Saalbach Hinterglemm met m'n 9 jarige zoon

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Na een paar keer bij Alpe 'd Huez en Mayrhofen te zijn geweest hebben we er voor gekozen om dit jaar naar Zell am See in Oostenrijk te gaan, Saalbach ligt hier mooi om de hoek. Uiteraard gaan de bikes ook mee. (Mijn Cube Stereo 140 SHPC en de Cannondale Jekeyll van mijn zoon Kian van 9.)

Nu heeft mijn zoon uiteraard niet de kracht in de benen om veel hoogtemeters te klimmen, dus het idee is samen met hem de skilift te pakken en lekker op ons gemak wat leuke maar toch wel uitgdagende afdalingen naar beneden te nemen. Mijn skills zijn meer dan voldoende, heb jaren DH gereden en Kian is al eens mee geweest naar de Freeride in Willingen, die redt zich onderhand qua afdalingstechniek ook aardig.

Nu is mijn vraag of er mensen toevallig mooie route's weten van Saalbach weer terug richting Zell am See of andere route's die ik samen met Kian kan rijden.
Het idee is dus met de lift omhoog en relaxed weer naar beneden touren. Er mag gerust een dropje of een jumpje in zitten, daar redt hij zich wel mee. Het gaat er meer om dat er niet te veel geklommen moet worden, daar heeft hij gewoon de conditie en de kracht nog niet voor. De lengte mag gerust richting de 25 km gaan, thuis fietst hij ook makkelijk 35 km.

Uiteraard hoeft de route niet weer in Zell am See uit te komen, daar zijn wel andere oplossingen voor te bedenken.

Alle tips of info is welkom.... :-q
Ja man!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je hebt enkele 'echte' 'blauwe' downhillparcoursjes in Saalbach(-Hinterglem): gewoon met de Kohlmais lift vanuit centrum Saalbach omhoog, en meteen naar beneden: https://www.youtube.com/watch?v=7V7fHOxeC_I" onclick="window.open(this.href);return false;. Geschikt voor beginners.
Sowieso een downhill Walhalla daar, je kunt het zo gek en zwaar maken als je wilt en durft. Richting Leogang is er ook nog van alles.

En verder kun je ook met iedere willekeurige lift naar boven en dan via schotter afdalen naar Saalbach of Hinterglemm, onderweg bij een hut Kaisserschmarren eten en het vader-zoon feest is compleet.

Die van mij was de eerste keer 8 en deed het met een Scott Scale 24" hardtailtje (inmiddels 10 en 26", ook weer naar de Alpen dit jaar), is prima te doen zolang je de snelheid wat bewaakt (ik ging gewoon voorop fietsen).

Terug van Hinterglemm naar Zell am See door/over de bergen is veel ambiteuzer, zeker met kids, dat zal uberhaupt vaker gewandeld dan gefietst worden denk ik. Je kunt beter de auto pakken en parkeren in Saalbach-Hinterglemm.

Ook leuk voor kids daar:
Het klimpark achterin het dal voorbij Hinterglemm. Is ook leuk om vanuit Hinterglemm naartoe te fietsen en weer terug, volg je de beekjes en de singletrails flanken langs de grote weg.
En berg 'Kodok' en 'Montelino': 2 thema/avonturen wandelwegen, met name Kodok is erg leuk.

Als je in Saalbach-Hinterglemm zelf een hotel hebt krijg je er meestal een gratis liftpas bij, nu zul je die trips zelf misschien los moeten betalen?

Veel plezier!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Dat ziet er al zeer goed uit....zou mooi zijn als er ook iets van een route is wat niet direct bij het bikepark hoort. Meer iets van een mooie singletrack naar beneden...
Ja man!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Hacklbergtrail: https://www.youtube.com/watch?v=n1DBraGRITg" onclick="window.open(this.href);return false;.
Al heftiger, maar niet aangelegd. Voor zoonlief al wat pittig? Kent wat uitdagende switchbacks, papa dus voorop!
Lift omhoog, dan 100m vrij steil lopen (of fietsen als je steil kan klimmen...papa?).

Ik zou eens kijken bij de info over het fietsgebied zelf, via de Saalbach Hinterglemm site vind je vast veel info. Er is erg veel, voor ieder wat wils!
http://freeride.bike-circus.at/de/trail ... erg-trail/" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Trail over de kam,van Saalbach richting de Asitz ,is ook erg leuk. Moet te doen zijn voor 9 jarige mits de juiste techniek aanwezig.

Zorg wel voor een hotel met Joker card. Dan kun je overal met de lift omhoog zonder per dag of per keer te moeten betalen.

Oh ja: en als dagje ontspanning naar het klimpark op het einde van het dal (bergop). Erg gaaf en heel lange tokkelbanen. Erg leuk!
StAlTiCa
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Bedankt voor de info, hier kan ik zeker al wat mee. Dat klimpark gaan we zeker doen!!...
Ja man!
Plaats reactie