Ervaringen routes Serfaus Fiss Ladis

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Naar Samnaun en je dan omhoog laten hijsen met de kabelbaan. (Let op de openingstijden). Dan naar beneden naar Ischgl. En dan weer omhoog met de kabelbaan. Een tochtje maken naar de Heidelbergerhütte. En via de Fimberpas een etappe van de Transalp rijden en dus naar Scuol.

https://connect.garmin.com/activity/48034811
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Hmm ok. Maar dat is 45mins rijden. Denk dat het gebied Serfaus Fiss zelf genoeg mogelijkheden heeft dat dat niet hoeft.

Topic daarom even geupdate. Wil ervaringen van het gebied Serfaus, Fiss en Ladis delen. Zijn andere prachtige gebieden in de buurt om te biken. Die verdienen denk ik hun eigen topic.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Ben er dit jaar weer 2 weken vanaf 18-8. PB even als iemand zin heeft om iets samen te rijden.
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

Hoi Gerben,

Wij zijn er dit jaar ook weer een weekje, vanaf volgende week maandag 22 augustus. (Fiss)

Ik heb ook een dagje op de weg gepland (met de MTB). Aan de andere kant van het dal ligt deze klim.
http://www.opdefiets.net/cols9.htm

Groeten
Ronald
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Wij zijn 2 jaar geleden geweest en daar ook lekker rondgefietst.
Het bikepark heeft ook een familie trail (blauw) waar wij gewoon in ons lycra en normale helm op mochten en met een HT naar beneden zijn gereden .. Prachtige afdalingen met goeie flow en alleen de remmen hebben een opdracht , verder is het erg vriendelijk. hier een video van deze afdaling : https://www.youtube.com/watch?v=NGAX1r8lZnE
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Dit jaar weer eens geweest, best veel veranderd hier. Dus even een update:

Frommestrail via schongampalm
Frommes is nog steeds één van de leukste trails. Bestaat een beetje uit twee stukken: bovenste/eerste stuk boven de boomgrens, en het tweede deel door de bossen. Hij is laatste jaren wel flink aangepast.

Eerste deel: Er is nu echt een splitsing op het bovenste stuk voor bikers en wandelaars. Het wat moeilijkere pad is nu voorbehouden aan de wandelaars, maar het bike stuk is nog steeds leuk genoeg. Het bike stuk is wat meer geprepareerd nu.

Tweede deel: Het stuk door het bos is helemaal aangepast tov aantal jaren geleden. Er is een nieuw pad aangelegd door het bos. Het is niet helemaal natuurlijk, maar wel erg leuk. Zeker genoeg technische uitdaging. Als het pad stopt wordt je via een breed bospad terug naar Fiss gestuurd.

In het verleden daalde ik na dit stuk nog wat verder af over leuke paden richting Ladis. Dat is nu de moeite niet meer, hier staan nu allemaal borden dat het voor bikers verboden is. Omhoog zoals via de GPS gaat niet helemaal meer. Het laatste stuk is een downhill geworden van een ander pad. Als alternatief omhoog kan je na de Schongampalm misschien de Alpenrosensteig (pad 26) pakken, of laatste stuk naar de Schonjoch gewoon over het gravel pad omhoog. Of met de lift vanuit Fiss :), dan betaal je 10 euro voor je bike. Voor Frommes geen GPS nodig, staat goed aangegeven.

Downhill Sattel plus madatschen
Deze is nog steeds te rijden er blijft erg gaaf. Technisch zitten hier wel wat pittige uitdagingen in. Zeker in het Madatschen stuk. Let hier wel op met wandelaars omdat het geen officieel bike pad is. Zeker einde van de middag kan het druk zijn bij Madatschen omdat veel mensen dan terug naar beneden lopen. Voor Madatschen GPS nodig want staat niet goed aangegeven.

Pezid tour
Ik wilde eens wat klimmen, dus eens naar de Pezid (bijna 2800m) gereden. Ik heb deze vanuit Serfaus gepakt. Hiervoor moet je echt wel van klimmen houden en een heel klein verzet bijhebben. De stijgingspercentages zijn hoog en het aantal hoogtemeters ook. Ik rij 22/36, maar had zelfs liever hiervoor nog wat kleiners bijgehad. De aangegeven afdaling van deze GPS heb ik niet genomen. Leek me wat te saai. Ik heb de Scheidtrail en Madatschen afdaling gepakt om terug beneden te komen.

St. Georg trail (pad 17)
Geen aanrader. In begin eigenlijk niet te fietsen in de afdaling tenzij je een trial artiest bent ofzo. Veel op de billen zitten en naar beneden schuiven en je fiets nog op één of andere manier mee krijgen. Later iets beter te doen. Klim redelijk saai over gravel naar boven. Voor deze echt een GPS nodig want niks staat aangegeven.

Scheidtrail
Nieuwe trail in 2018: Heel veel flow en bochtenwerk. Technisch nergens spannend. Dit zou zelfs op een XC hardtail prima gaan. Geen GPS nodig hiervoor, staat goed aangegeven. De klim naar de Lazid is wel een steile/saaie klim. Als je niet omhoog wil fietsen ook met de skilift te bereiken ;-)

Flüstertrail + Zirbentrail
Net als de Scheidtrail nieuwe sinds 2018 en veel flow en bochten zonder technisch spannend te worden. Alleen bij de Flüstertrail klein beetje lastig. Maar niet op niveau van de Frommes en of Madatschen afdaling. Als je niet omhoog wil fietsen ook met de skilift te bereiken. Geen GPS nodig hiervoor, staat goed aangegeven.

Komperdelltrail
Ook nieuw. Ziet er uit net als de scheidtrail en zirbentrail. Was in begin zomer 2018 nog net niet open.

Materiaal
Hangt er vanaf wat je gaat rijden.

Voor de wat technische trails (Frommes/Madatschen/Sattel): best rotsachtig. Zou er wat stevige sloffen opleggen, anders rij je ze denk ik stuk. Nobby Nic met snakeskin oid kan je prima uit de voeten. Ik heb zelf met Specialized Purgatory/Ground Control (non Grid) gereden, ging ook prima. Een dropper zou leuk zijn, maar echt extreem steil wordt het niet. Dus op zich niet nodig tenzij je hem toch al hebt. Met een XC hardtail / fully (100mm) kom je hier beneden. Maar met wat meer veerweg zal je meer lol hebben.

Voor de andere paden: hier kan je prima met XC spullen uit de voeten.


Verder: blijft een leuk gebied met veel mogelijkheden. Je zal je niet vervelen hier :-)
Plaats reactie