail de gaafste vond:



En natuurlijk een dagje de rode lijn knallen in het BikePark Serfaus-Fiss-Ladis!!!

Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Ok dank voor reacties tot zover. Tja Nauders is dan weer half uurtje rijden, ziet er wel goed uit. Maar liefst iets wat direct te fietsen is vanuit Fiss.

Zelf nog even op internet gezocht. Gelukkig is van de routes van de lokale toeristendienst te achterhalen hoeveel asfalt, schotter, trail er in de routes zit via mountainbikers-paradise.com. Staan ook steeds best wat foto's bij als je op 'Foto strecke' klikt. Al paar keer in Oostenrijk deceptie gehad als een route alleen op asfalt en schotter blijft. En dat is zonde als je er maar af en toe komt en maar paar keer kan fietsen. Ook wat info van mountainbike-magazin.de en trails.de gehaald.

Mijn criterium is dat er iig wat trail in zit en niet al teveel asfalt. Dit is mijn shortlist na een zoektocht:

Sattelrunde
Ziet er erg mooi uit, men zegt S2. Zie info hier. Dus zou op XC fully te doen moeten zijn. Op de foto's zo te zien ook iemand met XC achtige fully. Onze buren zijn er ook geweest en zeggen ook dat het op een toer fully te doen is. Owja zij pakken trouwens bij deze de skilift ipv zelf omhoog. En zit nog een tweede variant van bij met een afdaling vanaf halverwege.

Frommestrail
Lijkt het klassieke pad in Fiss, deze trail kom je overal tegen. Deze of deze via mountainbike-magazin.de. Bij de eerste sla je het schijnbaar lastigere stuk door het bos over. Volgens de mensen van mountainbike-magazin.de wederom met een toer fully goed te doen, ook het wat moeilijkere stuk door het bos

Komperdell runde
Let op: dit is een andere als via de toeristendienst met dezelfde naam. Deze als je zelf omhoog wil fietsen of deze onderdeel van deze als je met skilift wil pakken.

Landecker Schihütten Tour
Zit iig wat trails en en niet al teveel asfalt. GPX en meer info hier.

Verder lijken me de Römerweg Tour, Neuegg Tour en de Hochgallmigg Tour ook nog wel wat. Maar zit vaak wel wat meer asfalt in. En ben ook nog met vrouw en kleine kids, dus geen tijd om alles te verkennen :)

Zo te zien zijn er best wat anderen in deze regio op vakantie. Ik ben er van 30-7 t/m 9-8 in Serfaus, PB even als iemand zin heeft om één van bovenstaande routes samen te rijden.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Frommes vandaag gereden. Top trail. Echt mooi om te rijden . Laatste stuk is wel afdalen via schotter weg naar landis.

We hebben fietsen bij van 120 fully tot 140 hardtail. Sommige stukken in bos zijn tricky.
Pedal damn it!!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Vandaag in nauders geweest. Daar liggen ook dikke trials. Die heideralm is echt wel leuk. Bunker trial is ook aanrader.
Pedal damn it!!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Bikepark is met een 130 mm goed te doen. Heb ook de zwarte routes gedaan. Die flowen stukken minder en zijn lastiger te doen zonder een 180 mm :p
Pedal damn it!!
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Respect dan :-)

In bikepark toch eigenlijk ook integraal helm en bescherming verplicht?
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Yup maar die had ik bij me. Wordt overigens niet op gecontroleerd. Officieel integraal en knie beschermers. Niet dat het hielp. Nam een voor mijn bike te steile jump..onderuit op mijn elleboog en schouder. Niks aan overgehouden. Maar die zat op de blauwe route en op zelfde punt iemand afgevoerd met ambulance.

Op de frommes trail wandelpad 5 volgen. Dat is echt vet. Anders gaat het via schitter naar ladis.

Wij hebben verder alleen wandelpad gereden. Dat was erg technisch. De vaste routes op frommes na zijn meer panorama tours dus brede paden.

Afbeelding
Pedal damn it!!
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

PB verstuurd.
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

Een petit impressie van een weekje Serfaus met MTBdriver, Nightcrawl, Evil Eve en Gijsjuh
http://www.pinkbike.com/video/417202/" onclick="window.open(this.href);return false;
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Ondertussen al weer terug van twee weken Serfaus. Best wat gefiets, mijn ervaringen:

Komperdell runde (madatschen trail)
Pittige uphill. Die 530hm omhoog is in 6km en heeft wat steile stukken. Fietste deze even tussendoor in de avond, dat viel wat tegen ;-) Wel goed fietsbaar pad omhoog. Vette downhill (madatschen trail) naar beneden met lekker wat boomwortels en rotsen. Soort Ardennen+ gevoel zeg maar. Op bovenstaande site staat S0. Maar naar mijn mening S1-S2. Ben paar keer afgestapt omdat soms wat te spannend voor mij was, maar dan goed te lopen. Behalve een stuk waar een omgevallen boom het pad mee heeft getrokken, dat is het even op handen en voeten ;-). Tip om de GPS te volgen: rechts aanhouden. De trail loopt soms vlak naast het brede grindpad waardoor op GPS verschil niet goed te zien is.

Sattelrunde
Skilift omhoog gepakt. Prachtig naar benden op smal pad hoog in de bergen. Soms ff uitklikken, maar redelijk fietsbaar. Daarna na skilift station met wel erg steile haardspelen naar beneden. Zo steil dat ik amper snelheid eruit kon remmen, maar had ook nog een race bandje (fast trak) achter die alle kanten op ging. Daarna beetje saai terug. Eerste bovenste trail is echt het mooist. Top trail!

Neuegg Tour
Gewoon leuke afwisselende route voor ff tussendoor. Wordt nergens echt spannend, maar ook niet saai.

Frommestrail via schongampalm
Route bedacht door Thermo-Rider, samen met hem gereden. Andere route omhoog als standaard Frommes route, zie GPX in link. Standaard route pakt gewoon de gravel paden met haarspelden omhoog. Deze gaat via Schongampalm door het bos geleidelijk omhoog. Aan eind wel via technisch pad en daarna erg steil met ff een loop stuk. Frommes naar beneden cool. Bovenste stuk kan je hem rechtdoor naar beneden pakken wat lekker technisch is. Of je kan via de wat ruimer lopende haarspelden, wat ik deed :-) Beneden in het bos soms wel erg spannend, maar dan gewoon even lopen. Als alternatief omhoog kan je na de Schongampalm misschien ook de Alpenrosensteig (pad 26) pakken, dan heb je misschien niet dat loop stuk omhoog.

Downhill Sattel plus madatschen
Als laatste nog ff de skilift gepakt met twee mooie stukken naar beneden gecombineerd. Deze slaat dan de steile haardspelden van de sattel trail over en steekt door om de madatschen downhill te pakken. Let wel: aan het eind van de sattel trail kom je uit bij een bankje met wat watertjes. Het is verleidelijk om daar de trail verder te volgen, alleen beter volg je de GPX die ik nu deel. Anders kom je op de "Quellensteig" uit. Is een pad met alleen maar grote rotsblokken. Niet fietsbaar tenzij je een trial held bent. Wij hebben daar een half uurtje lopen ploeteren met de fiets op de nek :tong

Algemeen
Super mooi gebied met veel mogelijkheden. Wat ik boven deel allemaal met hardtail of XC Fully goed te doen als je wat ervaring hebt. Zijn niet echt familie tochtjes ;-) Set stevige banden met wat grip aan te raden gezien scherpe rotsen en soms steil naar beneden. Ik reed nu met Ground Control 2.3 voor en Fast Trak 2.2 achter. Zeg maar soort NobbyNic/(ThuderBurt/RacingRalph) combinatie. Volgende keer zou ik ook de Fast Trak achter voor een Ground Control swappen.

Routes uit bikepark heb ik niet gereden. Gingen alleen mannen met integraal helmen en 200mm downhill bakken naar beneden. Via de toeristendienst zijn op de sattelrunde en de frommes na de routes niet echt spannend. Beter is om een wandelkaart te kopen en daar paden van te volgen. Als je ff stopt en wandelaars voorrang geeft kan dat best. Je loopt alleen wel kans dat je op een pad beland wat totaal niet fietsbaar is zoals wij hadden. Denk zeker nog een keer terug. St. Georg trail (pad 17) en trails naar beneden vanaf de Pezid/Lazid staan nog op het verlanglijstje om te verkennen.
Plaats reactie