Lago Maggiore, Italië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Axel87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 september 2012, 16:03
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine 1500

Dag allen!

Komende zomer ga ik naar Lago Maggiore, Noord Italië, op de camping vlak bij Verbania. Heb er op zich al redelijk wat over opgezocht, maar wellicht hier dat meer kennis rondloopt :-D had wel een ander topic gevonden maar die lijkt aardig overleden :-?

Heb natuurlijk gehoord dat de Mottarone een goede mogelijkheden biedt. Ik ben vooral op zoek naar tips en eventueel mooie gps routes, of wellicht iemand die in die periode ook daar ergens op de camping zit en een mooie rit wil maken (week 29 en 30).

Ben geen wedstrijdrijder, maar wel redelijk fanatiek en ga graag de uitdaging aan :-q rij een Merida Big.Nine 1500 hardtail.

De volgende routes heb ik al gevonden en lijken me op zich wel wat:

http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3283399" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=397067" onclick="window.open(this.href);return false;


Gegroet,

Axel
Laatst gewijzigd door Axel87 op di 12 mei 2015, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Oosie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: do 9 juli 2009, 11:23
Mijn mountainbike: Niner air 9 / Wikkit beachracer

Hey,

Zit ik ook. Zit op camping continental. Zit er er de twee middelste weken van juli. Lijkt me super daar op de fiets te springen........als ie mee mag.

Ik wacht ook op tips, dus blijf dit item volgen
Pijn is tijdelijk, opgeven voor altijd!
Axel87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 september 2012, 16:03
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine 1500

Zoveel Nederlanders daar een zo weinig ervaringen ;)

Ik denk dat ik de gevonden GPS routes meeneem die kant op, en daar een wandelkaart of iets koop en dan op avontuur ga, zal na de tijd mijn bevindingen hier posten :)

Natuurlijk blijf ik benieuwd naar tips!
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Ik ben daar misschien 10 jaar geleden geweest.

Ik zou drie weken daar zijn echter na een week weer vertrokken en naar het Como meer gereden.

De reden hiervan was dat er een muggenplaag was dat jaar, sinds die keer nooit meer terug geweest.
Destijds ook weinig kunnen mtben daar dus ik heb helaas geen routes.
PDVMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 28 september 2014, 20:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '18 met Fox34SC

Heb dit topic naar een maatje gestuurd.
Hij heeft in Stresa gewoond en ook in de omgeving gefietst.
marco_pas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 6 oktober 2006, 07:37
Mijn mountainbike: Kona Big Kahuna

Hi Axel,

Heb je al contact gehad met mijn fiets / wijn maatje Andrea Ferri? Als hij je niet kan helpen, dan kan niemand je helpen. Hij runt de MTB verhuur op de Mottarone en spreekt ook engels.
http://www.bicico.it/en/contacts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe hem maar de groeten!

Grtz,

Marco
Works sucks, I'm out in the woods.....
Axel87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 september 2012, 16:03
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine 1500

Heren bedankt!

Ik ben er zelf ook eens geweest als klein kereltje, ook toen wel veel muggen gehad :)

Bedankt PDVMTB en Marco, ik zal eens een een mailtje wagen aan Andrea, wellicht heeft hij leuke routes of kan hij me een dagje op sleeptouw nemen ;)
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Vorig jaar geweest op Continental Lido. Asfaltklim naar Mottarone was leuk, maar kijk zeker eens naar Alpe Cortevecchio. Vanuit Ornavasso over een buitenom weggetje naar boven. Totale rust en mooie vergezichten. Bovenop de kam kun je over trails mooi terug richting Campone. Was een topdag. Ook de Pizzo Faie was een mooie top vlakbij de camping. Achterlangs via asfalt (grotendeels omhoog. Laatste 250 hm via geitenpaadje. Daarna trailafdaling en in 2x trappen bergaf op de camping.
marco_pas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 6 oktober 2006, 07:37
Mijn mountainbike: Kona Big Kahuna

Even opgelet voor de Lago Maggiore MTB-ers! De Funivia (cabinelift) vanuit Stresa naar de Mottarone is sinds october 2014 gesloten! Deze zat aan het eind van zn technische leven en de aanbesteding voor vervanging heeft nog niets opgeleverd. Alleen downhill zit er nu dus even niet in.
Works sucks, I'm out in the woods.....
marco_pas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 6 oktober 2006, 07:37
Mijn mountainbike: Kona Big Kahuna

Op deze website kun je veel vinden, alleen wel in het Italiaans:
http://www.itinerari-mtb.it/ascona-rasa-centovalli/" onclick="window.open(this.href);return false;
Works sucks, I'm out in the woods.....
Axel87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 september 2012, 16:03
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine 1500

sjezer en marco bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik wel een paar leuke rondjes kan maken met deze tips :) heb er in ieder geval zin in!

Zijn er meer mensen die om en nabij die tijd in de buurt zitten?
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Wanneer zit je in italie? Wij gaan van 23-7 tot7-8 en de trek fs7 gaat ook mee.

Zou wel balen zijn als de kabelbaan echt dicht is...

De kleine meid wil graag op de berg staan met de lift ...
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Van de week een klein rondje Lago Mergozzo gedaan. In 9 km heel veel hm. Wel een hele mooie omgeving om te fietsen.
Een klein filmpje gemaakt op mn telefoon.
https://www.dropbox.com/s/vtv21342rr7g4 ... 5.mp4?dl=0
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Net terug van een mooie vakantie aan het Lago Di mergozzo. Een paar hele mooie tochten gereden met een gids van de camping. Ook zelf met de bieder MontOrfan opgegaan. Ff heel hard bikkelen en dan een mooie afdaling naar her dorpje Mergozzo.

Volgend jaar weer!!
Axel87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 25 september 2012, 16:03
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine 1500

Zo, al even terug van vakantie...

Heb helaas door tijdgebrek en enorme hitte maar twee ritten gemaakt, maar beide wel erg leuk!

Eerst heb ik de GPS route gereden die schijnbaar vaak gereden werd door de gids van de naastgelegen camping (http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=397067" onclick="window.open(this.href);return false;). Kort rondje, volgens mij had ik 35 km op de teller staan, met een verharde klim van uit Verbania en grotendeels onverharde afdaling richting Mergozzo (op het laatste stuk na). Hierna nog even onverhard de bult langs het Meer van Mergozzo aangedaan waarna ik terug ben gekeerd naar de camping.

Afbeelding
Uitzicht tijdens de afdaling over het Lago Maggiore

Afbeelding

De volgende uitdaging was groter, ik had een mooie route gevonden die de Motterone beklimt, grotendeels onverhard! (http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9399424" onclick="window.open(this.href);return false;). Vooral de klim, die begint bij het station in Stresa, is erg pittig. Je wordt eigenlijk direct flink aan het werk gezet, en de zwaarste stukken zitten ook in de eerste kwart van de beklimming. Ongeveer 4 km van de top ga je verder over de verharde weg, waarna je het laatste eindje nog even op een oud betonpad terecht komt en een mountainbike dus wel weer erg fijn is :). Je komt ook helemaal op de top uit, dus niet zoals met de racefiets op de web die er vlak onderdoor loopt.

Na de beklimming volg je de verharde weg naar beneden een stuk, waarna je het bos weer in duikt. Hier krijg je heerlijke tracks voor de kiezen waar soms voor je gevoel jaren niet iemand is geweest. De maker van het GPX bestand lijkt de omgeving in ieder geval goed te kennen! Ik heb helaas door tijdgebrek de laatste drie kilometer van de afdaling moeten skippen via de weg, maar ik ga er van uit dat hij ook daar de beste paden gepakt heeft!

Afbeelding
Uitzicht over het meer, en even zwaaien naar de camping :)

Afbeelding
In de middle of nowhere staat ineens een half vergaan fietsje

Afbeelding
's morgens vroeg even opfrissen bij een koel bergstroompje :tong

Afbeelding
En bovenop prachtig uitzicht over de omgeving :-D

Afbeelding
Dit soort paden vind je er veel, echt genieten geblazen :-q

Afbeelding
En uiteindelijke weer terug in Stresa, nog even tijd voor een fotootje :winkie:


De omgeving heeft volgens mij nog wel meer te bieden, er zijn in ieder geval paden genoeg! Je moet alleen wel vooraf goed uitzoeken waar precies, dat scheelt een hoop! Er is te plaatse maar weinig te vinden over mountainbiken in de omgeving, op een paar foldertjes en boekjes na.

Heb van andere campinggasten wel gehoord dat er ook leuk te fietsen is op o.a. de Alpe Ompio, Mont Orfano en aan de andere kant van het meer ook een gaaf downhill parcours is, maar daar dus helaas niet zelf aan toe gekomen.

123plons, ook goed vermaakt zie ik! Top! :)
Plaats reactie